Постанова
від 09.12.2015 по справі 819/902/15-а
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2015 року Справа № 876/8726/15

Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Іщук Л.П.,

суддів Дяковича В.П., Онишкевича Т.В.,

за участю секретаря судового засідання Джули В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу приватного підприємства «Керамікбудсервіс» на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2015 року у справі за позовом Державної служби геології та надр України до приватного підприємства «Керамікбудсервіс» про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю),

встановив:

Державна служба геології та надр України (далі - ОСОБА_1 України) звернулась до приватного підприємства «Керамікбудсервіс» (далі - ПП «Керамікбудсервіс») про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року, виданого приватному підприємству "Керамікбудсервіс" для видобування суглинків Озерянського родовища.

Вважає, що ПП "Керамікбудсервіс" допущені порушення законодавства в сфері надрокористування, тому є підстави для вжиття заходів реагування до відповідача шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року.

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2015 року позов задоволений.

Відповідач - ПП «Керамікбудсервіс» оскаржило постанову суду першої інстанції. Вважає, що оскаржувана постанова винесена без належного з'ясування обставин справи і з порушенням норм матеріального права, просить її скасувати і прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

В апеляційній скарзі зазначає, що ПП «Керамікбудсервіс» не отримувало жодних повідомлень від позивача, зокрема, про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень, подання Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю ОСОБА_1 України про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року, жодних листів про надання позиції щодо припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу. Крім того, апелянт зазначає, що позивачем всупереч вимогам ч.2 ст. 183-6 КАС України пропущений строк звернення до суду з даним позовом, оскільки рішення про анулювання дозволу ОСОБА_1 України прийняте в травні 2014 року, а позов поданий в квітні 2015 року.

Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з'явилися, належним чином повідомлені про місце та час розгляду справи, а тому колегія суддів вважає за можливе розглянути справу відповідно до ст.ст. 41, 196 КАС України за відсутності осіб, які беруть участь у справі, та без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного пристрою.

Заслухавши доповідь судді Львівського апеляційного адміністративного суду, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення.

Судом першої інстанції встановлено, що Міністерством охорони навколишнього природного середовища України надано ПП «Керамікбудсервіс» спеціальний дозвіл на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року з метою видобування суглинків, придатних для видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної Озерянського родовища терміном дії 20 років.

18.03.2014 року ОСОБА_1 України виданий наказ №85 "Про проведення планових перевірок надрокористувачів у ІІ кварталі 2014 року", в якому зазначений перелік надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль, в тому числі - ПП "Керамікбудсервіс". Листом від 24.03.2014 року №4168/01/14-14 відповідача повідомлено про проведення планової перевірки у строк з 01 по 04 квітня 2014 року. На підставі наказу Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю ОСОБА_1 України оформлене направлення від 28.03.2014 року № 315-14/02 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування відповідачем.

Посадовими особами Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю ОСОБА_1 України за результатами перевірки складений акт дотримання вимог законодавства у сфері видобудування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) від 04.04.2014 року №02-04/07/2014-10/п-60, у якому зазначені наступні порушення: на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами (Озерянське родовище цегельної сировини не розробляється); надра, надані у користування, не використовуються за призначенням (Озерянське родовище цегельної сировини не розробляється); на час проведення перевірки не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами, а саме: видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної; суб'єкт господарської діяльності протягом двох років з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, відсутні; акт про передачу Озерянського родовища цегельної сировини для промислового освоєння відсутній; не виконано ст.4.1 угоди про умови користування надрами №4785 від 24.11.2008 року; не повне виконання програми робіт.

На підставі акта перевірки Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю ОСОБА_1 України складений припис від 04.04.2014 року № 326-14/02 про усунення у строк до 01.05.2014 року порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.

ОСОБА_1 України 05.05.2014 року у зв'язку з невиконанням припису № 326-14/02 від 04.04.2014 року винесене подання за № 436-14/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Наказом ОСОБА_1 України №266 від 15.08.2014 року "Про анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень" зупинена дія спеціального дозволу, виданого ПП "Керамікбудсервіс" та встановлено 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень (а.с. 48-49).

У зв'язку з невжиттям ПП "Керамікбудсервіс" заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю ОСОБА_1 України внесене подання від 01.10.2014 року №757-14/02 на анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року (а.с. 46-47).

Суд першої інстанції, задовольняючи адміністративний позов, виходив з того, що відповідачем допущені порушення законодавства в сфері надрокористування, тому доводи позивача щодо застосування заходу реагування у сфері державного нагляду шляхом анулювання спеціального дозволу, виданого ПП "Керамікбудсервіс", на користування надрами є обґрунтованими.

З такими висновками суду першої інстанції не погоджується колегія суддів апеляційної інстанції, виходячи з наступного.

Підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України передбачено, що ОСОБА_1 України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Відповідно до ст. 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615.

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).

Згідно зі ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати видобуток корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.

З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр ОСОБА_1 України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року №1294 (далі - Порядок № 1294) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до пункту 4 Порядку №1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Пунктом 11 Порядку №1294 передбачено, що державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

Пунктом 16 Порядку №1294 встановлено, що у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою ОСОБА_1.

У разі невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування згідно з підпунктом 8 пункту 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби.

Державна служба геології та надр України відповідно до підпункту 1 та підпункту 5 пункту 22 Порядку № 615 має право зупиняти дію спеціального дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Відповідно до підпункту 9 пункту 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.

Згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, а саме: користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Порядок анулювання спеціальних дозволів на користування надрами визначений пунктом 4 частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності", який передбачає, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності: здійснення суб'єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Як вбачається з наказу ОСОБА_1 України №266 від 15.08.2014 року "Про анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень", дія спеціального дозволу ПП «Керамікбудсервіс» на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року зупинена на підставі підпунктів 1, 5, 8 пункту 22 Порядку, тобто у зв'язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, порушенням надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища, невиконанням в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

Як вбачається з листа ОСОБА_1 України №266 від 15.08.2014 року, адресованого ПП «Керамікбудсервіс» та західному міжрегіональному територіальному відділу Державної служби геології та надр України, копія якого надана позивачем і знаходиться в матеріалах справи (а.с. 50), надрокористувачу надано 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень. Однак, доказів направлення даного повідомлення ПП «Керамікбудсервіс» позивачем не надано, в матеріалах справи відсутні будь-які докази про отримання такого повідомлення відповідачем.

Також, як вбачається з матеріалів справи, у зв'язку з невжиттям ПП «Керамікбудсервіс» заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю на підставі підпункту 9 пункту 23 Порядку № 615 внесене подання про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 4785 від 24.11.2008 року.

ОСОБА_1 України №15601/02/14-14 від 07.11.2014 року, адресованого ПП «Керамікбудсервіс», відповідачу надано 30 денний строк з моменту отримання листа для надання власної позиції (згоди-незгоди) на припинення права користування надрами Озернянського родовища. Однак, доказів направлення даного листа ПП «Керамікбудсервіс» позивачем не надано, в матеріалах справи відсутні будь-які докази про отримання такого листа відповідачем.

З наведеного судом апеляційної інстанції встановлено, що підстав для звернення до суду з позовом про анулювання дії ліцензії не було, оскільки такі могли мати місце лише за наявності у позивача відомостей від відповідача про невжиття заходів для усунення причин зупинення дії дозволу.

Таким чином, апеляційний суд приходить до висновку про безпідставність внесення ОСОБА_1 України 01.10.2014 року подання №757-14/02 на анулювання дії спеціального дозволу ПП «Керамікбудсервіс» на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року, оскільки позивачем не дотриманий порядок звернення з позовом про застосування заходу реагування у вигляді анулювання дії спеціального дозволу.

Враховуючи вищезазначене, апеляційний суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосування до ПП "Керамікбудсервіс" заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року.

Також апеляційний суд констатує відсутність підстав для застосування до ПП "Керамікбудсервіс" заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року.

Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Частиною 2 цієї статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суб'єкт владних повноважень - ОСОБА_1 України не довів правомірності своїх дій щодо анулювання ліцензії відповідача, а також не довів підставності подання позову.

Крім того, апеляційний суд звертає увагу, що позивачем поданий позов про анулювання спеціального дозволу на користування надрами з пропуском строку, встановленого ч. 2 ст. 183-6 КАС України, відповідно до якої адміністративний позов подається суб'єктом владних повноважень до окружного адміністративного суду не пізніше наступного дня з дня видання (прийняття) відповідного розпорядчого документа про вжиття заходів реагування, обґрунтованість яких підлягає підтвердженню судом.

Як встановлено апеляційним судом, ОСОБА_1 України всупереч вимогам, встановленим пп. 12 п. 23, п. 25 Порядку № 615, не прийнятий наказ про припинення права користування надрами, а Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю 01.10.2014 року внесене лише подання про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами, про яке, знову ж таки, в порушення вимог закону, не був повідомлений відповідач.

Відповідно до ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

З врахуванням того, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам справи, суд першої інстанції порушив норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, постанова суду підлягає скасуванню з прийняттям нової, якою в задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 41, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу приватного підприємства «Керамікбудсервіс» задовольнити.

Постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2015 року у справі № 819/902/15-а - скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог Державної служби геології та надр України відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили рішенням суду апеляційної інстанції шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий Л.П. Іщук

Судді В.П. Дякович

ОСОБА_2

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2015
Оприлюднено27.12.2015
Номер документу54509828
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/902/15-а

Постанова від 09.12.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 28.08.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Постанова від 20.04.2015

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій О.П.

Ухвала від 06.04.2015

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні