Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
про закриття провадження у справі
17 квітня 2015 р. Справа № 805/1034/15-а
приміщення суду за адресою: 84112, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 2
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.
при секретарі судового засідання Мороз Н.О.,
за участю
позивача ОСОБА_1 - особисто,
позивача ОСОБА_2 - особисто,
представника позивачів ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 - ОСОБА_10 - на підставі договорів;
представника відповідача - Донецької обласної ради - Уралова І.В. - на підставі довіреності,
представників третьої особи - Колективне підприємство «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району - Кучеренка А.Ю. - за посадою, Ситника С.В. - на підставі довіреності,
представника третьої особи - Громадська організація «Октябрське мисливсько-рибальське господарство» - Махнибороди А.С. - за посадою,
під час підготовчого провадження у справі, розглянувши у відкритому попередньому судовому засіданні у залі судових засідань адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_15, ОСОБА_8, ОСОБА_9 до Донецької обласної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Колективне підприємство «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району, Громадська організація «Октябрське мисливсько-рибальське господарство» про визнання протиправним та скасування рішення, -
встановив:
23 березня 2015 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач 1), ОСОБА_3 (далі - позивач 2), ОСОБА_2 (далі - позивач 3), ОСОБА_4 (далі - позивач 4), ОСОБА_5 (далі - позивач 5), ОСОБА_6 (далі - позивач 6), ОСОБА_7 (далі - позивач 7), ОСОБА_15 (далі - позивач 8), ОСОБА_8 (далі - позивач 9), ОСОБА_9 (далі - позивач 10) до Донецької обласної ради (далі - відповідач або Рада), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Колективне підприємство «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району (далі - третя особа 1 або Підприємство), Громадська організація «Октябрське мисливсько-рибальське господарство» (далі - третя особа 2 або Організація), в якому позивачі просили визнати протиправним та скасувати рішення Донецької обласної ради від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605 «Про надання у користування мисливських угідь» в частини надання колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га строком на 25 років.
В обґрунтування заявлених вимог позивачі зазначили, що вони є власниками земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів на території Новоторецької сільської ради Добропільського району Донецької області.
У лютому 2012 року позивачі надали Організації погодження на ведення мисливського господарства на належних їм сільськогосподарських угіддях, а Організація прийняла на себе зобов'язання надавати позивачам допомогу в охороні угідь, при виявленні порушень прав власників земельних ділянок, знищенні чи пошкодженні посівів терміново вживати заходів по затриманню порушників і повідомляти про це власників земельних ділянок.
Впродовж 2012-2014 років позивачі неодноразово помічали, що на належних їм ділянках проводиться полювання на автомобільному транспорті, що знищує посіви; періодично позивачі знаходили на своїх ділянках мертвих диких тварин з вогнепальними пораненнями шротом та відстріляні гільзи від гладкоствольної зброї різних калібрів. За твердженням позивачів, вказані обставини мають наслідком знищення посівів і недоотримання прибутку.
З цієї причини вони звернулися до третьої особи 2 з колективним листом-скаргою, в якому просили обґрунтувати протиправні дії мисливців Організації.
18 січня 2015 року позивачі отримали відповідь на своє звернення, з якої дізналися, що Організація не є користувачем мисливських угідь в Добропільському районі Донецької області та не проводить полювання з членами Організації на належних позивачам земельних ділянках; а ці земельні ділянки виключені до загального складу мисливських угідь, переданих Підприємству.
Також позивачам стало відомо, що 03 жовтня 2013 року Радою прийнято рішення № 6/24-605 «Про надання в користування мисливських угідь», яким Підприємству надані у користування мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га строком на 25 років.
Згідно з довідкою Добропільської районної державної адміністрації від 22 січня 2015 року № 05-05-15/001 рішенням Ради у користування Підприємству передані мисливські угіддя на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га. До складу цих мисливських угідь не увійшли тільки угіддя загальною площею 16 137 га, а саме забудовані землі населених пунктів, дороги загального користування, території природно-заповідного фонду та інші землі, які не можуть розглядатися як мисливські угіддя.
На цій підставі позивачі стверджували, що земельні ділянки, власниками яких вони є, знаходяться в межах території мисливських угідь, наданих у користування Підприємству.
Посилаючись на положення ст.19 Конституції України, ст.ст.1, 9, 22, 26 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», позивачі стверджували, що обов'язковою умовою надання мисливських угідь для ведення мисливського господарства є отримання погодження від власників земельних ділянок, а саме право користування мисливськими угіддями може виникнути лише за наявності згоди всіх без винятку землевласників та землекористувачів, отриманої у встановленому законодавством порядку.
Позивачі доводили, що ні у 1998 році, ні у 2013 році ніяких погоджень про передачу у мисливське господарство належних їм ділянок не надавали, а тому вважали, що оспорюване рішення Ради порушує їх права та охоронювані законом інтереси як власників землі (а.с.5-7).
Ухвалою від 25 березня 2015 року відкрито провадження у справі № 805/1034/15-а, розпочата підготовка справи до судового розгляду, призначене попереднє судове засідання.
В попередньому судовому засіданні позивачі 1 і 3 та представник позивачів 1-7, 9-10 підтримали заявлені позовні вимоги з підстав, викладених в адміністративному позову.
Відповідач позовні вимоги не визнав, 16 квітня 2015 року через відділ діловодства та документообігу суду надав заперечення проти позову, в якому зазначив, що спірне рішення прийнято в межах повноважень, в порядку та у спосіб, що визначені Конституцією і законами України.
Відповідач доводив наявність підстав для залишення позовної заяви без розгляду з причини пропуску позивачами строку для звернення до суду із вказаним позовом. Стверджував, що впродовж 2013-2014 років Організація неодноразово зверталася до Ради з вимогою не надавати мисливські угіддя у користування Підприємству з тієї причини, що при прийнятті оскаржуваного рішення Радою та Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства не враховано, що в Добропільському районі є ще претендент на отримання мисливських угідь в користування - Організація, учасниками якої є власники земельних ділянок, які мають переважне право на отримання мисливських угідь у користування (лист Організації від 26 березня 2013 року б/н).
Аналогічне колективне звернення власників і користувачів земельних ділянок подавалось голові Донецької обласної ради на особистому прийомі 10 вересня 2013 року, про що також зазначає Організація у своєму листі від 02 жовтня 2013 року № 31-3244.
За висновком відповідача, це доводить, що позивачі як власники і користувачі земельних ділянок знали про прийняте Радою рішення, але з невідомих причин не звернулися до суду для захисту своїх прав у встановлений законом строк (а.с.155-159).
В попередньому судовому засіданні представник відповідача позов не визнав.
Представники третьої особи 1 - Підприємства у попередньому судовому засіданні надали письмові пояснення, в яких зазначили, що згідно зі ст.22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» площа мисливських угідь, що надаються користувачеві, повинна становити не менше 3 тисяч гектарів, але не більше ніж 35% від загальної площі мисливських угідь Автономної Республіки Крим, області та м. Севастополя. Загальна площа земельних ділянок позивачів значно менша, тому Організація не може бути користувачем мисливських угідь.
Посилалися на рішення Октябрської сільської ради про відмову Організації у погодженні користування мисливськими угіддями, а також про скасування рішення про реєстрацію Організації.
Підприємство вважало бездоказовими доводи позивачів, що на належних їм ділянках проводиться полювання на автомобільному транспорті, який знищує посіви; що вони знаходять мертвих тварин з вогнепальними пораненнями шротом та відстріляні гільзи вогнепальної зброї різних калібрів тощо.
Твердження позивачів, що їх ділянки увійшли до складу мисливських угідь, наданих Підприємству, третя особа 1 вважала таким, що засноване лише на припущеннях, оскільки ділянки, належні позивачам ОСОБА_7, ОСОБА_16 та ОСОБА_17 знаходяться у межах населеного пункту (с. Володимирівка) і не входять до складу мисливських угідь. Позивачі ОСОБА_4, ОСОБА_9 та ОСОБА_15 на час погодження надання в користування мисливських угідь не були вказані у довідці місцевого органу земельних ресурсів (форма 6-зем) як користувачі земельних ділянок, які самостійно їх обробляють (а.с.189-190).
На цих підставах представники третьої особи 1 вважали позовні вимоги необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню.
14 квітня 2015 року третя особа 2 - Організація через відділ діловодства та документообігу суду надала пояснення, в яких просила визнати протиправним та скасувати рішення Ради від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605 з огляду на наступне.
В 2013 році сплинув термін дії рішення Ради від 08 липня 1998 року № 23/2-33. Відповідно до вимог Закону України «Про мисливське господарство та полювання» Організацією був зібраний повний пакет документів для отримання в користування мисливських угідь в Добропільському районі області. Разом з листом від 26 червня 2013 року № 03-472 документи, подані Організацією, Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства надіслало до Державного агентства лісових ресурсів України. Однак Державне агентство лісових ресурсів України подання про закріплення мисливських угідь за Організацією не надало, посилаючись на те, що рішенням від 04 серпня 2013 року № 6/22-541 Рада продовжила на два роки термін користування мисливськими угіддями мисливським господарствам області.
30 вересня 2013 року на офіційному веб-сайті Ради був оприлюднений проект рішення «Про надання в користування мисливських угідь колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району».
03 жовтня 2013 року Радою прийнято рішення № 6/24-605 «Про надання в користування мисливських угідь колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району».
Організація стверджувала, що вказане у мотивувальній частині рішення твердження про наявність погоджень власників та користувачів земельних ділянок, не відповідає дійсності, оскільки в додатку до подання Державного агентства лісових ресурсів України від 21 серпня 2013 року № 03-01/4242-13 відсутні погодження власників земельних ділянок.
Організація стверджувала, що земельні ділянки позивачів та інших власників земельних ділянок, які не погоджували ведення мисливського господарства, увійшли до загального складу мисливських угідь, переданих Підприємству.
Посилаючись на положення ст.ст.13, 19 Конституції України, ст.ст.78, 83, 154, 155 Земельного кодексу України, ст.ст.1, 9, 21, 22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», ст.5 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Регламент Донецької обласної ради, Організація доводила, що оскаржуване рішення порушує права не тільки власників земельних ділянок, а також права самої Організації на отримання в користування мисливських угідь (а.с.64-68).
В попередньому судовому засіданні представник третьої особи 2 підтримав позовні вимоги.
Надані особами, які беруть участь у справі, під час підготовчого провадження письмові пояснення та докази свідчать про наступне.
Позивачі 1-10 є власниками земельних ділянок, розташованих на території Новоторецької сільської ради Добропільського району Донецької області.
ОСОБА_1 є власником земельних ділянок кадастровий номер НОМЕР_1 площею 5,9106 га, кадастровий номер НОМЕР_3, площею 0,10 га, кадастровий номер НОМЕР_2, площею 0,300 га, що підтверджено державними актами на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_6, серії НОМЕР_5, серії НОМЕР_4 (а.с.9-11).
ОСОБА_3 є власником земельних ділянок кадастровий номер НОМЕР_7, площею 5,9771 га, кадастровий номер НОМЕР_8, площею 0,14 га, про що свідчать державні акти на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_9, серії НОМЕР_10 (а.с.13-14).
ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 6,84 га, що підтверджено державним актом на право приватної власності на землю серії НОМЕР_18 (а.с.16).
ОСОБА_4 є власником ділянки площею 18,76 га, про що свідчить державний акт на право приватної власності на землю серії НОМЕР_17 (а.с.18).
ОСОБА_5 є власником земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_11, площею 6,7575 га, що підтверджено державним актом на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_15 (а.с.20).
ОСОБА_7 є власником земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_12, площею 6,6727 га, про що свідчить державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_14 (а.с.22).
ОСОБА_6 є власником земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_13, площею 6,7796 га, що підтверджено державним актом на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_16 (а.с.24).
ОСОБА_15 є власником земельної ділянки площею 6,29 га, про що свідчить державний акт на право приватної власності на землю серії НОМЕР_19 (а.с.26).
ОСОБА_8 є власником земельної ділянки площею 13,88 га, що підтверджено державним актом на право постійного користування на землю серії НОМЕР_20 (а.с.28).
ОСОБА_9 є власником земельної ділянки площею 6,08 га, про що свідчить державний акт про право приватної власності на землю серії НОМЕР_21 (а.с.30).
Донецька обласна рада (ідентифікаційний код 24068072) зареєстрована у якості юридичної особи 23 грудня 1995 року, про що 04 серпня 2005 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесений запис за номером 1 266 120 0000 010357, що підтверджено випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 18 грудня 2014 року (а.с.163-164).
08 липня 1998 року Радою прийнято рішення № 23/2-33 «Про надання мисливських угідь області в користування мисливсько-риболовецьким господарствам та мисливським лісництвам» (а.с.45).
29 лютого 2000 року Радою прийнято рішення № 23/11-257 «Про внесення змін і доповнень в рішення обласної ради від 08.07.1998 р. № 23/2-33 та від 16.09.1998 р. № 23/3-64», п.1 цього рішення внесені зміни до рішення від 08 липня 1998 року № 23/2-33 із змінами, внесеними рішенням від 16 вересня 1998 року № 23/3-64. Зокрема, п. 1 рішення від 08 липня 1998 року № 23/2-33 з додатком 1 викладені у новій редакції: «п.1 Надати мисливські угіддя області в користування мисливсько-риболовецьким господарствам в структурі Донецької обласної організації УООГ та держлісгоспам строком на 15 років відповідно до додатку 1», (в тому числі Добропільському ОРХ УООР - мисливські угіддя загальною площею 78 796 га (а.с.46-48).
04 липня 2013 року Радою прийнято рішення № 6/22-541 «Про внесення змін у рішення обласної ради від 08.07.98 № 23/2-33», п.1 якого внесені зміни у рішення обласної ради від 08 липня 1998 року № 23/2-33 (із змінами і доповненнями), замінивши в п.1 рішення слова «строком на 15 років» словами «строком на 17 років» (а.с.49).
Листом від 16 травня 2013 року № вх.01-14-390/02 Добропільська районна державна адміністрація погодила Підприємству надання у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства в межах раніше закріплених угідь на території Добропільського району на строк не менше 15 років. Погодження мотивовано тим, що в 2013 році у Підприємства закінчується строк користування угіддями і воно має переважне право на продовження строку користування цими угіддями (а.с.77).
Надання мисливських угідь Підприємству було погоджено Новоторецькою сільською радою (а.с.78), Шилівською сільською радою (а.с.79), Золотоколодязькою сільською радою (а.с.80), Октябрською сільською радою (а.с.81), Добропільською сільською радою (а.с.82).
До складу матеріалів погодження також долучені листи-погодження власників або користувачами земельних ділянок на продовження користування Підприємством мисливськими угіддями. В цих листах наявні підписи власників (користувачів) земельних ділянок (фізичних осіб або посадових осіб юридичних осіб) із зазначенням площі належних їм угідь (а.с.83-122). Підписи позивачів 1-10 у вказаних листах погодженнях відсутні.
Згідно з Розподілом території мисливських угідь Добропільського МРГ по сільських радах і категоріях земель загальна площа земель Новоторецької сільської ради становить 8 286 га, в тому числі 7 191 га - мисливські угіддя та 1 095 га - інші землі (а.с.194-195).
В Довідці від 05 червня 2013 року № 790 про власників і користувачів земельних ділянок та площу земель, що надана їм у власність або в користування, про площу земель запасу та резервного фонду, що входять в проектну територію мисливських угідь, виданій Підприємству Управлінням Держземагентства у Добропільському районі Донецької області, в розрізі земель Новоторецької сільської ради зазначені землі, належні ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_1, ОСОБА_3 При цьому ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_15 у якості власників чи землекористувачів у згаданій Довідці не зазначені. (а.с.196-202).
Враховуючи клопотання Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства, погодження землевласників та землекористувачів, погодження Добропільської районної державної адміністрації, Державне агентство лісових ресурсів України надіслало на адресу Ради подання від 21 серпня 2013 року № 03-01/4242-13 про надання у користування Підприємству мисливських угідь на території Добропільського району загальною площею 78 796 га (а.с.76, 160).
03 жовтня 2013 року Радою прийнято рішення № 6/24-605 «Про надання в користування мисливських угідь колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району» (а.с.50-51).
Відповідно до п.1 рішення від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605 в користування Підприємству строком на 25 років надані мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га.
П.2 рішення від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605 Підприємству доручено укласти договори на ведення мисливського господарства в порядку, визначеному законодавством; забезпечити дотримання обмежень щодо ведення полювання і виконання обов'язків користувача мисливських угідь відповідно до ст.ст.20 і 30 Закону України «Про мисливське господарство і полювання».
Це рішення прийнято за результатами розгляду подання Державного агентства лісових ресурсів України від 21 серпня 2013 року № 03-01/4242-13, погодження Донецької обласної державної адміністрації від 27 вересня 2013 року № вх.01-07845-13/02, погодження власників та користувачів земельних ділянок та на підставі ст.ст.9, 22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», ст.15 Закону України «Про тваринний світ», ст.43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Громадська організація «Октябрське мисливсько-рибальське господарство» (ідентифікаційний код 36942827) зареєстрована у якості юридичної особи 29 вересня 2010 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесений запис за номером 1 241 102 0000 000364, що підтверджено Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААБ № 934573 (а.с.69, 182).
Організація також мала намір отримати у користування мисливські угіддя, що знаходяться у Добропільському районі Донецької області.
Так, 23 лютого 2012 року позивачі 1-10 надали Організації погодження про ведення мисливського господарства, в якому зазначили, що не заперечують проти ведення мисливського господарства на підпорядкованих ним угіддях впродовж 20 років. В погодженнях також вказано, що Організація зобов'язується надавати допомогу в охороні сільськогосподарських угідь, при виявленні порушень прав власника земельної ділянки, знищенні чи пошкодженні посівів терміново вживати заходів по затриманню порушників та повідомляти власника земельної ділянки (а.с.31-40).
24 жовтня 2012 року Октябрською сільською радою прийнято рішення № VI-30/5 «Про ведення мисливського господарства в адміністративних межах сільської ради», яким Організації відмовлено у погодженні на ведення мисливського господарства (а.с.193).
29 листопада 2012 року Октябрською сільською радою прийнято рішення № VI-31/5 «Про передачу Громадської організації «Мисливсько-рибальське господарство», яким Організації відмовлено у веденні мисливського господарства та у зв'язку з відсутністю у виконкомі сільської ради документів, що підтверджують статус юридичної особи Громадської організації «Мисливсько-рибальське господарство» скасоване рішення сільської ради від 24 вересня 2010 року № V/54-9 «Про реєстрацію Октябрського Мисливсько-рибальського господарства» (а.с.191).
24 травня 2013 року Октябрською сільською радою прийнято рішення № VI-36/7 «Про погодження надання мисливських угідь для ведення мисливського господарства», в якому за результатами розгляду клопотання Організації зазначено про відсутність правових підстав для подальшого розгляду питання надання мисливських угідь сільською радою та її органами у зв'язку зі змінами в законодавстві (а.с.192).
26 червня 2013 року Організація звернулася до Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства із заявою, в якій просила розглянути пакет документів про виділення мисливських угідь в Добропільському району Організації, учасниками якої є власники та користувачі земельних ділянок на території Новоторецької, Никанорівської сільських рад та частини Октябрської сільської ради, а саме в межах ділянок, які перебувають в користуванні СТОВ «Шахово», ТОВ «Агрофірма «Каравай», ФГ «Ященко-2011», та подати у відповідні органи подання на прийняття рішення щодо закріплення мисливських угідь.
До заяви були додані свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, довідка з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій, статут Організації, довідка місцевого органу земельних ресурсів про категорію та стан земельної ділянки, на якій розташовані мисливські угіддя (форма 6-зем, роз. 1, 13), карта-схема мисливських угідь, узгоджена з районним управлінням земельних ресурсів, завірені у сільській раді погодження на користування мисливськими угіддями від користувачів земельних ділянок, погодження на користування мисливськими угіддями від власників земельних ділянок, рішення сільських рад, рішення районної ради, відповіді районної адміністрації (а.с.70).
Разом з листом від 26 червня 2013 року № 03-472 Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства надало поданий Організацією пакет документів Державному агентству лісових ресурсів України (а.с.71).
07 серпня 2013 року Організація повторно звернулася до Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства із заявою та документами, аналогічними тим, що були подані 26 червня 2013 року (а.с.72).
08 серпня 2013 року Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства звернулося до Державного агентства лісового господарства України з листом № 03-726 щодо надання у користування Організації мисливських угідь.
Листом від 05 вересня 2013 року № 03-06/4830-13 Державне агентство лісових ресурсів України повернуло без розгляду матеріали про надання Організації мисливських угідь з посиланням на те, що рішенням Ради від 04 липня 2013 року № 6/22-541 продовжений термін користування мисливськими угіддями (а.с.74).
02 жовтня 2013 року Організація звернулася до голови Ради з заявою, в якій просила не вносити на розгляд пленарного засідання 24 сесії питання про надання мисливських угідь Підприємству, посилаючись на те, що власники та деякі користувачі земельних ділянок своєї згоди на використання належних їм ділянок Підприємству не надавали. Організація також зазначала, що 10 вересня 2013 року на особистому прийомі голови Ради подано колективне звернення власників і користувачів земельних ділянок, які надали заявнику свою згоду на використання мисливських угідь (а.с.161).
26 березня 2014 року Організація звернулася до голови Ради з заявою, в якій посилаючись на порушення вимог ст.ст.36, 41 Конституції України, ст.ст.154, 155 Земельного кодексу України, ст.22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» внаслідок прийняття рішення від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605, просила відновити права власників та користувачів земельних ділянок щодо володіння, користування та розпорядження своєю власністю; провести перевірку документів, на підставі яких прийнято рішення про надання мисливських угідь, де відсутні погодження власників або користувачів земельних ділянок на 50% території Добропільського району; припинити користування мисливськими угіддями на території, яка не погоджена власниками або користувачами земельних ділянок; надати мисливські угіддя у користування Організації на території Никанорівської, Новоторецької та Октябрської сільських рад (а.с.162).
18 грудня 2014 року власники земельних ділянок, в тому числі ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_9, ОСОБА_8 та ОСОБА_20, звернулися до Організації з листом, в якому зазначили, що на належних їм ділянках, щодо яких вони надали погодження для ведення мисливського господарства, впродовж 2013-2014 років проводиться полювання на автомобільному транспорті, періодично заявники знаходять мертвих диких тварин з вогнепальними пораненнями шротом та відстріляні гільзи від гладкоствольної мисливської зброї різних калібрів. З урахуванням наведеного заявники просили Організацію повідомити, з якої причини остання не виконує свої зобов'язання щодо охорони сільськогосподарських угідь, а також хто має відшкодовувати заявникам матеріальні збитки та недоотриманий прибуток за потраву сільськогосподарських культур (а.с.42).
Листом від 18 січня 2015 року Організація повідомила ОСОБА_1 та інших власників земельних ділянок, що не є користувачем мисливських угідь в Добропільському районі та не проводить полювання з мисливцями господарства на земельних ділянках, належних заявникам.
Організація також інформувала заявників, що наприкінці вересня 2013 року їй стало відомо про підготовку Радою проекту рішення «Про надання в користування мисливських угідь колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району». Організація зазначала, що рішенням Ради порушені права заявників як власників земельних ділянок, включених до загального складу мисливських угідь, переданих Підприємству, і рекомендувала заявникам звернутися до суду з вимогою про визнання незаконним та скасування цього рішення (а.с.43).
Листом від 22 січня 2015 року № 05-05-15/001 Добропільська районна державна адміністрація Донецької області повідомила ОСОБА_1, що рішенням Ради від 03 жовтня 2013 року 6/24-605 мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га передані в користування строком на 25 років Підприємству. До складу мисливських угідь господарства не ввійшли інші угіддя, загальною площею 16 137 га, а саме забудовані землі, землі населених пунктів, дороги загального користування, території природно-заповідного фонду, та інші землі, які не можуть розглядатися, як мисливські угіддя (а.с.44).
Гарантоване ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право на справедливий суд включає право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи судом, встановленим законом.
Згідно з прецедентною практикою Європейського суду з прав людини фраза «встановленого законом», крім іншого, поширюється на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність; у разі перевищення судом повноважень, які чітко викладені в процесуальному законі, такий суд не може вважатися «судом, встановленим законом» у значенні п.1 ст.6 Конвенції (справа «Сокуренко і Стригун проти України»).
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно з ч.2 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів, що передбачено ч.3 ст.152 Земельного кодексу України.
Як зазначено вище, завданням адміністративного судочинства є захист прав та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин.
Вказаний позов поданий позивачами з метою захисту їх права власності на земельні ділянки, тобто цивільного права, захист якого має здійснюватися за правилами цивільного судочинства.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 24 лютого 2015 року № 21-34а15.
Оспорюване рішення Ради є ненормативним правовим актом органу місцевого самоврядування одноразового застосування, який вичерпує свою дію фактом його виконання.
Цим рішенням у користування Підприємству передані мисливські угіддя.
При цьому відповідно до ч.3 ст.21 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» умови ведення мисливського господарства визначаються у договорі, який укладається між центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, і користувачами мисливських угідь.
Ефективний засіб юридичного захисту в національному органі гарантований ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах, про що зазначено в абз.10 п.9 рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003.
Зважаючи на те, що умови ведення мисливського господарства визначаються договором, а не рішенням Ради, сам по собі факт визнання протиправним та скасування такого рішення не може розглядатися як ефективний спосіб захисту прав власників земельних ділянок, порушених внаслідок ведення мисливського господарства на належних їм ділянках.
Суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, що визначено п.1 ч.1 ст.157 КАС України.
Згідно з ч.2 ст.157 КАС України якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз'яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.
Про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена. Повторне звернення з тією самою позовною заявою не допускається.
Можливість закриття провадження у справі на стадії підготовчого провадження передбачена п.3 ч.1 ст.121 КАС України, відповідно до якої за наслідками підготовчого провадження суд у порядку письмового провадження або в судовому засіданні на розсуд суду постановляє ухвалу про закриття провадження у справі.
Таким чином, справу № 805/1034/15-а не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, оскільки відсутні права та інтереси позивачів у сфері публічно-правових відносин, які б потребували судового захисту. Спір щодо захисту власності на землю має розглядатися за правилами цивільного судочинства.
Керуючись Конституції України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, ст.ст. 2, 3, 4, 17, 110, 111, п.3 ч.1 ст.121, п.1 ч.1, ч.2, 3 ст.157, ст.ст.160, 165, 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ухвалив:
1. Провадження в адміністративній справі № 805/1034/15-а за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_15, ОСОБА_8, ОСОБА_9 до Донецької обласної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Колективне підприємство «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району, Громадська організація «Октябрське мисливсько-рибальське господарство» про визнання протиправним та скасування рішення - закрити.
2. Роз'яснити позивачам, що захист їх прав, свобод та інтересів, як власників земельних ділянок, має здійснюватися за правилами цивільного судочинства.
3. Ухвала постановлена у нарадчій кімнаті, її вступна та резолютивна частина проголошені у попередньому судовому засіданні. Повний текст ухвали складений 22 квітня 2015 року.
4. Ухвала може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд у порядку, визначеному ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом п'яти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття ухвали у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали.
5. Ухвала набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кравченко Т.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2015 |
Оприлюднено | 07.05.2015 |
Номер документу | 43842885 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні