Головуючий у 1 інстанції - Кравченко Т.О.
Суддя-доповідач -
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" травня 2015 р. справа №805/1034/15-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Сіваченка І.В.,
суддів Шишова О.О., Арабей Т.Г.,
секретар судового засідання Томах О.О.,
за участі представника позивачів та третьої особи ОСОБА_1,
представника відповідача Уралова І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_3 на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2015 року у справі № 805/1034/15-а за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 до Донецької обласної ради, треті особи - Колективне підприємство "Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок" Добропільського району, Громадська організація "Октябрське мисливсько-рибальське господарство" про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
23 березня 2015 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 до Донецької обласної ради (далі - Рада), треті особи - Колективне підприємство «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району (далі - Підприємство), Громадська організація «Октябрське мисливсько-рибальське господарство» (далі - Організація), в якому позивачі просили визнати протиправним та скасувати рішення Донецької обласної ради від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605 «Про надання у користування мисливських угідь» в частини надання колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га строком на 25 років.
В обґрунтування заявлених вимог позивачі зазначили, що вони є власниками земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів на території Новоторецької сільської ради Добропільського району Донецької області.
У лютому 2012 року позивачі надали Організації погодження на ведення мисливського господарства на належних їм сільськогосподарських угіддях, а Організація прийняла на себе зобов'язання надавати позивачам допомогу в охороні угідь, при виявленні порушень прав власників земельних ділянок, знищенні чи пошкодженні посівів терміново вживати заходів по затриманню порушників і повідомляти про це власників земельних ділянок.
Впродовж 2012-2014 років позивачі неодноразово помічали, що на належних їм ділянках проводиться полювання на автомобільному транспорті, що знищує посіви; періодично позивачі знаходили на своїх ділянках мертвих диких тварин з вогнепальними пораненнями шротом та відстріляні гільзи від гладкоствольної зброї різних калібрів. За твердженням позивачів, вказані обставини мають наслідком знищення посівів і недоотримання прибутку.
З цієї причини вони звернулися до третьої особи з колективним листом-скаргою, в якому просили обґрунтувати протиправні дії мисливців Організації.
18 січня 2015 року позивачі отримали відповідь на своє звернення, з якої дізналися, що Організація не є користувачем мисливських угідь в Добропільському районі Донецької області та не проводить полювання з членами Організації на належних позивачам земельних ділянках; а ці земельні ділянки виключені до загального складу мисливських угідь, переданих Підприємству.
Також позивачам стало відомо, що 03 жовтня 2013 року Радою прийнято рішення № 6/24-605 «Про надання в користування мисливських угідь», яким Підприємству надані у користування мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га строком на 25 років.
Згідно з довідкою Добропільської районної державної адміністрації від 22 січня 2015 року № 05-05-15/001 рішенням Ради у користування Підприємству передані мисливські угіддя на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га. До складу цих мисливських угідь не увійшли тільки угіддя загальною площею 16 137 га, а саме забудовані землі населених пунктів, дороги загального користування, території природно-заповідного фонду та інші землі, які не можуть розглядатися як мисливські угіддя.
На цій підставі позивачі стверджували, що земельні ділянки, власниками яких вони є, знаходяться в межах території мисливських угідь, наданих у користування Підприємству.
Посилаючись на положення ст. 19 Конституції України, ст.ст. 1, 9, 22, 26 Закону України від 22.02.2000 № 1478-III «Про мисливське господарство та полювання», позивачі стверджували, що обов'язковою умовою надання мисливських угідь для ведення мисливського господарства є отримання погодження від власників земельних ділянок, а саме право користування мисливськими угіддями може виникнути лише за наявності згоди всіх без винятку землевласників та землекористувачів, отриманої у встановленому законодавством порядку.
Позивачі доводили, що ні у 1998 році, ні у 2013 році ніяких погоджень про передачу у мисливське господарство належних їм ділянок не надавали, а тому вважали, що оспорюване рішення Ради порушує їх права та охоронювані законом інтереси як власників землі (а.с.5-7).
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2015 року у справі № 805/1034/15-а закрито провадження, оскільки справу не належить розглядати у порядку адміністративного судочинства.
Суд першої інстанції вирішив, що зазначений спір слід розглядати в порядку, передбаченому Цивільним процесуальним кодексом України.
Не погодившись з ухвалою місцевого суду, позивач ОСОБА_3 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу суду першої інстанції та направити справу до Донецького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
На обґрунтування апеляційної скарги наведено, що предметом звернення до суду не є захист права власності на земельні ділянки, які належать позивачам на законних підставах, а є захист права розпорядження та використання цими земельними ділянками третіми особами. Та саме це право було порушено при прийнятті рішення Донецької обласної ради від 03.10.2013 року № 6/24-605 «Про надання в користування мисливських угідь» в частині надання Підприємству у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на території Добропільського району площею 78 796,00 га строком на 25 років.
В письмових запереченнях на апеляційну скаргу відповідачем висловлено згоду з висновками місцевого суду та прохання залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
В судовому засіданні ОСОБА_1 - представник позивачів ОСОБА_3 та ОСОБА_4, а також третьої особи - Організації, підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити, проти чого заперечував представник відповідача. Інші особи, які беруть участь у справі, до апеляційного суду не прибули.
Перевіривши матеріали справи, вивчивши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до наступних висновків.
Позивачі є власниками земельних ділянок, розташованих на території Новоторецької сільської ради Добропільського району Донецької області.
Донецька обласна рада (ідентифікаційний код 24068072) зареєстрована у якості юридичної особи 23 грудня 1995 року, про що 04 серпня 2005 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесений запис за номером 1 266 120 0000 010357, що підтверджено випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 18 грудня 2014 року (а.с.163-164).
08 липня 1998 року Радою прийнято рішення № 23/2-33 «Про надання мисливських угідь області в користування мисливсько-риболовецьким господарствам та мисливським лісництвам» (а.с.45).
29 лютого 2000 року Радою прийнято рішення № 23/11-257 «Про внесення змін і доповнень в рішення обласної ради від 08.07.1998 р. № 23/2-33 та від 16.09.1998 р. № 23/3-64», п.1 цього рішення внесені зміни до рішення від 08 липня 1998 року № 23/2-33 із змінами, внесеними рішенням від 16 вересня 1998 року № 23/3-64. Зокрема, п. 1 рішення від 08 липня 1998 року № 23/2-33 з додатком 1 викладені у новій редакції: «п.1 Надати мисливські угіддя області в користування мисливсько-риболовецьким господарствам в структурі Донецької обласної організації УООГ та держлісгоспам строком на 15 років відповідно до додатку 1», (в тому числі Добропільському ОРХ УООР - мисливські угіддя загальною площею 78 796 га (а.с.46-48).
04 липня 2013 року Радою прийнято рішення № 6/22-541 «Про внесення змін у рішення обласної ради від 08.07.98 № 23/2-33», п.1 якого внесені зміни у рішення обласної ради від 08 липня 1998 року № 23/2-33 (із змінами і доповненнями), замінивши в п.1 рішення слова «строком на 15 років» словами «строком на 17 років» (а.с.49).
Листом від 16 травня 2013 року № вх.01-14-390/02 Добропільська районна державна адміністрація погодила Підприємству надання у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства в межах раніше закріплених угідь на території Добропільського району на строк не менше 15 років. Погодження мотивовано тим, що в 2013 році у Підприємства закінчується строк користування угіддями і воно має переважне право на продовження строку користування цими угіддями (а.с.77).
Надання мисливських угідь Підприємству було погоджено Новоторецькою сільською радою (а.с.78), Шилівською сільською радою (а.с.79), Золотоколодязькою сільською радою (а.с.80), Октябрською сільською радою (а.с.81), Добропільською сільською радою (а.с.82).
До складу матеріалів погодження також долучені листи-погодження власників або користувачами земельних ділянок на продовження користування Підприємством мисливськими угіддями. В цих листах наявні підписи власників (користувачів) земельних ділянок (фізичних осіб або посадових осіб юридичних осіб) із зазначенням площі належних їм угідь (а.с.83-122). Підписи позивачів у вказаних листах погодженнях відсутні.
Згідно з Розподілом території мисливських угідь Добропільського МРГ по сільських радах і категоріях земель загальна площа земель Новоторецької сільської ради становить 8 286 га, в тому числі 7 191 га - мисливські угіддя та 1 095 га - інші землі (а.с.194-195).
В Довідці від 05 червня 2013 року № 790 про власників і користувачів земельних ділянок та площу земель, що надана їм у власність або в користування, про площу земель запасу та резервного фонду, що входять в проектну територію мисливських угідь, виданій Підприємству Управлінням Держземагентства у Добропільському районі Донецької області, в розрізі земель Новоторецької сільської ради зазначені землі, належні ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_3, ОСОБА_4 При цьому ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_10 у якості власників чи землекористувачів у згаданій Довідці не зазначені. (а.с.196-202).
Враховуючи клопотання Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства, погодження землевласників та землекористувачів, погодження Добропільської районної державної адміністрації, Державне агентство лісових ресурсів України надіслало на адресу Ради подання від 21 серпня 2013 року № 03-01/4242-13 про надання у користування Підприємству мисливських угідь на території Добропільського району загальною площею 78 796 га (а.с.76, 160).
03 жовтня 2013 року Радою прийнято рішення № 6/24-605 «Про надання в користування мисливських угідь колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району» (а.с.50-51).
Відповідно до п.1 рішення від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605 в користування Підприємству строком на 25 років надані мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га.
Пунктом 2 рішення від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605 Підприємству доручено укласти договори на ведення мисливського господарства в порядку, визначеному законодавством; забезпечити дотримання обмежень щодо ведення полювання і виконання обов'язків користувача мисливських угідь відповідно до ст.ст. 20 і 30 Закону України «Про мисливське господарство і полювання».
Це рішення прийнято за результатами розгляду подання Державного агентства лісових ресурсів України від 21 серпня 2013 року № 03-01/4242-13, погодження Донецької обласної державної адміністрації від 27 вересня 2013 року № вх.01-07845-13/02, погодження власників та користувачів земельних ділянок та на підставі ст.ст.9, 22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», ст.15 Закону України «Про тваринний світ», ст.43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Громадська організація «Октябрське мисливсько-рибальське господарство» (ідентифікаційний код 36942827) зареєстрована у якості юридичної особи 29 вересня 2010 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесений запис за номером 1 241 102 0000 000364, що підтверджено Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААБ № 934573 (а.с.69, 182).
Організація також мала намір отримати у користування мисливські угіддя, що знаходяться у Добропільському районі Донецької області.
Так, 23 лютого 2012 року позивачі надали Організації погодження про ведення мисливського господарства, в якому зазначили, що не заперечують проти ведення мисливського господарства на підпорядкованих ним угіддях впродовж 20 років. В погодженнях також вказано, що Організація зобов'язується надавати допомогу в охороні сільськогосподарських угідь, при виявленні порушень прав власника земельної ділянки, знищенні чи пошкодженні посівів терміново вживати заходів по затриманню порушників та повідомляти власника земельної ділянки (а.с.31-40).
24 жовтня 2012 року Октябрською сільською радою прийнято рішення № VI-30/5 «Про ведення мисливського господарства в адміністративних межах сільської ради», яким Організації відмовлено у погодженні на ведення мисливського господарства (а.с.193).
29 листопада 2012 року Октябрською сільською радою прийнято рішення № VI-31/5 «Про передачу Громадської організації «Мисливсько-рибальське господарство», яким Організації відмовлено у веденні мисливського господарства та у зв'язку з відсутністю у виконкомі сільської ради документів, що підтверджують статус юридичної особи Громадської організації «Мисливсько-рибальське господарство» скасоване рішення сільської ради від 24 вересня 2010 року № V/54-9 «Про реєстрацію Октябрського Мисливсько-рибальського господарства» (а.с.191).
24 травня 2013 року Октябрською сільською радою прийнято рішення № VI-36/7 «Про погодження надання мисливських угідь для ведення мисливського господарства», в якому за результатами розгляду клопотання Організації зазначено про відсутність правових підстав для подальшого розгляду питання надання мисливських угідь сільською радою та її органами у зв'язку зі змінами в законодавстві (а.с.192).
26 червня 2013 року Організація звернулася до Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства із заявою, в якій просила розглянути пакет документів про виділення мисливських угідь в Добропільському району Організації, учасниками якої є власники та користувачі земельних ділянок на території Новоторецької, Никанорівської сільських рад та частини Октябрської сільської ради, а саме в межах ділянок, які перебувають в користуванні СТОВ «Шахово», ТОВ «Агрофірма «Каравай», ФГ «Ященко-2011», та подати у відповідні органи подання на прийняття рішення щодо закріплення мисливських угідь.
До заяви були додані свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, довідка з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій, статут Організації, довідка місцевого органу земельних ресурсів про категорію та стан земельної ділянки, на якій розташовані мисливські угіддя (форма 6-зем, роз. 1, 13), карта-схема мисливських угідь, узгоджена з районним управлінням земельних ресурсів, завірені у сільській раді погодження на користування мисливськими угіддями від користувачів земельних ділянок, погодження на користування мисливськими угіддями від власників земельних ділянок, рішення сільських рад, рішення районної ради, відповіді районної адміністрації (а.с.70).
Разом з листом від 26 червня 2013 року № 03-472 Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства надало поданий Організацією пакет документів Державному агентству лісових ресурсів України (а.с.71).
07 серпня 2013 року Організація повторно звернулася до Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства із заявою та документами, аналогічними тим, що були подані 26 червня 2013 року (а.с.72).
08 серпня 2013 року Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства звернулося до Державного агентства лісового господарства України з листом № 03-726 щодо надання у користування Організації мисливських угідь.
Листом від 05 вересня 2013 року № 03-06/4830-13 Державне агентство лісових ресурсів України повернуло без розгляду матеріали про надання Організації мисливських угідь з посиланням на те, що рішенням Ради від 04 липня 2013 року № 6/22-541 продовжений термін користування мисливськими угіддями (а.с.74).
02 жовтня 2013 року Організація звернулася до голови Ради з заявою, в якій просила не вносити на розгляд пленарного засідання 24 сесії питання про надання мисливських угідь Підприємству, посилаючись на те, що власники та деякі користувачі земельних ділянок своєї згоди на використання належних їм ділянок Підприємству не надавали. Організація також зазначала, що 10 вересня 2013 року на особистому прийомі голови Ради подано колективне звернення власників і користувачів земельних ділянок, які надали заявнику свою згоду на використання мисливських угідь (а.с.161).
26 березня 2014 року Організація звернулася до голови Ради з заявою, в якій посилаючись на порушення вимог ст.ст. 36, 41 Конституції України, ст.ст. 154, 155 Земельного кодексу України, ст. 22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» внаслідок прийняття рішення від 03 жовтня 2013 року № 6/24-605, просила відновити права власників та користувачів земельних ділянок щодо володіння, користування та розпорядження своєю власністю; провести перевірку документів, на підставі яких прийнято рішення про надання мисливських угідь, де відсутні погодження власників або користувачів земельних ділянок на 50% території Добропільського району; припинити користування мисливськими угіддями на території, яка не погоджена власниками або користувачами земельних ділянок; надати мисливські угіддя у користування Організації на території Никанорівської, Новоторецької та Октябрської сільських рад (а.с.162).
18 грудня 2014 року власники земельних ділянок, в тому числі ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_12, ОСОБА_11 та ОСОБА_15, звернулися до Організації з листом, в якому зазначили, що на належних їм ділянках, щодо яких вони надали погодження для ведення мисливського господарства, впродовж 2013-2014 років проводиться полювання на автомобільному транспорті, періодично заявники знаходять мертвих диких тварин з вогнепальними пораненнями шротом та відстріляні гільзи від гладкоствольної мисливської зброї різних калібрів. З урахуванням наведеного заявники просили Організацію повідомити, з якої причини остання не виконує свої зобов'язання щодо охорони сільськогосподарських угідь, а також хто має відшкодовувати заявникам матеріальні збитки та недоотриманий прибуток за потраву сільськогосподарських культур (а.с.42).
Листом від 18 січня 2015 року Організація повідомила ОСОБА_3 та інших власників земельних ділянок, що не є користувачем мисливських угідь в Добропільському районі та не проводить полювання з мисливцями господарства на земельних ділянках, належних заявникам.
Організація також інформувала заявників, що наприкінці вересня 2013 року їй стало відомо про підготовку Радою проекту рішення «Про надання в користування мисливських угідь колективному підприємству «Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок» Добропільського району». Організація зазначала, що рішенням Ради порушені права заявників як власників земельних ділянок, включених до загального складу мисливських угідь, переданих Підприємству, і рекомендувала заявникам звернутися до суду з вимогою про визнання незаконним та скасування цього рішення (а.с.43).
Листом від 22 січня 2015 року № 05-05-15/001 Добропільська районна державна адміністрація Донецької області повідомила ОСОБА_3, що рішенням Ради від 03 жовтня 2013 року 6/24-605 мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Добропільського району загальною площею 78 796,00 га передані в користування строком на 25 років Підприємству. До складу мисливських угідь господарства не ввійшли інші угіддя, загальною площею 16 137 га, а саме забудовані землі, землі населених пунктів, дороги загального користування, території природно-заповідного фонду, та інші землі, які не можуть розглядатися, як мисливські угіддя (а.с.44).
В оскаржуваній ухвалі суд на підставі п.1 ч.1 ст. 157 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС) України провадження у справі закрив, так як справу не належить розглядати у порядку адміністративного судочинства, мотивував це наступним.
Гарантоване ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право на справедливий суд включає право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи судом, встановленим законом.
Згідно з прецедентною практикою Європейського суду з прав людини фраза «встановленого законом», крім іншого, поширюється на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність; у разі перевищення судом повноважень, які чітко викладені в процесуальному законі, такий суд не може вважатися «судом, встановленим законом» у значенні п.1 ст. 6 Конвенції (справа «Сокуренко і Стригун проти України»).
Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно з ч.2 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:
а) визнання прав;
б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;
в) визнання угоди недійсною;
г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;
ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів, що передбачено ч.3 ст.152 Земельного кодексу України.
Як зазначено вище, завданням адміністративного судочинства є захист прав та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин.
Вказаний позов поданий позивачами з метою захисту їх права власності на земельні ділянки, тобто цивільного права, захист якого має здійснюватися за правилами цивільного судочинства.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 24 лютого 2015 року № 21-34а15.
Оспорюване рішення Ради є ненормативним правовим актом органу місцевого самоврядування одноразового застосування, який вичерпує свою дію фактом його виконання.
Цим рішенням у користування Підприємству передані мисливські угіддя.
При цьому відповідно до ч.3 ст.21 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» умови ведення мисливського господарства визначаються у договорі, який укладається між центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, і користувачами мисливських угідь.
Ефективний засіб юридичного захисту в національному органі гарантований ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах, про що зазначено в абз.10 п.9 рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003.
Зважаючи на те, що умови ведення мисливського господарства визначаються договором, а не рішенням Ради, сам по собі факт визнання протиправним та скасування такого рішення не може розглядатися як ефективний спосіб захисту прав власників земельних ділянок, порушених внаслідок ведення мисливського господарства на належних їм ділянках.
Таким чином, справу № 805/1034/15-а не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, оскільки відсутні права та інтереси позивачів у сфері публічно-правових відносин, які б потребували судового захисту. Спір щодо захисту власності на землю має розглядатися за правилами цивільного судочинства.
Проте з такими висновками суду першої інстанції не може погодитися колегія суддів з наступних підстав.
У відповідності з положеннями п.1 ч.1 ст. 157 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські, районні та обласні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Відповідно до статті 15 Закону України від 13.12.2001 № 2894-III "Про тваринний світ" до повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах (де вони утворені) рад у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу належить, зокрема, вирішення в установленому законодавством порядку питань щодо надання в користування мисливських угідь та рибогосподарських водних об'єктів.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України).
Земельним кодексом України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими нормативно-правовими актами, держава делегувала органам місцевого самоврядування та органам виконавчої влади розпорядження землями відповідних територіальних громад, землями комунальної чи державної власності, та делегувала їм вирішення у встановленому законом порядку інших питань в галузі земельних відносин.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 01.04.2010 року № 10-рп/2010, положення ч. 1 ст. 143 Конституції України, згідно з якою органи місцевого самоврядування «вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції», слід розуміти так, що при вирішенні цих питань органи місцевого самоврядування діють як суб'єкти владних повноважень.
Органи місцевого самоврядування відповідно до Земельного кодексу України вирішують питання про розпорядження землями територіальних громад, передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності, та при вирішенні таких питань ці ради виступають як суб'єкти владних повноважень. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України, до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, пов'язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Аналогічне стосується також і здійснення органами місцевого самоврядування своїх повноважень, передбачених Законом України «Про мисливське господарство та полювання».
Позивачі оскаржують в цій позовній заяві саме рішення Ради про надання у користування мисливських угідь.
При цьому колегія суддів вбачає, що постанова Верховного Суду України від 24 лютого 2015 року № 21-34а15 прийнята щодо неоднакового застосування судом касаційної інстанції не одних і тих самих норм матеріального права та не у подібних з цією справою правовідносинах.
Отже, в розумінні п. 1 ч. 1 ст. 3 КАС України спір, який виник між сторонами по даній справі, є публічно-правовим, а тому суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про неналежність розгляду даного спору в порядку адміністративного судочинства, що відповідно до приписів ч. 1 ст. 204 КАС України є підставою для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Таким чином, ухвала суду про закриття провадження у справі прийнята з порушенням процесуального законодавства, що тягне за собою її скасування, а справу слід направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Відповідно до ч.2 ст. 211 КАС України ухвала апеляційного суду оскарженню не підлягає.
В повному обсязі ухвала виготовлена 29 травня 2015 року.
На підставі викладеного, керуючись ст. 195-196, п.3 ч.1 ст. 199, ч.4 ст. 202, п.3 ч.1 ст. 205, ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 - задовольнити.
Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2015 року у справі № 805/1034/15-а за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 до Донецької обласної ради, треті особи - Колективне підприємство "Мисливсько-риболовецького господарства Українського товариства мисливців та рибалок" Добропільського району, Громадська організація "Октябрське мисливсько-рибальське господарство" про визнання протиправним та скасування рішення - скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий: І.В.Сіваченко
Судді: О.О.Шишов
Т.Г.Арабей
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2015 |
Оприлюднено | 03.06.2015 |
Номер документу | 44446641 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні