cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" квітня 2015 р.Справа № 922/4761/14
Господарський суд Харківської області у складі:
головуючий суддя Шарко Л.В.
судді: Пономаренко Т.О. , Лаврова Л.С.
при секретарі судового засідання Воронько В.В.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків 3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагенства у місті Харкові, м. Харків до ТОВ "Круіз", м. Харків про за зустрічним позовом до про внесення змін до договору оренди землі ТОВ "Круіз", м. Харків Харківської міської ради, м. Харкі за участю представників:
позивача (за первісним позовом, відповідача за зустрічним) - Бахолдіна М.А., довіреність № 08-11/1605/2-15 від 09.04.15 р.,
відповідача (за первісним позовом, позивача за зустрічним) - Вороніна М.А., довіреність від 10.12.14 р.,
3-ї особи - не з'явився,
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада звернулась до господарcького суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить внести зміни до договору оренди землі укладеного з ТОВ "Круіз" 08.11.2006 р. в редакції викладеній в позовній заяві. Судові витрати просить покласти на відповідача.
Ухвалою суду від 30.10.14р. за позовною заявою було порушено провадження по справі та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні.
24.12.14р. представник відповідача надав клопотання, в якому просить суд зобов`язати позивача надати пояснення щодо стану розгляду заяви відповідача щодо внесення змін до договору оренди землі від 08.11.06р., яка знаходиться на вирішенні в Харківській міській раді, та просить суд залучити до участі у справі в якості третьої особи на стороні позивача - Управління Держземагентства у місті Харкові.
Ухвалою суду від 24.12.14р. за клопотання представника відповідача залучено до участі у справі у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагентства у місті Харкові.
Ухвалою суду від 12.01.2015 року по справі № 922/4761/14 був призначений колегіальний розгляд справи. Розпорядженням голови господарського суду Харківської області від 12.01.2015 року для розгляду справи № 922/4761/14 була призначена колегія суддів у складі: головуючий суддя - Шарко Л.В., судді - Пономаренко Т.О. та Сальнікова Г.І.
02.02.15р. представник відповідача надав клопотання про долучення документів до матеріалів справи, які долучено судом до матеріалів справи та просить суд зобов'язати позивача надати пояснення, чому у розрахунку розміру орендної плати процент від нормативної грошової оцінки складає саме 5,6%, тобто яким чином він визначений.
Ухвалою суду від 02.02.15р. клопотання представника відповідача про витребування письмових пояснень від представника позивача та відкладення розгляду справи - задоволено, зобов`язано позивача надати письмові пояснення стосовно розрахунку розміру орендної плати (чому саме процент від нормативної грошової оцінки складає саме 5,6%, яким чином він визначений?).
17.03.15р. представник ТОВ "Круіз" надав зустрічний позов, в якому просить суд прийняти рішення про внесення змін до договору оренди землі від 08.11.06р. №140667100234 шляхом укладення додаткової угоди до вказаного договору в редакції позивача (відповідача за первісним позовом).
Ухвалою суду від 18.03.15р. прийнято до розгляду зустрічну позовну заяву ТОВ "Круїз" (вх. № 10425 від 17.03.15р.) про внесення змін до договору оренди землі та розгляд зустрічної позовної заяви ведеться разом з первісним позовом.
Розпорядженням заступника голови господарського суду Харківської області від 23.03.2015 року у зв`язку з відпусткою судді Сальнікової Г.І. було змінено склад суду та призначено для розгляду справи № 922/4761/14 колегію суддів у складі: головуючий суддя - Шарко Л.В., судді - Пономаренко Т.О. та Лаврова Л.С.
06.04.15р. представник 3-ї особи надав клопотання, в якому просить суд розглянути справу без участі їх представника.
Колегія суддів, розглянувши дане клопотання, визнала його таким, що не суперечить чинному законодавству, а тому задовольнила його.
Представник позивача за первісним позовом (відповідача за зустрічним) в судовому засіданні 22.04.15р. підтримав вимоги первісного позову, заперечував проти зустрічного позову.
Представник відповідача за первісним позовом (позивача за зустрічним) в судовому засіданні 22.04.15р. заперечував проти первісного позову, підтримував зустрічний позов.
Представник 3-ї особи в судове засідання 22.04.15р. не з`явився.
Враховуючи те, що норми ст. 65 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.
Розглянувши матеріали справи, повно та всебічно дослідивши обставини та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.
На підставі рішення Харківської міської ради від 28.09.2005 року № 180/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" між Харківською міською радою (Орендодавцем, позивач по справі) та ТОВ "КРУЇЗ" (Орендарем, відповідач по справі) було укладено договір оренди землі від 08.11.2006 р. № 140667100234, відповідно до умов якого, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку за адресою: місто Харків, пр. Правди, 13, загальною площею 0,0476 га для експлуатації та обслуговування громадського підземного туалету строком до 01.09.2030р.
Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:04:005:0004.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення, затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язаний попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012р. № 959/12 також затверджено Порядок надання земельних ділянок у м. Харкові у власність або користування..
У розділі IX, п.п.9.1-9.4 вказаного Порядку передбачений порядок внесення змін до чинних договорів оренди землі.
Всі вищевказані рішення Харківської міської ради є чинними, в судовому або адміністративному порядку не скасовані, приписи прокурора на дані рішення не вносилися.
Згідно зі ст. 3 цього Закону, об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до ст. 6 вказаного Закону, орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Статтею 13 зазначеного закону встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно ст. 30 Закону України " Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
На підставі п. 13 "д" договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у тому числі "в інших випадках, передбачених законом".
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно із ст. 15 цього Закону, підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 18 Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженому Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013, здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Згідно з ч. 1 ст. 11 ГПК України, підприємство чи організація, які вважають за необхідне змінити чи розірвати договір, надсилають пропозиції про це другій стороні за договором.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано та надано суду:
- витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.10.2013р.;
- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р. №6/14;
- одержано витяг № 833 від 30.10.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
На підставі вказаних документів, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, від 02.12.2013 р., та листи-пропозиції про зміну умов договору оренди та державну реєстрацію договору оренди та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу Відповідача.
Одержання проекту додаткової угоди та вказаних листів Відповідачем заперечується. Копія повідомлення про повернення рекомендованого поштового відправлення, міститься в матеріалах справи. Два листи-пропозиції про зміну умов Договору оренди від Позивача (в особі Директора Департаменту земельних відносин (Б.І.Бароніна), які додані до позовної заяви, не мають вихідних реквізитів, опис вкладення відсутній, тому не можуть бути враховані колегією, як докази по справі.
Судом встановлено, що на момент подання позовної заяви, Відповідачем на орендованій земельній ділянці було завершено реконструкцію об'єкту нерухомого майна - громадського підземного туалету (Літ. "Я-1") під будівлю аптеки (Літ. "Я-3"), що підтверджено Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №23455369 від 25.06.14р., виданим Реєстраційною службою Харківського міського управління юстиції Харківській області.
19.06.14 р. Відповідач звернувся із запитом до Департаменту земельних відносин Харківській міської ради з питанням про можливість використання земельної ділянки замість реконструйованого туалету під аптеку.
Крім Витягу про реєстрацію права власності Відповідачем по первісному (позивачем по зустрічному позову) до суду було надано, також: Копію відповіді Департаменту земельних відносин від 18.07.2014р. №8040/0/225-14, Копію клопотання №1/12 на ім'я Харківського міського голови від 02.12.2014р. про внесення змін до договору оренди землі № 1406677100234 від 08.11.2006 року, в зв'язку із завершенням реконструкції будівлі та зміною цільового призначення використання земельної ділянки ; копію листа Директора Департаменту земельних відносин Б.І.Бароніна від 30.12.2014р. №13228/0/225-14 з вимогою про надання необхідних документів; копію листа з боку ТОВ "КРУЇЗ" від 27 січня 2015 р. про надання Позивачу документів згідно переліку; копія Довідки ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області від 23 січня 2015 року №886/10/20-30-25-01-15 про відсутність заборгованості з орендної плати; копії платіжних доручень з березня 2012 р. по листопад 2014 року; акт обстеження земельної ділянки №2/15 (копія) від 05.01.2015 р. копію витягу з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 21.01.2015р.; лист-погодження щодо внесення змін до договору оренди землі на ім'я Заступника Харківського міського голови від Адміністрації Дзержинського району Харківської міської ради від 22.12.2014р. № 2729/0/184/1420266.
Порядок надання земельних ділянок у м. Харкові у власність або користування, затверджений рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 959/12, у розділі ІХ, п.п.9.1-9.4 передбачає порядок внесення змін до чинних договорів оренди землі.
Зокрема: Відповідно до п.9.1. вказаного Порядку: "Особа, зацікавлена у внесенні змін до договору оренди землі, звертається із заявою (клопотанням) до Харківської міської ради, на ім'я міського голови, із зазначенням місця розташування (адреси), цільового призначення, розміру (площі) земельної ділянки, а також даними, які заявник вважає необхідними для внесення в договір оренди землі та наданням документів відповідно до п.9.2.
Пункт 9.3. Порядку передбачає, що у випадку внесення змін до договору оренди землі для обслуговування та експлуатації об'єкту Міський голова розглядає заяву (клопотання) і протягом 5 робочих днів надсилає до Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради (далі - Департамент).
Заява (клопотання), що надійшла до Департаменту, розглядається його директором чи заступником директора і в 3-денний строк надсилається для подальшого розгляду в разі внесення змін до договору оренди землі для обслуговування та експлуатації об'єкта - в управління земельних відносин Департаменту.
Відповідне управління Департаменту перевіряє заяву (клопотання) і необхідні документи, надані заявником, на відповідність чинному законодавству.
У разі відповідності чинному законодавству документів, передбачених п. 9.2 Порядку, управління Департаменту готує висновок про можливість внесення змін до договору оренди землі (далі - висновок) у 3 примірниках, з яких 1-й примірник надається заявнику, 2-й примірник - для підготовки проекту рішення міської ради, 3-й примірник - для Служби містобудівного кадастру Департаменту.
Усі примірники висновку відповідне управління Департаменту передає в Службу містобудівного кадастру Департаменту для внесення інформації в базу даних містобудівного кадастру.
Відповідно до п. 9.4. У цей же термін відповідне управління Департаменту повинне звернутись в управління Держземагентства в місті Харкові для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для здійснення розрахунку орендної плати. У зверненні вказується присвоєний кадастровий номер земельної ділянки.
Управління Держземагентства в місті Харкові видає відповідному управлінню Департаменту витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки протягом 7-ми робочих днів з дня отримання звернення.
Розрахунок орендної плати виконується управлінням земельних відносин Департаменту на підставі наданого управлінням Держземагентства в місті Харкові витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у термін, що не перевищує 3-х робочих днів з дня отримання витягу.
Розрахунок орендної плати підлягає обов'язковому погодженню із заявником.
Внесення змін до договору оренди землі здійснюється шляхом підписання додаткової угоди до договору оренди землі відповідно до Порядку оформлення договорів оренди землі в м. Харкові.
У судовому засіданні 22.04.2015р. представник Позивача пояснила, що зміна виду використання земельної ділянки здійснюється на підставі рішення Харківської міської ради, чергове засідання якої планується тільки у червні 2015 року. Але стан розгляду заяви (клопотання) Відповідача про внесення змін до договору оренди у Департаменті земельних відносин їй невідомий.
Представник Відповідача у судовому засіданні 22.04.2015р. пояснила, що висновків для підготовки проекту рішення міської ради про внесення змін до договору оренди для обслуговування та експлуатації громадського туалету під аптеку з боку Позивача не отримувала, розрахунок орендної плати з Відповідачем не погоджувався. Первісний позов визнала частково, а Додаткова угода погоджена з боку Відповідача (за первісним позовом) з таких положень, викладених у Додатковій угоді Первісного Позивача з наступних питань:
"п.2 (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:04:005:0004";
"п.9 Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого «08» листопада 2006 року за № 140667100234 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору."
Вважає, що Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12, на який посилається Позивач, викликає правові наслідки стосовно договорів оренди землі укладених після 01.01.2014 року, та не є обов'язковою підставою для внесення до договору оренди земельної ділянки від 08.11.2006р. змін в частині розміру орендної плати.
Зустрічний позов Відповідача (за первісним позовом) Позивача (за зустрічним позовом) від 17.03.2015 року заснований також на Порядку надання земельних ділянок у м. Харкові у власність або користування, затвердженому рішенням Харківської міської ради від 19.12.12р. №959/12, у розділі ІХ, п.п. 9.1-9.4, якій передбачає порядок внесення змін до чинних договорів оренди землі на підставі рішення з боку Харківської міської ради.
Судом встановлено, що в позовній заяві відсутні обґрунтування позовних вимог щодо зміни пунктів 13,14 та доповнення пункту 28 підпунктом "д", а також те, що межі та інші умови використання земельної ділянки не змінювались.
Враховуючи вищенаведене та те, що ТОВ "Круіз" надано в оренду та у постійне користування земельну ділянку строком до 01.09.2030 року площею 0,0476 га для експлуатації та обслуговування громадського підземного туалету, але цільове призначення на час розгляду справи, не відповідає відомостям, які містяться в договорі оренди земельної ділянки та витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, тому колегія суддів приходить до висновку про необґрунтованість вимог первісного позову, тому відмовляє в його задоволенні.
Відповідно до статті 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Щодо вимог ТОВ "Круіз", викладених в зустрічній позовній заяві, суд приходить до висновку про необґрунтованість зустрічних позовних вимог, оскільки існує певний порядок внесення змін до договору оренди землі, який не був виконаний сторонами, тому відмовляє в задоволенні зустрічного позову в повному обсязі.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, судові витрати по первісному позову покладаються на позивача, і по зустрічній позовній заяві - на позивача.
На підставі вищевикладеного, ст.ст. 6, 8, 19, 124, 129, 144 Конституції України, ст.ст. 3, 6,16, 525, 526, 627- 629, 632, 640, 651, 652, 654 Цивільного кодексу України, ст.ст. 179, 181, 188, 189, 284 Господарського кодексу України, ст.ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", та керуючись ст.ст.1, 4, 12, 32, 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні первісного позову - відмовити.
В задоволенні зустрічного позову -відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку для оскарження. Зазначений строк обчислюється з дня підписання повного тексту рішення. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 27.04.2015 р.
Головуючий суддя Суддя Суддя Л.В. Шарко Т.О. Пономаренко Л.С. Лаврова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2015 |
Оприлюднено | 08.05.2015 |
Номер документу | 43878634 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні