Рішення
від 05.08.2009 по справі 51/63-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

51/63-09

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" серпня 2009 р.                                                            Справа № 51/63-09

вх. № 1907/5-51

Суддя господарського суду  

при секретарі судового засідання

за участю представників сторін:

позивача - Мар'їної І.О. (довіреність №10/132-1393 від 26.05.09 р.),

 відповідача - Аверіної О.Г. (довіреність від 21.04.09 р.),

розглянувши справу за позовом Державної інспекції з енергозбереження (м. Київ)  

до  Приватного підприємства фірми „Віргонія” (м. Харків)  

про визнання недійсним договору,

ВСТАНОВИВ:

 Позивач просить суд визнати недійсним договір №132 від 30.07.08 р. про створення науково-технічної продукції. Свої позовні вимоги обґрунтовує відсутністю повноважень у позивача на укладення договору №132 від 30.07.08 р., неналежним виконанням відповідачем його умов та порушенням термінів виконання його етапів, посилаючись при цьому в правовому обґрунтуванні на недодержання в момент укладання правочину вимог ст.ст. 203, 215 ЦК України.

Відповідач, в відзиві на позовну заяву, просить відмовити позивачу в позові повністю та вказує, що у відповідності з актом №1 від 02.09.08 р. про приймання-здавання науково-технічної продукції за договором №132 від 30.07.08 р. виконавцем та замовником було засвідчено, що науково-технічна продукція відповідає умовам договору та першому етапу календарного плану, другий етап згідно календарного графіку був виконаний достроково в листопаді 2008 р. та 19.12.08 р. згідно з затвердженим календарним планом виконання робіт по договору (закінчення роботи 25.12.08 р.) з урахуванням зауважень методика була повторно здана замовнику, а 25.12.08 р. листом №06/47-3596 Державна інспекція з енергозбереження запросила виконавця для переговорів щодо подальших дій по виконанню договірних відносин і за результатами переговорів в січні місяці з ініціативи замовника була складена та підписана додаткова угода про перенесення виконання робіт на кінець лютого 2009 р.

В судовому засіданні 22.07.09 р. оголошувалася перерва до 05.08.09 р. о 16-30 год.

Позивач без поважних причин не надав витребувані судом документи.

Дослідивши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

30.07.2008 р. між Державною інспекцією з енергозбереження, в особі першого заступника голови НАЕР - начальника Державної інспекції з енергозбереження Крутя О.А., який діє на підставі Положення (Замовник), та ППФ „Віргонія", в особі директора Горошка В.І. (Виконавець), укладено договір № 132 на створення науково-технічної продукції на замовлення Державної інспекції з енергозбереження (надалі - спірний договір), відповідно до предмету якого позивач доручив, а відповідач взяв на себе зобов'язання щодо створення науково-технічної продукції: розробка типової методики визначення втрат та перевитрат ПЕР на підприємствах нафтотранспортної промисловості.

Наукові, технічні, економічні та інші вимоги до науково-технічної продукції, яка є предметом договору, визначаються Технічним завданням, яке становить невід'ємну частину договору (додаток 1 до спірного договору).

При цьому, технічні вимоги на створення науково-технічної продукції було погоджено з директором Департаменту нормативно-правового забезпечення НАЕР - Малою М.В.

Між сторонами було також визначено та погоджено календарний план робіт, протокол угоди про договірну ціну за науково-технічну продукцію та розрахунок ціни (кошторис розробки згідно з календарним планом на 2008 рік (додатки 1, 2, 3, 4 до спірного договору; п. 1, 2 спірного договору).

Всі роботи за договором виконуються згідно з Положенням „Державної інспекції з енергозбереження „Про підготовку, виконання та впровадження науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт”.

Відповідно до Технічних вимог (додаток 1 до спірного договору) назва роботи: типова методика розрахунку питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на виробництво продукції підприємствами нафтотранспортної промисловості.

Передбачалося два етапи робіт: на першому етапі здійснювалося вивчення та аналіз існуючих методик, експлуатаційної документації, характеристик обладнання, режиму роботи підприємств нафтотранспортної промисловості. Другий етап виконання робіт передбачав розробку типової методики визначення втрат та перевитрат паливно-енергетичних ресурсів на підприємствах нафтотранспортної промисловості.

За календарним планом виконання робіт за договором перший етап повинен бути виконаний 25.08.08 р., а другий етап – 25.12.08 р.

Загальна вартість виконання робіт сторонами була визначена в розмірі 140000,00 грн. (додаток 3 до спірного договору).

Позивачем за актом № 1 від 02.09.08 р. приймання-здавання науково-технічної продукції за договором № 132 від 30.07.08 р. засвідчено, що науково-технічна продукція відповідає умовам договору та першому етапу календарного плану. Вартість робіт першого етапу становить 90000,00 грн.

Листом № 8/12 від 17.12.08 р. відповідач надіслав позивачу остаточну редакцію з внесенням змін згідно з зауваженнями позивача № 06/47-3379 від 08.12.08 р., Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів № 1311-4/3 від 10.12.08 р. та Запорізького, Дніпропетровського, Львівського, Полтавського, Харківського територіальних управлінь трьох методичних документів, зокрема Методику визначення втрат та перевитрат ПЕР на підприємствах нафтотранспортної промисловості.

Згідно копії реєстраційної картки НДР І ДКР (РК) виконана робота 17.03.09 р. зареєстрована відповідачем в УкрІНТЕІ відповідно до „Порядку державної реєстрації та обліку відкритих науково-дослідних, дослідно-конструкторських робіт і дисертацій”, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 25.12.01 р. № 808, зареєстрованого в МЮУ 11.01.02 р. за № 28/6316.

Отже відповідачем був своєчасно виконаний і другий етап календарного плану, але акт позивачем не підписаний та не повернутий відповідачу. Зауважень від позивача по другому етапу робіт не надходило.

Виконані роботи оплачені позивачем частково – в сумі 90000,00 грн., що підтверджується копіями банківських виписок.

Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 203 ЦК України унормовано, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно з частиною 1 статті 207 Господарського кодексу України судом може бути визнане недійсним повністю або частково господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності). Отже, угода може бути визнана недійсною лише з підстав і з наслідками, передбаченими законом.

Відповідно до ст. 80 ЦК України, юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем і відповідачем в суді.

Згідно ч. 2 ст. 81 ЦК України, юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права і юридичних осіб публічного права. Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 1 Положення про Національне агентство України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів (НАЕР), затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.2006 р. № 412 НАЕР є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів.

НАЕР очолює голова, якого призначає та звільняє з посади Кабінет Міністрів України за поданням Прем'єр-міністра України.

Згідно п. 8 вказаного Положення голова Агентства має заступників, які призначаються та звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Голови Агентства.

Відповідно до п. 14 вищевказаного Положення, НАЕР є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Згідно абз. 10 п. 4 Положення, НАЕР відповідно до покладених на нього завдань виступає державним замовником науково-дослідних і проектно-конструкторських робіт у сфері ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.2000 р. № 1039 “Питання Державної інспекції з енергозбереження”, та затвердженого Положення про Державну інспекцію з енергозбереження вона є урядовим органом державного управління, що діє у складі НАЕР.

Згідно п. 6 Положення про Державну інспекцію з енергозбереження, Інспекцію очолює начальник, який за посадою є першим заступником голови НАЕР та призначається і звільняється Кабінетом Міністрів України за поданням голови НАЕР.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.07.07 р. № 555-р Крутя О.А. було призначено першим заступником Голови Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів – начальником Державної інспекції з енергозбереження – головним державним інспектором з енергозбереження.

Відповідно до п. 15 Положення про Державну інспекцію з енергозбереження інспекція є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку із зображенням державного Герба України і своїм найменуванням.

Положення про Державну інспекцію з енергозбереження не містить заборони на укладання інспекцією договорів на створення науково-технічної продукції.

Посилання позивача щодо відсутності у Державної інспекції з енергозбереження повноважень на укладання договорів на створення науково-технічної продукції, суд вважає безпідставними, оскільки:

- державна інспекція з енергозбереження є урядовим органом державного управління, що діє у складі НАЕР;

- договір № 132 від 30.07.2008 р. зі сторони позивача підписаний першим заступником голови НАЕР, який є одночасно начальником Державної інспекції з енергозбереження (саме в такому порядку зазначено в спірному договорі);

- технічні умови на створення науково-технічної продукції (додаток № 1 до спірного договору), погоджені крім Виконавця і Замовника, директором Департаменту нормативно-правового забезпечення НАЕР;

- позивач не надав доказів того, що відносно осіб, які підписали та виконували договір, прийняті будь-які заходи впливу чи реагування;

- одним із основних видів діяльності відповідача відповідно до довідки № 116265 Головного управління статистики у Харківській області з ЄДРПОУ від 16.04.2008 р. є дослідження та розробки в галузі технічних наук.

Викладене вище дає підстави для висновку про те, що доводи позивача про укладання спірного договору з перевищенням наданих йому повноважень не відповідають матеріалам справи і діючому законодавству.

Згідно ст. 82 ЦК України, на юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

За таких обставин суд вважає необґрунтованими посилання позивача на неналежне виконання робіт з боку відповідача та на неврахування з його боку зауважень та пропозицій, зроблених позивачем, оскільки зазначене не є підставою для визнання договору недійсним.

Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень та подати відповідні докази.

Виходячи з вищевикладеного, суд вважає, що позивачем не доведено наявність обставин, зазначених в ст.ст. 203, 215 Цивільного кодексу України, статті 207 Господарського кодексу України, з якими закон пов'язує визнання угоди недійсною.

За таких обставин, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, недоведеними та не підлягаючими задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України державне мито та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу належить покласти на позивача.

Керуючись ст.ст. 80-82, 203, 215 ЦК України, ст. 207 ГК України, ст.ст. 33-35, 43, 47, 49, 82-85 ГПК України,   

ВИРІШИВ:

В позові відмовити повністю.

Суддя                                                                                            

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення05.08.2009
Оприлюднено22.08.2009
Номер документу4397283
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —51/63-09

Постанова від 13.10.2009

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Карбань І.С.

Рішення від 05.08.2009

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ольшанченко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні