Рішення
від 05.02.2007 по справі 14/34-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

14/34-07

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

05.02.2007                                                                Справа №  14/34-07

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Гридасова Ю.В. при секретарі Вецало М.В., розглянув у відкритому судовому засіданні справу              

за позовом державного підприємства "Дельта-лоцман", м. Миколаїв, до товариства з обмеженою відповідальністю "СКЛ", м. Херсон, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача державного підприємства "Дніпро-Бузький морський торговельний порт", м. Миколаїв, про  стягнення 46614,03 дол. США,

за участю представників

позивача: Кошева А.В., представник, дов. № 8 від 24.11.2006 р.,

відповідача: Кутковський А.П., директор, протокол № 1 від 02.09.2005 р., Білий П.П., адвокат, дов. ВЕС № 262064 від 23.01.2007 р.,

третьої особи: Зінченко Ю.В., представник, дов. № 90/1/01-09 від 19.01.2007 р., Опанюк Д.Г., ст. ю/к, дов. № 90/01-09 від 19.01.2007 р.

Позивач у позовній заяві просить стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "СКЛ" на користь ДП "Дельта-лоцман" заборгованість в сумі 45395,72 дол. США. та пеню в сумі 1218,31 дол. США, всього - 46614,03 дол. США, посилаючись на положення ст. ст. 173, 193 Господарського кодексу України, ст. ст. 526, 599 Цивільного кодексу України, 3, 4, 84 Кодексу торговельного мореплавства України, Постанову Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 № 1544 "Про портові збори", а також на наступні обставини.

5 жовтня 2005 року між державним підприємством "Дельта-лоцман" (Позивач) та товариством з обмеженою відповідальністю "СКЛ" (Відповідач) було укладено договір № 42/П-05 (далі - Договір). Відповідно до п. 1 вказаного Договору Позивач по справі взяв на себе зобов'язання за заявками Відповідача надавати послуги з лоцманського проведення та регулювання руху суден, а також надавати право проходження суден по Бузько-Дніпровсько-Лиманському та Херсонському морському каналах, а Відповідач зобов'язався прийняти і оплатити надані послуги. При цьому споживачем послуг Позивача є "судновласник" (судновласник, оператор, фрахтувальник, вантажовідправник, вантажоодержувач або інший платник зборів, за дорученням якого діє Відповідач).

Проте, оскільки наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 06.12.2005 № 856 було створено державне підприємство "Державна морська лоцманська служба", на яке було покладено функції з надання послуг з лоцманського проведення та регулювання руху суден за рахунок зборів за послуги лоцманських служб і служб регулювання руху суден, ці послуги надавались Відповідачу з 22.12.2005 по 21.09.2006 на підставі договору з ДП "Державна морська лоцманська служба".

ДП "Дельта-лоцман" в цей період надавало лише послуги з безпечного проходження суден Бузько-Дніпровсько-Лиманським та Херсонським морським каналами.

Відповідно до п. 2.1.2. Договору, Позивач зобов'язався надавати Відповідачу рахунки для сплати зборів і платежів за користування зазначеними послугами, які оформлені на підставі встановлених цін і державних тарифів, а також вимог Договору.

Пунктом 2.2.4. Договору передбачено, що Відповідач зобов'язаний сплачувати рахунки, виставлені Позивачем, у терміни, визначені Договором, відповідно до п. 4.3 - до відходу судна з порту.

Згідно пункту 4.1. Договору порядок стягнення і розмір канального збору визначається відповідно до нормативно-правових актів, якими затверджені відповідні збори. Витрати за перерахування коштів відносяться на рахунок Відповідача.

Порядок та розміри стягнення канальних зборів передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 № 1544 "Про портові збори". Пунктом 18 цієї Постанови встановлено, що за проходження Бузько-Дніпровсько-лиманського і Херсонського морського каналу з заходженням суден у порти Дніпро-Бузький, Миколаїв (морський), Херсон (морський), Очаків, Октябрський та причал заводу "Океан", а також без заходження в морські порти (причали), канальний збір сплачується суднами за визначеними ставками державному підприємству "Дельта-лоцман".

Відповідно до п. 9, 10 Постанови "Про портові збори" сплата портових зборів здійснюється відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 19 лютого 1993 р. № 15 "Про систему валютного регулювання і валютного контролю". Державна належність судна і відповідно наданий йому статус під час справляння портових зборів визначається за прапором, під яким це судно плаває, незалежно від того, хто є його власником і хто його використовує. Таким чином, з суден під іноземним прапором портові збори справляються в іноземній валюті, з суден під прапором України - в національній валюті України.

Відповідно до п. 5.4. Договору агент несе повну матеріальну відповідальність перед підприємством за повноту і своєчасність оплати наданих послуг як у національній валюті, так і в доларах США.

Згідно з Договором (п. 5.3.), за несвоєчасну сплату рахунків Відповідач сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу.

Як стверджує Позивач, відповідно до розрахунку (додаток 1 до позову) в період з 06.09.2006 по 14.09.2006 державним підприємством "Дельта-лоцман" було забезпечено безпечне проведення Бузько-Дніпровсько-Лиманським каналом суден під агентуванням Відповідача, за проходження яких нарахований канальний збір склав 45395,72 дол. США.

На виконання п. 2.1.2. Договору Позивачем 24.10.06 р. було надіслано Відповідачу рахунки на оплату послуг, наданих в період з 06.09.2006 по 14.09.2006, отримання рахунків Відповідачем підтверджується копіями накладних кур'єрської служби з відмітками Відповідача про отримання ним поштових відправлень (додаються).

Як стверджує Позивач, станом на 21.12.2006 року послуги Відповідачем не оплачені. Заборгованість з оплати канального збору складає   45395,72 дол. США.

Відповідно до ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, в тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, в тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Згідно статті 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших нормативних актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 599 Цивільного кодексу України визначено, що зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Згідно з п. 5.3 Договору за порушення строків виконання зобов'язання зі своєчасної оплати рахунків Відповідачу нараховано пеню, яка відповідно до розрахунку Позивача становить 1218,31 дол. США. Загальна суму боргу з урахуванням пені, на думку Позивача, складає 46614,03 дол. США.

Представник позивача на засіданні суду підтримав вимоги, викладені у позовній заяві.

Крім того, представником Позивача в судовому засіданні заявлено письмове клопотання про призначення судової експертизи для вирішення наступногопитання: "Кому відповідач повинен сплачувати канальний збір за проходження суднами БДЛК і ХМК у період з 04.05.2006р. по 02.10.2006р., якщо обов'язок справляти канальний збір за проходження суднами БДЛК і ХМК згідно п. 18 Постанови Кабінету Міністрів України "Про портові збори" № 1544 від 12.10.2000р. покладено на ДП "Дельта-лоцман", а БДЛК і ХМК знаходяться на балансі ДП "ДБМТП" згідно наказу № 422 від 03.05.2006 року".

Зазначене клопотання представника Позивача залишене судом без задоволення, оскільки з характеру питання, яке Позивач пропонує поставити на вирішення експерту видно, що зазначена судова експертиза є правовою, а саме питання має вирішуватись судом за наслідками вирішення господарського спору.

Представник відповідача в ході судового засідання заперечував проти позовних вимог, відповідно до відзиву на позовну заяву, посилаючись на наступні обставини.

Відповідно до ст. 116 гл. 5 Кодексу Торгового Мореплавства України (далі КТМУ) в морському порту та поза його територією в якості представників судновласників діють агентські організації (морські агенти), які по договору морського агентування за винагороду зобов'язуються надавати послуги в області торговельного мореплавства.

Плата за послуги агентських організацій всіх форм власності визначається Міністерством транспорту України.

Згідно зі ст. 117 КТМУ агент сплачує за розпорядженням судновласника суми, пов'язані з перебуванням судна в порту, п. а цієї статті морський агент зобов'язаний виконувати свою діяльність добросовісно відповідно до інтересів судновласника.

Для сплати портового канального збору з судноплавних шляхів на Бузько-Дніпровсько-Лиманському і Херсонському каналах, ТОВ "СКЛ" уклало договір з ДП "Дельта-Лоцман" від 05.10.2005 року № 42/П-05. П.п.. 2.11. та 2.1.2 - сплата канального збору та послуги лоцманського проведення, п.п.. 4.2. та 4.3 - порядок розрахунків з канального збору та послуг з лоцманського проведення, сплата збору проводиться до відходу судна на підставі виставлених рахунків. На підставі КТМУ на ДП "Дельта-лоцман" ТОВ "СКЛ" від імені судновласників надавалися заявки - інформація для виставлення рахунків. Рахунки від ДП "Дельта Лоцман" отримуються згідно реєстру одержаних рахунків з підписом повноваженої особи з боку агента про отримання рахунків та зазначенням дати отримання.

Відповідно до Наказу Міністерства транспорту від 06.12.2005 року № 856 послуги з лоцманського проведення були покладені на Державне підприємство "Державна морська лоцманська служба", з яким ТОВ "СКЛ" уклало договір від 22.12.2005 року № 22/П-05, п.п.. 4.2 та 4.3 - сплата збору проводиться до відходу судна на підставі виставлених рахунків.

В травні 2006 року ТОВ "СКЛ" отримано листа від Державного підприємства "Дніпробугський морський торговельний порт" за № 836/01-09/02-03 від 11.05.2006 року, в якому повідомлено про передачу гідротехнічних споруд з балансу ДП "Дельта –лоцман" на баланс ДП ДБМТП відповідно до наказу Міністерства транспорту і зв'язку України від 03.05.2006 р. № 422 та Наказу Державного Департаменту морського та річкового транспорту від 04.05.2006 року № 69 "Про створення комісії щодо передачі гідротехнічних споруд ДП Дельта - лоцман на баланс ДП ДБМТП".

Згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 03.05.2006 № 422 "Про передачу Бузько-Дніпровського-Лиманського та Херсонського морського каналу з ДП "Дельта-Лоцман" на Державне підприємство "Дніпро-Бугський Морський Торговельний Порт" (далі ДП ДБМТП), ТОВ "СКЛ" було отримано договір від ДП "ДБМТП", який був підписаний 11.05.2006 року.

Як стверджує Відповідач, до 01.09.2006 року рахунки по сплаті канального збору своєчасно, тобто до виходу судна з порту, надходили на ТОВ "СКЛ" від ДП "Дельта-Лоцман", а з 01.09.2006 року почали надходити від ДП "ДБМТП".

Згідно зі ст.. 91 КТМУ, який був введений в дію Постановою Верховної Ради України від 09.12.1994 року № 277/94 - ВР, кожне судно перед виходом з порту повинно отримати на це дозвіл від капітана порта, а згідно з п. (в) цієї статті капітан морського порту повинен відмовити у наданні дозволу на вихід судна з порту, якщо судно не сплатило встановлені збори, штрафи та інші платежі, капітан порту затримує судно до повної сплати зборів, штрафів та інших платежів. Витрати, стосовно цієї статті, пов'язані з затримкою судна, покладаються на судновласника. Стосовно п. (а) ст. 117 КТМУ агент зобов'язаний діяти в інтересах судновласника, тобто виконати всі дії для отримання дозволу на вихід судна з порту.

Як стверджує Відповідач, до капітана порту надходила інформація про несплату канального збору з 01.09.2006 року від ДП "ДБМТП", а не від ДП "Дельта-Лоцман". ТОВ "СКЛ" в період з 01.09.2006 року по 26.10.2006 року не надходило рахунків від ДП "Дельта –Лоцман" для оплати канального збору. Рахунки для сплати канального збору в цей період надходили від ДП ДБМТП, які і були Відповідачем сплачені. П. 3.1 та 3.5. угоди від 11.05.2006 року № 124 агент несе повну фінансову відповідальність перед портом за несвоєчасне надходження коштів.

ТОВ "СКЛ" 20.09.2006 року отримано листа від ДП "Дельта –лоцман" за № 1623, в якому посилаючись на Наказ Міністерства Транспорту України від 18.09.2006 року за № 945, повідомлено, що головним утримувачем коштів канального збору з судноплавних шляхів на Бузько - Дніпровсько - лиманському і Херсонському каналах є державне підприємство "Дельта-Лоцман".

Відповідно до Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 18.09.2006 року № 945 п. 9 Гідротехнічні споруди Бузько-Дніпровсько-Лиманському та Херсонського морських каналів передаються з балансу ДП "ДБМТП" на ДП "Дельта –Лоцман". В зв'язку з чим Відповідачем було отримано угоду від ДП "Дельта-Лоцман" від 22.09.2006 року № 23/П-06, яка і була підписана сторонами. В той же час Відповідачем була отримана додаткова угода від ДП "ДБМТП" про скасування п. 2.2.3 та 3.2. з 01.10.2006 року, про сплату канального збору.

ТОВ "СКЛ" 06.10.2006 отримано листа від ДП "ДБМТП" за № 1793/01-09-02-03, де зазначається, що з 01.10.2006 року канальний збір необхідно сплачувати на ДП "Дельта-Лоцман".

08.11.2006 року ТОВ "СКЛ" отримано спільного листа від ДП "Дельта-Лоцман" та ДП "ДБМТП" про необхідність сплати рахунків, не сплачених станом на 07.11.2006 року на користь ДП "Дельта-Лоцман", що і було виконано Відповідачем 14.11.2006 року.

Як зазначає Відповідач, у позовній заяві ДП "Дельта-Лоцман", вказані рахунки на оплату послуг, які (послуги) оплачені Відповідачем в повному обсязі на користь Державного Підприємства "ДБМТП" на загальну суму 45395,72 доларів США. Зазначені рахунки Позивача надійшли на ТОВ "СКЛ" 26.10.2006 року, хоча судна, яким надавались зазначені у рахунках Позивача послуги, перебували в порту Херсон в термін до 18.09.2006 року, тобто до виходу Наказу Міністерства Транспорту та зв'язку України за № 945, на який підприємство "Дельта-лоцман" посилалося в своєму листі від 20.09.06 за № 1623.

Як стверджує Відповідач, за даними бухгалтерського обліку ТОВ "СКЛ" всі отримані рахунки після 26.10.2006 року сплачувались Відповідачем своєчасно і заборгованості на кінець року не існує.

Крім того, як зазначає Відповідач, ДП "Дельта-лоцман" відповідно до ст.. 6 ГПК України не звертались до ТОВ "СКЛ" з письмовою претензією з метою безпосереднього врегулювання спору.

Відповідно до статті 609 ЦК України ліквідація юридичної особи припиняє всі зобов'язання за участю цієї особи: як ті, де вона є кредитором, так і ті, де вона є боржником. На виняток із наведеного загального правила правонаступництво при ліквідації юридичної особи може передбачатись будь-якими нормативно-правовими актами, що названі у ст.. 4 ЦК України...

Представник третьої особи на стороні відповідача в ході судового засідання заперечував проти позовних вимог, відповідно до відзиву на позовну заяву, посилаючись на наступні обставини.

БДЛК та ХМК у період з 04.05.2006 р. по 02.10.2006 р. знаходились у господарському віданні державного підприємства "Дніпро-Бузький морський торговельний порт" (далі - ДП "ДБМТП"), тому плату за проходження по БДЛК та ХМК (канальний збір), яка є предметом позву, сплачено відповідачем до ДП "ДБМТП" у повному обсязі відповідно до виставлених портом рахунків. На думку Третьої особи на стороні Відповідача, у ДП "Дельта-лоцман" відсутні підстави для отримання вказаної плати.

Щодо підстав сплати Порту канального збору за проходження суднами по БДЛК та ХМК, третя особа на стороні Відповідача зазначає про наступне.

Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України (далі –"МТЗУ") від 12.04.2006 р. № 336 "Про реорганізацію державного підприємства "Дельта-лоцман" було прийнято рішення про реорганізацію ДП "Дельта-лоцман" шляхом його приєднання до ДП "ДБМТП". У п. 2 зазначеного наказу встановлено, що ДП "ДБМТП" є правонаступником прав та обов'язків ДП "Дельта-лоцман".

Згідно наказу МТЗУ від 03.05.2006 р. № 422 "Про передачу гідротехнічних споруд ДП "Дельта-лоцман", з метою ефективного використання державного майна, БДЛК та ХМК були передані з балансу ДП "Дельта-лоцман" на баланс ДП "ДБМТП" та закріплені за портом на праві господарського відання.

Комісія по передачі каналів створена наказом Державного департаменту морського і річкового транспорту (далі –"ДДМРТ") від 04.05.2006 р. № 69.

Акт приймання від ДП "Дельта-лоцман" каналів підписаний комісією 04.05.2006 р. та затверджений ДДМРТ.

Наказом ДП "ДБМТП" від 11.05.2006 р. № 32-П до складу порту у порядку переводу з ДП "Дельта-лоцман" був прийнятий персонал, що здійснює технічний нагляд за експлуатацією БДЛК та ХМК.

Пунктами 4 та 9 наказу МТЗУ від 18.09.2006 р. № 945 "Щодо удосконалення функціонування державної системи забезпечення безпеки судноплавства" скасовані накази МТЗУ № 336 від 12.04.2006 р. та № 422 від 03.05.2006 р., а також наказано ДП "Дельта-лоцман" прийняти БДЛК та ХМК з балансу ДП "ДБМТП".

На виконання наказу МТЗУ від 18.09.2006 р. № 945 ДДМРТ видав накази № 157 від 25.09.2006 р. "Про створення комісії щодо передачі гідротехнічних споруд ДП "Дельта-лоцман" та № 159 від 27.09.2006 р. "Про внесення доповнень до наказу ДДМРТ від 25.09.2006 № 157".

Акт передачі каналів до ДП "Дельта-лоцман" підписаний комісією 02.10.2006 р. та затверджений ДДМРТ.

ДП "Дельта-лоцман" звернулося до порту з вимогою від 20.09.2006 р. № 1590 перерахувати до ДП "Дельта-лоцман" кошти канального збору, які були отримані ДП "ДБМТП" починаючи з 03.05.2006 р.

З метою врегулювання ситуації, що склалася у зв'язку зі сплатою та використанням коштів від канального збору за проходження суден по БДЛК та ХМК відповідно до наказу МТЗУ від 18.09.2006 р. № 945, дорученням МТЗУ від 19.10.2006 р. № 846/11/11-06 було зобов'язано:

організувати проведення звірки ДП "Дельта-лоцман" та ДП "ДБМТП" отриманих грошових коштів від канального збору починаючи з 03.05.2006 р.;

ДП "ДБМТП" перерахувати до ДП "Дельта-лоцман" кошти в національній грошовій одиниці України, отримані від канального збору за проходження суден БДЛК та ХМК, за винятком фактичних витрат на утримання каналів БДЛК та ХМК.

Наказом ДДМРТ від 06.11.2006 р. № 183 "Щодо створення комісії", створена комісія з проведення звірки, якій доручено провести звірку ДП "Дельта-лоцман" та ДП "ДБМТП" отриманих та витрачених коштів від канального збору.

ДП "Дельта-лоцман" листом від 08.11.2006 р. № 2346 повідомило відповідача про те, що агентські компанії (судновласники тощо), які станом на 07.11.2006 р. не сплатили до ДП "ДБМТП" канальний збір за проходження суден БДЛК і ХМК, повинні сплатити його до ДП "Дельта-лоцман".

Утвореною комісією підписаний акт від 15.11.2006 р., в якому на підставі первинних документів визначені суми отриманого портом доходу від канального збору за проходження БДЛК та ХМК. До цієї суми ввійшли кошти канального збору, які сплачені позивачем до ДП "ДБМТП" та які є предметом позову.

Крім того, комісією визначені витрати порту за рахунок канального збору відповідно до його цільового призначення:

 1 095,0 тис.грн. - ДУ "Держгідрографія" за навігаційно-гідрографічне забезпечення (утримання, обслуговування та ремонт засобів навігаційного обладнання);

   4 422,5 тис.грн. - ДП "Устьдунайводшлях" за днопоглиблювальні роботи на БДЛК;

- 706,6 тис.грн. - заробітна плата, нарахування на заробітну плату та

витрати на відрядження по персоналу, що здійснює технічний нагляд за

експлуатацією БДЛК та ХМК.

Таким чином, на думку Третьої особи на стороні Відповідача, під час знаходження БДЛК та ХМК у господарському віданні ДП "ДБМТП", канальний збір за проходження суден цими каналами сплачувався порту правомірно, що підтверджено дорученням МТЗУ № 846/11/11-06 від 19.10.2006 р., наказом ДДМРТ від 06.11.2006 р. № 183, актом комісії ДДРМ від 15.11.2006 р., листами позивача № 1590 від 20.09.2006 р., № 2346 від 08.11.2006 р.

Канальний збір є платою за проходження судном по відповідному каналу.

Відповідно до ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України (далі КТМ), канальний портовий збір належить до цільових портових зборів. П 4.2 ст. 84 КТМ України передбачає, що розмір портових зборів встановлюється Кабінетом Міністрів України, а використання допускається виключно за їх цільовим призначенням.

Розмір канального збору встановлений Положенням про портові збори, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 р. № 1544 (далі - Положення № 1544).

За своїм змістом портові збори не є безумовною платою, як, наприклад, податкові платежі. Портові збори є платою за фактично надані послуги:

-   відповідно до ст. 26 Конвенції ООН з морського права від 10.12.1982 р. (ратифікована Законом України від 03.06.1999 р. № 728-ХІУ) іноземне судно, яке проходить через територіальне море, може обкладатися тільки зборами в оплату за конкретні послуги, надані цьому судну;

у п. 5.16 ст. 16 Закону України "Про податок на додану вартість" зазначено, що портовими зборами оплачуються операції з поставки послуг, що надаються суднам;

п. 11 Положення № 1544 передбачає нарахування із сум портових зборів податку на додану вартість (базою для нарахування ПДВ є операції з продажу товарів, виконання робіт, надання послуг);

ч. 2 п. 3.1.1 Порядку обліку та використання коштів від портових зборів (далі –"Порядок № 783"), який затверджений наказом Міністерства транспорту України від 25.08.2004 № 783, визначено, що нарахування доходів від портових зборів відображається в бухгалтерському обліку по кредиту субрахунку 703 "Дохід від реалізації робіт і послуг". Відповідно до примітки 4 пункту 1 (Загальна частина) Положення № 1544, порядок обчислення і справляння зборів поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності всіх форм власності, які виконують роботи та надають послуги у морських портах (причалах) незалежно від підпорядкованості цих портів (причалів).

Тобто, як стверджує Третя особа на стороні Відповідача, справляння портових зборів здійснює особа, яка надає відповідні послуги суднам.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 червня 1996 р. № 640 "Про затвердження переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних" (зі змінами та доповненнями) визначено, що БДЛК та ХМК належать до морських судноплавних шляхів.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.1998 р. № 2098 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.07.2006 р. № 953, визначено, що функції з утримання судноплавних шляхів здійснюються за рахунок канального збору.

Відповідно до п. 1.2 Порядку № 783, цей Порядок є обов'язковим для застосування усіма суб'єктами підприємницької діяльності, які згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. № 1544 "Про портові збори" справляють із суден відповідні портові збори.

Пункт 2.4 Порядку № 783 передбачає, що кошти від канального збору використовуються:

на утримання, обслуговування, ремонт та забезпечення безпеки судноплавства на судноплавних шляхах загальнодержавного значення і підхідних каналах портів, очищення їх від наносів і підтримку їхніх габаритів у межах паспортних значень;

на днопоглиблювальні роботи, пов'язані з підтримкою та/або поліпшенням проектних глибин на каналах;

на утримання, обслуговування та ремонт засобів навігаційного обладнання на каналах;

на будівництво (придбання, виготовлення), модернізацію, реконструкцію каналів та інших необоротних активів, що використовуються на зазначені в цьому пункті цілі;

на утримання персоналу, що здійснює технічний нагляд за експлуатацією каналів.

Ст. 84 КТМ України не визначає конкретного отримувача зборів, а лише передбачає, що портові збори мають цільове призначення, тобто мають використовуватись виключно для виконання функцій (робіт), для яких вони стягуються. Аналогічного висновку дійшов Вищий господарський суд у Постанові від 19.11.2002 по справі № 20/304.

Господарський суд Миколаївської області, розглядаючи у 2004 році справи № 11/14 та № 11/106, дійшов аналогічного висновку щодо підстав справляння корабельного та адміністративного портових зборів (Рішення Господарського суду Миколаївської області від 13.04.2004 по справі № 11/14, від 02.06.2004 по справі № 11/106). Одеський апеляційний господарський суд залишив вказані рішення без змін (Постанови Одеського апеляційного господарського суду від 02.06.2004 по справі № 11/14, від 13.07.2004 по справі № 11/106). Вищий господарський суд України залишив постанови Одеського апеляційного господарського суду без змін (Постанови Вищого господарського суду України від 23.09.2004 по справі № 11/14, від 24.11.2004 по справі № 11/106). Верховний суд України відмовив у порушенні провадження з перегляду в касаційному порядку постанов Вищого господарського суду України по справам № 11/14 та № 11/106 (Ухвали Верховного суду України від 18.11.2004, від 10.02.2005).

Аналогічного висновку щодо справляння корабельного збору дійшов Господарський суд Миколаївської області, розглянувши у 2005 році справи № 11/19, № 9/97 та № 9/122 (Рішення Господарського суду Миколаївської області від 05.04.2005 по справі № 11/19, від 17.05.2005 по справі № 9/97, від 17.05.2005 по справі № 9/122).

На думку Третьої особи на стороні Відповідача, твердження Позивача про те, що Положення № 1544 визначає ДП "Дельта-лоцман" як безумовного отримувача канального збору за проходження суден БДЛК та ХМК, не відповідає дійсності, оскільки Кабінет Міністрів України відповідно ст. 84 КТМ України у Положенні № 1544 установив лише розмір канального збору.

Проте, ДП "Дельта-лоцман" був визначений отримувачем канального збору у п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 2098 від 30.12.1998 р., але тільки тому, що відповідно до п. 3 цієї постанови БДЛК та ХМК передавались на баланс ДП "Дельта-лоцман". Постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2006 р. № 953 внесені зміни до постанови № 2098, внаслідок яких п. 3 постанови № 2098 втратив чинність, а функції з утримання судноплавних шляхів, які здійснюються за рахунок канального збору, були покладені на державні підприємства, які належать до сфери управління МТЗУ. Для БДЛК та ХМК до 02.10.2006 р. таким підприємством було ДП "ДБМТП".

Таким чином, на думку Третьої особи на стороні Відповідача, не маючи каналів (у зв'язку з передачею з балансу) та персоналу, що здійснює технічний нагляд за експлуатацією каналів (у зв'язку з процесом ліквідації), ДП "Дельта-лоцман" не надавало та не могло надавати відповідачу зазначені канали для безпечного проходження суден, тому не могло і отримувати плату за цю послугу.

Саме ДП "ДБМТП" з 04.05.2006 р. по 02.10.2006 р., на думку Третьої особи на стороні Відповідача, фактично надавало та повинно було надавати відповідачу БДЛК та ХМК (канали) для безпечного проходження суден, а також отримувати плату за цю послугу (канальний збір).

Правомірність сплати канального збору до ДП "ДБМТП", на думку Третьої особи на стороні Відповідача, підтверджено також Висновком від 03.11.2006 № 126/490 науково-правової експертизи щодо особливостей правового регулювання та порядку справляння канального збору, проведеної Інститутом держави і права ім. В.М.Корецького відповідно до запиту ДП "ДБМТП" на підставі Закону України "Про наукову і науково-технічну експертизу".

Керуючись викладеним, Третя особа на стороні Відповідача вважає, що Відповідач правомірно сплатив у повному обсязі канальний збір, який вимагає позивач –не на користь ДП "Дельта-лоцман", а на користь ДП "ДБМТП", що підтверджується відповідними виписками банку.

За згодою представників учасників судового процесу, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, що прибули в судове засідання, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд

в с т а н о в и в :

Відповідно до ст. 116 гл. 5 Кодексу Торгового Мореплавства України (надалі - КТМУ) в морському порту та поза його територією в якості представників судновласників діють агентські організації (морські агенти), які по договору морського агентування за винагороду зобов'язуються надавати послуги в області торговельного мореплавства.

Згідно зі ст. 117 КТМУ агент сплачує за розпорядженням судновласника суми, пов'язані з перебуванням судна в порту, відповідно до п. "а" вказаної статті морський агент зобов'язаний виконувати свою діяльність добросовісно відповідно до інтересів судновласника.

ТОВ "СКЛ" (морський агент та Відповідач по справі) уклало договір з ДП "Дельта-Лоцман" (Позивач по справі) від 05.10.2005 року № 42/П-05 щодо надання Позивачем послуг з лоцманського проведення, регулювання руху суден та надння права проходження по БДЛК та ХМК (каналах) (п. п. 2.1.1. та 2.1.2 зазначеного Договору), п. п.. 4.2. та 4.3 Договору визначено порядок розрахунків з канального збору та послуг з лоцманського проведення - сплата збору проводиться до відходу судна на підставі виставлених рахунків. На підставі КТМУ на адресу Позивача Відповідачем, від імені судновласників, надавалися заявки - інформація для виставлення рахунків. Рахунки від Позивача отримувалисяся згідно реєстру одержаних рахунків з підписом повноваженої особи з боку агента про отримання рахунків та зазначенням дати отримання.

Відповідно до Наказу Міністерства транспорту України від 06.12.2005 року № 856 послуги з лоцманського проведення були покладені на Державне підприємство "Державна морська лоцманська служба", з яким ТОВ "СКЛ" уклало договір від 22.12.2005 року № 22/П-05, відповідно до п. п. 4.2 та 4.3 зазначеного Договору - сплата збору проводиться до відходу судна на підставі виставлених рахунків.

В травні 2006 року Відповідач отримав листа від Державного підприємства "Дніпро-Бузький морський торговельний порт" (Третя особа на стороні Відповідача) за № 836/01-09/02-03 від 11.05.2006 року, в якому повідомлено про передачу гідротехнічних споруд з балансу Позивача на баланс Третьої особи на стороні Відповідача, відповідно до наказу Міністерства транспорту і зв'язку України від 03.05.2006 р. № 422 та Наказу Державного Департаменту морського та річкового транспорту від 04.05.2006 року № 69 "Про створення комісії щодо передачі гідротехнічних споруд ДП Дельта - лоцман на баланс ДП ДБМТП". Відповідачем було отримано договір № 124 про надання зазначених вище послуг Третьою особою на стороні відповідача, який був підписаний Відповідачем 11.05.2006 року.

Згідно зі ст.. 91 КТМ України, який був введений в дію Постановою Верховної Ради України від 09.12.1994 року № 277/94 - ВР, кожне судно перед виходом з порту повинно отримати на це дозвіл від капітана порта, а згідно з п. "в" вказаної статті КТМ України капітан морського порту повинен відмовити у наданні дозволу на вихід судна з порту, якщо судно не сплатило встановлені збори, штрафи та інші платежі, капітан порту затримує судно до повної сплати зборів, штрафів та інших платежів. Витрати, стосовно цієї статті, пов'язані з затримкою судна, покладаються на судновласника. Стосовно п. "а" ст. 117 КТМ України агент зобов'язаний діяти в інтересах судновласника, тобто виконати всі дії для отримання дозволу на вихід судна з порту.

До Відповідача, в період з 01.09.2006 року по 26.10.2006 року (період надання послуг з 06.09.06 р. по 14.09.06 р.) не надходило рахунків від Позивача для оплати канального збору. Рахунки для сплати канального збору в цей період надходили від Третьої особи на стороні Відповідача, які і були Відповідачем оплачені.

Відповідачем 20.09.2006 року, після фактичного надання спірних послуг, отримано листа від Позивача за № 1623, в якому останній, посилаючись на Наказ Міністерства Транспорту України від 18.09.2006 року за № 945, повідомляє, що головним утримувачем коштів канального збору з судноплавних шляхів на Бузько - Дніпровсько - Лиманському і Херсонському каналах є державне підприємство "Дельта-Лоцман".

Відповідно до Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 18.09.2006 року № 945 п. 9 Гідротехнічні споруди Бузько-Дніпровсько-Лиманського та Херсонського морських каналів передаються з балансу ДП "ДБМТП" на баланс ДП "Дельта –Лоцман". В зв'язку з чим Відповідачем було отримано проект нового договору від ДП "Дельта-Лоцман" від 22.09.2006 року № 23/П-06, який був підписаний сторонами. В той же час Відповідачем була отримана додаткова угода до договору, укладеного з Третьою особою на стороні Відповідача про скасування п. 2.2.3 та 3.2. з 01.10.2006 року, про сплату канального збору. Крім того, Відповідач 06.10.2006 отримав листа від Третьої особи на стороні Відповідача за № 1793/01-09-02-03, де зазначається, що з 01.10.2006 року канальний збір необхідно сплачувати на користь Позивача.

08.11.2006 року Відповідачем отримано спільного листа від ДП "Дельта-Лоцман" та ДП "ДБМТП" про необхідність сплати рахунків, не сплачених станом на 07.11.2006 року на користь ДП "Дельта-Лоцман", що і було виконано Відповідачем 14.11.2006 року.

В обґрунтування позовних вимог ДП "Дельта-Лоцман" (Позивач) посилається на рахунки на оплату послуг з безпечного проведення Бузько-Дніпровсько-Лиманським каналом суден під агентуванням Відповідача в період з 06.09.2006 р. по 14.09.2006 р. наданих нібито Позивачем однак, як встановлено в ході вирішення спору, зазначені послуги фактично надавались Третьою особою на стороні Відповідача і оплачені Відповідачем в повному обсязі (на загальну суму 45395,72 доларів США) на користь Державного підприємства "Дніпро-Бузький морський торговельний порт".

Вказані висновки суду ґрунтуються на наступних обставинах.

Рахунки Позивача відправлені 24.10.06 року та надійшли на адресу Відповідача 26.10.2006 року, хоча судна, яким нібито надавались зазначені Позивачем у рахунках послуги, перебували в порту Херсон до 18.09.2006 року, тобто до видання Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України № 945 від 18.09.06 р., пунктом 9 якого наказано Третій особі на стороні Відповідача передати Бузько-Дніпровсько-Лиманський та Херсонський морські канали знову на баланс Позивача.

Бузько-Дніпровсько-Лиманський та Херсонський морські канали (надалі - БДЛК та ХМК) у період з 04.05.2006 р. по 02.10.2006 р. (фактична передача з балансу на баланс) знаходились у господарському віданні державного підприємства "Дніпро-Бузький морський торговельний порт" (далі - ДП "ДБМТП").

Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України (далі –"МТЗУ") від 12.04.2006 р. № 336 "Про реорганізацію державного підприємства "Дельта-лоцман" було прийнято рішення про реорганізацію ДП "Дельта-лоцман" шляхом його приєднання до ДП "ДБМТП". У п. 2 зазначеного наказу встановлено, що ДП "ДБМТП" є правонаступником прав та обов'язків ДП "Дельта-лоцман".

Згідно наказу МТЗ України від 03.05.2006 р. № 422 "Про передачу гідротехнічних споруд ДП "Дельта-лоцман", з метою ефективного використання державного майна, БДЛК та ХМК були передані з балансу ДП "Дельта-лоцман" на баланс ДП "ДБМТП" та закріплені за портом на праві господарського відання.

Комісія по передачі каналів створена наказом Державного департаменту морського і річкового транспорту (далі –"ДДМРТ") від 04.05.2006 р. № 69.

Акт приймання від ДП "Дельта-лоцман" каналів підписаний комісією 04.05.2006 р. та затверджений ДДМРТ.

Наказом ДП "ДБМТП" від 11.05.2006 р. № 32-П до складу порту у порядку переводу з ДП "Дельта-лоцман" був прийнятий персонал, що здійснює технічний нагляд за експлуатацією БДЛК та ХМК.

Пунктами 4 та 9 наказу МТЗ України від 18.09.2006 р. № 945 "Щодо удосконалення функціонування державної системи забезпечення безпеки судноплавства" скасовані накази МТЗ України № 336 від 12.04.2006 р. та № 422 від 03.05.2006 р., а також наказано ДП "Дельта-лоцман" прийняти БДЛК та ХМК (канали) з балансу ДП "ДБМТП".

На виконання наказу МТЗ України від 18.09.2006 р. № 945 ДДМРТ видав накази № 157 від 25.09.2006 р. "Про створення комісії щодо передачі гідротехнічних споруд ДП "Дельта-лоцман" та № 159 від 27.09.2006 р. "Про внесення доповнень до наказу ДДМРТ від 25.09.2006 № 157".

Акт передачі каналів до ДП "Дельта-лоцман" підписаний комісією 02.10.2006 р. та затверджений ДДМРТ.

ДП "Дельта-лоцман" звернулося до порту з вимогою від 20.09.2006 р. № 1590 перерахувати до ДП "Дельта-лоцман" кошти канального збору, які були отримані ДП "ДБМТП" починаючи з 03.05.2006 р.

З метою врегулювання ситуації, що склалася у зв'язку зі сплатою та використанням коштів від канального збору за проходження суден по БДЛК та ХМК відповідно до наказу МТЗУ від 18.09.2006 р. № 945, дорученням МТЗ України від 19.10.2006 р. № 846/11/11-06 було зобов'язано:

організувати проведення звірки ДП "Дельта-лоцман" та ДП "ДБМТП" отриманих грошових коштів від канального збору починаючи з 03.05.2006 р.;

ДП "ДБМТП" перерахувати до ДП "Дельта-лоцман" кошти в національній грошовій одиниці України, отримані від канального збору за проходження суден БДЛК та ХМК, за винятком фактичних витрат на утримання каналів БДЛК та ХМК.

Наказом ДДМРТ від 06.11.2006 р. № 183 "Щодо створення комісії", створена комісія з проведення звірки, якій доручено провести звірку ДП "Дельта-лоцман" та ДП "ДБМТП" отриманих та витрачених коштів від канального збору.

ДП "Дельта-лоцман" листом від 08.11.2006 р. № 2346 повідомило відповідача про те, що агентські компанії (судновласники тощо), які станом на 07.11.2006 р. не сплатили до ДП "ДБМТП" канальний збір за проходження суден БДЛК і ХМК, повинні сплатити його до ДП "Дельта-лоцман".

Утвореною комісією підписаний акт від 15.11.2006 р., в якому на підставі первинних документів визначені суми отриманого портом доходу від канального збору за проходження БДЛК та ХМК. До цієї суми ввійшли кошти канального збору, які сплачені позивачем до ДП "ДБМТП" та які є предметом позову.

Крім того, комісією визначені витрати порту за рахунок канального збору відповідно до його цільового призначення:

 1 095,0 тис.грн. - ДУ "Держгідрографія" за навігаційно-гідрографічне забезпечення (утримання, обслуговування та ремонт засобів навігаційного обладнання);

   4 422,5 тис.грн. - ДП "Устьдунайводшлях" за днопоглиблювальні роботи на БДЛК;

- 706,6 тис.грн. - заробітна плата, нарахування на заробітну плату та

витрати на відрядження по персоналу, що здійснює технічний нагляд за

експлуатацією БДЛК та ХМК.

Таким чином, під час знаходження БДЛК та ХМК у господарському віданні ДП "ДБМТП", канальний збір за проходження суден цими каналами сплачувався порту правомірно, що підтверджено дорученням МТЗ України № 846/11/11-06 від 19.10.2006 р., наказом ДДМРТ від 06.11.2006 р. № 183, актом комісії ДДРМ від 15.11.2006 р., листами позивача № 1590 від 20.09.2006 р., № 2346 від 08.11.2006 р.

Відповідно до ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України (далі КТМ України), канальний портовий збір належить до цільових портових зборів. П. 4.2. ст. 84 КТМ України передбачає, що розмір портових зборів встановлюється Кабінетом Міністрів України, а використання допускається виключно за їх цільовим призначенням.

Розмір канального збору встановлений Положенням про портові збори, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 р. № 1544 (далі - Положення № 1544).

За своїм змістом портові збори не є безумовною платою, як, наприклад, податкові платежі. Портові збори є платою за фактично надані послуги виходячи з наступного:

- відповідно до ст. 26 Конвенції ООН з морського права від 10.12.1982 р. (ратифікована Законом України від 03.06.1999 р. № 728-ХІУ) іноземне судно, яке проходить через територіальне море, може обкладатися тільки зборами в оплату за конкретні послуги, надані цьому судну;

- у п. 5.16 ст. 16 Закону України "Про податок на додану вартість" зазначено, що портовими зборами оплачуються операції з поставки послуг, що надаються суднам;

- п. 11 Положення № 1544 передбачає нарахування із сум портових зборів податку на додану вартість (базою для нарахування ПДВ є операції з продажу товарів, виконання робіт, надання послуг);

- ч. 2 п. 3.1.1 Порядку обліку та використання коштів від портових зборів (далі –"Порядок № 783"), який затверджений наказом Міністерства транспорту України від 25.08.2004 № 783, визначено, що нарахування доходів від портових зборів відображається в бухгалтерському обліку по кредиту субрахунку 703 "Дохід від реалізації робіт і послуг". Відповідно до примітки 4 пункту 1 (Загальна частина) Положення № 1544, порядок обчислення і справляння зборів поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності всіх форм власності, які виконують роботи та надають послуги у морських портах (причалах) незалежно від підпорядкованості цих портів (причалів).

Тобто, справляння портових зборів здійснює особа, яка надає відповідні послуги суднам.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 червня 1996 р. № 640 "Про затвердження переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних" (зі змінами та доповненнями) визначено, що БДЛК та ХМК належать до морських судноплавних шляхів.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.1998 р. № 2098 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.07.2006 р. № 953, визначено, що функції з утримання судноплавних шляхів здійснюються за рахунок канального збору.

Відповідно до п. 1.2 Порядку № 783, цей Порядок є обов'язковим для застосування усіма суб'єктами підприємницької діяльності, які згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. № 1544 "Про портові збори" справляють із суден відповідні портові збори.

Пункт 2.4 Порядку № 783 передбачає, що кошти від канального збору використовуються:

- на утримання, обслуговування, ремонт та забезпечення безпеки судноплавства на судноплавних шляхах загальнодержавного значення і підхідних каналах портів, очищення їх від наносів і підтримку їхніх габаритів у межах паспортних значень;

- на днопоглиблювальні роботи, пов'язані з підтримкою та/або поліпшенням проектних глибин на каналах;

- на утримання, обслуговування та ремонт засобів навігаційного обладнання на каналах;

- на будівництво (придбання, виготовлення), модернізацію, реконструкцію каналів та інших необоротних активів, що використовуються на зазначені в цьому пункті цілі;

- на утримання персоналу, що здійснює технічний нагляд за експлуатацією каналів.

Стаття 84 КТМ України не визначає конкретного отримувача зборів, а лише передбачає, що портові збори мають цільове призначення, тобто мають використовуватись виключно для виконання функцій (робіт), для яких вони стягуються.

Твердження Позивача про те, що Положення № 1544 визначає ДП "Дельта-лоцман" як безумовного отримувача канального збору за проходження суден БДЛК та ХМК, не приймається судом до уваги, оскільки Кабінет Міністрів України відповідно до ст. 84 КТМ України у Положенні № 1544 установив лише розмір канального збору.

ДП "Дельта-лоцман" був визначений отримувачем канального збору у п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 2098 від 30.12.1998 р. тому, що відповідно до п. 3 цієї постанови БДЛК та ХМК (канали) передавались на баланс ДП "Дельта-лоцман". Постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2006 р. № 953 внесені зміни до постанови № 2098, внаслідок яких п. 3 постанови № 2098 втратив чинність, а функції з утримання судноплавних шляхів, які здійснюються за рахунок канального збору, були покладені на державні підприємства, які належать до сфери управління МТЗ України. Щодо БДЛК та ХМК (каналів) до 02.10.2006 р. таким підприємством було ДП "ДБМТП".

Не маючи каналів (у зв'язку з передачею з балансу на баланс) та персоналу, що здійснює технічний нагляд за експлуатацією каналів (у зв'язку з процесом ліквідації та переведенням персоналу на роботу до Третьої особи на стороні Відповідача), ДП "Дельта-лоцман" не надавало та не могло надавати Відповідачу зазначені канали для безпечного проходження суден (надавати відповідні послуги), тому не мало правових підстав для отримання плати за послуги, які не надавало.

Саме ДП "ДБМТП" з 04.05.2006 р. по 02.10.2006 р., фактично надавало та повинно було надавати Відповідачу БДЛК та ХМК (канали) для безпечного проходження суден, а також отримувати плату за цю послугу (канальний збір).

Таким чином, той факт, що в період з 06.09.06 р. по 14.09.06 р. послуги з надння права проходження по БДЛК та ХМК (каналам) Відповідачу надавались саме Позивачем, останнім, у відповідності до вимог ст. 33 ГПК України не доведено.

За вказаних обставин, позовні вимоги не підлягають.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись  ст. ст.  82-85 Господарського процесуального кодексу України,

в и р і ш и в :

1.           В задоволенні позовних вимог відмовити.

2.           Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України (вступна, описова, мотивувальна і резолютивна частини).

Суддя                                                                                     Ю.В. Гридасов.  

Дата оформлення та підписання рішення

відповідно до вимог ст. 84 Господарського

процесуального кодексу України                                                     "12" лютого 2007 р.

    

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення05.02.2007
Оприлюднено21.08.2007
Номер документу439739
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/34-07

Ухвала від 13.12.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

Ухвала від 06.12.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

Ухвала від 06.06.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

Ухвала від 23.05.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

Рішення від 27.03.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

Ухвала від 13.03.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

Ухвала від 22.02.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

Постанова від 27.02.2007

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Залімський І.Г.

Рішення від 05.02.2007

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Ухвала від 16.01.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні