Постанова
від 22.07.2009 по справі 2а-4489/09/10/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

22.07.09 Справа №2а-4489/09/10/0170

Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим у складі:

головуючої судді - Кудряшов ої А.М. ,

при секретарі - Дєрюшков ій А.М.,

за участю

прокурора - Васьківа Я.Й.,

представника відповідача - Григоренко В.І.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу

за позовом Виконуючого об ов'язки Красноперекопського міжрайонного прокурора Авто номної Республіки Крим в ін тересах держави в особі Рес публіканського комітету АР К рим з охорони навколишнього природногосередовища

до Братської сільської ра ди Красноперекопського райо ну Автономної Республіки Кри м

про стягнення збитків, запо діяних порушенням природоох оронного законодавства внас лідок утворення звалища,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністра тивного суду Автономної Респ убліки із адміністративним п озовом звернувся виконуючий обов'язки Красноперекопсько го міжрайонного прокурора АР Крим Рибачинський Ю.С. в інтер есах держави в особі Республ іканського комітету АР Крим по екології та природних рес урсах до Братської сільської ради Красноперекопського ра йону АР Крим із вимогами про с тягнення 1893 гривень 33 копійок.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду АР Крим від 22. 07.09 року було уточнено, що у зв'я зку із зміною назви позивача - Республіканського комітет у АР Крим по екології та приро дних ресурсах на Республікан ський комітет АР Крим з охоро ни навколишнього середовища , тому належним позивачем по с праві є Республіканський ком ітет АР Крим з охорони навкол ишнього середовища.

Під час розгляду справи вик онуючий обов'язки Краснопере копського міжрайонного прок урора АР Крим Рибачинський Ю .С. надіслав на адресу суду уто чнену позовну заяву, відпові дно до якої просив стягнути з Братської сільської ради на користь Республіканського к омітету АР Крим з охорони нав колишнього середовища 1893 грив ні 33 копійки.

У судовому засіданні проку рор підтримав позовні вимоги у повному обсязі, посилаючис ь на обставини викладені у по зовній заяві, та посилаючись на те, що 08.01.09 року державним ін спектором Республіканськог о комітету АР Крим з екології та природних ресурсів прове дено перевірку додержання ви мог природоохоронного закон одавства Братською сільськ ою радою, де встановлено неса нкціонована звалище відході в. Згідно з розрахунком збитк ів, завданих від засмічення з емлі у наслідок створення не санкціонованих звалищ відхо дів заподіяно шкоду у сумі 1893 г ривні 33 копійки, яку просить с тягнути із відповідача у суд овому порядку.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечу вав проти позовних вимог з ти х підстав, що звалища розташо вані за межами селища Братсь ке, а відповідно до Земельног о Кодексу України повноважен ня сільської ради діють у меж ах населених пунктів, тому вв ажає, що відповідач не може не сти відповідальність за орга нізацію несанкціонованих зв алищ на землях, які знаходять ся у ведені районної державн ої адміністрації, при цьому н е заперечував, що його було як голову селищної ради за вияв лене порушення притягнуто до адміністративної відповіда льності за ст. 82 КпАП України т а він на час розгляду справи с платив штраф.

У судове засідання, що відбу лося 22 липня 2009 року, представн ик позивача не з' явилися, пр о час, дату та місце розгляду с прави сповіщений належним чи ном, про причини неявки суд не повідомив.

Суд, з урахуванням думки уча сників процесу, вважає можли вим розглядати справу за від сутністю не з'явившегося пре дставника позивача за участю прокурора, на підставі наявн их у справі доказів.

Дослідивши матеріали спра ви та оцінивши докази по спра ві в їх сукупності, суд вважає , що позовні вимоги підлягают ь задоволенню у повному обся зі з наступних підстав.

Згідно з частиною 1 статтю 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб' єктів при здійсненні ними владних управлінських ф ункцій на основі законодавст ва, в тому числі на виконання д елегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб' єктів в ладних повноважень, крім вип адків, коли щодо таких рішень , дій чи бездіяльності Консти туцією або законами України встановлено інший порядок су дового провадження.

Відповідно до п. 1 частини 1 ст атті 17 КАС України компетенці я адміністративних судів пош ирюється на спори фізичних ч и юридичних осіб із суб' єкт ом владних повноважень щодо оскарження його рішень (норм ативно-правових актів чи пра вових актів індивідуальної д ії), дій чи бездіяльності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 К АС України дано визначення с уб' єктів владних повноваже нь, до яких належать орган дер жавної влади, орган місцевог о самоврядування, їхня посад ова чи службова особа, інший с уб' єкт, який здійснює владн і управлінські функції на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до Положення пр о Міністерство охорони навко лишнього природного середов ища України, затвердженого П остановою Кабінету Міністрі в України від 02 листопада 2006 р. N 1524 «Про затвердження Положенн я про Міністерство охорони н авколишнього природного сер едовища України», Міністерст во охорони навколишнього при родного середовища України ( Мінприроди) є центральним ор ганом виконавчої влади, діял ьність якого спрямовується т а координується Кабінетом Мі ністрів України. Мінприроди є головним (провідним) органо м у системі центральних орга нів виконавчої влади з питан ь охорони навколишнього прир одного середовища, раціональ ного використання, відтворен ня і охорони природних ресур сів, здійснення державного к онтролю за використанням та охороною земель, екологічної безпеки, заповідної справи, п оводження з відходами, форму вання, збереження та викорис тання екологічної мережі, ге ологічного вивчення та забез печення раціонального викор истання надр, а також топогра фо-геодезичної та картографі чної діяльності.

Відповідно до ст. 1 Положенн я про Республіканський коміт ет АР Крим з охорони навколиш нього природного середовища , затвердженого Постановою Р ади Міністрів АР Крим «Про за твердження Положення про Рес публіканський комітет АР Кри м з охорони навколишнього пр иродного середовища» від 09.08.05 року № 359 Республіканський ком ітет АР Крим з охорони навкол ишнього середовища є республ іканським органом виконавчо ї влади в сфері охорони навко лишнього природного середов ища, раціонального використа ння та відтворення природних ресурсів, заповідної справи , екологічної, та в межах своєї компетенції, радіаційної бе зпеки на території АР Крим. пр о Республіканський комітет А Р Крим з охорони навколишньо го природного середовища фун кціонально підпорядкований Міністерству охорони навко лишнього природного середов ища України та входить до сис теми республіканських орган ів виконавчої влади АР Крим.

Таким чином, Республікансь кий комітет АР Крим з охорони навколишнього природного се редовища у відносинах з фізи чними та юридичними особами, під час реалізації своїх зав дань та функцій, встановлени х законодавством України, є о рганом виконавчої влади та с уб'єктом владних повноважень .

Згідно пункту 3 статті 4 Поло ження про Республіканський к омітет АР Крим з охорони навк олишнього природного середо вища, затвердженого Постанов ою Ради Міністрів АР Крим «Пр о затвердження Положення про Республіканський комітет АР Крим з охорони навколишньог о природного середовища» від 09.08.05 року № 359 Республіканський комітет АР Крим з охорони нав колишнього середовища згідн о покладених на нього завдан ь здійснює відповідно до зак онодавства у межах своєї ком петенції державний контроль за дотриманням правил, норма тивів, норм, лімітів та квот у сфері використання та охорон и природних ресурсів, вимог е кологічної та, у межах своєї к омпетенції, радіаційної безп еки, к тому числі в пунктах про пуску через державний кордон України та у зоні діяльності митниці призначення та відп равлення, режиму територій і об' єктів природно - запов ідного фонду України, у сфері обороту з відходами, небезпе чними хімічними речовинами, пестицидами та агрохіміката ми.

Відповідно до пункту 9 статт і 5 Положення про Республікан ський комітет АР Крим з охоро ни навколишнього природного середовища, затвердженого П остановою Ради Міністрів АР Крим «Про затвердження Полож ення про Республіканський ко мітет АР Крим з охорони навко лишнього природного середов ища» від 09.08.05 року № 359 Республік анський комітет АР Крим з охо рони навколишнього середови ща має право застосовувати у випадках, передбачених зако нодавством України, економіч ні (у т.ч. штрафні) санкції до пі дприємств, установ та органі зації незалежно від форм вла сності та громадян - СПД, гром адян України, іноземних осіб та осію без громадянства, що з находяться на території АР К рим, за порушення вимог приро доохоронного законодавства , перевищення нормативів вик ористання екологічної та рад іаційної безпеки, лімітів ви користання природних ресурс ів.

Таким чином, Республікансь кий комітет АР Крим з охорони навколишнього природного се редовища наділений повноваж еннями, щоб застосувати штра фні санкції до підприємств, у станов та організації незале жно від форм власності у випа дку порушення норм, що встано влюють екологічні нормативи та правила.

Згідно до пункту 9 статті 5 По ложення про Республіканськи й комітет АР Крим з охорони на вколишнього природного сере довища, затвердженого Постан овою Ради Міністрів АР Крим « Про затвердження Положення п ро Республіканський комітет АР Крим з охорони навколишнь ого природного середовища» в ід 09.08.05 року № 359 Республіканськ ий комітет АР Крим з охорони н авколишнього середовища має право подавати позови до суд у про стягнення збитків та шк оди, заподіяних у результаті порушення природоохоронног о законодавства, використанн я природних ресурсів та забе зпечення екологічної та, у ме жах своєї компетенції, радіа ційної безпеки, пред' являти претензії, розглядати справ и про адміністративні поруше ння.

Таким чином, суд зазначає, щ о Республіканський комітет А Р Крим з охорони навколишньо го природного середовища має право звернутися до суду.

Згідно пунктів «є» та «ж» ст атті 19 Закону України «Про від ходи» від 05 березня 1998 року № 187/98- ВР до повноважень Автономно ї Республіки Крим у сфері пов одження з відходами належить контроль за виконанням на те риторії Автономної Республі ки Крим загальнодержавних пр ограм та програм Автономної Республіки Крим поводження з відходами та контроль за дот риманням законодавства підп риємствами, установами, орга нізаціями та громадянами, як і здійснюють діяльність у сф ері поводження з відходами н а території Автономної Респу бліки Крим.

Судом встановлено, що Братс ька сільська рада Краснопере копського району Автономної Республіки Крим зареєстрова но виконавчим комітетом Крас ноперекопської міської ради Автономної Республіки Крим як юридична особа, та включен о до Єдиного Державного реєс тру підприємств та організац ій України, ідентифікаційний код 04368719, про що свідчить довідк а Головного Управління стати стики в АР Крим серії АБ № 051263 (а. с.10).

З матеріалів справи та пояс нень учасників процесу вбача ється, що 08 січня 2009 року держав ним інспектором з охорони на вколишнього природного сере довища АР Крим було складено акт перевірки дотримання пр иродоохоронного законодавс тва Братською сільською радо ю Красноперекопського район у АР Крим, в якому вказано, що н а момент перевірки у селищі н а відстані 50 метрів від вул. Юж ної, перед водонапірною башт ою, знаходиться несанкціонов ане звалище розміром 3м. х 15м. і висотою 0,3м. Загальна площа зв алища складає 45 кв.м. Друге нес анкціоноване звалище на відс тані 100 м. від вул. Южна за водон апірною баштою розміром 8м х 8м і висотою 0,2м. Загальна площа звалища складає 64 кв.м. Органі зація стихійного звалища від ходів стало можливим завдяки не прийняття мір реагування зі сторони посадових осіб ві дповідача та порушення норм чинного законодавства у сфер і екології, ст. 17, 32, 33 України «Пр о відходи». Даний акт перевір ки дотримання природоохорон ного законодавства був підпи саний головою Братської сели щної ради без зауважень.

На підставі цього акту, який був підписаний представника ми відповідача головою Братс ької сільської ради Григорен ко В.І., посадовими особами Рес публіканського комітету АР К рим з охорони навколишнього природного середовища було с кладено протокол № 005902 про адмі ністративне порушення від 12.01 .09 року, згідно якого було вста новлено порушення ст. 17,42 Закон у України «Про відходи» голо вою Братської сільської ради Григоренко В.І., яке полягає у допущені виникнення двох не санкціонованих звалищ на під відомчої території. При цьом у головою Братської сільсько ї ради Григоренко В.І. пояснюв алось допущення даного адмін істративного правопорушенн я відсутністю грошових кошті в у бюджеті ради та не дотрима нням населенням сіла Братськ е природоохоронного законод авства, про що він зазначив у г рафі "Пояснення порушника та його зауваження до змісту пр отоколу..." протоколу про адмін істративне правопорушення (а .с. 8 зворотна сторінка).

На підставі протоколу про а дміністративне порушення ві д 12.01.09 року № 005902 було винесено по станову про накладення адмін істративного стягнення від 1 3.01.09 року № 005902-064/82, якою голову Брат ської сільської ради Григоре нко В.І. було визнано винним у скоєнні правопорушення, пере дбаченого ст. 82 КУпАП, яким пер едбачена відповідальність з а порушення правил складуван ня, зберігання, розміщення, тр анспортування, утилізації, л іквідації та використання ві дходів, та притягнутий до адм іністративної відповідальн ості у вигляді штрафу у розмі рі 136 гривень. Постанова про пр итягнення до адміністративн ої відповідальності головою Братської сільської ради не оскаржена та не скасована, кр ім того, на час розгляду справ и, як пояснив представник від повідача, штраф сплачений у п овному обсязі.

Судом встановлено, що розра хунок шкоди, заподіяної держ аві в результаті засміченням землі у процесі розміщення т вердих побутових відходів, з дійснюється відповідно до но рм Методики визначення розмі рів шкоди, зумовленої забруд ненням і засміченням земельн их ресурсів через порушення природоохоронного законода вства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України від 27.10.97 року № 171 (у Ре дакції наказу Міністерства о хорони навколишнього природ ного середовища України від 4 квітня 2007 року № 149). Згідно п. 3.2. ц ієї Методики № 171 землі вважаю ться засміченими, якщо на від критому ґрунті наявні сторон ні предмети і матеріали, сміт тя без відповідних дозволів, що призвело або може призвес ти до забруднення навколишнь ого природного середовища.

Відповідно до п. 3.3 Методики № 171 факти забруднення (засміче ння) земель встановлюються у повноваженими особами, які з дійснюють державний контрол ь за додержанням вимог приро доохоронного законодавства шляхом оформлення актів пер евірок, протоколів про адмін істративне правопорушення т а інших матеріалів, що підтве рджують факт забруднення та засмічення земель.

Посадовою особою Республі канського комітету АР Крим з охорони навколишнього приро дного середовища було встан овлено, що змите звалище є нес анкціонованим, і це підтверд жується матеріалами справи, а також поясненнями представ ника відповідача, наданими п ід час розгляду справи.

Статтею 42 Закону України «П ро відходи» від 05 березня 1998 ро ку № 187/98-ВР передбачено, що особ и, винні в порушенні законода вства про відходи, несуть дис циплінарну, адміністративну , цивільну чи кримінальну від повідальність у тому числі з а порушення встановленого по рядку поводження з відходами , що призвело або може призвес ти до забруднення навколишнь ого природного середовища, п рямого чи опосередкованого ш кідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитк ів.

Відповідно до статті 43 Зако ну України "Про відходи" N 187/98-ВР від 05.03.1998 підприємства, установ и, організації та громадяни У країни, а також іноземні юрид ичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язан і відшкодувати шкоду, заподі яну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановл ених законодавством України .

Згідно до п. 4.2 Методики № 171 ос новою розрахунків розміру шк оди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка з емельної ділянки, яка зазнал а забруднення.

На підставі листа, наданої К расноперекопським районним відділом земельних ресурсів від 15.01.2009 року № 29/10-14 вартість 1 га сільськогосподарських угід ь 17376,5 грн., та розділу 4 «Визначе ння розмірів шкоди внаслідок забруднення земель» Методик и № 171 було розраховано суму шк оди за засмічення землі. Відп овідно до наданих документів та норм цієї Методики № 171, судо м встановлено, що розрахунок розмірів відшкодування збит ків за засмічення землі поса довими особами Республіканс ького комітету АР Крим з охор они навколишнього середовищ а було здійснено правомірно, а саме: за засмічення землі пе ршим сміття звалищем 781 гривен ь 65 копійок, а другим сміття зв алищем - 1111 гривень 68 копійок. Та ким чином, загалом сума стано витиме 1893 гривень 33 копійок (781,65 + 1111, 68 = 1893, 33). При цьому розрахунок р озміру збитків відповідачем не оспорюється.

Статтею 21 Закону України «П ро відходи» від 05 березня 1998 ро ку № 187/98-ВР передбачено, що орга ни місцевого самоврядування у сфері поводження з відхода ми забезпечують виконання ви мог законодавства про відход и.

Статтею 32 Закону України «П ро відходи» від 05 березня 1998 ро ку № 187/98-ВР передбачено, що зако нодавством України можуть пе редбачатися й інші спеціальн і заходи щодо обмеження та за побігання негативному вплив у відходів на навколишнє при родне середовище та здоров' я людини.

Статтею 33 Закону України «П ро відходи» від 05 березня 1998 ро ку № 187/98-ВР передбачено, що збер ігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують м аксимальне використання від ходів чи передачу їх іншим сп оживачам (за винятком захоро нення). Видалення відходів зд ійснюється відповідно до вст ановлених законодавством ви мог екологічної безпеки з об ов' язковим забезпеченням м ожливості утилізації чи захо ронення залишкових продукті в за погодженням з державною санітарно-епідеміологічною службою України. Таким чином , з боку відповідача мало місц е порушення ст. 32,33 Закону Украї ни «Про відходи».

Доводи відповідача, щодо зн аходження несанкціонованих звалищ за межами сіла Братсь ке суд оцінює критично, так як відповідно до ст. 83 Земельног о кодексу України землі, які н алежать на праві власності т ериторіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною вла сністю. У комунальній власно сті перебувають усі землі в м ежах населених пунктів, крім земель приватної та державн ої власності, а також земельн і ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунал ьної власності. Як свідчать м атеріали справи, несанкціоно вані змите звалища розташова ні навколо водонапірної баш ти, яка є об'єктом комунальної власності Братської сільськ ої ради, а тому змите звалища, які були виявлені навколо во донапірної башти, знаходилис я на території Братської сіл ьської ради, у зв'язку з чим ві дповідальність за організац ію стихійного звалища відход ів повинна нести саме Братсь ка сільська рада, яка не створ ила достатніх умов для виклю чена можливості створення ст ихійного звалища відходів та не прийняла мір реагування щ одо знищення організованого стихійного звалища відходів .

З вищевказаних підстав суд вважає, що позовні вимоги є за конними, обґрунтованими та п ідтверджуються матеріалами справи, у зв'язку з чим підляг ають задовольню.

Згідно із частиною 4 статті 94 КАС України у справах, у яких позивачем є суб' єкт владни х повноважень, а відповідаче м - фізична чи юридична особ а, судові витрати, здійснені п озивачем, з відповідача не ст ягуються, тому судові витрат и по справі не підлягають стя гненню з відповідача.

У зв' язку зі складністю сп рави судом 22 липня 2009 року огол ошена вступна та резолютивна частина постанови, а 27 липня 200 9 року постанова складена у по вному обсязі.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 158 - 163 КАС Україн и, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задоволь нити у повному обсязі.

2. Стягнути з Братської сіль ської ради Красноперекопськ ого району Автономної Респуб ліки Крим (АР Крим, Краснопере копський район, с. Братське, ву л. Леніна, б. 18, п/р № 31421000500152 в ГУ ДКУ в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, ЄДРПО 04368719) на користь Республі канського комітету АР Крим п о охороні навколишнього прир одного середовища збитки, за вдані порушенням природоохо ронного законодавства внасл ідок утворення звалища, у сум і 1893 (одна тисяча вісімсот дев'я носто три) гривні 33 копійки.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ення у повному обсязі у разі н еподання заяви про апеляційн е оскарження (апеляційної ск арги).

Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеля ційна скарга не подана, поста нова набуває законної сили ч ерез 20 днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.

Протягом 10 днів з дня складе ння постанови у повному обся зі через Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим до Севастопольсько го апеляційного адміністрат ивного суду може бути подана заява про апеляційне оскарж ення, після подачі якої протя гом 20 днів може бути подана ап еляційна скарга.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження (10 днів).

Суддя Кудр яшова А.М.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення22.07.2009
Оприлюднено06.11.2009
Номер документу4397580
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4489/09/10/0170

Ухвала від 12.04.2010

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Єланська Олена Едуардівна

Постанова від 22.07.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кудряшова А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні