ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 травня 2015 року справа № 823/774/15
16 год. 40 хв. м.Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Бабич А.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Шоколенко Т.М.,
представника позивача - не прибув,
відповідачів - не прибули,
третіх осіб на стороні відповідачів - не прибули,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Іващенка Н.М.; треті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору: приватне підприємство "ЕКОПРОМТРАНС" та ОСОБА_3, - про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
03.04.2015 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області (далі - відповідач 1), в якому з урахуванням уточнення позовних вимог просив:
- визнати протиправними дії державного реєстратора реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Іващенка Н.М. щодо внесення 11.02.2013 змін до відомостей, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, про керівника та підписанта приватного підприємства "ЕКОПРОМТРАНС";
- зобов'язати відповідача 1 скасувати у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зміни у відомостях, внесених 11.02.2013, відповідно до яких керівником та підписантом приватного підприємства "ЕКОПРОМТРАНС" зазначено ОСОБА_4.
Позов мотивовано тим, що оскаржувані дії вчинено без наявності рішень щодо призначення позивачки керівником підприємства.
Ухвалою від 20.04.2015 до участі у справі залучено державного реєстратора реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Іващенка Н.М. (далі - відповідач 2).
Відповідачі та треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів заперечень на позов не надавали, прибуття своїх представників у судові засідання не забезпечили з невідомих причин. Представник позивача надав письмову заяву про подальший розгляд справи за його відсутності.
Згідно з ч.1 ст.41 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не здійснювалось фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, у зв'язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі
Заслухавши пояснення та доводи представника позивача, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з огляду на таке.
З витягу Єдиного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців суд з'ясував, що в даних ПП "ЕКОПРОМТРАНС" (далі - підприємство) 11.02.2013 вчинено реєстраційну дію та внесено запис щодо зміни відомостей про керівника та підписанта на позивачку. Суд звернув увагу, що такий запис вчинено державним реєстратором реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Іващенком Н.М. З листа Головного управління юстиції у Черкаській області від 12.12.2014 №Д-708/9-33/3.3 вбачається, що за наслідками перевірки цієї реєстраційної справи виявлено відсутність пакету документів, на підставі яких здійснено зазначений запис (реєстраційна дія №10261070004005428). Інших реєстраційних дій, що стосувались спору, не встановлено.
Зважаючи на з'ясовані обставини справи, суд врахував наступне.
По-перше, відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закон України від 15 травня 2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» у редакції на час вчинення оскаржуваних реєстраційних дій (далі - Закон).
Поняття державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців розкрито в ч.1 ст.4 Закону і означає засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
По-друге, відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця на підставі ч.1 ст.17 Закону включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідно до ч.2 ст.4 Закону включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові або місця проживання фізичної особи - підприємця на підставі ч.3 вищевказаної статті Закону підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом, і згідно з ч.1 ст.6 належить до повноважень державного реєстратора.
По-третє, питання внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, врегульоване ст.19 Закону.
Так, якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.
Документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються згідно з описом, копія якого видається (надсилається поштовим відправленням з описом вкладення) в день надходження документів заявнику з відміткою про дату їх надходження.
Дата надходження документів про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
Для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа згідно з ч.1 ст.29 Закону повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або інформація про оприлюднення повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;
два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
документ, що підтверджує внесення адміністративного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.
У разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів: рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників); заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників); заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства; рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Якщо документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи подаються особою, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця.
Якщо такі документи подаються іншим представником юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця та надається документ або нотаріально засвідчена копія документа, що засвідчує повноваження представника.
Документи, які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, приймаються за описом, копія якого в день надходження документів видається (надсилається поштовим відправленням) заявнику з відміткою про дату надходження документів.
Дата надходження документів для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
Згідно з ч.15 ст.29 Закону у разі проведення державної реєстрації змін до установчих документів, які пов'язані із зміною відомостей про юридичну особу, які відповідно до цього Закону зазначаються у виписці з Єдиного державного реєстру, державний реєстратор крім документів, які передбачені частиною чотирнадцятою цієї статті, додатково повинен видати (надіслати поштовим відправленням) заявнику виписку з Єдиного державного реєстру протягом 24 годин, крім вихідних та святкових днів, після отримання від органів статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України відомостей про внесення відповідних відомостей до відомчих реєстрів.
Пунктом 21 розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону встановлено, що до визначення на законодавчому рівні та запровадження в Україні альтернативних електронному цифровому підпису засобів ідентифікації особи під час доступу до ресурсів державних інформаційних систем: електронні документи, що подаються відповідно до цього Закону, крім документів, що засвідчують повноваження уповноваженої особи, засвідчуються електронним цифровим підписом заявника згідно з вимогами законодавства у сфері електронного цифрового підпису; ідентифікація особи заявника, який подає електронні документи відповідно до цього Закону, здійснюється шляхом перевірки електронного цифрового підпису заявника за допомогою посиленого сертифіката відкритого ключа.
Вимоги до оформлення документів, які подаються державному реєстратору визначені ст.8 Закону. Серед них: документи, які відповідно до вимог цього Закону подаються (надсилаються поштовим відправленням або електронним документом) державному реєстратору, повинні бути викладені державною мовою; реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами; якщо документи надсилаються державному реєстратору поштовим відправленням, справжність підпису заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинна бути нотаріально засвідчена; підпис особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів повинен бути засвідчений відповідною посадовою особою в установленому порядку; установчі документи юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом, зміни до них викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження; електронні документи, подані для проведення державної реєстрації у випадках, передбачених цим Законом, оформляються згідно з вимогами законодавства у сфері електронних документів та електронного документообігу. Відповідно до ч.11 ст.8 Закону електронний документ вважається одержаним державним реєстратором з часу надходження заявникові повідомлення в електронній формі про одержання такого електронного документа державним реєстратором. Державний реєстратор автоматично після отримання від заявника електронного документа надсилає йому електронний документ з підтвердженням факту одержання електронного документа. За проведення державної реєстрації змін, що вносяться до установчих документів юридичної особи, згідно з ч.1 ст.10 Закону справляється адміністративний збір у розмірі 0,05 мінімальної заробітної плати.
Докази, що вказаний пакет документів надавався для здійснення оскаржуваних реєстраційних дій, а також доказів наявності рішень з приводу зміни керівника підприємства суду не надано.
На підставі ч.9 ст.8 Закону з документів, поданих для проведення державної реєстрації на паперових носіях державним реєстратором, обов'язково виготовляється електронна копія шляхом сканування. Державний реєстратор після внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця на підставі ст.11 Закону зобов'язаний сформувати реєстраційну справу, одночасно присвоїти їй реєстраційний номер. Реєстраційна справа юридичної особи або фізичної особи - підприємця відповідно до ч.2 ст.15 Закону на електронних носіях зберігається на сервері технічного адміністратора Єдиного державного реєстру.
Вищевказані докази суду не зважаючи на зобов'язання не надано, у зв'язку з чим суд акцентує.
Відповідно до ч . 2 ст.7 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Статус відомостей Єдиного державного реєстру визначений ст.18 Закону. Так, якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.
Відомості, що містяться у Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи, або її відокремленого підрозділу, фізичної особи - підприємця під час провадження ними господарської діяльності, а також для відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.
Оскільки відповідачі не довели, що реєстраційна дія №10261070004005428 щодо зміни керівника та підписанта ПП «ЕКОПРОМТРАНС» вчинена на підставі відповідних документів про зміну даних підприємства, суд дійшов висновку про її протиправність.
Водночас, позовна вимога зобов'язати відповідача 1 скасувати у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зміни у відомостях, внесених 11.02.2013, відповідно до яких керівником та підписантом приватного підприємства "ЕКОПРОМТРАНС" зазначено ОСОБА_4, не підлягає задоволенню, зважаючи на таке.
Скасування державної реєстрації записів в ЄДРПОУ здійснюється в порядку ст.31 Закону, вимогами якої передбачено, що реєстраційні дії скасовуються державним реєстратором на підставі відповідного рішення суду, яке надсилається останньому після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ч.2 ст.11 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.
Оскільки вчинений запис про зміну керівника приватного підприємства "ЕКОПРОМТРАНС" не оскаржений, протиправність не визнано та його не скасовано судом, зазначена позовна вимога є передчасною і, відповідно, безпідставною.
З огляду на пропорційність задоволених позовних вимог суд дійшов висновку, що на користь позивача на підставі ч.ч.1-3 ст.94 КАС України підлягає стягненню половина суми судового збору, сплаченого позивачем за подання адміністративного позову, в розмірі 36грн. 54коп.
Керуючись ст.ст. 160-165, 254-256 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною реєстраційну дію державного реєстратора реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Іващенка Н.М. №10261070004005428 щодо внесення 11.02.2013 змін до відомостей про юридичну особу, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, пов'язаних зі зміною керівника та підписанта приватного підприємства "ЕКОПРОМТРАНС" з ОСОБА_3 на ОСОБА_4.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
2. Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 (паспорт серії НОМЕР_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) сплачений судовий збір за подання позову в сумі 36,54грн.(тридцять шість гривень 54коп.)
3. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з моменту проголошення постанови. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
4. Копії постанови направити особам, які брали участь у справі.
Суддя А.М. Бабич
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2015 |
Оприлюднено | 13.05.2015 |
Номер документу | 44035686 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні