cpg1251 номер провадження справи 11/113/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.05.2015 Справа № 908/4225/13
Господарський суд Запорізької області у складі:
головуючий - суддя Гончаренко С.А., розглянувши в відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Виконавчий комітет Запорізької міської ради (пр. Леніна, буд. 206, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69105; код ЄДРПОУ 02140892),
до відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Волна-2000» (вул. Правди, буд. 59-а, кв. 10, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69600; адреса для листування: вул. 12 Квітня, буд. 17, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69001; код ЄДРПОУ 25490962),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Запорізька міська рада (пр. Леніна, буд. 206, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69105; код ЄДРПОУ 04053915),
відомості про представників сторін та учасників судового процесу:
від позивача: Сосновська А.Ю. - дов. № 01/02-17/00401 від 06.02.2014р.;
від відповідача: не з'явився;
від третьої особи: Сосновська А.Ю. - дов. № 01/02-17/02191 від 23.07.2014р.;
про: доповнення розділу 1 та внесення змін до п. 3.1 договору оренди землі № 766 від 06.04.2001р.,-
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Виконавчого комітету Запорізької міської ради про доповнення розділу 1 та внесення змін до п. 3.1 договору оренди землі № 766 від 06.04.2001р., укладеного з товариством з обмеженою відповідальністю фірмою «Волна-2000».
Ухвалою від 24.12.2013р. порушено провадження по справі, призначені час і дата судового засідання, сторони зобов'язані надати документи та вчинити дії, необхідні для повного та всебічного розгляду справи.
За клопотанням позивача, ухвалою від 24.01.2014р. до у часті у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Запорізьку міську раду.
Провадження у справі зупинялось до розгляду Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом апеляційної скарги про перегляд рішення Орджонікідзевського районного суду міста Запоріжжя по справі №335/10532/13-а (872/1510/14) за позовом ТОВ ВТК «Квант-Плюс» про скасування рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.02.2012р.
Позивач наполягає на задоволенні позовних вимог з підстав викладених у позовній заяві, зокрема повідомив, що сторони не досягли згоди на внесення відповідних змін до договору з урахуванням рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011р №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» та рішення №37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. №16» від 26.06.2012р. Стверджує, що Запорізькою міською радою відповідачу внесено пропозицію про внесення змін до договору, але відповідач дану пропозицію проігнорував. Оплата земельного податку у розмірі меншому ніж це передбачено, спричиняє державі збитків у вигляді неповного надходження коштів за оренду земельної ділянки.
Відповідач проти задоволення позову заперечує, стверджує, що до правовідносин, що врегульовані спірним договором не можна застосовувати норми Податкового кодексу України, як підставу для зміни розміру орендної плати, оскільки закон не має зворотної сили у часі. Договір укладений сторонами задовго до прийняття Податкового кодексу України, а розмір орендної плати в договорі визначено сторонами на підставі Закону України «Про плату на землю». Відповідач стверджує, що позивач не має права в односторонньому порядку змінювати розмір орендної плати, а рішення про зміну коефіцієнтів не є обов'язковим для нього, як суб'єкта цивільно-правових відносин, врегульованих договором оренди. Також, на думку відповідача, взагалі відсутні підстави для зміни розміру орендної плати, по-перше, визначений розмір постійно коригується на коефіцієнт інфляції, а по-друге, за умовами договору розмір орендної плати, індексація, відповідальність за порушення зобов'язань, термін та порядок їх внесення переглядається виключно за згодою сторін. На підставі викладеного просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Волна-2000» на адресу суду направило клопотання про відкладення розгляду справи. Дане клопотання вмотивовано неможливістю забезпечити явку повноважного представника в судове засідання 06.05.2015р.
Клопотання відповідача не підлягає задоволенню, оскільки строк вирішення спору, встановлений ст. 69 Господарського процесуального Кодексу України, спливає. Клопотання про продовження строку вирішення спору від сторін на адресу суду не надходило.
Третя особа повністю підтримала позовні вимоги, при цьому зазначила що позивачем позов заявлено правомірно, в межах наданої компетенції та у відповідності до чинного законодавства і рішень органу місцевого самоврядування, зокрема від 27.07.2011р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» та № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. №16» від 26.06.2012р. Зазначені рішення є чинними, в судовому порядку скасовані (визнані недійсними) не були.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та ретельно вивчивши додатково надані докази, встановив наступні обставини:
У відповідності зі ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 12, 122 Земельного кодексу України до повноважень міської ради в галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальної громади, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності. Міська рада, як суб'єкт права комунальної власності на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності та здійснює розпорядження землею на свій розсуд в інтересах територіальної громади.
Статтею 11 Цивільного кодексу України закріплено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Відповідно до п. 2 цієї статті підставою виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Частина 7 ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
18.11.1998р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 11 «Про передачу виконавчому комітету Запорізької міської ради повноважень у сфері регулювання земельних відносин».Вказаним рішенням позивачу передані повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок територіальної громади м. Запоріжжя.
На підставі рішення Запорізької міської ради № 41/85 від 25.01.2001р. між Запорізькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю фірмою «Волна-2000» був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець надає в оренду, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для прибережної захисної смуги р. Дніпро і використання її згідно з проектом будівництва, загальною площею 1,4874 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Чубанова 2-в.
Договір посвідчено нотаріально та зареєстровано у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що 06.04.2001р. вчинено запис № 766.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності, в строки визначені у договорі.
Згідно ст. 96 Земельного кодексу України на орендаря покладено обов'язок своєчасно та у повному обсязі вносити орендну плату.
Пунктом 3.1 Договору визначено, що плата встановлена за один календарний рік у розмірі 14613,71 грн. за загальну площу земельної ділянки і вноситься Орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати.
Пунктами 3.3 та 3.4 Договору оренди визначено, що умови договору оренди про розмір орендної плати можуть переглядатися за згодою сторін. Індексація суми орендної плати проводиться, у разі збільшення, відповідно до законів України, розміру земельного податку, пропорційно.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є орендна плата, із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частинами 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»).
Пунктом 2 ч. 4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» закріплено мінімальний розмір річної орендної плати, зокрема вказано, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю».
Згідно з вимогами пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. розмір орендної плати не може бути меншим розміру земельного податку для земель сільськогосподарського призначення та трикратного розміру земельного податку для інших категорій земель.
Рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у и. Запоріжжя» на підставі Закону України «Про оренду землі», в інтересах територіальної громади міста та з метою збільшення міського бюджету, затверджені розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального використання у м. Запоріжжя.
26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. № 16» «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», яке було оприлюднене 24.07.2012р. в газеті «Запорізька січ» та набрало чинності 01.01.2013р.
Рішенням № 37 встановлено, що для земельних ділянок м. Запоріжжя (крім тих категорій земель, які зазначені в пунктах 2-11 додатку до Рішення № 37) застосовується коефіцієнт 3. Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди дорівнює трикратному розміру земельного податку.
Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», згідно якого вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки.
Згідно ст. 18 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Отже, для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні відповідача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2008 року з урахуванням індексації.
Ст. 20 Закону України «Про оцінку землі» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг.
За даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області від 15.02.2013р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:044:0039, загальною площею 1,4874 га, яка знаходиться по вул. Чубанова, 2-в у м. Запоріжжі, складає 2638052,64 грн., а відповідно розмір орендної плати за користування земельною ділянкою складає 79141,57 грн.
Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до вимог ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
На виконання вимог вказаної норми та з метою досягнення взаємної згоди Запорізькою міською радою направлено на адресу відповідача пропозицію від 28.05.2013р. за вих. № 01/02-21/01750 щодо внесення змін до Договору оренди, а саме: викласти в новій редакції п. 3.1 Договору: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 79141,57 грн. (сімдесят дев'ять тисяч сто сорок одна грн. 57 коп.), що складає трьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року». Відповідач отримав дану пропозицію 31.05.2013р.
Станом на дату розгляду спору додаткову угоду про внесення змін до Договору оренди сторонами не укладено, відповідачем не вжито дій, що свідчать про намір внести зміни до Договору оренди.
Оскільки, умови спірного договору оренди земельної ділянки, укладеного між позивачем та відповідачем не відповідають нормам діючого законодавства а також рішенню Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 та рішенню від 26.06.2012р. № 37, позивач просить:
- доповнити розділ 1 договору пунктом 1.5 в такій редакції: « 1.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2638052 грн. 64 коп. (в цінах 2013 року).»
- змінити п. 3.1 договору, виклавши його в такій редакції: « 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 79141,57 грн. (сімдесят дев'ять тисяч сто сорок одна грн. 57 коп.), що складає трьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року.»
Суд вважає, що позовні вимоги про приведення договору оренди земельної ділянки від 06.04.2001 р. за № 766, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Волна-2000» у відповідність до діючого законодавства шляхом доповнення п. 1,5 та зміни п. 3.1 заявлені правомірно, підтверджені зібраними у справі доказами, а тому підлягають задоволенню.
Заперечення відповідача спростовуються вище наведеним.
Крім того, слід зазначити, що з 01.01.2015р. набрали чинності зміни до Податкового кодексу України, в тому числі щодо сплати орендної плати за землю.
Відповідно до п. 14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до положень ст. 10 Податкового кодексу України податок на майно належить до місцевих податків.
Пунктом 10.2 ст. 10 Податкового кодексу України передбачено, що місцеві ради обов'язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).
Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.
Тобто, з 01.01.2015 ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, повинна встановлюватись відповідною місцевою радою.
Пунктами 12.3.4, 12.3.5 ст. 12 Податкового кодексу України встановлено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). У разі якщо міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідного місцевого податку, що є обов'язковим згідно з нормами цього Кодексу, то плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.
На день прийняття рішення по справі Запорізькою міською радою рішення щодо встановлення ставки податку за земельні ділянки міста не прийнято.
Таким чином, до прийняття Запорізькою міською радою рішення про встановлення нової ставки податку в межах, визначених ст. 274 Податкового кодексу України, розрахунок розміру орендної плати за землю має здійснюватись, виходячи із ставки податку в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального Кодексу України, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити.
Доповнити розділ 1 договору оренди земельної ділянки від 06.04.2001р. за № 766, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Волна-2000», пунктом 1.5 в такій редакції: « 1.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2638052 грн. 64 коп. (в цінах 2013 року).»
Змінити п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 06.04.2001р. за № 766, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Волна-2000», виклавши його в такій редакції: « 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 79141,57 грн. (сімдесят дев'ять тисяч сто сорок одна грн. 57 коп.), що складає трьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року.»
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Волна-2000» (вул. Правди, буд. 59-а, кв. 10, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69600; адреса для листування: вул. 12 Квітня, буд. 17, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69001; код ЄДРПОУ 25490962) на користь Запорізької міської ради (пр. Леніна, буд. 206, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69105, код ЄДРПОУ 04053915) 1147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
В судовому засіданні 06.05.2015р. оголошені вступна і резолютивна частини рішення. Повний текст рішення складений та підписаний 06.05.2015р.
Суддя С.А.Гончаренко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2015 |
Оприлюднено | 13.05.2015 |
Номер документу | 44072234 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Гончаренко С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні