cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" травня 2015 р.Справа № 916/761/15-г
Позивач: Державне підприємство "Іллічівський морський торговельний порт"
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Ворлд Оушен Скай"
Про стягнення
Суддя Рога Н.В.
Представники:
Від позивача: Запорожан Н.О. - згідно довіреності №61 від 25.12.2014р.;
Перейма Д.О. - згідно довіреності № 62 від 25.12.2014 р.
Від відповідача: Петрюченко В.В. - згідно довіреності №б/н від 07.04.2015р.
В засіданні брали участь:
Від позивача: Перейма Д.О. - згідно довіреності № 62 від 25.12.2014 р.
Від відповідача: не з'явився.
Суть спору: Позивач, Державне підприємство "Іллічівський морський торговельний порт" (далі - ДП "ІМТП") , звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ворлд Оушен Скай" (далі - ТОВ "Ворлд Оушен Скай") про стягнення заборгованості у сумі 942 390 грн. 47 коп., пені у сумі 61 992грн. 39 коп., інфляційних збитків у сумі 61 110грн. 96 коп., 3% річних у сумі 6 369 грн. 85 коп.
В ході розгляду справи позивач неодноразово надавав до суду заяви про зменшення позовних вимог. Згідно заяви, що надійшла до суду 29 квітня 2015р. , позивач просить суд стягнути з відповідача пеню у сумі 117 072 грн. 90 коп., інфляційні збитки у сумі 188 769 грн. 95 коп., 3% річних у сумі 9 520 грн. 11 коп.
Представник позивача уточнену позовну заяву підтримує, наполягає на задоволенні позову.
Відповідач письмових заперечень щодо позову до суду не надав. Відзив від 06.05.2015р. до уваги судом при прийнятті рішення не приймається, адже був поданий до канцелярії суду 07.05.2015р. о 14 год. 28 хв., а саме: вже після закінчення розгляду справи по суті та проголошення вступної та резолютивної частини рішення. Представник відповідача у судовому засіданні 07 квітня 2015р. позовні вимоги у частині стягнення основного боргу визнав.
За таких обставин. справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін , суд встановив:
07 червня 2013 р. між Державним підприємством "Іллічівський морський торговельний порт" (надалі - Порт) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ворлд Оушен Скай" (надалі - Вантажовласник) був укладений договір про перевантаження експортних вантажів №117/Э, згідно умов якого у відповідності зі "Зводом звичаїв Іллічівського морського торговельного порту", Порт приймає на себе зобов'язання вивантажити із залізничних вагонів і/або автотранспорту за варіантом "вагон/автотранспорт - склад", прийняти на зберігання та документально оформити експортний ліс круглий з подальшою видачею цього вантажу Вантажовласнику для стафирування в контейнери, та прийняти на зберігання та документально оформити навантажені та порожні контейнери, а Вантажовласник планує до завезення 10 000тонн лісу круглого та зобовязується оплатити надані йому Портом послуги в погодженому цим договором порядку. Поквартальна розбивка: ліс круглий I квартал -; II квартал - 1 400тонн; III квартал - 4 300тонн; IV квартал - 4 300тонн.
Відповідно до п. 7.1 даний договір набуває чинності від дня його підписання сторонами і діє до 31.12.2013р. По звершенню терміну дії даного договору він може бути продовжений сторонами на тих же, або інших умовах. Продовження терміну дії договору здійснюється сторонами протягом 30 робочих днів до дати припинення дії договору шляхом обміну відповідними листами.
Згідно Додаткової угоди від 17.12.2013р. сторони виклали у новій редакції п.1.1 та зазначили , що у відповідності зі "Зводом звичаїв Іллічівського морського торговельного порту", Порт приймає на себе зобов'язання вивантажити із залізничних вагонів і/або автотранспорту за варіантом "вагон/автотранспорт - склад", прийняти на зберігання та документально оформити експортний ліс круглий з подальшою видачею цього вантажу Вантажовласнику для стафирування в контейнери, та прийняти на зберігання та документально оформити навантажені та порожні контейнери, а Вантажовласник планує до завезення 84 000тонн лісу круглого та зобов'язується оплатити надані йому Портом послуги в погодженому цим договором порядку. Поквартальна розбивка: ліс круглий - I квартал -21000 тонн; II квартал - 21000тонн; III квартал - 21000тонн; IV квартал - 21000тонн.
Крім того, сторони продовжили строк дії Договору до 31.12.2014р.
Пунктом 2.1.1 договору передбачено, що Порт вивантажує вантаж із вагонів і/або автотранспорту, приймає його по кількості колод і оформляє документально його приймання по вазі, заявленій відправником, видає ліс по кількості колод для подальшого стафирування в контейнери силами Вантажовласника. Документи на приймання вантажу (картка обліку експортних вантажів, акти загальної форми) протягом 48 годин з моменту їх оформлення (крім вихідних і святкових днів) вручаються Портом представникові Вантажовласника або висилаються на його адресу.
Відповідно до п. 3.1 договору Вантажовласник сплачує послуги Порта за діючими у Порту тарифами, у тому числі: Вартість вивантаження вантажу із залізничних вагонів і/або автотранспорту за варіантом "вагон/автотранспорт - склад" за ставкою, яка є різницею акордних ставок 1-ої та 2-ої категорії у відповідності зі "Збірником тарифів", затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 31.10.1995р. №392 зі змінами і доповненнями, а саме: 3,5 дол. США за кожну тонну переробленого експортного лісу круглого. Вартість зберігання вантажу в Порту за вільними тарифами Порта, а саме: протягом 4 діб - технологічне зберігання, не оплачується; за кожну добу з 5 по 64 добу - 0,08грн./тонну; за кожну добу з 65 доби й далі - 0,39грн./тонну. Вартість зберігання навантажених контейнерів з експортними та транзитними вантажами, дол.. США/контейнер за добу: 1 доба - технологічне зберігання; за кожну добу з 2 по 30 добу контейнер 20 фут -0,22, контейнер 40 фут та більше - 0,44; за кожну добу з 31 і далі контейнер 20 фут -0,50, контейнер 40 фут та більше - 1,00. Вартість зберігання порожніх контейнерів, дол., США/контейнер за добу: 1 доба технологічне зберігання; за кожну добу з 2 і далі контейнер 20 фут - 0,10, контейнер 40 фут і більше 0,20.
Згідно з п. 3.1.3 Вантажовласник сплачує Порту вартість транспортно-експедиторського обслуговування, що здійснюється Портом, за вільними тарифами Порта, а саме: 0,75грн. за кожну тонну переробленого вантажу.
Пунктом 3.1.4 договору передбачено, що Вантажовласник сплачує Порту витрати Порту, що пов'язані з перевезенням вантажів залізницею (плата за подавання та прибирання вагонів за вільними тарифами Порта, а саме: 125,44грн./вагон, та інші послуги, що надаються залізницею і оплачуються за тарифами залізниці).
Відповідно до п. 3.1.6 договору, Вантажовласник сплачує Порту вартість очищення вагонів від невластивого перевезеному вантажу сміття, витрати по вивозу цього сміття на смітник за фактичними витратами Порта на виконання даних послуг.
Згідно п. 3.1.8 договору Вантажовласник сплачує Порту вартість зважування автотранспортних засобів на авто вагах 2-го терміналу за вільними місцевими тарифами Порта, а саме: 97,77грн. за одиницю.
Умовами п. 3.4 договору передбачено, що на підставі акта виконаних робіт Портом формується рахунок та акт приймання-здачі виконаних робіт протягом 8 діб після надання Портом послуг. Сторони погодились, що акт приймання-здачі всіх виконаних за даним договором послуг, підписаний уповноваженими представниками сторін, є документом, що підтверджує факт виконання Портом послуг на користь Вантажовласника. Прийом - передача акту для підпису та оформлення здійснюється сторонами шляхом передачі уповноваженими представниками під особистий підпис у реєстрі пред'явлених рахунків. Вантажовласник зобов'язаний не пізніше 8-го дня після надання Портом послуг направити до Порту уповноваженого представника для отримання екземплярів акту приймання-здачі виконаних робіт та повернути Порту підписаний та засвідчений власною печаткою належний порту екземпляр акту. У разі невиконання Вантажовласником зазначених зобов'язань акт приймання-здачі виконаних робіт вважається прийнятим ним без зауважень і має силу документу, підписаного Вантажовласником. При цьому, у разі неотримання Вантажовласником за його вини акту приймання-здачі виконаних робіт, належний йому екземпляр акту надсилається Портом на адресу Вантажовласника рекомендованим листом з повідомленням про вручення та описом вмісту поштового відправлення.
Відповідно до п. 3.5 договору, вартість послуг Порту за даним договором оплачується попередньо в розмірі 50% від обсягу вантажу, що перевантажує Вантажовласник і до його фактичного здійснення на підставі виставленого Портом попереднього рахунку. Для формування попереднього рахунку Вантажовласник завчасно надає у відділ розрахунків з клієнтами Порта інформацію про номенклатуру і кількість вантажу, плануємого до відправлення. Остаточний розрахунок Вантажовласник здійснює протягом 10 банківських днів з моменту виставлення Портом рахунку. Банківські витрати по перерахуванню коштів банку несе Вантажовласник.
Позивач у справі зазначає, що він належним чином виконував умови Договору, зокрема, надавав послуги з вивантаження із залізничних вагонів і/або автотранспорту за варіантом "вагон/автотранспорт - склад", прийняття на зберігання та документального оформлення експортного лісу круглого з подальшою видачею цього вантажу Вантажовласнику для стафирування в контейнери, та прийняття на зберігання та документального оформлення навантажених та порожніх контейнерів, та виставив рахунки на загальну суму 956 450грн. 02коп. В порушення умов договору, відповідач за виставленими рахунками за надані послуги розрахувався лише частково, на суму 14 059грн. 60коп., у зв'язку з чим, за ним утворилась заборгованість у розмірі 942 390грн. 47 коп., яку було сплачено відповідачем у повному обсязі лише в ході розгляду справи.
Умовами пункту 6.5 договору передбачено, що за порушення строків сплати, Вантажовласник сплачує Порту пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми простроченого платежу за кожний день прострочення. На підставі зазначеного пункту Договору позивач нарахував відповідачу пеню у сумі 117 072 грн. 90 коп., яку просить суд стягнути з відповідача.
Позивач також зазначає, що відповідно до ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
На підставі зазначеної статті позивач нарахував відповідачу 3% річних у сумі 9 520грн. 11 коп. та інфляційні збитки у сумі 188 769 грн. 95 коп., які також просить стягнути з відповідача.
В обґрунтування позову позивач зазначає, що відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України та ст. 526 Цивільного кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати свої зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору.
Крім того, позивач зазначає, що відповідно до ст.610 Цивільного кодексу України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). За приписами ст..612 цього ж Кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Представник відповідача у судовому засіданні 07 квітня 2015р. позовні вимоги у частині стягнення основного боргу визнав.
Розглянув матеріали справи, на підставі чинного законодавства України, суд доходить до такого висновку:
Згідно ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію: передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо, або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Частиною 2 зазначеної статті встановлено, що зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст.174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов'язання є укладання господарського договору та іншої угоди, що передбачені законом, а також угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення , зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно ст.627 Цивільного кодексу України , відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Як вбачається з матеріалів справи, 07 червня 2013 р. між Державним підприємством "Іллічівський морський торговельний порт" (надалі - Порт) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ворлд Оушен Скай" (надалі - Вантажовласник) був укладений Договір про перевантаження експортних вантажів №117/Э, згідно умов якого у відповідності зі "Зводом звичаїв Іллічівського морського торговельного порту", Порт приймає на себе зобов'язання вивантажити із залізничних вагонів і/або автотранспорту за варіантом "вагон/автотранспорт - склад", прийняти на зберігання та документально оформити експортний ліс круглий з подальшою видачею цього вантажу Вантажовласнику для стафирування в контейнери, та прийняти на зберігання та документально оформити навантажені та порожні контейнери, а Вантажовласник планує до завезення 10 000тонн лісу круглого та зобовязується оплатити надані йому Портом послуги в погодженому цим договором порядку. Поквартальна розбивка: ліс круглий I квартал -; II квартал - 1 400тонн; III квартал - 4 300тонн; IV квартал - 4 300тонн.
Згідно редакції п.1.1. Договору, викладеній у Додатковій угоді від 17.12.2013р., у відповідності зі "Зводом звичаїв Іллічівського морського торговельного порту", Порт приймає на себе зобов'язання вивантажити із залізничних вагонів і/або автотранспорту за варіантом "вагон/автотранспорт - склад", прийняти на зберігання та документально оформити експортний ліс круглий з подальшою видачею цього вантажу Вантажовласнику для стафирування в контейнери, та прийняти на зберігання та документально оформити навантажені та порожні контейнери, а Вантажовласник планує до завезення 84 000тонн лісу круглого та зобов'язується оплатити надані йому Портом послуги в погодженому цим договором порядку. Поквартальна розбивка: ліс круглий - I квартал -21000 тонн; II квартал - 21000тонн; III квартал - 21000тонн; IV квартал - 21000тонн.
Умовами п. 3.4 договору передбачено, що на підставі акта виконаних робіт Портом формується рахунок та акт приймання-здачі виконаних робіт протягом 8діб після надання Портом послуг. Сторони погодились, що акт приймання-здачі всіх виконаних за даним договором послуг, підписаний уповноваженими представниками сторін, є документом, що підтверджує факт виконання Портом послуг на користь Вантажовласника. Прийом - передача акту для підпису та оформлення здійснюється сторонами шляхом передачі уповноваженими представниками під особистий підпис у реєстрі пред'явлених рахунків. Вантажовласник зобов'язаний не пізніше 8-го дня після надання Портом послуг направити до Порту уповноваженого представника для отримання екземплярів акту приймання-здачі виконаних робіт та повернути Порту підписаний та засвідчений власною печаткою належний порту екземпляр акту. У разі невиконання Вантажовласником зазначених зобов'язань акт приймання-здачі виконаних робіт вважається прийнятим ним без зауважень і має силу документу, підписаного Вантажовласником. При цьому, у разі неотримання Вантажовласником за його вини акту приймання-здачі виконаних робіт, належний йому екземпляр акту надсилається Портом на адресу Вантажовласника рекомендованим листом з повідомленням про вручення та описом вмісту поштового відправлення.
Відповідно до п. 3.5 договору, вартість послуг Порту за даним договором оплачується попередньо в розмірі 50% від обсягу вантажу, що перевантажує Вантажовласник і до його фактичного здійснення на підставі виставленого Портом попереднього рахунку. Для формування попереднього рахунку Вантажовласник завчасно надає у відділ розрахунків з клієнтами Порта інформацію про номенклатуру і кількість вантажу, що планується до відправлення. Остаточний розрахунок Вантажовласник здійснює протягом 10 банківських днів з моменту виставлення Портом рахунку. Банківські витрати по перерахуванню коштів банку несе Вантажовласник.
За матеріалами справи, позивач належним чином виконав свої зобов'язання за Договором, зокрема, надав відповідачу послуги та вручив рахунки за період з 09 вересня 2014р. по 20 січня 2015р. на загальну суму 956 450грн. 02коп., що підтверджується рахунками та актами здачі-прийняття (надання послуг).
Частина 1. ст. 193 Господарського кодексу України, вказує на те, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно ст.526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а згідно ст.525 цього ж Кодексу одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Отже, прийнявши на себе зобов'язання щодо оплати наданих послуг Товариство з обмеженою відповідальністю "Ворлд Оушен Скай" мало належним чином їх виконувати. Але, відповідач свої зобов'язання щодо оплати за надані послуги виконав з порушенням строків, здійснивши проплати лише 19 березня 2015р. на загальну суму 232 460 грн. 46 коп., 01 квітня 2015р. на загальну суму 434 648 грн. 13 коп., 23 квітня 2015р. на загальну суму 220 169 грн. 15 коп.
Відповідно до ст.610 Цивільного кодексу України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). За приписами ст..612 цього ж Кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ч.1 ст.216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Згідно з ч.2 ст. 218 Господарського Кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Відповідно до пункту 6.5 Договору за порушення строків сплати Вантажовласник сплачує Порту пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми простроченого платежу за кожний день прострочення.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок пені, суд доходить до висновку про його вірність та наявність правових підстав для задоволення вимоги позивача щодо стягнення з ТОВ "Ворлд Оушен Скай" пені у розмірі 117 072 грн. 90 коп.
Відповідно до ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок 3 %річних та інфляційних втрат, суд доходить до висновку про його вірність та наявність правових підстав для задоволення вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 3% річних у сумі 9520 грн. 11 коп. та інфляційних втрат у сумі 188 769 грн. 95 коп.
Згідно ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. У відповідності до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського суду.
Відповідач доказів своєчасної та належної оплати наданих позивачем послуг до суду не надав.
Згідно ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності , керуючись законом.
Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст.ст.44, 49 ГПК України.
На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1.Позовну заяву Державного підприємства "Іллічівський морський торговельний порт" - задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ворлд Оушен Скай" (68000, м. Іллічівськ, вул. Хантадзе, офіс 2/65Н, код ЄДРПОУ 35749566) на користь Державного підприємства "Іллічівський морський торговельний порт" (68001, м. Іллічівськ, вул. Праці, 6, код ЄДРПОУ 01125672) пеню у сумі 117 072 (сто сімнадцять тисяч сімдесят дві) грн. 90 коп., інфляційні втрати у сумі 188 769 (сто вісімдесят вісім тисяч сімсот шістдесят дев'ять) грн. 95 коп., 3% річних у сумі 9 520(дев'ять тисяч п'ятсот двадцять) грн. 11 коп. та витрати по сплаті судового збору у сумі 6 307 (шість тисяч триста сім ) грн. 26коп.
3.Зайве сплачений судовий збір у розмірі 15 110 грн. 02 коп. повернути Державному підприємству "Іллічівський морський торговельний порт".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 12 травня 2015р.
Суддя Н.В. Рога
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2015 |
Оприлюднено | 14.05.2015 |
Номер документу | 44098088 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Рога Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні