Постанова
від 12.05.2015 по справі 916/2428/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" травня 2015 р.Справа № 916/2428/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Бєляновського В.В.,

Суддів: Мишкіної М.А.,

Будішевської Л.О.

при секретарі - Шитря О.М.

за участю представників:

Від прокурора: Коломійчук І.О.

Від позивача: Кравцов Р.В.

Від відповідача: Мельниченко Г.В.

Від третьої особи: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області

на рішення господарського суду Одеської області від 03 вересня 2014р.

по справі № 916/2428/14

за позовом: заступника Білгород - Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливець та рибалка ХХІ століття»

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

ВСТАНОВИЛА:

У червні 2014 року заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації звернувся до господарського суду Одеської області із позовом (з урахуванням зменшення позовних вимог) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливець та рибалка ХХІ століття», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області, про внесення змін до договору оренди землі від 03.02.2005р., укладеного між Одеською обласною державною адміністрацією та ТОВ «Мисливець та рибалка ХХІ століття», зареєстрованого Одеською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 09.02.2005р. за № 040451500132, шляхом викладення п. 1.2 договору у наступній редакції: "Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 125 842 053,43 грн." та п. 4.1 у наступній редакції: "За користування земельною ділянкою орендар сплачує орендодавцеві річну орендну плату у розмірі 3 775 261,60 грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки».

Позовні вимоги обґрунтовувалися обставинами зміни розміру річної орендної плати за землю. При цьому, заступник прокурора посилався на приписи ст. ст. 632, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст. 188 ГК України, ст. ст. 1, 13, 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 5, 13, 15, 18, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст. ст. 274, 288 Податкового кодексу України, п.п. 34, 35 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

ТОВ «Мисливець та рибалка ХХІ століття» не визнало позов посилаючись на недоведеність заступником прокурора наявності правових підстав для задоволення позовних вимог зважаючи на те, що спірним договором оренди землі та чинним законодавством зміна нормативної грошової оцінки землі не передбачена як підстава для внесення змін до договору, а запропоновані зміни до договору наведені за відсутності підстав, встановлених договором чи законом.

Рішенням господарського суду Одеської області від 03 вересня 2014 року (суддя Никифорчук М.І.) у задоволенні позову відмовлено повністю з мотивів недоведеності позовних вимог.

Рішення мотивовано тим, що збільшення нормативної грошової оцінки землі є підставою для збільшення розміру орендної плати у разі, якщо це передбачено відповідним договором, що цілком узгоджується з положеннями ч. 1 ст. 651 ЦК України та ч. 1 ст. 188 ГК України, а саме - зміна умов договору без згоди сторін допускається лише у двох випадках: коли це прямо встановлено законом або договором. Проте, у даній справі, на думку суду, такі підстави відсутні.

Не погоджуючись з зазначеним рішенням заступник прокурора Одеської області звернувся до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. Апеляційна скарга обґрунтована порушенням норм матеріального та процесуального права, а саме: ст. ст. 13,15, 30 Закону України «Про оренду землі», п. 2 ст. 20, п. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», ст. ст. 628, 629, 632, 638, 651 ЦК України, ст. 289 Податкового кодексу України, ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.2011р. № 6.

Судом апеляційної інстанції частково задоволено заявлене в судовому засіданні клопотання представника відповідача та з метою забезпечення всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись ст. 101 ГПК України залучено до матеріалів справи розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 19.03.2015р. № 147/А-2015 та копію проекту угоди від 05.05.2015р. про розірвання договору оренди земельної ділянки. В залученні решти документів поданих заявником судом відмовлено з огляду на те, що вони не мають ніякого значення для даної справи.

Обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечення на неї, вислухавши пояснення прокурора та представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 25.01.2005р. № 34/А-2005, зі змінами, внесеними розпорядженням Одеської державної адміністрації від 03.02.2005р. № 60/А-2005, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Мисливець та рибалка XXI століття»; вилучено земельні ділянки загальною площею 2589,95 га, з них: 2496,73 га відкритих заболочених земель та 93,22 га під природними водотоками із земель запасу водного фонду Білгород-Дністровського району та передано їх у довгострокову оренду на 49 років товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливець та рибалка XXI століття» для сінокосіння, ведення мисливського і рибальського господарства; встановлено річну орендну плату за земельні ділянки у розмірі 5 відсотків від їхньої нормативної оцінки, а саме: 32 717,28 грн.

03.02.2005 року між Одеською обласною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ «Мисливець та Рибалка ХХІ століття» (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Білгород - Дністровського районного нотаріального округу Андрєєвою Т.М., зареєстрований в реєстрі за № 520, а 09.02.2005 року Одеською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» за № 040451500132, за умовами якого орендодавець на підставі вищевказаних розпоряджень за актом приймання - передачі передав, а орендар прийняв в оренду строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 2589,95 га, що знаходиться на території Білгород-Дністровського району Одеської області, в дельті річки Дністер (за межами населених пунктів), а саме: із земель водного фонду Білгород-Дністровського району відкритих заболочень земель - 2496,73 га та під природними водотоками - 93,22 га, згідно з планом та кадастровим планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору, для сінокосіння, ведення мисливського і рибальського господарства.

За змістом п. 1.2 договору оренди, на момент укладання договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 654 345,67 грн.

Пунктом 2.1 договору визначено, що земельна ділянка передається в оренду для сінокосіння, ведення мисливського і рибальського господарства.

Згідно з п. 4.1 договору, за користування земельною ділянкою орендар сплачує орендодавцеві річну орендну плату у розмірі 32 717,28 грн., що становить 5% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з п. 4.3 договору сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати переглядається один раз у три роки у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Пунктом 4.4 договору передбачено, що орендна плата підлягає щорічній індексації відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. № 783 «Про індексацію грошової оцінки земель».

Пунктом 9.8 договору визначено, що цей договір підлягає державній реєстрації в порядку, передбаченому законодавством України. Договір набуває чинності з моменту його державної реєстрації.

Рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 28.12.2012р. № 365-VІ затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 2589,95 га, товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливець та рибалка XXI століття», для сінокосіння, ведення мисливського і рибальського господарства, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, в дельті річки Дністер (за межами населених пунктів), грошова нормативна оцінка якої складає 125 842 053,43 грн.

Як вбачається з витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.07.2014р. № 1592 та від 06.11.2014р. № 03-01-14/3542, наданих відділом Держземагенства у Білгород - Дністровському районі Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2589,95 га, що розташована за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, в дельті річки Дністер (за межами населених пунктів), користувачем якої є ТОВ «Мисливець та рибалка XXI століття», становить 125 842 053,43 грн.

Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 10.07.2014р. № 587/А-2014 «Про внесення змін до розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації від 25.01.2005р. № 34/А-2005» абзац другий та третій пункту 2 зазначеного розпорядження «Про вилучення та передачу земельних ділянок у довгострокову оренду для сінокосіння, ведення мисливського і рибальського господарства на території Білгород-Дністровського району» викладено в такій редакції: «Встановити річну орендну плату за земельну ділянку у розмірі 3 відсотків від її нормативної оцінки, а саме: 3 775 261 грн. 60 коп. Доручити Білгород - Дністровській районній державній адміністрації внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 3 лютого 2005 року від імені Одеської обласної державної адміністрації щодо розміру орендної плати та здійснювати контроль за своєчасними внесенням орендної плати і проведенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки та у разі необхідності вносити зміни до цього договору».

Посилаючись на те, що сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору оренди землі від 03.02.2005р., заступник Білгород - Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області звернувся до господарського суду з даним позовом.

Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову місцевий господарський суд постався на те, що прокурором не доведено наявності правових підстав для задоволення позовних вимог зважаючи на те, що ні спірним договором оренди землі, а ні законом не передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки землі є підставою для внесення змін до договору. Зміна нормативної грошової оцінки землі не є законодавчою зміною граничного розміру орендної плати, а встановлений умовами спірного договору оренди землі розмір орендної плати не є таким, що не відповідає нормам Податкового кодексу України. Збільшення нормативної грошової оцінки землі є підставою для збільшення розміру орендної плати лише у разі, якщо це передбачено відповідним договором, що цілком узгоджується з положеннями ч. 1 ст. 651 ЦК України та ч. 1 ст. 188 ГК України, а саме - зміна умов договору без згоди сторін допускається лише у двох випадках: коли це прямо встановлено законом або договором. Але у даній справі, на думку суду, такі підстави відсутні.

Проте, колегія суддів з такими висновками місцевого суду погодитися не може, оскільки вони не відповідають вимогам закону, що регулює спірні правовідносини.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

За змістом ст. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Відповідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Законом України № 2756-VI від 02.12.10р. "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України", що набрав чинності з 01.01.11р., змінено, зокрема, ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі": слова "до Закону України "Про плату за землю" замінено словами "до Податкового кодексу України", частини четверту, п'яту і сьому виключено.

Статтею 288.5., підпунктом 288.5.1. ПК України (в редакції на момент прийняття судових актів) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2).

Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що на момент звернення заступника Білгород - Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області до суду з позовом про внесення змін у спірний договір оренди щодо розміру орендної плати за земельну ділянку між сторонами не було підписано відповідних змін до договору оренди, що свідчить про наявність між сторонами відповідного спору. Більш того, змін у договір оренди щодо розміру орендної плати за земельну ділянку не було внесено сторонами і під час розгляду даної справи.

Також судом установлено, що пунктом 4.3 договору оренди від 03.02.2005р. передбачена можливість зміни розміру орендної плати, зокрема, у випадках, передбачених законодавчими актами України. Згідно з чинним розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 10.07.2014р. № 587/А-2014 «Про внесення змін до розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації від 25.01.2005р. № 34/А-2005» відповідачу встановлено річну орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, а саме 3 775 261,60 грн.

З огляду на те, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, що сторонами у договорі оренди землі від 03.02.2005р. передбачена можливість перегляду орендної плати, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди землі у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачена обов'язковість проведення оцінки землі у разу визначення розміру орендної плати земель державної та комунальної власності.

Згідно з ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" розроблення відповідної документації проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій". Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

В силу частини 2 ст. 26 Закону України "Про землеустрій" розробниками документації із землеустрою є юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Саме розробники документації із землеустрою несуть відповідальність за відповідність технічної документації з нормативно грошової оцінки спірної земельної ділянки станом на 16.08.2010 року, яка засвідчується підписом та печаткою даних осіб, державним стандартам, нормам, правилам, іншим нормативно-правовим актам на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до ст.ст. 20, 23 Закону України "Про оцінку землі" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Таким органом є Державне агентство земельних ресурсів України, яке згідно з Указом Президента України від 08.04.2011р. № 445/2011 є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.

Отже, з наведеного слідує, що, як вбачається із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки ТОВ «Мисливець та рибалка ХХІ століття» станом на 16 серпня 2010 року, підставою для її розроблення було розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 20.07.2010р. та договір № 1508 від 16.08.2010р., укладений з Державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». На даний момент зазначені розпорядження та договір в судовому порядку не оспорені, не скасовані та недійсними не визнані.

Таким чином, надавши витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, площею 2589,95 га, розташованої на території Білгород - Дністровського району Одеської області, в дельті річки «Дністер», від 22.07.2014р. № 1592 та від 06.11.2014р. № 03-01-14/3542, Відділ Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області виконав вимоги ст.ст. 20, 23 Закону України "Про оцінку землі", надавши відповідні дані у передбаченій законом формі.

Отже, з вищевикладеного вбачається, що саме витяг є підставою для визначення вартості окремої земельної ділянки, яка у подальшому стала підставою для розрахунку орендної плати.

При цьому, процедура встановлення нормативної грошової оцінки включає ряд стадій, передбачених чинним законодавством України, зокрема, прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель, розробка технічної документації з нормативно грошової оцінки спеціалізованою установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації.

Судом апеляційної інстанції установлено, що законодавчо встановлену процедуру з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки було дотримано.

Враховуючи вищевикладене вбачається, що судом першої інстанції було проігноровано наявний у справі витяг від 22.07.2014р. № 1592, водночас зроблено помилковий висновок про те, що витяг від 15.01.2014р. № 860 про нормативну грошову оцінку частини орендованої відповідачем земельної ділянки площею 2496,73 га, не має правового значення і відхиляється судом як доказ. Оскільки технічна документація з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки була розроблена станом на 16.08.2010 року, то посилання місцевого суду на діючу постанову Кабінету Міністрів України від 23.11.2011р. № 1278 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів)» та Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затверджений наказом Мінагрополітики та продовольства України від 22.08.2013р. № 508, при наданні оцінки витягу, є безпідставним.

Посилання місцевого суду на те, що збільшення у 115 разів розміру орендної плати суттєво погіршить стан орендаря - відповідача і тому, на думку суду, є неспіврозмірним, несправедливим та нерозумним, позбавлене правового обґрунтування та суперечить нормам діючого земельного законодавства, оскільки не враховує інтереси власника землі та його право одержувати належну плату за користування земельною ділянкою.

Стосовно поданих представником відповідача до суду апеляційної інстанції в якості додаткових доказів розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 19.03.2015р. № 147/А-2015 про розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.02.2005р. укладеного між сторонами та копії проекту угоди від 05.05.2015р. про розірвання зазначеного договору, колегія суддів відзначає наступне.

Статтею 654 ЦК України встановлено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Судом установлено, що договір оренди земельної ділянки від 03.02.2005р., укладений між Одеською обласною державною адміністрацією як орендодавцем та ТОВ «Мисливець та рибалка ХХІ століття» як орендарем, посвідчений приватним нотаріусом Білгород - Дністровського районного нотаріального округу Андрєєвою Т.М. та зареєстрований Одеською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах».

Належних доказів, які б підтверджували розірвання спірного договору в такій самій формі, що й договір, сторонами до суду не подано і таких доказів в матеріалах справи не міститься. Отже, договір оренди земельної ділянки від 03.02.2005р. на момент перегляду справи в апеляційній інстанції є чинним.

З урахуванням наведених правових положень та встановлених обставин даної справи колегія суддів вважає, що приймаючи оскаржуване рішення про відмову у задоволенні позову місцевий господарський суд надав невірну юридичну оцінку обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального права, у зв'язку з чим зазначене рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволенні позову.

Згідно з ст. ст. 44, 49 ГПК України з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України підлягає стягненню 1827 грн. судового збору, у тому числі 1218 грн. за розгляд справи в суді першої інстанції та 609 грн. за розгляд апеляційної скарги.

Керуючись ст. ст. 99, 101-105 ГПК України, Одеський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області задовольнити.

Рішення господарського суду Одеської області від 03 вересня 2014 року у справі № 916/2428/14 скасувати.

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі від 03.02.2005р., укладеного між Одеською обласною державною адміністрацією та ТОВ «Мисливець та рибалка ХХІ століття», зареєстрованого Одеською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 09.02.2005р. за № 040451500132,яким передано у строкове платне користування строком на 49 років земельну ділянку площею 2589,95 га, що знаходиться на території Білгород - Дністровського району Одеської області, в дельті річки «Дністер (за межами населених пунктів), а саме: із земель водного фонду Білгород - Дністровського району відкритих заболочених земель - 2496,73 га та під природними водотоками - 93,22 га для сінокосіння, ведення мисливського і рибальського господарства.

Викласти п. 1.2 договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 125 842 053,43 грн."

Викласти п. 4.1 договору у наступній редакції: "За користування земельною ділянкою орендар сплачує орендодавцеві річну орендну плату у розмірі 3 775 261,60 грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливець та рибалка ХХІ століття» (65012, м. Одеса, 2-й Куліковський провулок, 2-А, код ЄДРПОУ 32972334) до спеціального фонду Державного бюджету України 1827 грн. судового збору.

Доручити господарському суду Одеської області видати відповідний наказ із зазначенням необхідних реквізитів.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повна постанова складена 13.05.2015р.

Головуючий суддя: Бєляновський В.В.

Судді: Мишкіна М.А.

Будішевська Л.О.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.05.2015
Оприлюднено18.05.2015
Номер документу44124372
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2428/14

Постанова від 12.05.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 16.04.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 04.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 25.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 29.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Рішення від 03.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 13.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 11.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 11.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 14.07.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні