Постанова
від 20.07.2009 по справі 2а-20103/09/1270
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                                                                                                     

  

 

ПОСТАНОВА

Іменем

України

      20 липня 

2009  р.                   Справа № 2а-

20103/09/1270             Категорія №

6.6.2

 

    Луганський окружний адміністративний суд у

складі:  

    судді                                              

Чиркіна С.М.,

   при секретарі                                  Першиній

О.С.,  

   за участю:  

   представника позивача:               ОСОБА_1(довіреність від 16.03.09

р.№ 5126/10),

   представник відповідача:              не з'явився,

   представник третьої особи:           не з'явився,

 

    розглянувши у відкритому судовому засіданні

адміністративну справу за адміністративним позовом   Державної податкової інспекції у Жовтневому

районі м.Луганська до Приватного підприємства «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я» про визнання

недійним запису про державну реєстрацію та припинення юридичної особи  ,-

ВСТАНОВИВ:

 

           11 березня  2009 року до Луганського окружного адміністративного

суду звернувся позивач -   Державна

податкова  інспекція у Жовтневому районі

м.Луганська до Приватного підприємства «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»   про визнання недійним запису про державну

реєстрацію № 1 382 102 0000 00 7815 від 15.02.2006 року та припинення юридичної

особи.

    

В обґрунтування позову зазначив, що 

Приватне підприємство «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я» , код 34202239,

зареєстроване   виконавчим комітетом  Луганської міської ради  , про що 

зроблено запис  за № 1 382 102

0000 00 7815. На підставі діючого законодавства було взято на податковий облік

за № 05873 від 15.02.2006 року.

       Згідно статутних документів цього

підприємства, його місцезнаходження: 91000, м.Луганськ, вул.30 років

Перемоги,39, засновником підприємства зареєстровано ОСОБА_2, яка мешкає за

адресою : АДРЕСА_1, 14.02.2006 року рішенням власника створено ПП

«МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»   .

     

Відповідно пояснень, наданих ОСОБА_2, приблизно у лютому 2006 року вона

познайомилася з чоловіком на ім'я «ОСОБА_3». Який запропонував їй зареєструвати

за матеріальну винагороду підприємство. В зв'язку з тяжким матеріальним

становищем вона погодилася на реєстрацію ПП 

«МЕТАЛ-СЕРВІС-Я» . Після реєстрації у всіх необхідних установах та

відкриття рахунків у банках, всі статутні документи підприємства передала вищевказаному

чоловіку, якого більше не бачила.

        Крім того пояснила,  щодо фінансово-господарської діяльності ПП

«МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»   вона ніякого

відношення не має, угод від імені даного підприємства не укладала, податкову

звітність не складала, документів фінансово - господарської діяльності не

підписувала та нікому цього робити не поручала.

     

Довідкою б/н від 25.02.2009 року про становлення фактичного

місцезнаходження платника податків, складеною працівниками ГВПМ СДПІ ВПП у

м.Луганську встановлено, що ПП «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»   за юридичною адресою, зазначеною в статутних

документах не знаходиться.

     

Позивач зазначає що згідно зі ст. 110 ЦК України однією з підстав

ліквідації юридичної особи є визнання судом недійсною державної реєстрації

через допущені при її створені порушення закону, які не можна усунути.  

     

Відповідно до ст.230 ЦК України якщо одна із сторін угоди навмисно ввела

іншу в оману відносно обставин, які мають суттєве значення, така угода

визнається судом недійсною. У зв'язку з тим, що виконання цієї угоди було

пов'язано з державною реєстрацію, 15.02.2006 року ПП «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»   було зареєстроване оманним шляхом ( має

ознаки фіктивності) невідомою особою, про що зроблено реєстраційний запис за №

1 382 102 0000 00 7815, це є підставою для винесення судового рішення щодо

припинення юридичної особи, визнання недійсним запису про проведення державної

реєстрації через порушення закону, допущене при створені юридичної особи, яке

не можна усунути.

    

У судовому засіданні представник позивача надав пояснення аналогічні

викладеним в позовній заяві, просив суд визнати запис   про державну реєстрацію № 1 382 102 0000 00

7815  від 15.02.2006 року недійсним  та припинити юридичну особу.

     

Представник відповідача та третьої особи у судове засідання не

з'явилися, про час, місце та дату розгляду справи повідомлялися, причини не

явки суду не відомі.

     

У наданих представником відповідача письмових запереченнях зазначено, що

він позов не визнає,  просить відмовити в

повному обсязі, мотивуючи наступним. Державна податкова інспекція немає права

звертатися з позовами про визнання запису про державну реєстрацію недійсним,

оскільки вимога про ліквідацію юридичної особи на підставах зазначених у п.2

ч.1 ст.110 ЦК України  може бути

пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, а також учасником

юридичної особи. Крім цього в єдиному державну реєстрі юридичних осіб та

фізичних осіб - підприємців немає запису про відсутність юридичної особи за

вказаною адресою, що є однією з підстав припинення юридичної особи, з якою може

звернутися ДПІ. Документи які надані, як докази по справі не відповідають,

передбаченим законодавством їх формі та змісту.

     

Заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши матеріали

справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами

доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.69-72 КАС України, суд

переходить до наступного.

   

Ст. 2-3 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних

осіб-підприємців», встановлено, що відносини, які виникають у сфері державної

реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців, регулюються конституцією

України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до

цього Закону. Дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх

юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та

підпорядкування, а також фізичних осіб -підприємців.

    

За змістом п.17 ст.11 ЗУ «Про державну податкову службу» передбачено

право органів державної податкової служби звертатися, у передбачених законом

випадках, до судових органів із заявою про скасування державної реєстрації

суб'єкта підприємницької діяльності та відповідно до ст. 58, 59, 247

Господарського Кодексу України - суб'єкта господарювання.

    

Згідно ч.2 ст. 38 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних

осіб-підприємців» передбачає, що підставою для постановлення судового рішення

щодо припинення юридичної особи , зокрема, є

- визнання недійсним запису про

проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні

юридичної особи, які не можна усунути;

-  

не подання протягом року органам державної податкової служби податкових

декларацій, документів фінансової звітності відповідно до Закону;

наявність в єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної

адреси за вказаним місцезнаходженням.

        Державна податкова інспекція у

Жовтневому районі м.Луганська , просить суд визнати недійсним запис про

державну реєстрацію за № 1 382 102 0000 00 7815 

та припинити юридичну особу, обґрунтовуючи повноваження щодо заявлення

зазначеного позову реалізацією владних управлінських функцій, спрямованих на

забезпечення захисту інтересів держави в сфері контролю за правомірністю

здійснення господарської діяльності, в тому числі щодо сплати належних сум

податків.

    

Відповідач - приватне підприємство 

«МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»,    код 34202239,

зареєстроване   виконавчим комітетом  Луганської міської ради  , про що 

зроблено запис  за № 1 382 102

0000 00 7815 від 15.02.2006 року( а.с.4,9).    

     

Відповідно до довідки про взяття на облік платників податків від

15.02.2006  року відповідача взято на

облік     Державною податковою інспекцією

у Жовтневому районі м.Луганська   

(а.с.7).

    

Згідно Статуту  засновником

підприємства зареєстровано ОСОБА_2, яка мешкає за адресою : АДРЕСА_1. (а.с.9).

   

Згідно письмових пояснень засновника, вона  приблизно у лютому 2006 року познайомилася з

чоловіком на ім'я «ОСОБА_3». Який запропонував їй зареєструвати за матеріальну

винагороду підприємство. В зв'язку з тяжким матеріальним становищем вона

погодилася на реєстрацію ПП «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я» . 

Після реєстрації у всіх необхідних установах та відкриття рахунків у

банках, всі статутні документи підприємства передала вищевказаному чоловіку,

якого більше не бачила.( а.с.10) .

    

У відповідності із п.7 ст.19 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних та

фізичних осіб підприємців» від 15.05.2003 року юридична особа щорічно,

починаючи з наступного року з дати її державної реєстрації , протягом одного

місяця зобов'язана подати або надіслати рекомендованим листом державному

реєстратору реєстраційну картку встановленого зразка про підтвердження

відомостей про юридичну особу.

     

Відповідно до довідки про встановлення фактичного місцезнаходження

платника податків від  25.02.2009 року

встановлено, що ПП  «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»  по вказаному юридичному адресу не

знаходиться.(а.с.11). Зазначена довідка не оформлена належним чином.

    

Доказів наявності в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність

юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням позивач суду не надав. Згідно

довідки з ЄДР  02.06.2008 року в Єдиний

державний реєстр  внесено запис за № 1

382 106 0003 007815 -«підтвердження відомостей про юридичну особу».

    

Відповідно до п.2 ст.9 ЗУ «Про систему оподаткування» платники податків

і зборів (обов'язкових платежів) зобов'язані надавити податковим органам

декларації про доходи, інші необхідні відомості для нарахування податків та

інших обов'язкових платежів.

    

Згідно висновку ДПІ в Жовтневому р- ні м. Луганська останній раз

податкові декларації, документи податкової звітності надані 28.04.2009 року,

тобто визначений законом, як підстава припинення юридичної особи річний

термін  неподання такої звітності ще не минув.

   

Представник позивача просить визнати недійсним запис за № 1 382 102 0000

00 7815 від 15.02.2006 року  про державну

реєстрацію приватного підприємства    

«МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»  та припинити

юридичну особу, посилаючись на те, що при створенні юридичної особи були

допущені порушення закону, які не можна усунути.  

    

Відповідно до частини 5 ст.111 ЦКУ юридична особа є ліквідованою з дня

внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

    

Згідно з частиною 7 ст.59 Господарського кодексу України суб'єкт

господарювання вважається ліквідованим з дня внесення до державного реєстру

запису про припинення його діяльності.

     

Водночас, частиною 2 ст.104 Цивільного Кодексу України встановлено, що

юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного

реєстру запису про її припинення.            

    

Відповідно до ч.2 ст. ЗЗ ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та

фізичних осіб підприємців» юридична особа є такою, що припинилася, з дати

внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію

припинення юридичної особи.

    

Таким чином, як Господарський кодекс України, так і Цивільний кодекс

України та ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб

підприємців» пов'язують момент ліквідації юридичної особи ( суб'єкта господарювання),

а так само момент її припинення з однією і тією самою подією, а саме внесення

до державного реєстру запису про припинення такої особи(суб'єкта

господарювання).

    

При цьому, як випливає з частини 4 ст.91 Цивільного кодексу України,

цивільна правоздатність юридичної особи припиняється з дня внесення до єдиного

державного реєстру запису про її припинення.

    

Таким чином, з моменту втрати юридичною особою цивільної правоздатності

ця юридична особа є такою, що припинилася.

    

За таких обставин, поняття «припинення юридичної особи» означає правовий

наслідок втрати такою особою цивільної правоздатності. При цьому всі інші

поняття , які використовуються для визначення правового результату втрати

юридичною особою цивільної правоздатності є синонімічними поняттю «припинення

юридичної особи».

    

Отже будь - які вимоги, спрямовані на втрату юридичною особою цивільної

правоздатності, слід визнати різновидами вимог про припинення такої юридичної

особи.

    

Визнання недійсним запису про державну реєстрацію через порушення

закону, допущені при створені юридичної особи, які не можна усунути, є лише

однією з підстав для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної

особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, визначених частиною другою

ст.38 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців».

Відтак, визнання недійсним запису про державну реєстрацію через порушення

закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути, не може

бути самостійним предметом позову, а лише підставою для постановлення судового

рішення про припинення юридичної особи.

    

Згідно з пунктом 3 частини 1ст. 10 ЗУ «Про державну податкову службу в

Україні» до функцій органів державної податкової служби належить контроль за своєчасністю

подання платниками податків податкових звітів, декларацій, розрахунків та інших

документів, пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів. Вказана норма

кореспондує з нормами ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних

осіб підприємців» якими визначені підстави для постановлення судового рішення

про припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності

фізичної особи - підприємця внаслідок неподання податкової звітності. В свою

чергу, державні органи згідно з частиною 2 ст.19 Конституції України

зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що

передбачені Конституцією та законами України. Компетенція органів державної

податкової служби поширюється саме на відносини в сфері оподаткування.

    

Враховуючи наведене, органи державної податкової служби можуть

звертатися з вимогами про припинення суб'єктів господарювання не в усіх

випадках, визначених ст.38 та 46 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та

фізичних осіб підприємців», а лише в тих, коли податкові органи діють на

реалізацію своєї владної компетенції. Тому органи державної податкової служби

вправі звертатися з вимогою про припинення суб'єктів господарювання лише в разі

, якщо підставою позову є неподання таким суб'єктом протягом року до органів

державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової

звітності згідно із законодавством.

     

В даній справі позивачем не доведено, що відповідачем здійснювалася

діяльність, безпосередньо спрямована на ухилення від оподаткування

       Що стосується припинення юридичної особи

з інших підстав, то відповідні позовні вимоги можуть пред'являтися не органами

державної податкової служи, а іншими державними органами, уповноваженими

здійснювати контроль за відповідними видами господарської діяльності.

     

Пункт 2 ч. 1 ст. 110 ЦК зазначає, що юридична особа ліквідується за

рішенням суду про визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи через

допущенні при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших

випадках, встановлених Законом.

     

Ч.2 ст.110 ЦК передбачає, що вимога про ліквідацію юридичної особи на

підставах, зазначених п.2 ч. 1 цієї статті, може бути пред'явлена до суду

органом, що здійснює державну реєстрацію, а також учасником юридичної особи.

   

Згідно із ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної

влади та органи місцевого самоврядування , їхні посадові особи зобов'язані

діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені

Конституцією та законами України.

       Ч. 1. ст. 27. «Про державну реєстрацію

юридичних та фізичних осіб-підприємців», передбачає, що підставами для відмови

у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: порушення порядку

створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність

обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які

зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність

відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які

містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення

засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою

юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього

Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне

найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у

найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого

найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних

від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких

встановлюється Кабінетом Міністрів України.

       Підстави для відмови в проведенні

державної реєстрації Приватного підприємства «МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»     на час здійснення державним реєстратором

відповідного запису були відсутні.

       Представник позивача не оспорює той

факт, що всі дії державного реєстратора вчинені відповідно до вимог,

передбачених ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб

підприємців» №755

       З пояснень представника позивача

вбачається,  що кримінальні або

адміністративні справи відносно засновника та посадових осіб підприємства з

питань ухилення від сплати податків не порушувались.

     

Крім цього Начальником Жовтневого РВ ЛМУ УМВС України в Луганській

області на запит суду  надана відповідь,

згідно якої заяв та повідомлень у відношенні посадових осіб  ПП  

«МЕТАЛ-СЕРВІС-Я» не зареєстровано.(а.с.38).

    

Сторонам роз'ясненні вимоги статей 69-72 КАС України, наслідки їх

невиконання, запропоновано надати необхідні докази по справі та заперечення у

разі невизнання адміністративного позову.

    

Представник позивач стверджує, що  

ним були надані всі необхідні та можливі докази по справі.

    

Суд розглядає справу на підставі наявних матеріалів та доказів у справі.

   

На виконання вимог ст. 11, 71 КАС України, суд вважає, що ним були вжиті

всі передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування обставин у справі, у

тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

    

При прийнятті рішення суд керується нормами матеріального права, які

діяли на момент виникнення правовідносин та розгляду справи по суті.

   

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відсутні правові підстави для

задоволення позовних вимог щодо визнання запису про державну реєстрацію від

15.02.2006 року  недійсним  та припинення юридичної особи.

    

Питання по судових витратах не вирішується у зв'язку з їх відсутністю.

На      підставі      викладеного,  керуючись 

ст.ст.2,17,87,94,158-163  Кодексу

адміністративного судочинства України, ст. ст.19, 33, 38 Закону України «Про

державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»,      п.17 ст.11 ЗУ « Про державну податкову

службу», суд,

 

ПОСТАНОВИВ:

 

     

В задоволені позову   Державної

податкової інспекції у Жовтневому районі м.Луганська до Приватного підприємства

«МЕТАЛ-СЕРВІС-Я»   про визнання недійним

запису про державну реєстрацію та припинення юридичної особи      відмовити за необґрунтованістю.

    

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького

апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в

10-денний строк з дня проголошення постанови заяви про апеляційне оскарження і

поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги. Апеляційна скарга

може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо

скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне

оскарження.

     

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного

оскарження.

    

Копію постанови направити відповідачу та третій особі.

 

Суддя                                                                                                     

Чиркін С.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.07.2009
Оприлюднено25.08.2009
Номер документу4412650
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-20103/09/1270

Ухвала від 20.10.2009

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шаптала Наталя Костянтинівна

Постанова від 20.07.2009

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Смішлива Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні