cpg1251 ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2015 р.м. ХерсонСправа № 821/1093/15-а
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бездрабка О.І.,
при секретарі - Транчуковій О.С.,
за участю:
представника позивача - Кравченка О.М.,
представника відповідача - Юсіфової Н.Ч.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Каланчацького управління водного господарства до Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Херсонській області (Каланчацьке відділення) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
встановив:
Каланчацьке управління водного господарства (далі - позивач) звернулось з адміністративним позовом до Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (Каланчацьке відділення) (далі - відповідач, Скадовська ОДПІ), в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 27.03.2015 р. №№ 0001071500, 0001081500, 0001041500, 0001061500, 0001051500, якими позивачу збільшено грошові зобов'язання за штрафними санкціями із земельного податку за несвоєчасну їх сплату на загальну суму 3377,07 грн.
Свої вимоги мотивує протиправністю нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату земельного податку, оскільки, будучи бюджетною організацією, внаслідок відсутності затвердженого паспорту бюджетної програми на 2015 рік, не мав змоги здійснювати платежі. Після затвердження 03.03.2015 р. паспорту бюджетної програми, позивач наступного дня надав до Держказначейства у Каланчацькому районі платіжні доручення, які були проведені 04.05.2015 р. Тому вважає, що дані обставини (відсутність паспорту бюджетної програми) виключають застосування штрафних санкцій.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити. Зазначив, що Каланчацьке управління водного господарства є бюджетною неприбутковою організацією, яка належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у галузі водного господарства і меліорації земель, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів - Державного агентства водних ресурсів України, а тому всі платежі, у тому числі і податки, мав сплачувати через регіональні органи Держказначейства України. 17.02.2015 р. позивач звернувся до керівника Держказначейства у Каланчацькому районі з листом про здійснення платежів по КПКВ 2407050 "Експлуатація державного водогосподарського комплексу та управління водними ресурсами" за загальним та спеціальним фондами державного бюджету за відсутності затвердженого паспорту бюджетної програми на 2015 рік, однак отримав усну відмову. Відсутність паспорта бюджетної програми на 2015 рік та відмова Держказначейства у Каланчацькому районі у задоволені звернення позбавило права своєчасно сплатити земельний податок. Паспорт бюджетної програми на 2015 рік затверджено 03.03.2015 р. та отримано позивачем в електронному вигляді 03.03.2015 р. о 16 год. 46 хв. Після отримання паспорту бюджетної програми на 2015 рік 04.03.2015 р. здійснено сплату земельного податку. Представник позивача вказав на те, що в даному випадку норми бюджетного законодавства України суперечать нормам Податкового кодексу України в частині сплати земельного податку за строком сплати 02.03.2015 р., а тому є можливість у відповідності із п.56.21 ст.56 ПК України прийняти рішення на користь платника податків.
Представник відповідача заперечувала проти задоволення позовних вимог, оскільки Скадовська ОДПІ при прийнятті оскаржуваних податкових повідомлень-рішень діяла на підставі вимог Податкового кодексу України.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що відповідачем 19.03.2015 р. проведено камеральну перевірку своєчасності сплати Каланчацьким управлінням водного господарства податків та зборів до бюджету, за результатами якої складено акт № 4/21-14-15-06.
Під час перевірки встановлено, що позивач у березні 2015 року порушив строки сплати земельного податку по 5 розрахункам (від 18.02.2015 р. № 9018041356, від 18.02.2015 р. № 9018033374, від 18.02.2015 р. № 9018049167, від 18.02.2015 р. № 9017355421, від 18.02.2015 р. № 9017848011) із затримкою у сплаті податку на 2 дні.
На підставі акту Скадовською ОДПІ винесено податкові повідомлення-рішення від 27.03.2015 р. № 0001041500, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 710,48 грн.; № 0001051500, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 5,156 грн.; № 0001061500, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 1804,85 грн.; № 0001071500, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 118,33 грн.; № 0001081500, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 738,25 грн.
Порядок, умови та строки подачі податкових декларацій із земельного податку, строки сплати податку, відповідальність за несвоєчасну сплату земельного податку визначено Податковим кодексом України.
Зокрема, приписами пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України передбачено, що земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу);
Податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку (п.46.1 ст.46 ПК України).
Згідно п.54.1 ст.54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою.
Відповідно до п.286.2 ст.286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Приписами п.57.1 ст.57 ПК України передбачено, що платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно п.287.3 ст.287 ПК України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Пунктом 287.4 статті 287 ПК України визначено, що податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов'язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно (п.31.1 ст.31 ПК України).
Згідно ст.35 ПК України сплата податків та зборів здійснюється в грошовій формі у національній валюті України, крім випадків, передбачених цим Кодексом або законами з питань митної справи. Сплата податків та зборів здійснюється в готівковій або безготівковій формі, крім випадків, передбачених цим Кодексом або законами з питань митної справи. Порядок сплати податків та зборів встановлюється цим Кодексом або законами з питань митної справи для кожного податку окремо.
Статтею 36 ПК України передбачено, що податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов'язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов'язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов'язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Виконання податкового обов'язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов'язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
У відповідності до ст.38 ПК України виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк. Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку. Спосіб, порядок та строки виконання податкового обов'язку встановлюються цим Кодексом та законами з питань митної справи.
З матеріалів справи вбачається, що Каланчацьким управлінням водного господарства було подано до Скадовської ОДПІ податкові декларації із земельного податку від 18.02.2015 р. № 9018041356, від 18.02.2015 р. № 9018033374, від 18.02.2015 р. № 9018049167, від 18.02.2015 р. № 9017355421, від 18.02.2015 р. № 9017848011, у яких позивачем здійснено розбивку річної суми рівними частками за місяцями.
Для здійснення оплати земельного податку позивачем подано до Держказначейства у Каланчацькому районі платіжні доручення від 03.03.2015 р. №№ 108, 109, 111, 112, 113, які проведено 04.03.2015 р. Тобто, сплата земельного податку по 5 розрахунках здійснено Каланчацьким управлінням водного господарства з порушенням граничних строків сплати цього податку із затримкою на 2 днів.
Положеннями п.126.1 ст.126 ПК України передбачено, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
У зв'язку з тим, що Каланчацьким управлінням водного господарства сплачено земельний податок із затримкою на 2 дні, Скадовською ОДПІ правомірно застосовано штрафні санкції у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу згідно оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Позивач не заперечує несвоєчасну сплату земельного податку по 5 розрахунках, однак вказує на неможливість своєчасної сплати внаслідок відсутності затвердженого паспорту бюджетної програми на 2015 рік.
Суд не погоджується з такими доводами позивача, оскільки податковим законодавством при вирішенні питання щодо застосування штрафних санкцій не передбачено встановлення обставин несвоєчасної сплати чи вини платника податків у несвоєчасній сплаті. Сам факт несвоєчасної сплати податку є підставою для застосування штрафних санкцій, розмір яких залежить від кількості днів затримки.
Суд зазначає, що однією із можливих дій позивача щодо недопущення порушень фінансової дисципліни під час сплати земельного податку у березні 2015 року могло бути звернення до відповідача за відстрочкою у сплаті податку до затвердження паспорту бюджетної програми на 2015 рік. Між тим, Каланчацьке управління водного господарства таким правом не скористалося.
Дійсно, ст.49 Бюджетного кодексу України та п.2 Правил складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх використання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2002 р. № 1098, передбачено здійснення Державною казначейською службою України платежів за дорученнями розпорядників бюджетних коштів у разі наявності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми.
Між тим, суд зазначає, що з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України та п.6 Правил складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, Каланчацьке управління водного господарства мало можливість здійснювати платежі без затвердженого паспорту бюджетної програми на 2015 рік до 15.02.2015 р. (01.01.2015 р. набрав чинності Закон України "Про Державний бюджет на 2015 рік" + 45 днів на затвердження паспорту бюджетної програми).
Позивач, знаючи про те, що подальше казначейське обслуговування буде здійснюватися після затвердження паспорту бюджетної програми на 2015 рік, з метою недопущення порушення строків сплати земельного податку, мав можливість подати декларацію та сплатити земельного податку до 15.02.2015 р. При цьому суд зазначає, що ст.286 та ст.287 ПК України визначено граничні терміни подачі податкової декларації з плати за землю та сплати земельного податку і не обмежено право платника податків до сплину граничних термінів як подавати декларацію, так і здійснювати сплату.
Твердження позивача про відмову Держказначейства у Каланчацькому районі у здійсненні оплати платежів без паспорту бюджетної програми суд вважає необґрунтованими, так як Каланчацьким управлінням водного господарства не надано жодного доказу як отримання Держказначейством у Каланчацькому районі листа від 17.02.2015 р. № 07-15/3-101, на який посилається позивач, так і самої відмови. Крім того, платіжні доручення на здійснення платежів за земельний податок позивачем подано Держказначейству у Каланчацькому районі 04.03.2015 р., тобто, після сплину граничних термінів сплати цього податку, а не до 03.03.2015 р. (граничний термін сплати земельного податку).
Отже позивач у березні 2015 року не вичерпав всіх можливостей для забезпечення дотримання вимог податкового законодавства України під час сплати земельного податку в частині дотримання строків такої сплати, а тому відсутні правові підстави для скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Відповідно до ч.2 ст.87 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Пунктом 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру ставка судового збору становить 2 відсотки розміру майнових вимог, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 4 розмірів мінімальної заробітної плати.
Оскільки Каланчацьке управління водного господарства просило скасувати податкові повідомлення-рішення від 27.03.2015 р. №№ 0001071500, 0001081500, 0001041500, 0001061500, 0001051500 на загальну суму 3377,07 грн., то судовий збір за адміністративний позов майнового характеру складає 1827 грн. (мінімальний розмір судового збору).
Згідно ч.3 ст.4 Закону України "Про судовий збір" під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.
Так, при подачі адміністративного позову позивачем сплачено судовий збір у сумі 182,70 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 02.04.2015 р. № 194, від 17.04.2015 р. № 228.
Оскільки під час розгляду справи встановлено правомірність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з Каланчацького управління водного господарства решти судового збору в сумі 1644,30 грн. (1827 грн. - 182,70 грн.).
Керуючись ст.ст.8, 9, 12, 19, 71, 158-163, 167 КАС України, суд -
постановив :
Відмовити в задоволенні позову Каланчацького управління водного господарства до Скадовської об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби України у Херсонській області (Каланчацьке відділення) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 27.03.2015 р. №№ 0001041500, 0001051500, 0001061500, 0001071500, 0001081500.
Стягнути з Каланчацького управління водного господарства (Херсонська область, смт.Каланчак, пров.Скадовський, 10, код ЄДРПОУ 01034642) судовий збір у сумі 1644 (одну тисячу шістсот сорок чотири) грн. 30 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст.160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 15 травня 2015 р.
Суддя Бездрабко О.І.
кат. 8.3.13
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2015 |
Оприлюднено | 22.05.2015 |
Номер документу | 44237968 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні