cpg1251
МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
08000, Київська область, смт. Макарів, вул. Фрунзе, 35
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"16" лютого 2015 р. Справа № 370/267/15-а
Макарівський районний суд Київської області в складі головуючого судді Устимчук М.Ю., при секретарі Лигі Л.М. в залі суду смт. Макарів Київської області розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Прокуратури Макарівського району Київської області до Юрівської сільської ради Макарівського району Київської області, Управління Держземагенства у Макарівському районі Київської області, Макарівської районної державної адміністрації Київської області про скасування рішення сільської ради, зобов'язання вчинити дії щодо видалення кадастрового номеру з автоматизованої бази ДЗК , -
в с т а н о в и в :
Прокуратура Макарівського району Київської області (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Юрівської сільської ради Макарівського району Київської області, Управління Держземагенства у Макарівському районі Київської області, Макарівської районної державної адміністрації Київської області та просила суд скасувати розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 22.07.2011 року за №1332, скасувати рішення сільської ради від 08.07.2011 року за №82-10-6, зобов'язати Управління Держземагенства у Макарівському районі Київської області вчинити дії щодо видалення кадастрового номеру з автоматизованої бази ДЗК.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилавсь на те, що в ході перевірки звернення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо додержання вимог земельного та водного законодавства під час відведення земельних ділянок водного фонду прокуратурою Макарівського району Кивської області встановлено наступне.
Розпорядженнями Макарівської районної державної адміністрації від 22.07.2011 року за №1332 та від 12.10.2011 року за №1662 ТОВ «Спрінг А» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 9,2174 га та 9,2174 га в оренду терміном на 25 років для риборозведення та влаштування відпочинку в межах Юрівської та Ситняківської сільських рад Макарівського району, відповідно.
Крім того, встановлено, що рішенням Юрівської сільської ради від 08.07.2011 року за №82-10-6 ТОВ «Спрінг А» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 8,5346 га в оренду терміном на 25 років для риборозведення в межах Юрівської сільської ради Макарівського району.
З урахуванням вимог статті 5 Водного кодексу України, наказу Державного комітету України по водному господарству №41 від 03.06.1997, всі водойми на території Київської області відносяться до водних об'єктів загальнодержавного значення.
Орендодавцями водних об'єктів загальнодержавного значення є Кабінет Міністрів України та місцеві державні адміністрації. Розподіл повноважень визначається Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, відповідно до діючого, на момент винесення оскаржуваних актів, законодавства Макарівська райдержадміністрація та Юрівська сільська рада не були наділені повноваженнями розпоряджатися водним об'єктом загальнодержавного значення, а тому вийшла за межі власних повноважень.
Відповідачами не перевірялись питання наявності у товариства дозволу на спеціальне водокористування, а тому товариство не має права приступати до використання водних ресурсів для розведення та вирощування риби (риборозведення) без дозволу на спеціальне водокористування. Відповідачами надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою, а не проекту.
На підставі зазначених рішень та розпоряджень земельним ділянкам присвоєні кадастрові номери 3222788601:01:001:1052, 3222787400:01:004:1051, 3222787400:03:001:0051, 3222787400:03:004:0050.
Договір оренди до даного часу з товариством не укладено.
Водночас встановлено, що 22.02.2012 року розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації за №151 розпорядження від 12.10.2011 року за №1662 - скасовано.
Враховуючи те, що одним із основних завдань головних управлінь Держкомзему в області є здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, без перевірки розпорядження районної державної адміністрації і рішення сільської ради на відповідність нормам Закону, управлінням Держземагентсва в Макарівському районі (з 01.01.2013 року органи Держкозему перейменовано в Держземагентсво) дані щодо вищевказаної земельної ділянки внесені в автоматизовану базу ДЗК.
З огляду на викладене, для відновлення становища, яке існувало раніше позивач просив зобов'язати управління Держземагентсва в Макарівському районі видалити з автоматизованої бази ДЗК кадастрові номери 3222788601:01:001:1052, 3222787400:01:004:1051, 3222787400:03:001:0051, 3222787400:03:004:0050, присвоєні ТОВ «Спрінг А» на підставі оскаржуваних розпоряджень та рішень.
Оскільки від позивача надійшла заява про розгляд справи у письмовому провадженні, відповідачі Юрівська сільська рада Макарівського району Київської області та Макарівська районна державна адміністрація Київської області подали до суду свої клопотання про розгляд справи без присутності їх представників, в клопотанні зазначили про визнання позову, відповідач Управління Держземагенства у Макарівському районі Київської області, був належним чином повідомлений про розгляд даної справи, проте свого представника у судове засідання не направив, то суд вважає за можливе розгляд справи здійснити в порядку письмового провадження на підставі наявних у справі матеріалів.
Відповідно до ст. 41 КАС України при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши письмові матеріали адміністративної справи, приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на нижчевикладене.
Так судом встановлено, що в ході перевірки звернення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо додержання вимог земельного та водного законодавства під час відведення земельних ділянок водного фонду прокуратурою Макарівського району Кивської області встановлено, що розпорядженнями Макарівської районної державної адміністрації від 22.07.2011 року за №1332 та від 12.10.2011 року за №1662 ТОВ «Спрінг А» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 9,2174 га та 9,2174 га в оренду терміном на 25 років для риборозведення та влаштування відпочинку в межах Юрівської та Ситняківської сільських рад Макарівського району, відповідно.
Крім того, встановлено, що рішенням Юрівської сільської ради від 08.07.2011 року за №82-10-6 ТОВ «Спрінг А» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 8,5346 га в оренду терміном на 25 років для риборозведення в межах Юрівської сільської ради Макарівського району.
Користування водними об'єктами на умовах оренди регулюються насамперед Водним кодексом України. Відповідно до ст.51 Водного кодексу України (у чинній на момент укладення спірного договору редакції) у користування на умовах оренди водні об'єкти (їх частини) місцевого значення та ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення, можуть надаватися водокористувачам лише для риборозведення, виробництва сільськогосподарської і промислової продукції, а також у лікувальних і оздоровчих цілях. Передача орендарем права на оренду водного об'єкта (чи його частини) іншим суб'єктам господарювання забороняється.
З урахуванням вимог статті 5 Водного кодексу України, наказу Державного комітету України по водному господарству №41 від 03.06.1997, всі водойми на території Київської області відносяться до водних об'єктів загальнодержавного значення.
Орендодавцями водних об'єктів загальнодержавного значення є Кабінет Міністрів України та місцеві державні адміністрації. Розподіл повноважень визначається Кабінетом Міністрів України.
Водночас, Кабінетом Міністрів України не визначений чіткий розподіл повноважень щодо передачі водних об'єктів загальнодержавного значення, та порядок розрахунку орендної плати за їх використання. Кабінет Міністрів України не надавав Макарівській райдержадміністрації та Юрівській сільській раді повноваження по розпорядженню водними об'єктами загальнодержавного значення.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, відповідно до діючого, на момент винесення оскаржуваних актів, законодавства Макарівська райдержадміністрація та Юрівська сільська рада не були наділені повноваженнями розпоряджатися водним об'єктом загальнодержавного значення, а тому вийшла за межі власних повноважень.
Крім цього, згідно з статтею 1 Водного кодексу України в поняття використання води відноситься процес використання води без її вилучення, в тому числі, для рибництва. Цією ж статтею визначено, що рибництво - штучне розведення і відтворення риби та інших водних живих ресурсів.
Поняття спеціальне водокористування наведене у статті 48 Водного кодексу України, згідно до вимог якої спеціальне водокористування це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб. Спеціальне водовикористання передбачає не тільки забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд та інших об'єктів, але і використання води для рибогосподарських потреб, що включає в себе риборозведення.
Статтею 49 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування в Україні здійснюється юридичними та фізичними особами на підставі дозволу.
Відповідно до статті 44 зазначеного Кодексу до обов'язків водокористувачів віднесено здійснення спеціального водокористування лише за наявності дозволу.
Порядком погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №321 від 13.03.2002 року, встановлено, що дозволи на використання води водних об'єктів загальнодержавного значення, видаються територіальними органами Мінекоресурсів за клопотанням водокористувача з обґрунтуванням потреби у воді, а місцевого значення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням з відповідними територіальними органами Мінекоресурсів.
Відповідачами не перевірялись питання наявності у товариства дозволу на спеціальне водокористування, а тому товариство не має права приступати до використання водних ресурсів для розведення та вирощування риби (риборозведення) без дозволу на спеціальне водокористування.
Крім того, згідно ч. 2 та ч. 3 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
В порушення зазанченої норми закону відповідачами надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою, а не проекту.
На підставі зазначених рішень та розпоряджень земельним ділянкам присвоєні кадастрові номери 3222788601:01:001:1052, 3222787400:01:004:1051, 3222787400:03:001:0051, 3222787400:03:004:0050.
Договір оренди до даного часу з товариством не укладено.
Водночас встановлено, що 22.02.2012 року розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації за №151 розпорядження від 12.10.2011 року за №1662 - скасовано.
Згідно ч. 1 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму. Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Відповідно до зазначеного Положення одним із основних завдань головних управлінь Держкомзему в області є здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
До повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель відповідно до ст.6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» належить: а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель в частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, у тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.
В той же час, в порушення вказаної норми без перевірки розпорядження районної державної адміністрації і рішення сільської ради на відповідність нормам Закону, управлінням Держземагентсва в Макарівському районі (з 01.01.2013 року органи Держкозему перейменовано в Держземагентсво) дані щодо вищевказаної земельної ділянки внесені в автоматизовану базу ДЗК.
Відповідно до вимог п. 1 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно вимогам ч. 1 п. 1 ст. 17 вказаного Кодексу компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Відповідно до вимог п. 2 ч. 3 ст. 105 Кодексу адміністративного судочинства України саме адміністративний позов може містити вимоги про зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії.
Відповідно до вимог п. 2 ч. 2 ст. 162 вказаного Кодексу у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
З огляду на викладене, для відновлення становища, яке існувало раніше необхідно зобов'язати управління Держземагентсва в Макарівському районі видалити з автоматизованої бази ДЗК кадастрові номери 3222788601:01:001:1052, 3222787400:01:004:1051, 3222787400:03:001:0051, 3222787400:03:004:0050, присвоєні ТОВ «Спрінг А» на підставі оскаржуваних розпоряджень та рішень.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Порушення порядку набуття права власності на землю є порушенням публічного порядку та інтересів держави.
Статтею 121 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.99 у справі № 1-1/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в суді), прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява є підставою для порушення справи в суді.
Згідно ст. 36 1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів держави у випадках, передбачених законом.
Крім того, відповідно до статті 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснюється відповідно до закону.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Указу Президента України від 13.04.2011 № 459/2011 «Про Державну інспекцію сільського господарства України» є Держсільгоспінспекція України.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання та інше.
Відповідно до підпункту «а» пункту 4.1. статті 4 «Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі», затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.11 №770, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 12.01.12 за № 34/20347, Держсільгоспінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за:
· дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
· використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;
· дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
Разом з тим ст.ст. 6, 9, 10 зазначеного Закону, якими передбачено повноваження згаданого органу, визначено способи здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, а також встановлено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, не передбачено повноважень щодо звернення центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, до суду про визнання незаконними (недійсними) рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі у користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.
Не передбачено таких повноважень і Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011 № 459/2011.
Зважаючи на викладене та враховуючи, що чинним законодавством визначено орган, уповноважений державною здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду, прокурор пред'являє цей позов в інтересах держави як позивач.
За таких обставин, прийняттям Макарівською районною державною адміністрацією оспорюваного розпорядження та присвоєння відділом Держземагентсва в Макарівськоуму районі кадастрового номеру на земельну ділянку водного фонду порушено інтереси держави, оскільки земельна ділянка була відведена юридичній особі без проведення аукціону, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України, ст. 5 Земельного кодексу України.
Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 20 Закону України «Про прокуратуру», прокурор у межах своєї компетенції при виявлені порушень закону має право звертатись до суду в передбачених законом випадках.
Згідно ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оскільки відповідачі Юрівська сільська рада Макарівського району Київської області та Макарівська районна державна адміністрація Київської області подали до суду свої клопотання про розгляд справи без присутності їх представників, в клопотанні зазначили про визнання позову, відповідач Управління Держземагенства у Макарівському районі Київської області, у судове засідання свого представника не направив, хоча був належним чином повідомлений про розгляд даної справи, своїх заперечень та заяви про відкладення справи до суду не подавав, а тому суд при вирішенні справи виходив з наявних у ній доказів.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір підлягає стягненню з відповідачів в рівних частинах в дохід держави в сумі 73, 08 грн.
Керуючись ст.ст. 158-163 КАС України , -
п о с т а н о в и в :
Адміністративний позов Прокуратури Макарівського району Київської області до Юрівської сільської ради Макарівського району Київської області, Управління Держземагенства у Макарівському районі Київської області, Макарівської районної державної адміністрації Київської області про скасування рішення сільської ради, зобов'язання вчинити дії щодо видалення кадастрового номеру з ДЗК задовольнити .
Скасувати розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 22.07.2011 року за №1332.
Скасувати рішення Юрівської сільської ради Макарівського району Київської області від 08.07.2011 року за №82-10-6.
Зобов'язати управління Держземагентства в Макарівському районі Київської області видалити з автоматизованої бази ДЗК кадастрові номери 3222788601:01:001:1052, 3222787400:01:004:1051, 3222787400:03:001:0051, 3222787400:03:004:0050, присвоєні на земельні ділянки в адміністративних межах Юрівської та Ситняківської сільських рад Макарівського району Київської області на підставі оскаржуваних рішення та розпорядження.
Стягнути в рівних частинах з Юрівської сільської ради Макарівського району Київської області, Управління Держземагенства у Макарівському районі Київської області, Макарівської районної державної адміністрації Київської області в дохід держави (УДКСУ Макарівський район 22030001, код отримувача 38007165, на рахунок 31214206700385, банк отримувача ГУ ДКСУ у Київській області м. Київ, код банку отримувача 821018) судовий збір в сумі 73,08 грн.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з моменту її проголошення, а особами, що не були присутні при його проголошенні - з моменту отримання її копії.
Постанова суду набирає законної сили по закінченню строку на її оскарження, у разі, якщо не подано апеляційну скаргу. В інакшому випадку - після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя М.Ю. Устимчук
Суд | Макарівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2015 |
Оприлюднено | 22.05.2015 |
Номер документу | 44246309 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Макарівський районний суд Київської області
Устимчук М. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні