Постанова
від 16.04.2015 по справі 804/8283/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 квітня 2015 рокусправа № 804/8283/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Богданенка І.Ю.,

суддів: Уханенка С.А. Дадим Ю.М. ,

за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,

за участю представників:

позивача: - Шепілової В.В. (довіреність від 03 червня 2014 року),

- Воскобойник Г.І. (довіреність від 03 червня 2014 року),

- Паненка А.А.,

відповідача: - Петренко Д.О. (довіреність від 11 листопада 2014 року),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу державної податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2014 року

у справі № 804/8283/14

за позовом житлово-будівельного кооперативу №76 «ПРОГРЕС»

до державної податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

про скасування податкових повідомлень-рішень,-

ВСТАНОВИВ:

У червні 2014 року житлово-будівельний кооператив № 76 «ПРОГРЕС» звернувся у Дніпропетровський окружний адміністративний суд з позовом до державної податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про скасування податкових повідомлень-рішень: від 26 травня 2014 року №0001922205, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 2907,11 гривень; №0001912205, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 8879,25 гривень, від 27 травня 2014 року №0003361703 щодо збільшення суми грошового зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб у розмірі 1666,88 гривень, в тому числі 952,50 гривень за основним платежем та 714,38 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2014 року позовні вимоги задоволено. Скасовано податкові повідомлення-рішення від 26 травня 2014 року №0001922205, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 2907,11 гривень, в тому числі 2724,11 гривень за основним платежем та 183,00 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями, №0001912205, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 8879,25 гривень, від 27 травня 2014 року №0003361703, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб в розмірі 3119,38 гривень, в тому числі 1843,65 гривень за основним платежем та 1275,73 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, державна податкова інспекція у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

У судовому засіданні представник державної податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області вимоги апеляційної скарги підтримав в повному обсязі.

Представники житлово-будівельного кооперативу № 76 «ПРОГРЕС» у судовому засіданні заперечують проти вимог апеляційної скарги, з підстав викладених у письмових запереченнях.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду першої інстанції, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, державною податковою інспекцією у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області проведено позапланову виїзну перевірку житлово-будівельного кооперативу № 76 «ПРОГРЕС» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2013 року, за результатами якої складено акт від 30 квітня 2014 року №912/2205/23066160 (а.с. 14-30).

Перевіркою встановлені порушення пунктів 2.11, 3.1, 3.4, 3.12, 4.6, 7.39, 7.41 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, а саме встановлено видачу готівкових коштів під звіт без звітування щодо раніше отриманих під звіт сум та видачу готівкових коштів на господарські потреби по звітам про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт без документу, який підтверджує факт витрат готівкових коштів в розмірі 12291 гривень; підпункту 168.1.1, пункту 168.1 статті 168, пункту 176.2 статті 176 з урахуванням підпункту 164.2.2 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України, а саме не нараховано, не утримано та не перераховано до бюджету податок з доходів фізичних осіб в розмірі 1843,65 гривень.

На підставі акту перевірки, державною податковою інспекцією у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області прийняті податкові повідомлення-рішення:

- від 26 травня 2014 року №0001922205, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 2907,11 гривень, в тому числі 2724,11 гривень за основним платежем та 183 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями (а.с. 36);

- від 26 травня 2014 року №0001912205, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 8879,25 гривень (а.с. 35);

- від 27 травня 2014 року №0003361703, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб в розмірі 3119,38 гривень, у тому числі 1843,65 гривень за основним платежем та 1275,73 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями (а.с. 33).

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що суми витрат позивача, які не визнаються податковим органом, частково підтверджені первинними документами, а саме: актами виконаних робіт, як наслідок, контролюючим органом невірно обраховано суми: штрафних санкцій за податковим повідомленням-рішенням від 26 травня 2014 року №0001912205; податку на прибуток та штрафних санкцій за податковим повідомленням-рішенням від 26 травня 2014 року №0001922205. Також, судом встановлено, що податковим органом не враховано суму сплаченого податку на доходи фізичних осіб за 2011 рік, внаслідок чого, в податковому повідомленні-рішенні від 27 травня 2014 року №0003361703 неправильно проведено розрахунок сум податку на доходи фізичних осіб та штрафних санкцій.

Суд апеляційної інстанції не погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до пунктів 2.2, 2.11 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку. Видача готівкових коштів під звіт на закупівлю сільськогосподарської продукції та заготівлю вторинної сировини, крім металобрухту, дозволяється на строк не більше 10 робочих днів від дня видачі готівкових коштів під звіт, а на всі інші виробничі (господарські) потреби на строк не більше двох робочих днів, уключаючи день отримання готівкових коштів під звіт. Якщо підзвітній особі одночасно видана готівка як на відрядження, так і для вирішення в цьому відрядженні виробничих (господарських) питань (у тому числі для закупівлі сільськогосподарської продукції у населення та заготівлі вторинної сировини), то строк, на який вдана готівка під звіт на ці завдання, може бути продовжено до завершення терміну відрядження. Видача відповідній особі готівкових коштів під звіт проводиться за умови звітування нею у встановленому порядку за раніше отримані під звіт суми. Звітування за одержані під звіт готівкові кошти здійснюється відповідно до законодавства України.

Згідно з пунктами 3.1, 3.12 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням платіжних карток, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів. Касові ордери або видаткові відомості одразу ж після одержання або видачі за ними готівки підписуються касиром, а на доданих до них документах ставиться відбиток штампа або напис «Оплачено» із зазначенням дати (число, місяць, рік).

Відповідно до пункту 4.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, старший касир перед початком робочого дня (за наявності в підприємства кількох касирів) видає іншим касирам авансом потрібну для видаткових операцій суму готівки під підпис у книзі обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей (додаток 6), яку веде старший касир. Касири в кінці робочого дня зобов'язані скласти звіт про одержану і видану готівку за відповідними касовими документами і здати залишок готівки та касові документи за проведеними операціями старшому касиру під підпис у книзі обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей. Книга обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей застосовується також для обліку готівки, виданої з каси підприємства довіреній особі, яка виплачує заробітну плату протягом встановленого строку, та повернення нею наявної готівки і касових документів.

Пунктами 7.39, 7.41 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні встановлено, що під час перевірки звітів про використання коштів для вирішення господарських питань особлива увага приділяється дотриманню підзвітними особами встановлених термінів складання та подання до бухгалтерії відповідних звітів, своєчасність повернення до каси підприємств залишку невикористаних коштів (одночасно з відповідним звітом), наявність оригіналів підтвердних документів, їх погашення тощо. Крім того, ураховується те, що подання звітів про використання коштів із порушенням установлених термінів може дозволятися лише у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю підзвітної особи або за інших обставин, що мають документальне підтвердження. Під час перевірки правильності оформлення видач готівки під звіт як на відрядження, так і на інші потреби встановлюється достовірність підтвердних документів, що додаються до звітів про використання коштів.

З аналізу зазначених норм вбачається обов'язковість надання відповідних звітів про використання коштів.

Разом з тим, судом встановлено, що такі звіти, як на видачу готівкових коштів працівникам житлово-будівельного кооперативу № 76 «ПРОГРЕС» на господарські потреби по видатковим касовим ордерам за період з 11 січня 2011 по 02 жовтня 2013 року на загальну суму 4549 гривень, так і на видачу грошових коштів на господарські потреби по звітам про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт на загальну суму 7742 гривень під час перевірки у позивача відсутні.

У зв'язку з наведеними порушеннями податковим органом, відповідно до абзаців 5, 6 статті 1 Указу Президента України від 12 червня 1995 року № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 8879,25 гривень, яка складається з сум виданих готівкових коштів по видатковим касовим ордерам в розмірі 1137,25 гривень (4549,00х25%) та по звітам про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт в розмірі 7742 гривень.

Суд першої інстанції встановивши, що витрати позивача по ремонту системи центрального водопостачання, каналізації та системи опалення, чищення димоходів, тощо становлять 17031,38 гривень та підтверджуються дослідженими актами робіт, складених на виконання усних договорів, оцінку відсутності: авансових звітів, документального підтвердження виділення коштів саме на такі витрати, не надав.

Крім того, слід зазначити, позивачем визнано той факт, що сума коштів, видана на заготівлю необхідного інвентарю, не підтверджена первинними документами.

Відповідно до підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 Податкового кодексу України не включаються до складу витрат: витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і збереження яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Пунктом 157.14 статті 157 Податкового кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, встановлює порядок обліку і подання податкової звітності про використання коштів неприбуткових організацій (визначених у підпункті «є» пункту 157.1 цієї статті в частині обліку і подання звітності за доходами, що підлягають оподаткуванню) та вирішує питання про виключення організацій із Реєстру неприбуткових організацій та установ і оподаткування їх доходів у разі порушення ними положень цього Кодексу та інших законодавчих актів про неприбуткові організації. До порушень також належить використання звільнених від оподаткування коштів на цілі, не передбачені статутом, зокрема, для провадження господарської діяльності. Кошти та майно, використані не за цільовим призначенням, вважаються доходом і підлягають оподаткуванню за ставкою, встановленою пунктом 151.1 статті 151 цього Кодексу.

У зв'язку з видачею готівкових коштів під звіт без звітування щодо раніше отриманих під звіт сум на загальну суму 12291 гривень податковим органом здійснено розрахунок податку на прибуток, згідно Розділу XX перехідних положень, підрозділу 4, пункту 10 Податкового кодексу України, яким встановлені ставки податку на прибуток підприємств за певні періоди, а саме всього: (8680,00х23%)+(2081,00х21%)+(1530,00х19%)=2724,11 гривень та розраховано суму фінансової санкції 183 гривень, які оформлені податковим повідомленням-рішенням від 26 травня 2014 року №0001922205.

Також, матеріалами справи підтверджується, що підприємством не нараховано, не утримано та не перераховано до бюджету податок з доходів фізичних осіб в розмірі 1843,65 гривень з виплаченого доходу фізичним особам у сумі 12291 гривень, а саме, з виданих готівкових коштів по видатковим касовим ордерам за період 11 січня 2011 року по 02 жовтня 2013 року в розмірі 4549 гривень та готівкових коштів по звітам про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт без документу, який підтверджує факт витрат готівкових коштів в розмірі 7742 гривень.

Доводи позивача щодо часткової сплати податку на доходи фізичних осіб за 2011 рік є необґрунтованими, оскільки згідно з поданим платіжним дорученням №470 від 27 лютого 2012 року позивачем сплачений прибутковий податок (по договору за виконану роботу) у сумі 952,50 гривень (а.с. 68).

Відповідно до статті 164 Податкового кодексу України базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду. Загальний місячний оподатковуваний дохід складається із суми оподатковуваних доходів, нарахованих (виплачених, наданих) протягом такого звітного податкового місяця.

При цьому, згідно з підпунктом 164.2.2 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України встановлено, що до загального місячного оподаткованого доходу платника податку включаються, зокрема, суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до цивільно-правового договору.

Пунктом 171.2 статті 171 Податкового кодексу України встановлено, що особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, зокрема є, податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні.

Згідно з підпунктом 168 1.1 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України, податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 176.2 статті 176 Податкового кодексу України, особи, які мають статус податкових агентів зобов'язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.

Підпунктом 165 1.11 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України, встановлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема, такі доходи: кошти, отримані платником податку на відрядження або під звіт і розраховані згідно із пунктом 170.9 статті 170 цього Кодексу.

У зв'язку з тим, що житлово-будівельним кооперативом № 76 «ПРОГРЕС» не надано документального підтвердження понесених витрат за виданими готівковими коштами по видатковим касовим ордерам та готівковими коштами по звітам про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт в розмірі 12291 гривень, податковим органом правомірно прийнято рішення про донарахування податку з доходів фізичних осіб та застосовано штрафну санкцію.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення при неповному з'ясуванні обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи, з порушенням норм матеріального права, що є підставою для скасування постанови суду з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 195, 196, 198, 202, 207, 212 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу державної податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області - задовольнити.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2014 року - скасувати.

Відмовити у задоволенні позовних вимог.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови складений 13 травня 2015 року.

Головуючий: І.Ю. Богданенко

Суддя: С.А. Уханенко

Суддя: Ю.М. Дадим

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2015
Оприлюднено26.05.2015
Номер документу44289031
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/8283/14

Постанова від 14.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 21.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 11.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 09.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Богданенко І.Ю.

Ухвала від 04.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Постанова від 16.04.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Богданенко І.Ю.

Ухвала від 09.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Богданенко І.Ю.

Постанова від 21.08.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Власенко Денис Олександрович

Ухвала від 20.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Власенко Денис Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні