8/196-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
17.08.09р.
Справа № 8/196-09
За позовом Управління Пенсійного фонду України в м. Першотравенську Дніпропетровської області (м. Першотравенськ Дніпропетровської області)
до Акціонерного комерційного промислово-інвестиційного банку (закрите акціонерне товариство) в особі "Відділення Промінвестбанку в м. Павлограді Дніпропетровської області" (м. Павлоград Дніпропетровської області)
про стягнення 7 459,80 грн.
Суддя Дубінін І.Ю.
Представники:
Від позивача: Полівчук Д.П. - ст.юрисконсульт (дов. № 795/НМ від 17.02.09р.)
Від відповідача: Сумаренко М.А. - юрисконсульт (дов. № 1-1994 від 10.04.09р.)
Суть спору:
Позивач звернувся до відповідача з позовом про стягнення з останнього 7 459,80 грн. штрафу за несвоєчасне повернення на банківські рахунки управління Пенсійного фонду України в м. Першотравенську сум коштів, не використаних для здійснення пенсійних виплат.
Позов мотивовано посиланням на порушення відповідачем умов договору № 015 від 03 січня 2008 року про зарахування і виплату пенсій та допомог через Акціонерний комерційний промислово-івестиційний банк (закрите акціонерне товариство), укладеного між сторонами.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
Поняття “справа адміністративної юрисдикції” визначено у статті 3 КАС України, і під такою справою розуміється переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією з сторін є суб'єкт, що здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Отже, справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, який виник між двома (кількома) конкретними суб'єктами стосовно їхніх прав та обов'язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб'єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб'єктів, а ці суб'єкти відповідно зобов'язані виконувати вимоги та приписи такого владного суб'єкта.
Поняття “суб?єкт владних повноважень” визначено статтею 3 КАС України, згідно з якою це - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб?єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відтак необхідною ознакою суб?єкта владних повноважень є здійснення цим суб?єктом владних управлінських функцій, причому ці функції повинні здійснюватися відповідним суб?єктом саме у тих правовідносинах, у яких виник спір.
Статтею 17 КАС України встановлено категорії спорів, на які поширюється компетенція адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ, зокрема до них відносяться спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів.
Згідно зі статтею 3 КАС України, адміністративний договір –це дво- або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов?язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб?єкта владних повноважень, який є однією із сторін угоди.
Тобто зі змісту адміністративного договору вбачається наявність відносин влади і підпорядкування, що відрізняє його від цивільних угод. У разі ж укладання цивільної угоди між суб?єктом владних повноважень і суб??єктом господарської діяльності договірні відносини між сторонами грунтуються на юридичній рівності, вільному волевиявленні та майновій самостійності.
Відповідно до пункту 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.01 р. № 121/2001, Пенсійний фонд України (далі –Пенсійний фонд) є центральним органом виконавчої влади, що, зокрема, здійснює керівництво та управління солідарною системою загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків.
Згідно з пунктом 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 № 8-2 (далі –Положення про управління Пенсійного фонду), управління у районах, містах і районах у містах (далі - Управління) є органами Пенсійного фонду, підвідомчими відповідно головним управлінням цього Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що разом з цими управліннями утворюють систему органів Пенсійного фонду.
Відповідно до підпунктів 1, 2, 6, 7 пункту 2.2 Положення про управління Пенсійного фонду, Управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує додержання підприємствами, установами, організаціями та громадянами актів законодавства про пенсійне забезпечення; планує доходи та видатки коштів Фонду в районі (місті), у межах своєї компетенції забезпечує виконання бюджету Фонду; призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії, щомісячне довічне грошове утримання суддям у відставці, допомогу на поховання та інші виплати відповідно до чинного законодавства; контролює надходження страхових внесків та інших платежів до Пенсійного фонду від підприємств, установ, організацій та громадян, збирає у встановленому порядку відповідну звітність, проводить планові та позапланові перевірки фінансово-бухгалтерських документів, звітів та інших документів щодо правильності обчислення та сплати страхових внесків, цільового використання коштів Пенсійного фонду в організаціях, що здійснюють виплату і доставку пенсій.
Згідно з підпунктами 9, 5 пункту 2.3 Положення про управління Пенсійного фонду, Управління має право перевіряти правильність витрачання коштів Фонду, проводити перевірку цільового використання коштів Фонду в організаціях, що здійснюють виплату і доставку пенсій; застосовувати фінансові санкції, адміністративні стягнення, передбачені законом.
За змістом статті 106 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” саме територіальним органам Пенсійного фонду надано право за несвоєчасну виплату і доставку сум пенсійних виплат одержувачам або несвоєчасне зарахування їх на банківські рахунки пенсіонерів, або несвоєчасне повернення на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду чи Накопичувального фонду сум коштів, не використаних для здійснення пенсійних виплат, за умови своєчасного і в повному обсязі їх фінансування, на організації, у тому числі банки, які здійснюють виплату і доставку пенсій, накладати штраф у розмірі своєчасно не виплачених, не доставлених чи не зарахованих або своєчасно не повернених сум пенсійних виплат.
З наведеного випливає, що Управління, здійснюючи перевірки правильності і цільового використання коштів Фонду в банках, які здійснюють виплату і доставку пенсій, а також накладаючи штрафи у розмірі своєчасно не виплачених, не доставлених чи не зарахованих або своєчасно не повернених сум пенсійних виплат, діють як органи державної влади у здійсненні ними владних управлінських функцій і, відповідно, як суб'єкти владних повноважень.
Як вбачається з договору № 015 від 03 січня 2008 року про зарахування і виплату пенсій та допомог через Акціонерний комерційний промислово-івестиційний банк (закрите акціонерне товариство), укладеного між сторонами, цей договір був укладений на виконання Порядку виплати пенсій та грошової допомоги за згодою пенсіонерів та одержувачів допомоги через їх поточні рахунки у банках, затвердженого постановою КМ України від 30.08.99 року № 1596.
Згідно вказаному Порядку, він регулює питання виплати пенсій та грошової допомоги, що нараховуються відповідно органами Пенсійного фонду та органами праці та соціального захисту населення і фінансуються за рахунок коштів Пенсійного фонду та відповідних бюджетів, за згодою пенсіонерів та одержувачів допомоги через їх вклади до запитання (поточні рахунки) в установах уповноважених банків (далі - поточні рахунки). Виплата пенсій та грошової допомоги згідно з цим Порядком здійснюється через поточні рахунки, що відкриваються у банках, з якими Пенсійний фонд та Мінпраці за результатами конкурсу укладають відповідні угоди з визначенням санкцій за недотримання ними договору перед одержувачами.
Таким чином, Управління Пенсійного фонду України в м. Першотравенську за цим договором виконує функції субґєкта владних повноважень, а сам договір за своєю суттю є адміністративним, оскільки повністю врегульований спеціальним нормативним актом з питань виплати пенсій та грошової допомоги, що нараховуються відповідно органами Пенсійного фонду та органами праці та соціального захисту населення і фінансуються за рахунок коштів Пенсійного фонду та відповідних бюджетів.
Вказаний нормативний акт повністю регулює правовідносини між позивачем, як субґєктом владних повноважень, та відповідачем, як банком, якому доручено здійснювати у встановленому порядку виплати пенсій та грошової допомоги.
При викладених обставинах спірні правовідносини відносяться до компетенції адміністративного, а не господарського суду.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України;
Керуючись Законом України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, постановою КМ України від 30.08.99 року № 1596, ст.ст. 3, 17 КАС України, ст.ст. 80, 86, ГПК України, господарський суд, -
У Х В А Л И В :
Припинити провадження у справі.
Суддя
І.Ю. Дубінін
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2009 |
Оприлюднено | 26.08.2009 |
Номер документу | 4430705 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Дубінін І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні