Рішення
від 25.05.2015 по справі 756/11661/14-ц
ОБОЛОНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

25.05.2015 Справа № 756/11661/14-ц

Справа № 756/11661/14-ц

Провадження № 2/756/3032/15

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 травня 2015 року Оболонський районний суд міста Києва в складі:

головуючого судді - Шумейко О.І.,

при секретарі - Мишковець М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до товариства з обмеженою відповідальністю «Солей», третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю "1000 доріг Україна", про стягнення збитків та відшкодування завданої моральної шкоди,

в с т а н о в и в:

У серпні 2014 року позивачі звернулися до суду в порядку цивільного судочинства з позовом до ТОВ «Солей» про стягнення збитків та відшкодування завданої моральної шкоди.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у листопаді 2013 року між ОСОБА_1 та ТОВ «Солей» був укладений договір на туристичне обслуговування, за умовами якого відповідач зобов'язався надати туристичні послуги, а саме: організувати та забезпечити туристичну подорож до Фінляндії у період з 29 грудня 2013 року по 12 січня 2014 року з розміщенням та проживанням у готелі Holiday Club 5* в апартаментах, площею 64 кв.м. Крім того, позивачами було оплачено проїзд з аеропорту до готелю в м. Леві, Фінляндія.

Однак після прибуття до Фінляндії 29 грудня 2013 року в аеропорту позивачів на їхніх двох малолітніх дітей ніхто не зустрів, їхніх прізвищ у туроператора в списках туристів не було, у готелі позивачам було відмовлено у заселенні в апартаменти, які були визначені у договорі на туристичне обслуговування, з посиланням на відсутність бронювання апартаментів у готелі Holiday Club 5* на прізвище ОСОБА_1, ОСОБА_2 Замість апартаментів відповідачем було заброньовано номер в котеджі значно нижчого рівня, ніж позивачі розраховували. ОСОБА_1 відразу зателефонував директору ТОВ «Солей» та повідомив останню про порушення умов укладеного договору, однак недоліки усунуті не були. Оскільки позивачі подорожували разом з двома малолітніми дітьми, запропонований ним номер у котеджі не був придатний для проживання. У зв'язку з наведеним позивачі вимушені були розміститися у номері, класом нижчим ніж було замовлено, однак такий номер був вільний лише до 04 січня 2014 року, інші номери у готелю були відсутні або коштували занадто дорого. За таких обставин, позивачі вимушені були прийняти рішення про повернення додому, ним були придбані авіаквитки за ціною 1633,56 євро та понесені додаткові витрати на харчування в дорозі.

Враховуючи вищенаведене, позивачі просили суд стягнути з відповідача на свою користь збитки у розмірі 129390 грн. та 2153,36 євро, а також 10000 гривень на відшкодування завданої моральної шкоди.

Позивачі та їхній представник у судовому засіданні підтримали позовні вимоги, просили суд задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позову, зазначив, що відповідач за умовами договору є турагентом, усі свої зобов'язання перед позивачами товариством виконані належним чином.

Представник третьої особи у судовому засіданні вказав, що позовні вимоги є обґрунтованими. Зазначив, що ТОВ «1000 доріг Україна» здійснило бронювання готелю для туристів ОСОБА_1, ОСОБА_2 та двох неповнолітніх дітей на підставі замовлення, яке надійшло від турагента - відповідача по справі.

Заслухавши пояснення осіб, які брали участь у розгляді справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані у справі докази, суд встановив наступне.

13 листопада 2013 року між ОСОБА_1 та ТОВ «Солей» укладено договір на туристичне обслуговування № 236, за умовами якого відповідач, який діє відповідно до агентської угоди та за дорученням туроператора, за встановлену договором плату за замовленням туриста зобов'язується забезпечити надання туристу комплексу посередницьких послуг з реалізації туристичного продукту, передбаченого додатком № 1 до договору, попередньо сформованого туроператором з організації туристичної поїздки.

Відповідно до п. 2.1 договору турагент зобов'язується надати туристу посередницькі послуг з організації туристичної поїздки на умовах, передбачених у листі бронювання, який є невід'ємною частиною договору, за умовами повної сплати вартості туру туристом до початку туру видати останньому проїзні та інші, необхідні для здійснення туру документи.

За умовами п. 3.2 договору турист має право на відшкодування матеріальних і моральних збитків, у разі невиконання або неналежного виконання умов договору, які виникли при здійсненні виключно посередницької діяльності з реалізації туристичного продукту.

Згідно з п.п. 4.2., 4.3 договору оплата послуг по організації туристичної поїздки здійснюється шляхом перерахування грошових коштів в національній валюті України по курсу НБУ на день оплати на розрахунковий рахунок Туроператора.

При укладанні договору турист сплачує туроператору в день підписання договору не менше 50% від вартості туру. Інша частина коштів сплачується туристом протягом одного робочого дня після отримання офіційного підтвердження бронювання.

Відповідно до п. 7.13, 7.14 договору по претензіям з якості обслуговування, фактів ненадання туристичних послуг турист зобов'язаний проінформувати приймаючу компанію безпосередньо під час знаходження в країні перебування. Претензії туриста повинні бути зафіксовані в письмовій формі та завірені підписом офіційного представника приймаючої компанії. У випадку неможливості розміщення туриста у готелі, вказаному в заявці, йому надається можливість проживання в готелі такої ж або вищої категорії без додаткової оплати. Розмір майнової відповідальності туроператора не може перевищувати фактично завданих туристу збитків з вини туроператора.

Договір укладений між сторонами у простій письмові формі та підписаний ТОВ «Солей» від імені туроператора.

Згідно з ст. 5 Закону України «Про туризм» учасниками відносин, що виникають при здійсненні туристичної діяльності, є юридичні та фізичні особи, які створюють туристичний продукт, надають туристичні послуги (перевезення, тимчасового розміщення, харчування, екскурсійного, курортного, спортивного, розважального та іншого обслуговування) чи здійснюють посередницьку діяльність із надання характерних та супутніх послуг, а також громадяни України, іноземці та особи без громадянства (туристи, екскурсанти, відвідувачі та інші), в інтересах яких здійснюється туристична діяльність.

Суб'єктами, що здійснюють та/або забезпечують туристичну діяльність, є: туристичні оператори - юридичні особи, створені згідно із законодавством України, для яких виключною діяльністю є організація та забезпечення створення туристичного продукту, реалізація та надання туристичних послуг, а також посередницька діяльність із надання характерних та супутніх послуг і які в установленому порядку отримали ліцензію на туроператорську діяльність; туристичні агенти - юридичні особи, створені згідно із законодавством України, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють посередницьку діяльність з реалізації туристичного продукту туроператорів та туристичних послуг інших суб'єктів туристичної діяльності, а також посередницьку діяльність щодо реалізації характерних та супутніх послуг.

У відповідності до положень ст. 20 Закону України «Про туризм» за договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов'язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов'язується оплатити його.

До договору на туристичне обслуговування застосовуються загальні положення договору про надання послуг, якщо інше не передбачено законом.

Договір на туристичне обслуговування укладається в письмовій чи електронній формі відповідно до закону.

Туроператор (турагент) зобов'язаний не пізніш як через один день з дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися під час укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування.

Туроператор або турагент вправі відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста.

Турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов'язаних із відмовою.

Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати значну частину туристичного продукту, щодо якого відповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані. У разі неможливості здійснення таких заходів або відмови туриста від них туроператор зобов'язаний надати йому без додаткової оплати еквівалентний транспорт для повернення до місця відправлення або іншого місця, на яке погодився турист, а також відшкодувати вартість ненаданих туроператором туристичних послуг і виплатити компенсацію у розмірі, визначеному в договорі за домовленістю сторін.

Туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, крім випадків, якщо: невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини туриста; невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини третіх осіб, не пов'язаних з наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна із сторін про їх настання не знала і не могла знати заздалегідь; невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) та інші суб'єкти туристичної діяльності, які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту, не могли передбачити.

Договір на туристичне обслуговування може передбачати компенсацію у разі спричинення шкоди туристу невиконанням або неналежним виконанням туристичних послуг, включених до туристичного продукту, відповідно до міжнародних конвенцій, що регламентують надання таких послуг.

Права і обов'язки, відповідальність сторін та інші умови договору між туроператором і турагентом визначаються відповідно до загальних положень про агентський договір, якщо інше не передбачено договором, укладеним між ними, а також цим Законом.

Якість туристичних послуг має відповідати умовам договору на туристичне обслуговування, порядок і способи захисту порушених прав туристів визначаються Законом України "Про захист прав споживачів".

Відповідно до ст. 295 Господарського кодексу України комерційне посередництво (агентська діяльність) є підприємницькою діяльністю, що полягає в наданні комерційним агентом послуг суб'єктам господарювання при здійсненні ними господарської діяльності шляхом посередництва від імені, в інтересах, під контролем і за рахунок суб'єкта, якого він представляє.

Комерційним агентом може бути суб'єкт господарювання (громадянин або юридична особа), який за повноваженням, основаним на агентському договорі, здійснює комерційне посередництво.

Згідно із ст. 297 ГК України за агентським договором одна сторона (комерційний агент) зобов'язується надати послуги другій стороні (суб'єкту, якого представляє агент) в укладенні угод чи сприяти їх укладенню (надання фактичних послуг) від імені цього суб'єкта і за його рахунок.

Комерційний агент несе відповідальність у повному обсязі за шкоду, заподіяну суб'єкту, якого він представляє, внаслідок невиконання або неналежного виконання своїх обов'язків, якщо інше не передбачено агентським договором. (ст. 303 ГК України)

За приписами ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Як убачається з матеріалів справи, між відповідачем та позивачем ОСОБА_1 укладено договір про туристичне обслуговування. Договір підписаний відповідачем від імені туроператора.

У додатку № 2 до договору сторонами погоджено програму туру. Так, до вартості туру увійшли такі послуги: авіаперевезення, проживання у готелі категорії 5 зірок протягом 14 ночей, трансфер з аеропорту до готелю, медична страховка, оформлення ваучера. Тривалість туру з 29 грудня 2013 року по 12 січня 2014 року, країна перебування Фінляндія (Леві), готель: Holiday Club 5*, номер - апартамент, площею 64 кв.м., до харчування включені сніданки та вечері. Туристична подорож була розрахована на двох позивачів та двох малолітніх дітей - ОСОБА_3, ОСОБА_4.

На підставі договору доручення позивачем ОСОБА_1 оплачено 70000 грн. 13 листопада 2013 року та 59390 грн. 25 листопада 2013 року. (а.с. 13)

Як зазначив представник відповідача у судовому засіданні, ТОВ «Солей» діяв на підставі агентського договору № 118 від 02 квітня 2012 року, укладеного між товариством та ТОВ «1000 Доріг Україна». За умовами вказаного договору турагент зобов'язується за винагороду надати послуги іншій стороні туроператору в реалізації сформованого туроператором туристичного продукту шляхом укладення договорів на туристичне обслуговування від імені туроператора та за його рахунок. (а.с. 155-157)

Відповідно до п.п. 4.4., 4.5 агентського договору при появі потенційного клієнта на укладання з турагентом договору на туристичне обслуговування останній надсилає на адресу туроператора за допомогою факсимільного зв'язку або електронної пошти заявку з метою отримання відповіді від туроператора щодо можливості надання споживачу певних туристичних послуг. Підтвердження заявки здійснюється туроператором за допомогою факсимільного зв'язку або електронної пошти.

Положеннями п. 7.5 договору турагент несе відповідальність за правильність усіх даних, що вказані в заявці на турпродукт, за достовірність інформації, яка подається туристам.

13 листопада 2013 року директор ТОВ «Солей» ОСОБА_5 звернулася до представника туроператора ТОВ «1000 Доріг Україна» з листом про бронювання апартаментів в готелі «Holiday Star 5*» з 29 грудня 2013 року по 12 січня 2014 року для туристів ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2.

Відповідно до заявки, надісланої відповідачем на адресу туроператора, відповідач просив забронювати для вищевказаних туристів готель «Holiday Star 5*», незважаючи на те, що з позивачем ОСОБА_1 було погоджено бронювання апартаментів в готелі Holiday Club 5*.

Від компанії «AeroTravel» третьою особою отримано підтвердження бронювання апартаментів в готелі «Holiday Star 5*». Туристами отримано ваучер на заселення до готелю. (а.с. 23)

29 грудня 2013 року, коли позивачі прилетіли до Фінляндії, в аеропорту їх ніхто не зустрів. Незважаючи на оплачений переїзд (трансфер) до готелю, вони самотужки знайшли компанію «Fintravel», представники якої повідомили позивачів, що їхніх імен та прізвищ у списках туристів немає.

Коли позивачі разом з дітьми прибули до місця призначення, в готелі їх повідомили, що через компанію «Fintravel» було здійснено бронювання котеджу PIKKUKARHU 6, готель HolidayStars, на період з 29 грудня 2013 року по 12 січня 2014 року та запропонували поселення у вказаний котедж. Оскільки позивачі відмовилися заселитися до котеджу, ним було запропоновано тимчасово розміститися у номері 2 bedroom (10A) Holiday Club Levi строком до 04 січня 2014 року, у період з 04 січня 2014 року по 12 січня 2014 року вказаний номер був заброньований на інших туристів іншою компанією. (а.с. 25, 69-71)

Заброньований та оплачений відповідачем котедж в готелі являв собою окремо розташований будиночок, площа якого становила 54 кв.м., він був двоповерховий з однією спальнею та ще двома спальними місцями на першому поверсі. (а.с. 69)

29 грудня 2013 року позивач ОСОБА_1 зателефонував директору ТОВ «Солей» та повідомив про свої претензії, що підтверджується роздруківкою телефонних дзвінків. Номери телефонів, на які телефонував позивач, вказані у договорі про туристичне обслуговування. (а.с. 104-105)

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивачі посилалися на те, що для них було важливо та істотно проживання безпосередньо в готелі в одноповерховому номері великої площі з двома спальнями, оскільки вони подорожували з дітьми, планували зустріти Новий Рік, з'їздити на екскурсії, але замість оплаченого номеру у готелі відповідачем було заброньовано окремо розташований котедж, в якому було два поверхи, круті сходи, запах гарі та газу від каміну, незручність спальних місць, відсутність другої спальні. Позивачів разом з дітьми тимчасово до 04 січня 2014 року поселили до номеру в готелі, проживати у котеджі вони відмовились з причин, що наведені вище, авіаквитки у них були придбані на 12 січня 2014 року, інші номері в готелі були зайняті, у зв'язку з новорічними святами. Отже, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було прийнято рішення повертатися до м. Київ.

Позивачем ОСОБА_1 витрачено 1633,56 євро на купівлю авіаквитків з Фінляндії до України, що підтверджується квитанцією про оплату та рахунком. (а.с. 26-43)

За таких обставин, судом встановлено, що турагент ТОВ «Солей» допустив помилку в заявці, що була подана ним туроператору, забронювавши номер в іншому готелі, ніж той, що було погоджено з позивачами.

Таким чином, відповідач без згоди туриста та повідомлення останнього фактично змінив основну складову туристичного продукту, а саме: забронював номер в іншому, ніж було погоджено, готелі.

За умовами агентського договору, укладеного між відповідачем та третьою особою, ТОВ «Солей» несе відповідальність за правильність усіх даних, що вказані в заявці на турпродукт. Крім того, відповідно до договору на туристичне обслуговування позивач має право на відшкодування матеріальних та моральної збитків, які виникли при здійсненні виключно посередницької діяльності з реалізації туристичного продукту.

Встановлені судом обставини свідчать про неналежне виконання відповідачем своїх обов'язків по договору на туристичне обслуговування та агентському договору.

Туроператор діяв у відповідності до заявки, яку він отримав від турагента ТОВ «Солей». В діях туроператора порушень прав та інтересів позивачів судом не встановлено.

Оскільки договір на туристичне обслуговування був укладений з позивачем ОСОБА_1, ним було здійснено оплату вартості туристичного продукту, а також він поніс витрати на купівлю авіаквитків до м. Київ на 01 січня 2014 року, суд вважає, що були порушені права саме позивача ОСОБА_1, оскільки він є споживачем послуги, яку надав відповідач. Позивач ОСОБА_2 договір з відповідачем не укладала, оплату вартості туристичної поїздки не здійснювала, відтак вимоги, заявлені на її користь, задоволенню не підлягають.

Враховуючи вищенаведене, суд доходить висновку, що вказаними діями відповідача позивачу ОСОБА_1 нанесені матеріальні збитки у сумі 129390 грн., що відповідає вартості оплачених туристичних послуг, та 1633,56 євро, що дорівнює вартості придбаних авіаквитків з Фінляндії до України.

Також суд погоджується, що у зв'язку з викладеним позивачу ОСОБА_1 була завдана моральна шкода, що виразилась у моральних переживаннях, додаткових зусиллях для організації свого життя та членів його родини. Суд приймає до уваги, що позивач ОСОБА_1, оплативши вартість туристичної поїздки до Фінляндії на новорічні свята, планував зустріти Новий Рік в іншій країні разом із своєю родиною, відвідати екскурсії та відпочити, однак замість очікуваного результату, був вимушений вилетіти 01 січня 2014 року додому.

Враховуючи характер та обсяг страждань, яких зазнав позивач, тяжкість вимушених змін у його життєвих стосунках, виходячи із засад розумності, виваженості та справедливості, суд приходить до висновку про необхідність визначити розмір відшкодування моральної шкоди, завданої ОСОБА_1, у сумі 5000 грн., яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача ОСОБА_1

За таких підстав, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову, вирішує стягнути з відповідача на користь позивача ОСОБА_1 збитки у розмірі 129390 грн. та 1633,56 євро., та на відшкодування завданої моральної шкоди - 5000 грн. У задоволенні решти позовних вимог суд вирішує відмовити з підстав, наведених вище.

Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача витрат на харчування під час повернення до м. Києва 01 січня 2014 року суд вирішує відмовити у задоволенні позову в цій частині, оскільки вищевказаними положеннями закону стягнення таких витрат не передбачено.

Відповідно до ст. 88 ЦПК України суд присуджує до стягнення з відповідача в дохід держави судовий збір у сумі 1992,75 грн. з урахуванням задоволення вимог як майнового, так і немайнового характеру.

Керуючись ст.ст.4, 10, 11, 60, 88, 209, 212, 213, 214, 215 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

Позов ОСОБА_1, ОСОБА_2 до товариства з обмеженою відповідальністю «Солей», третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю "1000 доріг Україна", про стягнення збитків та відшкодування завданої моральної шкоди - задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Солей», код ЄДРПОУ 31865790, на користь ОСОБА_1 матеріальні збитки у розмірі 129390 (сто двадцять дев'ять тисяч триста дев'яносто) гривень та 1963 (одна тисяча дев'ятсот шістдесят три) євро 16 центів, що в еквіваленті на дату ухвалення рішення за офіційним курсом НБУ становить 45525 (сорок п'ять тисяч п'ятсот двадцять п'ять) гривень 68 копійок.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Солей», код ЄДРПОУ 31865790, на користь ОСОБА_1 5000 (п'ять тисяч) гривень на відшкодування завданої моральної шкоди.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Солей», код ЄДРПОУ 31865790, судовий збір у сумі 1992 (одна тисяча дев'ятсот дев'яносто дві) гривні 75 копійок в дохід держави.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду міста Києва через Оболонський районний суд міста Києва шляхом подання в 10-денний строк з дня проголошення рішення суду апеляційної скарги.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя О.І. Шумейко

СудОболонський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.05.2015
Оприлюднено02.06.2015
Номер документу44325955
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —756/11661/14-ц

Ухвала від 08.07.2015

Цивільне

Апеляційний суд міста Києва

Українець Людмила Дмитрівна

Ухвала від 24.06.2015

Цивільне

Апеляційний суд міста Києва

Українець Людмила Дмитрівна

Ухвала від 24.06.2015

Цивільне

Апеляційний суд міста Києва

Українець Людмила Дмитрівна

Ухвала від 03.06.2015

Цивільне

Апеляційний суд міста Києва

Українець Людмила Дмитрівна

Рішення від 25.05.2015

Цивільне

Оболонський районний суд міста Києва

Шумейко О. І.

Рішення від 02.04.2015

Цивільне

Оболонський районний суд міста Києва

Шумейко О. І.

Рішення від 05.02.2015

Цивільне

Оболонський районний суд міста Києва

Шумейко О. І.

Рішення від 12.12.2014

Цивільне

Оболонський районний суд міста Києва

Шумейко О. І.

Ухвала від 01.09.2014

Цивільне

Оболонський районний суд міста Києва

Шумейко О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні