ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2015 р. Справа № 804/5534/15 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіНіколайчук С.В. при секретаріФедуркіній А.В., за участю: від позивача - від відповідача - Молчанова О.М., не з'явився (належно повідомлений), розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Авторубіж" до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
21 квітня 2015 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства «Авторубіж» до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, в якому позивач просить податкове повідомлення-рішення № 0002092201 від 23.12.2014 року Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області - скасувати повністю.
Ухвалою суду від 24.04.2015 року справу №804/5534/15 призначено до розгляду у судовому засіданні на 15.05.2015р.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що оспорюване рішення є неправомірним, оскільки позивач не порушував п.п. 16.1.4, п.16.1 ст. 16 та п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, рішення Дніпропетровської міської ради, внаслідок чого ПП «Авторубіж» занижено орендну плату за земельні ділянки, розташовані на території Бабушкінського району м. Дніпропетровськ за період з 01.04.2014 року по 30.09.2014 року на суму 1398,66 грн. Позивач вважає, що ДПІ у Бабушкінському районі самовільно змінила умови договору оренди землі, укладеного між ПП «Авторубіж» та Дніпропетровською міською радою, в частині зміни розміру орендної плати. Внаслідок необґрунтованості та незаконності висновків про порушення законодавства з боку ПП «Авторубіж» у акті перевірки, грошові зобов'язання у податковому повідомленні-рішенні визначені всупереч діючому законодавству, а тому податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала та просила позовні вимоги задовольнити.
Відповідач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду адміністративної справи повідомлений належним чином, відповідно до положень ст.35 КАС України, докази чого наявні в матеріалах справи. В письмових запереченнях представником відповідача зазначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 року № 216/8 встановлено розмір річної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному ПК України, незалежно від мети використання. Таким чином, відповідач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято обґрунтовано та правомірно.
Суд, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Повноваження, компетенція контролюючих органів, обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України. Органи державної податкової служби є контролюючими органами щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів. Податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах: загальність оподаткування; рівність усіх платників перед законом; невідворотність настання визначеної законом відповідальності у разі порушення податкового законодавства; презумпція правомірності рішень платника податку; фіскальна достатність; соціальна справедливість; економічність оподаткування; нейтральність оподаткування; стабільність; рівномірність та зручність сплати; єдиний підхід до встановлення податків та зборів. Зазначені принципи спрямовані на недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації.
ПП "Авторубіж" (ідентифікаційний код 33339501) є юридичною особою, зареєстроване в установленому Законом порядку та взято на податковий облік в ДПІ у Бабушкінському районі.
Згідно довідки АА № 042011 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), виданої Головним управлінням статистики у Дніпропетровській області, позивач здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 80.41.0 - школи підготування водії транспортних засобів; 01.12.0 - овочівництво, декоративне садівництво та вирощування продукції розсадників; 74.20.1 - діяльність у сфері інжинірингу.
Ні підставі повідомлення від 18.11.2014 року № 530, згідно з п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 78.1.1, п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 та п. 79.2 ст. 79 ПК України та відповідно до наказу ДПІ у Бабушкінському районі №1986 від 18.11.2014 року проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ПП «Авторубіж» з питань повноти нарахування з орендної плати за землю за період з 01.04.2014 року по 30.09.2014 року.
По результатам перевірки складено акт №3778/04-62-22-1/33339501 від 09.12.2014р. "Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ПП "Авторубіж" (код ЄДРПОУ 33339501) з питань повноти нарахування з орендної плати за землю за період з 01.04.2014 року по 30.09.2014 року, яким зафіксовано порушення п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16, п. 288.5 ст. 288 ПК України, рішення Дніпропетровської міської ради № 216/8 від 02.02.2011 року, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Бабушкінського району м. Дніпропетровська за період з 01.04.2014 року по 30.09.2014 року на 1398,66 грн.
На підставі акту перевірки податковим органом 23.12.2014року винесено податкове повідомлення-рішення №0002092201, яким позивачу нарахована сума грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 2097,99грн., з якої 1398,66 грн. за основним платежем та штрафні санкції у розмірі 699,33 грн.
З матеріалів справи вбачається, що 25.01.2007 року між Дніпропетровською міською радою та ПП «Авторубіж» укладено договір оренди земельної ділянки, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:242:0125, площею 4,5000 га., за адресою: м. Дніпропетровськ, Запорізьке шосе, 25, по фактичному розміщенню будівель та споруд. Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення виконкому міської ради від 08.11.2006 року №77/6. Цільове використання земельної ділянки за договором: 1.7 інше сільськогосподарське призначення. Термін дії договору оренди: 10 років. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладання договору становить 59 717,02 грн.
Відповідно до п. 4.1 Додаткового договору від 17.09.2007 року річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1.3. Пунктом 4.3 Додаткового договору передбачено, що зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України. Згідно з п. 4.8 Додаткового договору розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; змін у цільовому використанні земельної ділянки; змін розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
Основним документом, що регулює земельні відносини в України, є Земельний кодекс України.
Законом, що регулює оподаткування землі є Податковий кодекс.
Відносини, пов'язані з орендної землі, регулюються також Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно ст. 5 Закону України «Про оренду землі» орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
Відповідно п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно з п. 286.2 ст. 286 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Пунктом 288.1 ст. 288 ПК України Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Відповідно п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Згідно п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 17.11.2008 року № 8308 (з урахуванням відповідних коефіцієнтів) нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,5000 га. складає 94 838,16 грн.
Таким чином, ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська здійснено нарахування ПП «Авторубіж» грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб у трикратному розмірі земельного податку, обрахованого від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за квітень-вересень 2014 року у розмірі 1422,60 грн. (94 838,16 (грошова оцінка) х 1% (ставка земельного податку) х 3 : 12 місяців х 6 місяців). З огляду на самостійно задекларовані платником суми грошових зобов'язань розмір заниження орендної плати за землю за квітень-вересень 2014 року - 1398,66 грн.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 року № 216/8 «Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства» встановлено розмір річної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному ПК України, незалежно від мети використання.
У Постанові Верховного Суду України від 02.12.2014 року висловлено позицію про відсутність потреби погоджувати питання щодо визначення мінімального розміру орендної плати за землю державної та комунальної власності з органами місцевого самоврядування. Тобто, з січня 2011 року мінімальний розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності складає трикратний розмір земельного податку.
Зокрема, у ній вказано, що законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі; з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідним вимогам п.п.288.5 п.288.5 ст.288 ПК України та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
Листом від 10.01.2014 року №12-28-0.22-95/2-14 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель» Державним агентством земельних ресурсів України доведено, що у 2014 році нормативна грошова оцінка земель населених пунктів, земель сільськогосподарського призначення та земель несільськогосподарського призначення (крім, земель у межах населених пунктів), яка проведена за вихідними даними попередніх років, підлягає індексації станом на 01.01.2014 року на коефіцієнт 3,2, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0.
Договір оренди землі ПП «Авторубіж» діє до січня 2017 року. До закінчення терміну дії договору оренди землі товариство згідно чинного законодавства є платником орендної плати за землю та не звільняється від обов'язку по нарахуванню та сплаті орендної плати. Доводи позивача не спростовують самого факту встановлення зазначеного порушення та не є підставою для скасування податкового повідомлення-рішення.
Відповідно п. 123.1 ст. 123 ПК України, у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування. При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов'язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Відповідно до положень ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Отже, в судовому засіданні встановлено, що відповідачем обґрунтовано та правомірно прийнято податкове повідомлення-рішення.
З огляду на викладене, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 158-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Авторубіж» до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено 20 травня 2015 року.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2015 |
Оприлюднено | 28.05.2015 |
Номер документу | 44344738 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні