ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2015 р.м.ОдесаСправа № 815/6782/14
Категорія: 5.1.1 Головуючий в 1 інстанції: Білостоцький О. В.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді -Кравець О.О. судді -Домусчі С.Д. судді -Шеметенко Л.П. розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2015 р. по справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції за участю третіх осіб ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_4 звернулась до суду з адміністративним позовом до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ОСОБА_5, неповнолітня ОСОБА_7 в особі законного представника ОСОБА_5, ОСОБА_6, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Механізована колона №1", ОСОБА_8 та просила зобов'язати відповідача скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 08.07.2008 року №15561050005008423.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 10 березня 2015 року позов був задоволений.
Не погоджуючись з постановою суду представник відповідача подав апеляційну скаргу, в якій вважає вказану постанову прийнятою з порушенням норм процесуального та матеріального права, просив її скасувати та прийняти нову , якою у задоволенні позову відмовити повністю.
Особи, що беруть участь у справі, про час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст.34 -39 КАС України, але до судового засідання не з'явилися , а тому суд відповідно до п.1, 2 ч.1 ст.197 КАС України розглядає справу в порядку письмового провадження.
Апеляційний суд, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що вона підлягає задоволенню з наступних підстав:
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування зобов'язані діяти тільки на підставі ,в межах повноважень та у спосіб ,що передбачені Конституцією й законами України
Судом 1-ої інстанції було встановлено, що 07.07.2008 року засновником товариства з обмеженою відповідальністю "Механізована колона №1" ОСОБА_8 було прийнято рішення №1 про виключення ОСОБА_9 із складу учасників товариства з обмеженою відповідальністю "Механізована колона №1", у зв'язку із смертю (свідоцтво про смерть від 13.08.2006 року, серії НОМЕР_1) та виплату спадкоємцям ОСОБА_9 вартості його частки у статутному капіталі товариства, визначення статутного капіталу товариства у розмірі 760500,00 грн. (який складається з 100 % внеску єдиного учасника ОСОБА_8) . Зазначеним рішенням також було вирішено внести відповідні зміни до статуту товариства, затвердити та зареєструвати статут товариства з обмеженою відповідальністю "Механізована колона №1" в новій редакції.
08.07.2008 року державним реєстратором відділу державних реєстраторів виконавчого комітету Одеської міської ради було проведено державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи та зареєстровано нову редакцію статуту товариства з обмеженою відповідальністю "Механізована колона №1" (код ЄДРПОУ 33016955) від 2008 року, номер запису №15561050005008423 (а.с. 151-154, 155-170, 171).
Рішенням Апеляційного суду Одеської області від 28.11.2011 року у цивільній справі №22ц-3466/11 було визнано протиправним та скасовано рішення засновника товариства з обмеженою відповідальністю "Механізована колона №1" ОСОБА_8 №1 від 07.07.2008 року та визнано недійсним статут товариства у новій редакції 2008 року, зареєстрований державним реєстратором відділу державних реєстраторів виконавчого комітету Одеської міської ради 08.07.2008 року за номером запису №15561050005008423 . Рішення набрало законної сили 28.11.2011 року.
ОСОБА_4 звернулась до відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції із заявами від 28.07.2014 року та від 02.09.2014 року про скасування в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису від 08.07.2008 року №15561050005008423. В якості додатку до заяви від 28.07.2014 року позивачем було надано до реєстраційного органу копію рішенням Апеляційного суду Одеської області від 28.11.2011 року у справі № 22ц-3466/11 з відміткою про набрання законної сили .
Листом від 29.08.2014 року №128-4906/12613-12-8-16 начальником відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції О.С.Цироциянц було відмовлено у скасуванні в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису від 08.07.2008 року №15561050005008423 , так як відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції відділу не є правонаступником відділу державних реєстраторів виконкому Одеської міської ради .
Згідно ч. 1 та 3 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.05.2003 року №755-IV( в ред., діючої на момент виникнення правовідносин), державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру. Зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до ст.5 Закону України №755-IV , функції з реалізації державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців здійснюються державними реєстраторами виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Згідно ч.1. ст.6 Закону України №755-IV Державний реєстратор проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до вимог ст. 29 Закону України №755-IV для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально посвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію або документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів. У разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи на підставі факту смерті фізичної особи - засновника (учасника) та відмови інших засновників (учасників) у прийнятті спадкоємця (спадкоємців) померлого до складу засновників, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається нотаріально посвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи або відповідна довідка органу реєстрації актів громадянського стану чи судове рішення про оголошення громадянина померлим.
З 01.07.2013 року згідно Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства юстиції України, Міністерства культури України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів, а також Державного космічного агентства України" від 16.10.2012 року №5461-VI функції з реалізації державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців були передані реєстраційним службам територіальних органів юстиції.
Згідно Указу Президента України від 06.04.2011 року №401/2011 "Про затвердження Положення про Державну реєстраційну службу України" для реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади міста Києва, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності створено Державну реєстраційну службу України (Укрдержреєстр). Державна реєстраційна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України та входить до системи органів виконавчої влади, здійснюючи діяльність через створені нею територіальні органи.
Згідно п.9 . Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду, від 06.03.2008, № 2 "Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ"при визначенні процесуального правонаступництва судам слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку суду необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача.
У разі зменшення обсягу компетенції суб'єкта владних повноважень, не пов'язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач судом залучається інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Таким чином,апеляційний суд вважає,що правонаступниками є орган чи посадова особа , до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача, а саме правонаступниками державних реєстраторів виконкому Одеської міської ради є державні реєстратори відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції , а зворотне твердження апелянта є помилковим.
Частиною 1 ст. 31 Закону України № 755-IV , у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його юридичній особі - відповідачу для вжиття заходів до приведення установчих документів у відповідність із прийнятим судовим рішенням, а також державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Дата надходження відповідного судового рішення вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.
У разі якщо під час внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи державний реєстратор встановлює, що в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про реєстраційні дії, проведені після реєстраційної дії, стосовно якої прийнято судове рішення щодо скасування її державної реєстрації, державний реєстратор зобов'язаний повідомити про це суд, який прийняв таке судове рішення.
На підставі повідомлення державного реєстратора суд, який прийняв судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, приймає додаткове рішення про скасування також реєстраційних дій, проведених після реєстраційної дії, стосовно якої прийнято судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Суд, який прийняв судове рішення щодо скасування державної реєстрації реєстраційних дій, проведених після реєстраційної дії, стосовно якої прийнято судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його юридичній особі - відповідачу для вжиття заходів до приведення установчих документів у відповідність із судовим рішенням, а також державному реєстратору для внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації реєстраційних дій, проведених після реєстраційної дії, стосовно якої прийнято судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації реєстраційних дій, проведених після реєстраційної дії, стосовно якої прийнято судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру записи щодо скасування державної реєстрації реєстраційних дій, проведених після реєстраційної дії, стосовно якої прийнято судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, і в той самий день повідомляє про внесення таких записів органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України.
Згідно ст.53 Закону України № 755-IV Державні реєстратори за порушення законодавства у сфері державної реєстрації несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом. Дії або бездіяльність державного реєстратора, посадових осіб органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України можуть бути оскаржені до суду у порядку, встановленому законом. Шкода, що заподіяна державним реєстратором фізичним чи юридичним особам під час виконання своїх обов'язків, підлягає відшкодуванню за рахунок держави у порядку, встановленому законом. Особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, які подаються державному реєстратору, завідомо неправдивих відомостей, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.
Апеляційний суд частково погоджується із висновком суду 1-ої інстанції ,щодо необгрунованості відмови відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції у скасуванні в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису від 08.07.2008 року №15561050005008423 , та вважає ,що вона була прийнята із порушенням 1 ст. 31 Закону України № 755-IV,поза межами компетенції керівника відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції та без прийняття відповідного рішення безпосередньо відповідним державним реєстратором, але доходить до висновку, що відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції не є належним відповідачем у справі , так як тільки безпосередньо державним реєстратором приймається рішення та вносяться записи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , що може бути предметом оскарження згідно ч.2 ст.53 Закону України № 755-IV,
Таким чином , належним захистом права мало б бути звернення із позовом до начальника відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції О.С.Цироциянц із вимогами щодо визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії щодо передачі заяви на розгляд безпосередньо державному реєстратору реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції.
Інші доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні апелянтом фактичних обставин і норм матеріального права.
Відповідно до ст.159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно п.3 ч.1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Відповідно до п. 3. ч.1. ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є невідповідність висновків суду обставинам справи.
Таким чином, апеляційний суд доходить до висновку,що постанову суду 1-ої інстанції слід скасувати та прийняти нову про відмову у задоволенні позову
Керуючись ст.11, ч. 1 ст. 195,197,п. 3 ч.1 ст. 198, п. 3 ч. 1 ст. 202, п. 3 ч. 1 ст. 205, ст. 207 , ч. 5 ст. 254 КАС України
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції -задовольнити частково, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2015 р. - скасувати.
Прийняти нову постанову:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 -відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі ,та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом 20-ти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя Кравець О.О.
Суддя Домусчі С.Д.
Суддя Шеметенко Л.П.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2015 |
Оприлюднено | 29.05.2015 |
Номер документу | 44375981 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Кравець О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні