Ухвала
від 19.05.2015 по справі 820/16941/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2015 р.Справа № 820/16941/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Дюкарєвої С.В.

Суддів: Жигилія С.П., Перцової Т.С.

за участю секретаря судового засідання - Мороз Є.В.

представника позивача - Дудченка О.Ю.

представника відповідача (1) - Варламова Д.В.

прокурора - Маматова М.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою прокурора Дзержинського району м. Харкова на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 03.11.2014р. по справі № 820/16941/14

за позовом Приватного підприємства "РЕМАВТО"

до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, Державного кадастрового реєстратора Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області Слюсарєвої Олени Василівни

про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач - Приватне підприємство "РЕМАВТО", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, Державного кадастрового реєстратора Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області Слюсарєвої Олени Василівни в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив суд:

- скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області Слюсарєвої О.В. № РВ-6300283162014 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 14.05.2014 року в частині відсутності висновку державної землевпорядної експертизи.

- скасувати рішення Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області про відмову у наданні довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем), на земельну ділянку по вул. Дерев'янка, 1-Б, оформлене листом від 16.06.2014 року №3042/08.

- зобов'язати Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надати Приватному підприємству "РЕМАВТО" довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) земельну ділянку по вул. Дерев'янка, 1-Б у Дзержинському районі м. Харкова з урахуванням того, що земельна ділянка не відноситься до земель рекреаційного призначення.

- зобов'язати Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області в особі державного кадастрового реєстратора зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку Приватного підприємства "РЕМАВТО" площею 0,2621 га по вул. Дерев'янка, 1-Б у Дзержинському районі м. Харкова.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 03.11.2014 року адміністративний позов Приватного підприємства "РЕМАВТО" - задоволено в повному обсязі.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, прокурором Дзержинського району м. Харкова подано апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі, посилаючись на порушення судом першої інстанції, при прийнятті оскаржуваної постанови, норм матеріального та процесуального права, апелянт просить постанову Харківського окружного адміністративного суду від 03.11.2014 року скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ПП "Ремавто".

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції приписів ст. 20 Земельного кодексу України, ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", п. 6 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502, ст. 22, ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр", п. п. 110, 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 187.10.2012 року № 1051, що призвело до неправильного вирішення справи, а також на доводи та обставини викладені в апеляційній скарзі.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції, що 14.05.2014 року приватне підприємство "РЕМАВТО" (далі - ПП"РЕМАВТО") звернулося до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру.

За результатами розгляду даної заяви, Державним кадастровим реєстратором Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області Слюсарєвою О.В. було прийняте рішення № РВ-6300283162014 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 14.05.2014 року у зв'язку з невідповідністю поданих документів вимогам, установленим Законом України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, невідповідністю електронного документу установленим вимогам (а.с.9)..

Підставами для прийняття такого рішення та відмови у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру серед іншого визначено: відсутні висновки державної землевпорядної експертизи; відсутня довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем).

Крім того, 11.06.2014 року позивач звернувся до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області із заявою про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) на земельну ділянку по вул. Дерев'янка, 1-Б.

У відповідь на заяву відповідачем відмовлено ПП "РЕМАВТО" у наданні відповідної довідки, про що викладено у листі Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області від 16.06.2014 року № 3042/08.

Не погодившись з рішеннями відповідача щодо відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 14.05.2014 року в частині відсутності висновку державної землевпорядної експертизи та відмови у наданні довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем), позивач звернувся з даним позовом до суду.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх обґрунтованості та дійшов висновку, що відповідач, під час прийняття оскаржуваних рішень, діяв не у спосіб встановлений Законом.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову, при цьому виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру, визначає Порядок ведення державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 р. ( далі Порядок).

Відповідно до пунктів 110, 111 Порядку для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: 1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації); 3) електронний документ; 4) документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.

Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки; приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пункту 70, 73, 77-85 цього Порядку, зокрема, в разі невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам законодавства; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Як обґрунтовано встановлено судом першої інстанції, підставою для розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП "РЕМАВТО" для експлуатації та обслуговування магазину, кафе та допоміжних будівель і споруд по вул. Дерев"янка ,1-Б у Дзержинському районі м. Харкова є рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 10.09.2008 року № 234/08 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки .

Документами, що обґрунтовують розмір, призначення та місце розташування земельної ділянки є: акт обґрунтування меж та розмірів земельної ділянки для експлуатації та обслуговування об'єкта, виданого Управлінням містобудування та архітектури від 07.07.2008 року № 6509/0/27-08.

З Акту приймання - передачі земельної ділянки (кадастровий номер 631613018) Реєстр.№62/14 від 19.03.14р. вбачається, що земельна ділянка була у користуванні згідно з договором на право тимчасового користування від 15.06.2001р. №2421 строком до 01.03.06р. площею 0,2167 га.

Частина земельної ділянки по вул. Дерев'янка, 1-6 надавалась ПП "РЕМАВТО" на підставі договору на право тимчасового користування землею № 2421 від 15.06.2001 року строком до 01.03.2006 року для експлуатації та обслуговування літнього кафе з верандою і існуючого кафе, а частина надається за рахунок земель рекреаційного призначення (відповідно креслення меж земельних ділянок, за рахунок яких відводиться земельна ділянка). Проект земельної ділянки був направлений на погодження, згідно ст. 123 та ст.124 Земельного Кодексу України на розгляд і затвердження у Харківську міську раду .

Рішенням 36 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 30.09.2009 року № 214/09 п.6 було затверджено проект землеустрою.

У Додатку 1 до Рішення 36 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 30.09.2009 року № 214/09 (Витяг) зазначено: Приватне підприємство "Ремавто": перевести земельну ділянку по вул.Дерев"янка,1-б заг.площею 0,2621 га із категорії земель рекреаційного призначення до категорії земель житлової та громадської забудови, надати ПП "РЕМАВТО" в оренду строком до 01.09.2014 року земельну ділянку площею 0,2621 га за рахунок земель житлової та громадської забудови по вул.Дерев"янка,1-б для експлуатації та обслуговування магазину , кафе та допоміжних будівель і споруд.

Рішенням 14 сесії 6 скликання Харківської міської ради від 22.02.2012 р. №629/12 надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок позивачу (а.с.100-101).

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 року N 502 "Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб" затверджено Порядок зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб (чинного, на момент прийняття рішення Харківською міською радою від 30.09.2009 року) (надалі - "Порядок № 502").

Так, відповідно до п.2 вищевказаного Порядку, зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту.

Проект відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, складається державною або іншою землевпорядною організацією на замовлення власника земельної ділянки.

Пунктом 6 Порядку передбачено, що проект відведення земельної ділянки погоджується або перепогоджується з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, а також підлягає державній землевпорядній експертизі, після якої замовник подає проектні матеріали відповідно до сільської, селищної, міської ради або до районної держадміністрації для прийняття рішення.

Відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій" (в редакції Закону чинній на момент винесення рішення ХМР) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог вищевказаного Закону України, Кабінетом Міністрів було прийнято Постанову «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» від 26 травня 2004 р. N 677 (чинної, на момент прийняття рішення Харківською міською радою від 30.09.2009 року), відповідно до п. 9, 10 проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.

Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Порядок здійснення державної експертизи землевпорядної документації, визначений Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації", відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 9 якого, обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Як вже було зазначено, згідно з рішенням 36 сесії Харківської міської 5 скликання від 30.09.2009 р. № 214/09, яке є складовою частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дерев'янка, 1-Б у Дзержинському районі м. Харкова, який разом із заявою було подано Державному кадастровому реєстраторові, відповідну земельну ділянку було переведено до земель житлової та громадської забудови.

Зазначене рішення міської ради в судовому порядку не оскаржувалось та на час виникнення спірних правовідносин було чинним.

Таким чином, оскільки проект землеустрою щодо відведення ПП "РЕМАВТО" земельної ділянки по вул. Дерев'янка, 1-Б у Дзержинському районі м. Харкова для експлуатації та обслуговування магазину, кафе та допоміжних будівель і споруд, розроблений на замовлення позивача, не належить до об'єктів обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації, враховуючи рішення Харківської міської ради від 30.09.2009 р. № 214/09, яким відповідну земельну ділянку було переведено із земель рекреаційного призначення до земель житлової та громадської забудови, позивач ініціативно не виявив бажання провести таку експертизу, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зауваження Державного кадастрового реєстратора щодо відсутності висновку державної землевпорядної експертизи не відповідають дійсним обставинам справи та вимогам законодавства.

Щодо відсутності довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем), колегія суддів зазначає наступне.

Згідно зі ст. 50 Закону України "Про землеустрій" довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, є складовою частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до Переліку адміністративних послуг, що надаються Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами на безоплатній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 р. № 835, до адміністративних послуг, що надаються Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами на безоплатній основі, належить надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем).

Відповідно до частини 2 та частини 3 статті 3 Закону України "Про адміністративні послуги", надання адміністративних послуг здійснюється відповідно до цього Закону з урахуванням особливостей, визначених законами, які регулюють суспільні відносини у відповідних сферах. Вимоги цього Закону поширюються на надання суб'єктом надання адміністративних послуг витягів та виписок з реєстрів, свідоцтв, довідок, копій, дублікатів документів та інші передбачені законом дії, у результаті яких суб'єкту звернення, а також об'єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт.

В свою чергу, виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги (ч. 1 ст. 5 Закону України "Про адміністративні послуги").

Положеннями частини 1 та частини 2 статті 8 Закону України "Про адміністративні послуги" визначено, що суб'єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки, а у разі якщо суб'єктом надання є посадова особа, - органом, якому вона підпорядковується. Інформаційна картка адміністративної послуги містить інформацію про перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та спосіб їх подання, а у разі потреби - інформацію про умови чи підстави отримання адміністративної послуги.

Згідно пункту 9 вказаної Примірної інформаційної картки адміністративних послуг, які надаються територіальними органами Держземагентства України (надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) (далі Інформаційна картка), підставою для одержання адміністративної послуги є - заява про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) з додатками.

Пунктом 10 Інформаційної картки зазначено, що порядок та спосіб подання документів, необхідних для отримання адміністративної послуги не встановлено.

З матеріалів справи вбачається, що позивач 11.06.2014 року звернувся до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області із заявою про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) на земельну ділянку по вул. Дерев'янка, 1-Б.

Проте, за результатами звернення позивача про надання відповідної довідки, Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області таку довідку не надало, натомість листом від 16.06.2014 року № 3042/08 позивачу повернуто проект землеустрою щодо відведення земельної для доопрацювання з тих підстав, що земельна ділянка частково відводиться за рахунок земель рекреаційного призначення. (а.с. 8)

Отже, матеріали справи свідчать, що позивачем було подано всі необхідні документи для отримання довідки з Державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відносно земельної ділянки, що розташована по вул. Дерев'янка, 1-Б.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо безпідставності такої відмови відповідача, оскільки жодних посилань на норми законодавства лист від 16.06.2014 року № 3042/08 не містить, у ньому не вказано, які саме існують законні підстави для відмови у наданні позивачу відповідної довідки.

Крім того, твердження відповідача у листі від 16.06.2014 року № 3042/08 з приводу того, що земельна ділянка частково відводиться за рахунок земель рекреаційного призначення не відповідають дійсності з огляду на наявність рішення Харківської міської ради від 30.09.2009 р. № 214/09, яким відповідну земельну ділянку було переведено із земель рекреаційного призначення до земель житлової та громадської забудови.

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав задоволення позовних вимог ПП "Ремавто", у зв'язку з їх обґрунтованістю.

У відповідності до ст. 159 КАС України судове рішення повинне бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 03.11.2014 року відповідає вимогам ст. 159 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги колегією суддів не встановлено.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Відповідно до ч.1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову чи ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу прокурора Дзержинського району м. Харкова - залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 03.11.2014р. по справі № 820/16941/14 - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Дюкарєва С.В. Судді (підпис) (підпис) Жигилій С.П. Перцова Т.С. Повний текст ухвали виготовлений 25.05.2015 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.05.2015
Оприлюднено29.05.2015
Номер документу44376137
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/16941/14

Ухвала від 14.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 19.05.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Ухвала від 08.04.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Ухвала від 08.04.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Ухвала від 12.02.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Ухвала від 25.12.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 05.12.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 03.11.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 03.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні