cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
УХВАЛА
"27" травня 2015 р.Справа № 924/582/15
Господарський суд Хмельницької області у складі:
суддя Виноградова В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Хмельницької районної державної адміністрації, м. Хмельницький
до 1. Терешовецької сільської ради, с. Терешівці Хмельницького району Хмельницької області
2. товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Агросервіс", с. Водички Хмельницького району Хмельницької області
про визнання незаконним та скасування рішення сесії Терешовецької сільської ради Хмельницького району від 29.01.2015 р. №4 "Про затвердження договору оренди земель (невитребувані паї) між Терешовецькою сільською радою та ТОВ "Поділля-Агросервіс";
визнання недійсним договору оренди землі від 15.01.2015 р., укладеного між Терешовецькою сільською радою та ТОВ "Поділля-Агросервіс" про передачу в оренду земельних ділянок (невитребуваних паїв) загальною площею 161,77 га
за участю представників сторін:
від позивача: не з'явився
від відповідача - Терешковецької сільської ради: Коцюбинський М.А. - за довіреністю № 203 від 15.05.2015 р.
Малик Т.М. - виконуюча обов'язки сільського голови (рішення Терешовецької сільської ради № 2-32/2015 від 31.03.2015 р.)
від відповідача - ТОВ "Поділля-Агросервіс": Новокщонова О.М. - за довіреністю від 05.05.2015 р.
від прокуратури: Василенко Д.М. - за посвідченням № 031768 від 26.01.2015 р.
Ухвала виноситься 27.05.2015 р., оскільки в судовому засіданні 18.05.2015 р. оголошувалась перерва.
встановив: прокурор Хмельницького району в інтересах держави в особі позивача звернувся до відповідачів з позовом про визнання незаконним та скасування рішення сесії Терешовецької сільської ради Хмельницького району від 29.01.2015 р. №4 "Про затвердження договору оренди земель (невитребувані паї) між Терешовецькою сільською радою та ТОВ "Поділля-Агросервіс" та визнання недійсним договору оренди землі від 15.01.2015 р., укладеного між Терешовецькою сільською радою та ТОВ "Поділля-Агросервіс" про передачу в оренду земельних ділянок (невитребуваних паїв) загальною площею 161,77 га.
Обгрунтовуючи позовні вимоги положеннями ст. ст. 1, 122 Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", вказує, що органом, уповноваженим державою здійснювати розпорядження нерозподіленими (невитребуваними) земельними ділянками за межами населених пунктів на території Терешовецької сільської ради, є Хмельницька районна державна адміністрація. Тому, приймаючи рішення від 29.01.2015 р. №4 "Про затвердження договору оренди земель (невитребувані паї) між Терешовецькою сільською радою та ТОВ "Поділля-Агросервіс", Терешовецька сільська рада перевищила свою компетенцію всупереч вимогам ч. 2 ст. 19 Конституції України, ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Зазначає, що Терешовецькою сільською радою при укладенні договору від 15.01.2015 р. та прийнятті рішення від 29.01.2015 р. №4 не була дотримана процедура надання земельних ділянок у користування, визначена ст. 123 Земельного кодексу України, та вимоги ст. 124 Земельного кодексу України. Посилається на ст. ст. 203, 204, ч. 1 ст. 207, ч. 1 ст. 215 ЦК України.
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, подав суду письмові пояснення, в яких посилаючись на ч. 3 ст. 2 Земельного кодексу України, аналізуючи ч. 2 ст. 5 та ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», стверджує, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду, а повноваження щодо передачі в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок розподіляються між названими органами залежно від місця розташування таких ділянок. Зокрема, договір оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в межах населених пунктів укладають відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідач - Терешковецька сільська рада у відзиві на позов та повноважні представники в судовому засіданні проти позовних вимог заперечили. Вказують, що Терешовецькою сільською радою укладено договір оренди відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №122 від 04.02.2004 року "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)", згідно з якою нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських рад, селищних, чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду. Зазначає, що невитребувана земельна частка (пай) - це умовна земельна частка, яка закріплена за певною людиною, що з певних причин не підтвердила своє право власності. Тому доходить висновку, що земельна частка (пай) не може бути віднесена до земель державної чи комунальної власності, оскільки особами, що мають право на отримання у власність земельної частки (паю) є фізичні особи, а органам місцевого самоврядування та місцевим органам державної влади законодавчо надано право тимчасового розпорядження земельними частками (паями), оскільки непередання земельних часток (паїв) призвело б до використання без відповідного нарахування та сплати коштів до бюджету. Тому з метою раціонального використання землі, яка є основним національним багатством та джерелом хоч невеликих надходжень до бюджету сільської ради, було заключено договір оренди тимчасово терміном на 11 місяців. Орендна плата, за умовами договору, перераховується на рахунок сільської ради щомісячно у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель. При цьому посилається на положення ст. 134 Земельного Кодексу України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв)», Постанови Кабінету Міністрів України №122 від 04.02.2004 року "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)".
Відповідач - ТОВ "Поділля-Агросервіс" у відзиві на позов та повноважний представник в судовому засіданні позовні вимоги не визнає. В письмових запереченнях від 05.05.2015 р. зазначає, що до набрання чинності Законом України №5245 від 06.09.2012 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (набрав чинності 01.01.2013 року) до повноважень районних державних адміністрацій було віднесено також і право розпорядження земельними ділянками державної власності за межами населених пунктів. Однак, з 01 січня 2013 року повноваження передавати в користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності було передано центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, якими на сьогоднішній день є Державне агентство з земельних ресурсів України та його управління (ч. 4 ст. 122 ЗК України). Натомість, як вбачається з листа Державного агентства з земельних ресурсів України № 28-28-0.17-20018/2-13 від 28 листопада 2013 року, земельна частка (пай) - це умовна частка сільськогосподарських угідь (яка не має чітко визначених меж та розміру у фізичних гектарах), що підтверджується сертифікатом на право на земельну частку (пай), власник якого не взяв участі у розподілі земельних ділянок, що проводився між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства, відповідною сільською, селищною, міською радою чи райдержадміністрацією, що підтверджується протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв) або їх представниками, які взяли участь у розподілі, головуючим та секретарем зборів. Із зазначеного робить висновок, що земельна ділянка та земельна частка (пай) не є тотожними поняттями, а тому положення чинного законодавства, що регулюють правовідносини, пов'язані з передачею в оренду земельних ділянок, не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
З огляду на ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам часток (паїв)» вважає, що розмежування чи визначення обсягу повноважень в частині розпорядження невитребуваними частками (паями) між місцевими радами та місцевими державними адміністраціями не встановлено, а, отже, сільські, селищні, міські ради чи районні державні адміністрації мають рівні повноваження щодо передачі в оренду невитребуваних земельних часток (паїв).
Посилаючись на ч. 1 ст. 4, ч. 3 ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ч. 1. ст. 1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам часток (паїв)», наголошує, що невитребуваний земельний пай - це умовна земельна частка, яка закріплена за певною людиною, що з якоїсь причини не підтвердила своє право власності, і можливо з поважних причин не отримала земельний сертифікат. Тобто, земельна частка (пай) не може бути віднесена до земель державної чи комунальної власності, оскільки особами, що мають право на отримання у власність земельної частки (паю) є фізичні особи, а органам місцевого самоврядування та місцевим органам державної влади законодавчо надано лише право тимчасового розпорядження земельними частками (паями). Звертає увагу на те, що відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4, ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень» документом, що підтверджує право власності на нерухоме майно, є свідоцтво про право власності на нерухоме майно або витяг з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження і зауважує, що до позову позивачем не надано жодного доказу того, що спірні земельні частки (паї) є об'єктом державної власності.
Проводячи системний аналіз ст. 134 Земельного кодексу України та ст. 19 Конституції України, стверджує, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки - частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад та адміністрацій, а відтак надання таких ділянок у користування здійснюється без проведення земельних торгів, що передбаченні статтею 124 Земельного кодексу України, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування. Вважає, що оскільки положеннями чинного законодавства України не передбачено обов'язковість проведення земельних торгів при передачі в оренду невитребуваних земельних часток (паїв), то позивачем безпідставно здійснено посилання на положення статтей 123, 124, 134 Земельного кодексу України, в зв'язку з чим законні підстави для визнання договору недійсним в зв'язку з порушенням порядку передачі землі в оренду (без проведення земельних торгів) відсутні. Також зазначає, що позивачем жодним чином не визначено, не обґрунтовано, в чому саме полягає порушення інтересів держави або загрози інтересам держави, та не доведено наявності порушень або загрози таких порушень, тобто не доведено наявність предмета позову взагалі.
З огляду на зазначене, враховуючи визначені ГПК України засади змагальності та рівності сторін судового процесу, необхідність подання для повного, всебічного та об'єктивного вирішення спору витребуваних судом доказів, суд вважає за необхідне відкласти розгляд справи.
Керуючись ст. ст. 77, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Розгляд справи відкласти на 11:00 год. "04" червня 2015 р.
Прокурору та позивачу надати докази про включення відповідача 1 до ЄДРЮО та ФОП, письмові пояснення з документальним обгрунтуванням щодо підстав визнання недійсним договору оренди землі від 15.01.2015 р. та рішення сільської ради від 29.01.2015 р. №4, конкретизувати зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів згідно з п. 4 ч. 2 ст. 54 ГПК України, надати письмові пояснення з документальним обґрунтуванням щодо заперечень відповідача - ТОВ "Поділля- Агросервіс".
Відповідачу 1 надати документи, які слугували підставою для укладення договору оренди землі від 15.01.2015 р. та прийняття рішення від 29.01.2015 р. № 4, докази щодо кількості невитребуваних земельних часток (паїв) на час укладення спірного договору, копію план-схеми розпайованих земель.
Визнати явку повноважних представників сторін та прокуратури (з дорученнями та документами, що посвідчують особу) в судове засідання обов'язковою.
Суддя В.В. Виноградова
Віддрук. 6 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (29016, м. Хмельницький, вул. Кам'янецька 122/2); 3 - відповідачу 1 (31326, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Терешівці, вул. Центральна 70); 4 - відповідачу 2 (31334, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Водички, вул. Подільська 5); 5 - прокуратура Хмельницького р-ну; 6 - прокуратура Хмельницької області. 2 - рек. з пов. про вруч.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2015 |
Оприлюднено | 02.06.2015 |
Номер документу | 44400855 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Виноградова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні