Постанова
від 18.05.2015 по справі 821/1225/15-а
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2015 р.м. ХерсонСправа № 821/1225/15-а

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бездрабка О.І.,

при секретарі - Транчуковій О.С.,

за участю:

представника позивача - Пацалової Т.В.,

представника відповідача - Попелишка Є.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Малого колективного підприємства "Орбіта" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій № 000008/21-22-21-141223 від 18.03.2015 р.,

встановив:

Мале колективне підприємство "Орбіта" (далі - позивач, МКП "Орбіта") звернулося з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Херсонській області), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення про застосування фінансових санкцій від 18.03.2015 р. № 000008/21-22-21-141223, яким до позивача застосовано штрафні санкції у сумі 35704,80 грн. за порушення Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу сприту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".

Свої вимоги мотивує тим, що спірне рішення складене на підставі матеріалів перевірки СВ ДПС у Херсонській області та вироку Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р. 08.05.2012 р. працівниками СП ДПС у Херсонській області у МКП "Орбіта" за адресою: м.Херсон, вул.І.Куліка, 143-В, вилучено 684 пляшки алкогольних напоїв. Під час обшуку будь-які посадові особи підприємства присутні не були, протокол обшуку не підписували, будь-яких пояснень не надавали. На час проведення обшуку МКП "Орбіта" мало діючу ліцензію № 2-21-21-64-55056 на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, які в свою чергу придбавалися у контрагентів-постачальників згідно вимог діючого законодавства. На даний час будь-яку особу, яка має вчиняти юридичні дії від імені МКП "Орбіта" жодного разу не запрошували та не прохали надати будь-які документи, що стосуються підприємницької діяльності, внаслідок чого позивача було позбавлено можливості скористатися правом на оскарження.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила їх задовольнити з вказаних підстав.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, оскільки спірне рішення про застосування фінансових санкцій складено на підставі вироку Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р. у справі № 2114/7363/12 та матеріалів кримінальної справи № 330206-12, якими встановлено, що ОСОБА_3, не маючи відповідної ліцензії, виготовляв та реалізовував через кафе "Еврика", яке належить МКП "Орбіта", фальсифіковані алкогольні напої з підробленими марками акцизного збору. Таким чином, даними матеріалами підтверджено порушення позивачем ч.1 ст.9 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", за що до МКП "Орбіта" застосовано фінансові санкції на підставі абз.15 ч.2 ст.17 вказаного Закону. У зв'язку з тим, що вартість фальсифікованих алкогольних напоїв не було встановлено, вартість партії алкогольних напоїв для застосування фінансових санкцій визначено виходячи з мінімальних роздрібних цін згідно Постанови КМУ від 30.10.2009 р. № 957. Також зазначив, що позивач, як суб'єкт зобов'язаний організувати свою діяльність в його торгівельному закладі у такий спосіб, щоб унеможливити зберігання заборонених предметів. Незабезпечення дотримання вимог законодавства в його торгівельному закладі є підставою для притягнення до відповідальності. Просить відмовити у задоволені позовних вимог.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Спірне рішення про застосування фінансових санкцій складено на підставі матеріалів СВ ДПС у Херсонській області, серед яких протокол обшуку від 08.05.2012 р. в приміщені кафе "Еврика", яке належить МКП "Орбіта", протоколи допиту підозрюваного ОСОБА_3 від 11.05.2012 р., висновки експертиз алкогольних напоїв від 31.05.2012 р. № 719 та акцизних марок від 16.05.2012 р. № 732, вирок Комсомольського районного суду м. Херсона від 05.11.2012 р.

За вироком Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р. ОСОБА_3 засуджено за незаконне виготовлення алкогольних напоїв з неякісної сировини та з підробленими марками акцизного збору, які в подальшому збув шляхом продажу, в тому числі, в кафе "Еврика" за адресою: м.Херсон, вул.І.Кулика, 143-В, частину яких у кількості 684 пляшки ємністю 0,5 л вилучено під час обшуку 08.05.2012 р. у вказаному кафе.

На підставі вказаних матеріалів відповідно до абз.15 ч.2 ст.17 Закону № 481 до МКП "Орбіта" застосовано фінансові санкції у розмірі 35704,80 грн. При цьому розмір фінансових санкцій визначено ГУ ДФС у Херсонській області розрахунково, виходячи з кількості вилучених алкогольних напоїв та мінімальної роздрібної ціни, встановленої на момент вилучення цих напоїв.

Однак суд частково не погоджується з таким рішенням відповідача з наступних підстав.

Підпунктом 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до положень пп.19-1.1.16 п.19-1.1 ст.19-1 ПК України контролюючі органи виконують такі функції, зокрема, здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

Отже, притягнення суб'єкта господарювання до відповідальності шляхом накладення відповідним рішенням штрафу - є одним із способів здійснення контролюючим органом заходів, спрямованих на запобігання порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Законом № 481 визначено основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України.

Відповідно до ст.16 Закону № 481 контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Частиною 1 статті 17 Закону № 481 передбачено, що за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 р. № 790 затверджений порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", пунктом 3 якого визначено, що до суб'єктів підприємницької діяльності, винних у вчиненні порушень, застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірах, передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".

Пунктом 5 Постанови № 790 визначено, що підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є: акт перевірки додержання суб'єктом підприємницької діяльності встановлених законодавством вимог, обов'язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, складений органом, що видав ліцензію, у якому зазначається зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства; результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб'єкта підприємницької діяльності, пов'язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб'єктами підприємницької діяльності вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

З матеріалів справи вбачається, що підставою для застосування до МКП "Орбіта" фінансових санкцій згідно рішення від 18.03.2015 р. № 000008/21-22-141223 стали матеріали перевірки СВ ДПС у Херсонській області та вирок Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р.

З вироку Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р. слідує, що ОСОБА_3 засуджено за незаконне виготовлення алкогольних напоїв з неякісної сировини та з підробленими марками акцизного збору, які в подальшому збув шляхом продажу, в тому числі, в кафе "Еврика" за адресою: м.Херсон, вул.І.Кулика, 143-В, частину яких у кількості 684 пляшки ємністю 0,5 л вилучено під час обшуку 08.05.2012 р. у вказаному кафе.

Тобто, вироком, який набрав законної сили, встановлено зберігання у кафе "Еврика", що належить МКП "Орбіта", фальсифікованих алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного збору.

Положеннями ч.4 ст.72 КАС України передбачено, що вирок суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили, є обов'язковим для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинено воно цією особою.

Абзацом 15 частини 2 статті 17 Закону № 481 передбачена відповідальність за зберігання фальсифікованих алкогольних напоїв, алкогольних напоїв без марок акцизного податку або з підробленими марками акцизного податку.

Суд погоджується з доводами ГУ ДФС у Херсонській області про те, що суб'єкт господарювання при здійснені господарської діяльності, у тому числі і роздрібної торгівлі алкогольними напоями при наявності ліцензії, зобов'язаний дотримуватись законодавства України, що визначає та регулює таку діяльність. Організація дотримання вимог законодавства України під час торгівлі алкогольними напоями передбачає підтвердження виставлених у продаж алкогольних напоїв сертифікатами відповідності та марками акцизного податку. Відповідальність за недотримання вимог законодавства України при торгівлі алкогольними напоями виникає незалежно від того, чи отримав суб'єкт підприємництва прибуток від вчинення порушення законодавства України чи такий прибуток отримала фізична особа, що перебуває у трудових відносинах з цим СПД, вирішальним є місце вчинення порушення та від якої особи здійснюється господарська діяльність на цій території.

Крім того, п.228.9 ст.228 ПК України чітко визначено, що відповідальність за недодержання порядку маркування, продажу алкогольних напоїв і тютюнових виробів, несплату чи несвоєчасну сплату податку несуть виробники (замовники), імпортери, продавці таких товарів та їх посадові особи відповідно до закону.

Виходячи з цього суд погоджується із необхідністю застосування до МКП "Орбіта" фінансових санкцій за зберігання фальсифікованих алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного податку, оскільки у кафе "Еврика", яке належить позивачу, виявлено фальсифіковані алкогольні напої з підробленими марками акцизного збору.

У той же час суд вважає, що відповідачем неправильно визначено розмір фінансових санкцій згідно оскаржуваного рішення.

Відповідно до ч.1 ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 р. у справі № 1-7/99 за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Суд зазначає, що контролюючим органом до МКП "Орбіта" застосовано фінансові санкції, передбачені абз.15 ч.2 ст.17 Закону № 481, за зберігання фальсифікованих алкогольних напоїв; алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку у розмірі, який діяв на час прийняття рішення про застосування фінансових санкцій від 18.03.2015 р. № 000008/21-22-21-141223, тобто, станом на 18.03.2015 р., а саме - 200 відсотків вартості товару, але не менше 17000 гривень.

Між тим, зберігання фальсифікованих алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного податку МКП "Орбіта" виявлено 08.05.2012 р. під час проведення обшуку у кафе "Еврика", і даний факт встановлено вироком Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р.

Суд наголошує, що підставою для застосування до позивача фінансових санкцій став саме вирок Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р., а не акт перевірки контролюючого органу.

Таким чином, з урахуванням ч.1 ст.58 Конституції України, рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 р. у справі № 1-7/99, при вирішенні питання щодо розміру фінансовий санкцій відповідач повинен був виходити із тих розмірів, які існували на час встановлення порушення вимог Закону № 481, тобто, станом на листопад 2012 року.

Судом встановлено, що станом на листопад 2012 року санкція абз.15 ч.2 ст.17 Закону № 481 передбачала відповідальність за зберігання фальсифікованих алкогольних напоїв, алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку у розмірі 100 відсотків вартості товару, але не менше 1700 гривень.

В подальшому згідно Закону України від 20.11.2012 р. № 5503-VI "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів" та Закону України від 12.08.2014 р. № 1638-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо посилення контролю за обігом підакцизних товарів та уточнення окремих податкових норм", санкцію абз.15 ч.2 ст.17 Закону № 481 було збільшено спочатку до 200 відсотків вартості товару, але не менше 8500 гривень, а потім до 200 відсотків вартості товару, але не менше 17000 гривень.

Саме останньою редакцією санкції абз.15 ч.2 ст.17 Закону № 481 і керувався відповідач при визначенні розміру фінансових санкцій МКП "Орбіта", що суд вважає неправомірним з вищевикладених підстав.

Крім того, як вбачається з пояснень представника відповідача у зв'язку з тим, що не було встановлено вартість алкогольних напоїв, які зберігалися у МКП "Орбіта", ГУ ДФС у Херсонській області виходила з мінімальних роздрібних цін, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2009 р. № 957 "Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв".

Однак такий спосіб розрахунку фінансових санкцій суперечить нормам абз.15 ч.2 ст.17 Закону № 481, згідно якої фінансові санкції розраховуються у відсотковому значенні від вартості товару, а не від мінімально встановлених цін на алкогольні напої.

Окрім цього, постановою КМУ від 30.10.2009 р. № 957 встановлено мінімальні оптово-роздрібні ціни на алкогольні напої, які відповідають державним стандартам та нормам, в той же час вироком Комсомольського районного суду м.Херсона від 05.11.2012 р. встановлено зберігання у кафе "Еврика", що належить позивачу, фальсифікованих алкогольних напоїв.

З викладеного слідує, що у разі, коли обчислити вартість алкогольних напоїв неможливо, фінансова санкція визначається виходячи з мінімального її розміру, в даному випадку - 1700 грн., у редакції абз.15 ч.2 ст.17 Закону № 481, яка діяла в момент вчинення порушення Закону № 481.

Таким чином, оскаржуване рішення про застосування фінансових санкцій підлягає частковому скасуванню на суму 34004,80 грн.

Відповідно до ч.2 ст.87 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Пунктом 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру ставка судового збору становить 2 відсотки розміру майнових вимог, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 4 розмірів мінімальної заробітної плати.

Оскільки МКП "Орбіта" просило скасувати рішення про застосування фінансових санкцій від 18.03.2015 р. № 000008/21-22-21-14122362 на суму 35704,80 грн., то судовий збір за адміністративний позов майнового характеру складає 1827 грн. (мінімальний розмір судового збору).

Згідно ч.3 ст.94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Судом за результатами розгляду справи позовні вимоги задоволено частково на суму 34004,80 грн., або 95,24 % від заявлених позовних вимог.

Сума судового збору за задоволеними позовними вимогами складає 1740,03 грн. ((1827 грн. х 95,24 %) : 100 %), відповідно сума судового збору за позовними вимогами, в задоволенні яких відмовлено, - 86,97 грн. (1827 грн. - 1740,03 грн.).

Відповідно до ч.3 ст.4 Закону України "Про судовий збір" під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.

Так, при подачі адміністративного позову позивачем сплачено судовий збір у сумі 182,70 грн. Таким чином, сума судового збору, яка підлягає поверненню МКП "Орбіта" складає 95,73 грн. (182,70 грн. - 86,97 грн.).

Керуючись ст.ст.8, 9, 12, 19, 71, 158-163, 167 КАС України, суд -

постановив :

Позов задовольнити частково.

Визнати частково протиправним та частково скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про застосування фінансових санкцій № 000008/21-22-21-141223 від 18.03.2015 р. на суму 34004,80 грн.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету на користь Малого колективного підприємства "Орбіта" (код ЄДРПОУ 14122362) судовий збір у сумі 95 (дев'яносто п'ять) грн. 73 коп.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст.160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 25 березня 2015 р.

Суддя Бездрабко О.І.

кат. 8.3.5

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2015
Оприлюднено02.06.2015
Номер документу44405740
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1225/15-а

Ухвала від 12.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Моторний О.А.

Ухвала від 21.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Моторний О.А.

Ухвала від 24.09.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 16.06.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 16.06.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 21.04.2015

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Постанова від 18.05.2015

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 21.04.2015

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні