Ухвала
від 02.04.2015 по справі 804/11893/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

02 квітня 2015 рокусправа № 804/11893/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Кругового О.О.

суддів: Богданенка І.Ю. Уханенка С.А.

за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,

за участю:

представника позивача: Касаткіна М.С.,

представника позивача: Паплик С.А.,

представника відповідача: Шевченко А.О.,

представника відповідача: Мороз С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Альфа-К» на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2014 року у справі № 804/11893/14 за адміністративним позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до товариства з обмеженою відповідальністю «Альфа-К» про стягнення заборгованості, -

ВСТАНОВИВ:

Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Альфа-К» про стягнення заборгованості в розмірі 33216.29 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що внаслідок порушення вимог Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», Відповідач має заборгованість зі сплати страхових внесків, яка у добровільному порядку сплачена не була, що свідчить про необхідність її стягнення у примусовому порядку.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2014 року адміністративний позов задоволено. Стягнуто з Відповідача на користь Позивача заборгованість, визначену рішенням від 08.01.2014 року №07/03 та від 08.05.2014 року №28/03 в розмірі 33216.29 грн.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Альфа-К» не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2014 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким провадження у справі закрити.

Також, заявник апеляційної скарги зазначив, що позовна заява Позивача не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що посадовими особами Амур - Нижньодніпровської районної виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності було проведено планову перевірку правильності та цільового використання коштів ФСС з ТВП за період з 01.04.2011р. по 01.10.2013р., за результатами якої був складений акт перевірки від 20 грудня 2013 року №483.

Перевіркою було встановлено, що сума коштів, отриманих страхувальником від Фонду на окремий поточний рахунок, та призначених на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам, складає 24629,54грн.

Але, згідно до банківських виписок ТОВ «Альфа-К» за період з 01.04.2011 по 01.10.2013 з окремого поточного рахунку 26043318639000, відкритого в АТ «УкрСиббанк» (МФО 351005) для зарахування страхових коштів від ФСС з ТВП та здійснення виплат відповідного матеріального забезпечення і соціальних послуг застрахованим особам (відкритий згідно з вимогами частини 2 статті 21 Закону України № 2240 ), кошти Фонду в сумі 19779,24 грн. використані Відповідачем не за призначенням - кошти перераховувались на сплату єдиного соціального внеску на розрахункові рахунки Управління Пенсійного фонду України в АНД районі м. Дніпропетровська - 19 575,24 грн. та за телекомунікаційні послуги 204,00 грн.

На підставі зазначеного, Позивач дійшов висновку, що із загальної суми страхових коштів, наданих страхувальнику згідно його заяв- розрахунків АНД РВД ДОВ ФСС з ТВП для виплати нарахованого в розмірі 24 629,54 грн. матеріального забезпечення, сума коштів у розмірі 19779.24 грн. була використана Відповідачем не за цільовим призначенням, чим порушено вимоги частини 2 статті 21 Закону № 2240 .

Крім того, перевіркою встановлено порушення порядку використання коштів на придбання дитячих новорічних подарунків для дітей застрахованих осіб в розмірі 45.46 грн.. що є порушенням вимог статті 48 Закону України №2240 та п. 1.5, 3.4 «Порядку придбання та забезпечення новорічними подарунками дітей застрахованих осіб за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності», затвердженого постановою правління Фонду № 48 від 25.10.2007 року.

Всього з порушенням чинного законодавства використано кошти Фонду в розмірі 19824,70 грн. (19779.24 грн. + 45,46 грн.).

На підставі зазначеного акту перевірки, 08.01.2014 року Позивачем було винесено Рішення №07/03 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яким не прийнято до заліку неправомірно витрачені кошти - 19824,70 грн. та накладено штраф 9912,35 грн. (19824,70 грн.*50%) на загальну суму 29 737,05 грн.

Не погоджуючись з винесеним Рішенням, Відповідач оскаржив його в адміністративному порядку.

Рішенням Позивача від 09.01.2014 року, залишеного без змін рішенням Виконавчої дирекції фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 03.04.2014 року, у задоволенні скарги Відповідача було відмовлено.

В судовому порядку рішення Позивача №07/03 від 08.01.2014 року оскарженню не піддавалось.

Але, протягом десятиденного строку з дня отримання рішення Виконавчої дирекції фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, сума грошового зобов'язання, визначеного рішенням №24/03 від 08.01.2014 року в добровільному порядку сплачено не було, що на думку Позивача свідчить про можливість її стягнення у судовому порядку.

Крім того, оскільки станом на 08.05.2014р. кошти в сумі 19824,70 грн. від Відповідача не надійшли, директором АНД РВД ДОВ ФСС з ТВП винесено Рішення №28/03 від 08.05.2014р. «Про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності» (далі - Рішення №24/03), згідно з яким нараховано пені - 505,53 грн., накладено штраф - 2973,71 грн., на загальну суму 3479,24 грн.

Рішення № 28/03 отримане Відповідачем 11.06.2014р., про що є відмітка в поштовому повідомленні (копія долучена до матеріалів справи).

Не погоджуючись з винесеним Рішенням, Відповідач оскаржив його до АНД РВД ДОВ ФСС з ТВП.

Листом від 01.07.2014р. №25-23-1045 АНД РВД ДОВ ФСС з ТВП повідомлено Відповідача про відмову в розгляді скарги в зв'язку з пропущенням строку її направлення до органу Фонду.

Але, протягом десятиденного строку з дня отримання листа від 01.07.2014 року, сума грошового зобов'язання, визначеного рішенням №28/03 від 08.05.2013 року сплачена не була, що на думку Позивача свідчить про можливість її стягнення у примусовому порядку.

Правомірність стягнення заборгованості у розмірі 33216.29 грн. є предметом спору, переданого на вирішення суду.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Суд апеляційної інстанції погоджується із зазначеною позицією суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється районними, міжрайонними, міськими виконавчими дирекціями відділень Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Приписами ч.1 ст.30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» передбачено, що страхувальники та інші отримувачі страхових коштів у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Згідно з ч.2 ст.22 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» страхувальники, інші отримувачі коштів Фонду зобов'язані у десятиденний строк після отримання рішення органу Фонду про повернення коштів перерахувати страхові кошти, використані з порушенням встановленого порядку використання, а також фінансові санкції, визначені у статті 30 цього Закону.

У відповідності до ч.3 ст.30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" своєчасно не сплачені та не відшкодовані страхові кошти відповідно до частини першої статті 21 та статті 22 цього Закону і фінансові санкції, передбачені частиною першою цієї статті, стягуються із страхувальника, іншого отримувача коштів Фонду у дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Зміст зазначених правових норм вказує на те, що страхувальники у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду неправомірно витрачену суму страхових коштів і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. Так, така сума коштів разом зі штрафними санкціями підлягають поверненню страхувальником протягом 10 днів з дня отримання рішення. Але, у разі несвоєчасного повернення таких коштів, вони підлягають стягненню у встановленому законом порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, 08.01.2014 року Позивачем було винесено Рішення №07/03, яким не було прийнято до заліку неправомірно витрачені Відповідачем кошти у розмірі 19824,70 грн. та накладено штраф у суму 9912,35 грн.

Зазначене рішення було отримане Відповідачем 30.01.2014 та оскаржене ним в адміністративному порядку.

Так, рішенням Позивача від 27.02.2014 року, залишеного без змін рішенням Виконавчої дирекції фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 03.04.2014 року, у задоволенні скарги Відповідача було відмовлено. В судовому порядку рішення №07/03 від 08.01.2014 року Відповідачем не оскаржувалось та в добровільному порядку виконано не було.

Як свідчать матеріали справи, рішення Виконавчої дирекції фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 03.04.2014 року було отримано Відповідачем 11.04.2014 року, що підтверджується довідкою Амур - Нижньодніпровської районної виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 08.05.2014 року, що також не заперечується самим Відповідачем.

Отже, з 11.04.2014 року почав обраховуватися 10 денний строк на перерахування грошових коштів, визначених рішенням №07/03 від 08.01.2014 року який закінчувався відповідно, 21.04.2014 року.

Однак, протягом встановленого законом 10 денного строку зазначене рішення Відповідачем в добровільному порядку виконано не було, що свідчить про можливість стягнення грошового зобов'язання визначеного цим рішенням у розмірі 29737.05 грн. в примусовому порядку.

При цьому, у зв'язку з несвоєчасним виконанням рішенням №07/03 від 08.01.2014 року, 08.05.2014 року Амур - Нижньодніпровської районної виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності було винесено рішення №28/03 від 08.05.2014 року «Про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності», згідно з яким Відповідачу було нараховано пеню у розмірі 505.53 грн. та штрафні санкції у сумі 2973.71 грн.

Відповідно до ч.1 ст.30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів відповідно до частини першої статті 21 та статті 22цього Закону на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Відповідно до п.4.2. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженого Постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, від 22.12.2010, № 29, у разі несвоєчасного виконання страхувальником рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій щодо повернення коштів Фонду та сплати фінансових санкцій або виконання його не в повному обсязі на страхувальників накладається штраф та нараховується пеня відповідно до статті 30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням". Суми цих санкцій сплачуються страхувальниками за рахунок власних коштів. Розрахунок фінансових санкцій здійснюється після закінчення строку виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій на підставі копій платіжних документів про перерахування зазначених коштів, виписок банку про надходження коштів на рахунки органів Фонду, які є підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду, за формою, наведеною у додатку 4 до цієї Інструкції. Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду приймається та надсилається страхувальнику протягом 20 календарних днів з дня закінчення строку, встановленого для виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.

З зазначеної норми вбачається, що за несвоєчасне повернення а страхових коштів відповідно на страхувальників накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих страхових коштів та нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу. Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності приймається протягом 20 календарних днів з дня закінчення строку, встановленого для виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.

Як вже зазначалося, десятиденний строк на повернення грошових коштів за рішенням №07/03 від 08.01.2014 року закінчувався 21.04.2014 року.

Однак, внаслідок невиконання вимог зазначеного рішення у зазначений строк, Позивачем було винесено рішення про застосування до Відповідача фінансових санкцій за несвоєчасне повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що в даному випадку цілком кореспондується з приписами чинного законодавства.

Так, рішення №28/03 від 08.05.2014 року було оскаржене Відповідачем в адміністративному порядку до Амур - Нижньодніпровської районної виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Але, рішенням від 01.07.2014 року №25-23-1045 у задоволені заперечень Відповідача було відмовлено. Подальше адміністративне чи судове оскарження Відповідач не здійснював.

Так, положеннями чинного законодавства встановлено, що сума коштів разом зі штрафними санкціями підлягають поверненню страхувальником протягом 10 днів з дня отримання відповідного рішення.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення Амур - Нижньодніпровської районної виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 01.07.2014 року №25-23-1045, яким було залишено без змін рішення №28/03 від 08.05.2014 року отримано Відповідачем 07.07.2014 року, що підтверджується копією поштового відправлення.

Отже, десятиденний строк на сплату грошового зобов'язання, визначеного рішення №28/03 від 08.05.2014 розпочинався 08.07.2014 року та закінчувався 17.07.2014 року.

Однак, протягом встановленого законом 10 денного строку зазначене рішення Відповідачем в добровільному порядку виконано не було, що свідчить про можливість стягнення суми грошового зобов'язання у розмірі 3479.24 грн. в примусовому порядку.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо достатності підстав для задоволення позовних вимог та стягнення з Відповідача заборгованості у загальному розмірі 33216.29 грн.

Доводи Відповідача щодо неможливості розгляду зазначеної справи в порядку адміністративного судочинства, оскільки Позивач в даному випадку не виступає в якості суб'єкта владних повноважень, як на підставу скасування рішення суду та закриття провадження, суд апеляційної інстанції вважає необґрунтованим з огляду на наступні обставини.

Відповідно до п.7 ч.1 ст.3 КАС України, суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Положеннями п.1 ст.17 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

Зі змісту зазначених норм вбачається, що до юрисдикції адміністративних судів відносяться публічно правові спори, в яких органи державної влади, органи місцевого самоврядування або інші суб'єкти здійснюю владні управлінські функції щодо інших осіб.

При цьому, спір набуває публічно - правового характеру за умов не лише наявності серед суб'єктів спору публічного орану чи посадової особи, а й здійснення ним владних управлінських функцій.

Як свідчать матеріали справи, Відповідач вважає, що Позивач не є суб'єктом владних повноважень та не здійснює владні управлінські функції, що свідчить про неможливість розгляду даної справи в порядку адміністративного судочинства.

Але, положеннями ч.1 ст.9 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» визначено, що фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд) є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», виконавча дирекція Фонду: забезпечує акумуляцію внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; здійснює оперативне розпорядження страховими коштами Фонду в межах затвердженого бюджету Фонду; здійснює матеріальне забезпечення та надає соціальні послуги за цим Законом; забезпечує цільове використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням;

Отже, на Позивача Державою покладено обов'язок зі здійснення контролю та забезпечення належного використання страхових коштів страховиками, що свідчить про наявність у нього владних управлінських функцій по відношенню до таких страховиків.

Таким чином, посилання Відповідача на неможливість розгляду даної справи в порядку адміністративного судочинства у зв'язку з неналежністю Позивача до органів державної влади або органу місцевого самоврядування є безпідставним, оскільки Відповідач, в даному випадку, здійснює по відношенню до нього владні управлінські функції, що свідчить про наявність публічно-правового характеру у їх правовідносинах.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2014 року є обґрунтованою та законною, а підстави для її скасування відсутні.

Керуючись, ч.3 ст.160, ст.195, , п.1 ч.1 ст.198, ст.200, ст.205, ст.206 КАС України суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Альфа-К» - залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2014 року у справі № 804/11893/14 - залишити без змін.

Ухвала набирає чинності з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів шляхом подання касаційної скарги .

Головуючий: О.О. Круговий

Суддя: І.Ю. Богданенко

Суддя: С.А. Уханенко

і

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2015
Оприлюднено03.06.2015
Номер документу44428934
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/11893/14

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

Ухвала від 30.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

Ухвала від 24.01.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 16.01.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 02.04.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 02.04.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні