П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 травня 2015 р.м.ОдесаСправа № 815/5025/14
Категорія: 5.5 Головуючий в 1 інстанції: Левчук О. А.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого: судді Домусчі С.Д.
суддів: Запорожана Д.В., Шеметенко Л.П.
за участю секретаря судового засідання - Тутової Л.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Одеського національного академічного театру опери та балету на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2014 року по справі за адміністративним позовом приватного підприємства «Галерея» до Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області, третя особа Одеський національний академічний театр опери та балету, товариство з обмеженою відповідальністю «Сінергія - ВВ», Міністерство культури України про визнання протиправним та скасування рішень та наказів про відмову у допуску до участі у конкурсі на право оренди державного майна, про затвердження списку учасників конкурсу, про визначення переможця та про укладення договору оренди, -
ВСТАНОВИВ:
08 вересня 2014 року приватне підприємство «Галерея» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області, третя особа Одеський національний академічний театр опери та балету, товариство з обмеженою відповідальністю «Сінергія - ВВ», Міністерство культури України, який в подальшому уточнило (а.с. 130-131), та в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 02 вересня 2014 року оформлене протоколом № 234, разом із наказом про його затвердження № 1033 від 02.09.2014 р., щодо недопущення ПП «Галерея» до участі в конкурсі на право оренди об'єкту державного майна: нежитлового приміщення партеру (інв. № 5274/2) та нежитлового приміщення підвалу (інв. № 5274/1), за адресою: місто Одеса, провулок Чайковського, 1;
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 03 вересня 2014 року, оформлене протоколом № 235, разом із наказом про його затвердження № 1048 від 05.09.2014 р. та наказом про укладення договору оренди нерухомого майна № 1053 від 08.09.2014 року, про затвердження результатів конкурсу на право оренди об'єкту державного майна: нежитлового приміщення партеру (інв. № 5274/2) та нежитлового приміщення підвалу (інв. № 5274/1), за адресою: місто Одеса, провулок Чайковського, 1, та визначення його переможця.
Постановою від 07 листопада 2014 року, ухваленою у відкритому судовому засіданні, Одеський окружний адміністративний суд задовольнив адміністративний позов в повному обсязі:
- визнав протиправним та скасував рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області від 02.09.2014 року оформлене Протоколом № 234 від 02.09.2014 року;
- визнав протиправним та скасував наказ Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області № 1033 від 02.09.2014 року про затвердження списку учасників допущених до участі у конкурсі 03 вересня 2014 року на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету, а саме: нежитлового приміщення партеру (інв. № 5274/2) та нежитлового приміщення підвалу (інв. № 5274/1), за адресою: м. Одеса, пров. Чайковського, 1;
- визнав протиправним та скасував рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області про визначення переможця конкурсу на право оренди об`єкту державного майна, а саме: нежитлового приміщення партеру (інв. № 5274/2) та нежитлового приміщення підвалу (інв. № 5274/1), за адресою: м. Одеса, пров. Чайковського, 1, оформлене протоколом № 235 від 03.09.2014 року;
- визнав протиправними та скасував наказ Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області від 05.09.2014 року № 1048 про затвердження протоколу № 235 від 03.09.2014 року та наказ Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області про укладення договору оренди нерухомого майна від 08.09.2014 року № 1053.
Не погоджуючись з постановою суду третя особа Одеський національний академічний театр опери та балету подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржену постанову та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
Вимоги апеляційної скарги апелянт обґрунтовує тим, що висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам, які мають значення для справи; суд першої інстанції допустив порушення норм матеріального права, внаслідок того, що висновки суду першої інстанції ґрунтуються не на доказах, а на припущеннях.
ПП «Галерея», Регіональне відділення Фонду Державного майна України в Одеській області, ТОВ «Сінергія - ВВ» та Міністерство культури України письмових заперечень на апеляційну скаргу не надали.
Ухвалюючи постанову про задоволення позовних вимог суд першої інстанції встановив, що спірні правовідносини регулюються Законом України від 10.04.1992 року № 2269-XII «Про оренду державного та комунального майна».
Також суд першої інстанції встановив, що 20 лютого 2014 року ТОВ «Сінергія - ВВ» звернулось до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області з листом від 19 лютого 2014 року (вх. № 30171163 від 20.02.2014 року), в якому просить укласти з ТОВ «Сінергія - ВВ» договір оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету строком на 15 років, а саме нежитлового приміщення партеру, загальною площею 69,4 кв. м (інвентарний № 78), за адресою провулок Чайковського, 1, для розміщення буфету-партеру з продажем алкогольних напоїв; та нежитлового приміщення підвалу загальною площею 128, 8 кв. м (інвентарний № 26, № 27 та № 11), за адресою провулок Чайковського, 1, для розміщення їдальні, з продажем алкогольних напоїв у приміщенні № 11, загальною площею - 78, 2 кв. м (а.с. 75).
Регіональне відділення ФДМУ по Одеській області звернулось до Міністерства культури України з метою отримання висновків щодо передачі ТОВ «Сінергія - ВВ» в оренду зазначеного майна.
Листом від 24 квітня 2014 року за № 6/15-3/20-14 Міністерство культури України повідомило РВ ФДМ України по Одеській області, повідомило, що державне нерухоме майно, яке перебуває на балансі Театру за адресою: м. Одеса, пров. Чайковського, 1, загальною площею 198, 2 кв. м, нежитлове приміщення підвалу № 26 площею 34, 5 кв. м, нежитлове приміщення підвалу № 27 площею 16, 1 кв. м, вільне, не надане в оренду іншим юридичним або фізичним особам та може бути передане в оренду, зважаючи на відповідний намір балансоутримувача та заяву потенційного орендаря - ТОВ «Сінергія - ВВ» (а.с. 71-72).
Також в листі від 24.04.2014 року № 6/15-3/20-14 Міністерство культури повідомило, що вищезазначене майно не підпадає під критерії заборони до передачі в оренду, визначені частиною другою статті 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», та відповідно до статті 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» та статті 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» Мінкультури надає згоду на оренду вищезазначеного майна та в цілому погоджує проект за умови дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 року № 906 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна» та Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції». Крім цього, в листі від 24.04.2014 року № 6/15-3/20-14 Міністерством культури визначено, що істотною умовою договору оренди повинно бути визначення забезпечення особою, якій передається частина пам'ятки, збереження пам'ятки відповідно до вимог Закону України «Про охорону культурної спадщини» та умов охоронного договору, укладеного власником пам'ятки або уповноваженим ним органом з відповідним органом охорони культурної спадщини. В цьому листі Мінкультури пропонує до складу конкурсної комісії генерального директора Театру - Бабіч Надію Матвіївну (а.с. 71-72).
Також суд першої інстанції встановив, що 22 квітня 2014 року ПП «Галерея» звернулось до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області (вх. № 30102505 від 23.04.2014 року) (а.с. 76), в якому зазначає, що між ПП «Галерея» та Державним закладом «Одеський національний академічний театр опери та балету» з 01 квітня 2008 року по 01 березня 2014 року діяв договір оренди нежитлового приміщення № 1, згідно з умовами якого Театр передає, а ПП «Галерея» приймає в оренду приміщення їдальні та буфета-партеру для організації харчування та обслуговування працівників Театру та його відвідувачів. За 6 років вказаного договору оренди підприємство в повному обсязі та належним чином виконувало свої обов`язки орендаря та надавало відповідні послуги з харчування на високому рівні, через що постійно отримувало подяки від працівників Театру.
Також в цьому листі ПП «Галерея» зазначає, що 07.02.2014 року підприємство звернулось до Театру з заявою про намір продовжувати орендувати зазначені приміщення та скористатися своїм переважним правом на укладення договору оренди зазначеного нерухомого майна на новий термін у відповідності до приписів ч.3 ст. 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна». У відповідь на звернення Театр зазначив, що орендодавцем у даному випадку має виступити Фонд державного майна України в Одеській області, у зв`язку з чим ПП «Галерея» просить РВ ФДМ України по Одеській області передати ПП «Галерея» в оренду нежитлові приміщення підвалу загальною площею 127,3 кв. м з метою розміщення їдальні та нежитлові приміщення партеру загальною площею 63,1 кв. м з метою розміщення буфету, що розташовані за адресою: м. Одеса, пров. Чайковського, 1 Одеський національний академічний театр опери та балету (а.с.76, 138-145).
Листом від 29 травня 2014 року № 81/15-3.1/20-14 Міністерство культури України повідомило РВ ФДМ України по Одеській області, що ним розглянуто лист РВ ФДМ України по Одеській області від 08.05.2014 року № 07-10-02147 про надання висновків щодо оренди державного нерухомого майна, що перебуває на балансі Театру.
В цьому листі Міністерство культури зазначило, що за інформацією, отриманою від балансоутримувача листом від 29 травня 2014 року № 02/232, між Театром та приватним підприємством «Галерея» свого часу був укладений договір оренди, строк дії якого складав з 01.04.2008 року по 01.03.2014 року. За час дії договору оренди приватне підприємство «Галерея» (орендар) систематично порушувало умови договору оренди, зокрема плата за оренду, страхування орендованого майна здійснювались несвоєчасно. Та зазначило, що Мінкультури вважає недоцільним укладати договір оренди з приватним підприємством «Галерея» (а.с. 77, 79, 80).
Листом від 19 червня 2014 року № 11-10-02847 РВ ФДМ України по Одеській області повідомило ПП «Галерея», що Міністерство культури України, як орган уповноважений управляти зазначеним майном, листом від 29 травня 2014 року № 81/15-3.1/20-14 вважає недоцільним укладати договір оренди вищезазначеного нерухомого майна з приватним підприємством «Галерея» та РВ ФДМ України по Одеській області (а.с. 81).
Таким чином, суд першої інстанції встановив, що ПП «Галерея» в зв`язку із закінченням терміну дії договору оренди № 1 від 01.04.2008 року, укладеного між Одеським національним академічним театром опери та балету та ПП «Галерея» стосовно вищезазначених нежитлових приміщень на строк до 30.03.2011 року та додаткового договору № 2 від 01.04.2011 року до цього Договору про продовження строку дії договору оренди нежитлового приміщення № 1 від 01.04.2008 року з 01.04.2011 року до 01.03.2014 року, скористалось, передбаченим ст. ст. 7, 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», правом звернення до орендодавця щодо ініціювання передачі вищезазначених приміщень в оренду.
Відповідно до ч. 6 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» порядок проведення конкурсу для об'єктів, що перебувають у державній власності, визначений Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 р. № 906, якою затверджений Порядок проведення конкурсу на право оренди державного майна.
Суд першої інстанції встановив, що відповідно до протоколу № 230 засідання конкурсної комісії про проведення конкурсу, за результатами вивчення попиту протягом встановленого терміну на право укладення договору оренди державного майна від 11.07.2014 року начальником відділу укладення договорів оренди було зазначено, що після публікації в газеті «Відомості приватизації» 18.06.2014 року № 24 щодо вказаного вище об`єкту оренди за результатами вивчення попиту, протягом встановленого терміну до регіонального відділення надійшли три заяви від претендентів: ТОВ «Сінергія - ВВ», ПП «Галерея», ТОВ «Наша справа».
Також відповідно до протоколу № 230 від 11.07.2014 року засідання конкурсної комісії, комісія вирішила направити інформацію з умовами конкурсу на публікацію в газеті «Відомості приватизації», включити до умов конкурсу пропозиції генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету щодо надання претендентами ескізів інтер'єру їдальні та буфету, погоджених з балансоутримувачем, які не суперечать інтересам збереження цього об'єкта, у зв'язку з тим, що будівля Одеського національного академічного театру опери та балету є пам'яткою архітектури національного значення (а.с. 195-198).
30 липня 2014 року в газеті «Відомості приватизації» № 30 від РВ ФДМУ по Одеській області опубліковано оголошення про проведення конкурсу на право укладення договору оренди нерухомого державного майна, назва об'єкта оренди: нежитлове приміщення партеру площею 69, 4 кв. м (інв. № 5274/2) та нежитлові приміщення підвалу площею 128, 8 кв. м (інв. № 5274/1), реєстровий № 02224643.1.ЮЖВЦСД 474, загальною площею 198, 2 кв. м за адресою: м. Одеса, пров. Чайковського, 1.
Суд першої інстанції встановив, що відповідно до вказаного оголошення основними умовами конкурсу є: 1) найбільший запропонований розмір місячної орендної плати за використання об'єкту оренди, порівняно зі стартовою орендною платою; 2) мета використання: розміщення буфету, який не здійснює продаж товарів підакцизної групи (128,8 кв.м); розміщення кафе, яке здійснює продаж товарів підакцизної групи - 69,4 кв.м.(почасово, щоденно вівторок-субота з 17.00-до 21.00, а також неділя з 11.30 - до 13.00); 3) строк оренди - 2 роки 11 місяців; 4) своєчасне і в повному обсязі внесення орендної плати до Державного бюджету та Балансоутримувачу (щомісяця, до 12 числа місяця, наступного за звітним з урахуванням індексу інфляції), надання орендарем копій платіжних документів Орендодавцю та Балансоутримувачу; 5) належне утримання та використання об'єкта оренди за цільовим призначенням; 6) забезпечення збереження орендованого майна, запобігання його пошкодженню і псуванню, здійснення заходів протипожежної безпеки; 7) страхування об'єкта оренди протягом 15 днів з дати укладення договору оренди на суму не меншу, ніж визначена у звіті про незалежну оцінку на користь балансоутримувача в порядку, визначеному чинним законодавством. Постійно поновлювати договір страхування таким чином, щоб увесь строк оренди Майно було застраховане; 8) укласти з Балансоутримувачем договір на компенсацію комунальних платежів протягом місяця з дати укладення договору; 9) зобов'язання орендаря у разі припинення або розірвання договору повернути об'єкт оренди у належному стані, не гіршому ніж на момент передачі його в оренду, з врахуванням нормального фізичного зносу, та (або) відновити майно та (або) відшкодувати збитки у разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) об'єкту оренди з вини орендаря; 10) право орендодавця за участю Балансоутримувача здійснювати контроль за станом, цільовим використанням об'єкту оренди та виконанням інших умов договору оренди; 11) у разі припинення, розірвання Договору оренди, поліпшення Об'єкта оренди, здійснені Орендарем за рахунок власних коштів як з дозволу, так і без дозволу Орендодавця, які неможливо відокремити від Об'єкта оренди без заподіяння йому шкоди, є державною власністю і компенсації не підлягають; 12) компенсація переможцем конкурсу витрат на здійснення звіту про незалежну оцінку об'єкта оренди, яка була підставою для визначення стартової орендної плати, протягом 10 днів з моменту повідомлення про переможця конкурсу; 13) переможець конкурсу зобов'язаний укласти договір оренди з орендодавцем протягом 20-ти робочих днів з моменту його повідомлення про визначення його переможцем конкурсу, а у разі його відмови від укладення договору оренди (протягом 20 робочих днів) договір оренди укладається з учасником конкурсу, який останній відмовився від надання; 14) для забезпечення виконання зобов'язань по сплаті орендної плати переможець повинен сплатити авансовий платіж протягом 10 днів з моменту підписання договору в розмірі місячної орендної плати на розрахунковий рахунок Державного казначейства за місцем розташування об'єкта, який підлягає зарахуванню в рахунок наступних платежів за використання майна; 15) інші умови відповідають умовам Типового договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23.08.2000 року № 1774 (у редакції наказу ФДМУ від 09.08.2007 № 1329) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.08.07 за № 98/14247.
Також в оголошенні зазначено додаткові умови конкурсу: надання претендентами ескізів інтер'єру їдальні та буфету, погоджених з балансоутримувачем, які повинні відповідати стилю Одеської опери, без проведення капітальних робіт, з урахуванням будівельних норм та правил, які не суперечать інтересам збереження цього об'єкта, у зв'язку з тим що будівля Одеського національного академічного театру опери та балету є пам'яткою архітектури національного значення; заборона суборенди, приватизації та переходу права власності на орендоване майно до третіх осіб; основним критерієм визначення переможця є найбільший розмір орендної плати у разі обов'язкового забезпечення виконання інших умов конкурсу.
В оголошенні зазначено, що для участі в конкурсі претендент подає на розгляд комісії такі матеріали: заяву про участь у конкурсі та документи, зазначені в оголошенні про конкурс; проект договору оренди, підписаний претендентом і завірений печаткою (за наявності) та комплект документів, визначений наказом ФДМУ від 15.02.2013 року № 201 «Про затвердження Переліку документів, які подаються орендодавцеві для укладення договору оренди майна, що належить до державної власності»; відомості про претендента; пропозиції щодо виконання умов конкурсу, крім розміру орендної плати, пропозиція стосовно якого вноситься претендентом в день проведення конкурсу; інформацію про засоби зв'язку з ним; відомості про претендента юридичну особу: документи, що посвідчують повноваження представника юридичної особи; посвідчені нотаріусом копії установчих документів; копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб; завірену належним чином копію звіту про фінансові результати претендента з урахуванням дебіторської і кредиторської заборгованостей за останній рік; довідку від претендента про те, що стосовно нього не порушено справу про банкрутство. Пропозиції (крім пропозицій щодо розміру орендної плати) та інші матеріали претендентів подаються до регіонального відділення у конвертах з написом «На конкурс» з відбитком печатки претендента. Конкурс буде проведено через 20 календарних днів після дати публікації цієї інформації в газеті «Відомості приватизації» о 10.00 у РВ ФДМУ по Одеській області за адресою: м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, 15, 5-й поверх, кімн. 503 (а.с. 73).
Суд першої інстанції встановив, що ПП «Галерея» звернулось до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області з заявою, в якій просить прийняти документи на конкурс на право укладення приватним підприємством «Галерея» договору оренди державного нерухомого майна, яке знаходиться на балансі Одеського національного академічного театру опери і балету, строком на 2 роки 11 місяців, а саме: нежитлового приміщення партеру площею 69,4 кв. м інв. № 5274/2 та нежитлові приміщення підвалу площею 128,8 кв. м. інв. № 5274/1, загальною площею 198.2 кв. м, розташовані за адресою: 65026, м. Одеса, пров. Чайковського, 1, з метою розміщення буфету, що не здійснює продаж товарів підакцизної групи та розміщення кафе, яке здійснює продаж товарів підакцизної групи. Розрахунковий рахунок: 26002060900845, ПАТ КБ "ПРИВАТ-БАНК", МФО 328704. Засоби зв'язку: (048) 7770520, (093) 0641570.
До заяви ПП «Галерея» додані: завірена копія Статуту; копія витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; пропозиції щодо оренди; довідка про банкрутство; звіт про фінансові результати; ескізи інтер'єру їдальні та буфету; довіреність; договір оренди об'єкта (а.с. 82-117).
Зазначена заява прийнята Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області 14.08.2014 року, про що свідчить штамп Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області на конверті з написом «На конкурс» з відбитком печатки ПП «Галерея», в якому надійшли документи позивача на конкурс (а.с. 111).
15 серпня 2014 року на засіданні конкурсної комісії, з метою формування списку учасників для участі у конкурсі на право укладення договору оренди державного майна, розглянуто надані претендентами пакети документів для участі в конкурсі на право оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету.
Згідно до протоколу засідання конкурсної комісії з метою формування списку учасників для участі у конкурсі на право укладення договору оренди державного майна № 232 від 15 серпня 2014 року на засіданні комісії Голова комісії Оксамитний Д.А. проінформував членів комісії про умови конкурсу та порядок проведення конкурсу. Повідомив, що на участь у конкурсі, надані 3 пакети документів, також відповідно до п. 16 Умов конкурсу (протокол №230 від 11.07.2014) претендентами надані ескізи інтер'єру їдальні та буфету. Зазначені ескізи інтер'єру їдальні та буфету листом регіонального відділення від 15.08.2014 року № 11-10-04008 надані члену комісії - генеральному директору Одеського національного академічного театру для погодження у термін до 19 серпня 2014 року. Пакети документів відповідають умовам конкурсу та вимогам чинного законодавства. У зв'язку з чим вирішили визначити склад учасників конкурсу, після погодження ескізів інтер'єру їдальні та буфету балансоутримувачем - Одеським національним академічним театром опери та балету 19 серпня 2014 року (а.с. 132-133). Листом від 27.08.2014 року № 02/369 Одеський національний академічний театр опери та балету повідомив ПП «Галерея», що відповідно до умов конкурсу на право оренди державного майна - нежитлового приміщення підвалу, площею 28, 8 кв. м, та нежитлового приміщення партеру, площею 69, 4 кв. м, що розташовані в будівлі Одеського національного академічного театру опери та балету та є пам'яткою культурної спадщини, надані ПП «Галерея» ескізи інтер'єру їдальні та буфету погоджені диригентсько-режисерською колегією театру (а.с. 134).
02 вересня 2014 року відбулося засідання конкурсної комісії з метою формування списку учасників для участі у конкурсі на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету, про що складений протокол № 234 від 02.09.2014 року, погоджений в.о. начальника регіонального відділення ФДМУ по Одеській області 02.09.2014 року.
В протоколі № 234 від 02 вересня 2014 року зазначено, що на участь у конкурсі надані 3 пакети документів, а саме: ТОВ «Сінергія - ВВ», ПП «Галерея», ТОВ «Наша справа», які відповідають вимогам чинного законодавства.
Суд першої інстанції встановив, що в п. 3 протоколу № 234 від 02.09.2014 року зазначено, що директор Одеського національного академічного театру опери та балету Бабіч Н.М. виступила з пропозицією не допускати до участі у конкурсі ПП «Галерея» у зв'язку із відмовою в укладенні договору оренди листами Балансоутримувача - Одеського національного академічного театру опери та балету від 29.05.2014 року № 02/232 та листом органу управління державним майном - Міністерства культури України від 29.05.2014 року № 81/15-3.1/20-14, які вважають недоцільним укладати договір оренди з ПП «Галерея».
На засіданні комісії голова та члени комісії вирішили визначити наступний склад учасників: ТОВ «Сінергія - ВВ», ТОВ «Наша справа».
За результатами голосування щодо визнання відомостей наданих претендентами достатніми для допущення до участі у конкурсі та визначення складу учасників конкурсу згідно переліку, «за» проголосували 5, «проти» - 1.
В протоколі № 234 від 02.09.2014 року начальником юридичного відділу Анточ Г.С. викладено окрему думку, а саме зазначено, що Порядок проведення конкурсу на право оренди державного майна (Постанова КМУ від 31.08.2011 року № 906) не передбачає відмови органу управління конкретному потенційному орендарю, як підстав недопущення потенційного орендаря до конкурсу. Крім того, питання невиконання умов договору по колишнім орендним відносинам потенційного орендаря ПП «Галерея» не можуть впливати на розгляд питання щодо допуску до участі у майбутньому конкурсі по цьому об'єкту оренди (а.с. 69-70).
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області № 1033 від 02 вересня 2014 року, враховуючи протокол від 02.09.2014 року № 234 засідання конкурсної комісії, затверджено список учасників, які допущені до участі в конкурсі 03 вересня 2014 року на право оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету - ТОВ «Сінергія - ВВ», ТОВ «Наша справа» (а.с. 68).
Суд першої інстанції встановив, що конкурсною комісією визначено, що пакет документів, поданий ПП «Галерея» для участі у конкурсі, відповідає умовам конкурсу та вимогам чинного законодавства, про що зазначено в протоколах засідання конкурсної комісії № 232 від 15 серпня 2014 року та № 234 від 02.09.2014 року (а.с.69-70, 132-133). При цьому суд першої інстанції зауважив, що жодних доказів на підтвердження того, що пакет документів, поданий ПП «Галерея» для участі у конкурсі, не відповідає вимогам чинного законодавства України та умовам конкурсу до суду не надано. Також суд першої інстанції зазначив, що Порядком проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 р. № 906, не передбачено, як підставу для недопущення претендента до участі у конкурсі, листи балансоутримувача або органу, уповноваженого управляти державним майном, щодо недоцільності укладати договір оренди з конкретною юридичною особою.
За таких обставин, приймаючи до уваги те, що конкурсною комісією встановлено, що пакет документів, поданий ПП «Галерея» для участі у конкурсі, відповідає умовам конкурсу та вимогам чинного законодавства, суд першої інстанції дійшов висновку, що Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області безпідставно не включено ПП «Галерея» до складу учасників конкурсу та безпідставно відмовлено в допуску до участі у конкурсі 03 вересня 2014 року на право оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету, а тому, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області від 02.09.2014 року оформлене Протоколом № 234 від 02.09.2014 року, визнання протиправним та скасування наказу Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області № 1033 від 02.09.2014 року про затвердження списку учасників допущених до участі у конкурсі 03 вересня 2014 року на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Суд першої інстанції встановив, що 03 вересня 2014 року відбулося засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на право укладення договору оренди державного майна, після закінчення якого складений протокол № 235 від 03 вересня 2014 року, відповідно до якого комісія вирішила визнати переможцем конкурсу учасника № 2, який запропонував орендну плату, а саме: ТОВ «Сінергія - ВВ» (а.с. 64-67).
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області № 1048 від 05 вересня 2014 року затверджений протокол від 03 вересня 2014 року № 235, вирішено вважати конкурс таким, що відбувся, та визнано переможцем конкурсу ТОВ «Сінергія - ВВ» (а.с. 63).
08 вересня 2014 року наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області № 1053 вирішено укласти договір оренди державного нерухомого майна, яке відноситься до сфери управління Міністерства культури України та обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету, а саме: нежитлових приміщень партеру першого поверху (інв. № 5274/2), площею 69,4 кв. м, та нежитлових приміщень підвалу (інв. № 5274/1), площею 128,8 кв. м., реєстровий номер 02224643.1.ЮЖВЦСД474, загальною площею 198.2 кв. м, за адресою: 65026, м. Одеса, пров. Чайковського, 1, з товариством з обмеженою відповідальністю «Сінергія - ВВ», код ЄДРПОУ 39085474, строком на два роки одинадцять місяців, з моменту підписання договору оренди з метою використання орендованого майна: розміщення буфету, в якому не здійснюють продаж товарів підакцизної групи (128, 8 кв. м); розміщення кафе, що здійснює продаж товарів підакцизної групи (69, 40 кв. м) (а.с. 52-54).
Також 08 вересня 2014 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області з товариством з обмеженою відповідальністю «Сінергія - ВВ» укладений договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності (а.с. 55-62).
У зв'язку з вищевикладеним, приймаючи до уваги те, що ПП «Галерея» протиправно було позбавлено можливості прийняти участь у конкурсі, який відбувся 03 вересня 2014 року, а також те, що рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області від 02 вересня 2014 року оформлене Протоколом № 234 від 02.09.2014 року, та наказ Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області № 1033 від 02.09.2014 року про затвердження списку учасників допущених до участі у конкурсі 03 вересня 2014 року на право укладення договору оренди державного нерухомого майна, яке обліковується на балансі Одеського національного академічного театру опери та балету, підлягають скасуванню, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області про визначення переможця конкурсу на право оренди об`єкту державного майна, оформлене протоколом № 235 від 03.09.2014 року та наказ Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області від 05.09.2014 року № 1048 про затвердження протоколу № 235 від 03.09.2014 року та наказ Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області про укладення договору оренди нерухомого майна від 08.09.2014 року № 1053, наказ Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Одеській області про укладення договору оренди нерухомого майна від 08.09.2014 року № 1053, також є протиправними та підлягають скасуванню.
Заслухавши суддю доповідача, пояснення представника апелянта та представника позивача, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга може бути задоволена.
Апеляційний суд встановив, що предметом позову є правомірність
- рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області від 02 вересня 2014 року оформлене протоколом № 234 (а.с. 69-70), затверджене наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області № 1033 від 02.09.2014 р. (а.с. 68) щодо затвердження складу учасників конкурсу на право оренди об'єкту державного майна: нежитлового приміщення партеру (інв. № 5274/2) та нежитлового приміщення підвалу (інв. № 5274/1), за адресою: місто Одеса, провулок Чайковського, 1;
- рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області від 03 вересня 2014 року, оформлене протоколом № 235 (а.с. 64-67), затверджене наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області № 1048 від 05.09.2014 р. (а.с. 63) про визнання конкурсу таким, що відбувся та про визнання переможцем конкурсу ТОВ «Сінергія - ВВ», та наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області № 1053 від 08.09.2014 року (а.с. 52-54) про укладення договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності з ТОВ «Сінергія - ВВ»
При цьому підставою для скасування рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області від 02 вересня 2014 року оформлене протоколом № 234 суд першої інстанції, погодившись з доводами ПП «Галерея», визначив протиправне не включення ПП «Галерея» до складу учасників конкурсу на право оренди об'єкту державного майна, посилаючись на те, що Порядок проведення конкурсу на право оренди державного майна, затверджений Постановою КМУ № 609 від 31 серпня 2011 року, не передбачає підстав для того, щоб не включати до складу учасників конкурсу певних осіб, поданий якими пакет документів відповідає вимогам чинного законодавства, лише з підстав недоцільності укладення з цією особою договору оренди нерухомого майна, висловленої балансоутримувачем та органом, уповноваженим управляти державним майном, а саме Одеським національним академічним театром опери та балету та Міністерством культури України відповідно.
Апеляційний суд не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Відповідно до п. 18 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затверджений Постановою КМУ № 609 від 31 серпня 2011 року, подані претендентами документи розглядаються на засіданнях комісії до проведення конкурсу з метою формування списку його учасників. Зазначений список затверджується наказом орендодавця. Орендодавець протягом одного робочого дня після затвердження списку повідомляє учасникам конкурсу з використанням тих засобів зв'язку, які вони обрали, про їх допущення або недопущення (із зазначенням підстав) до подання конкурсних пропозицій щодо орендної плати.
У разі коли пропозиція тільки одного претендента відповідає умовам конкурсу, аукціон з визначення розміру орендної плати не проводиться і з таким претендентом укладається договір оренди.
Конкурс вважається таким, що не відбувся, про що орендодавцем видається відповідний наказ, у разі:
неподання заяв про участь у конкурсі;
відсутності пропозицій, які відповідають умовам конкурсу;
знищення об'єкта оренди або істотної зміни його фізичного стану.
У разі визнання конкурсу таким, що не відбувся, орендодавцем може бути повторно оголошено конкурс щодо передачі в оренду того самого майна, якщо після вивчення попиту виявлено потенційних орендарів.
Відповідно до п. 28 ч. 1 ст. 5-1 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері управління об'єктами державної власності, відповідно до покладених на нього завдань, окрім іншого виконує інші передбачені законом функції з управління об'єктами державної власності.
При цьому центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері управління об'єктами державної власності, здійснює свою діяльність через регіональні відділення Фонду державного майна України, що відповідає приписам ст. 7 Закону України «Про управління об'єктами державної власності».
Таким чином, оскаржене рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області від 02 вересня 2014 року оформлене протоколом № 234 прийняте уповноваженою особою, за результатами голосування членів конкурсної комісії п'ятьма голосами «за» та одним голосом «проти».
Щодо правомірності по суті прийнятого рішення про недопущення до подання конкурсних пропозицій щодо орендної плати шляхом не включення до списку учасників конкурсу ПП «Галерея», апеляційний суд зазначає, що п. 18 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затверджений Постановою КМУ № 609 від 31 серпня 2011 року не містить певних обмежень або застережень щодо порядку та умов формування списку учасників конкурсу, за умови надання пакету документів який відповідає вимогам чинного законодавства.
Враховуючи положення ст. 2, 5, ч. 4 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», ст. 1, п. 16 ч. 1 ст. 5-1 Закону України «Про управління об'єктами державної власності», апеляційний суд погоджується з доводами апелянта щодо правомірності рішення про затвердження складу учасників конкурсу до якого не увійшло ПП «Галерея», оскільки власник майна (уповноважена ним особа) вільно володіють, користуються та розпоряджаються своїм майном, що закріплено у ст. ст. 316, 316, 761 Цивільного кодексу Украйни.
При цьому, конкурсна комісія, при прийнятті оскарженого рішення, прийняла до відома листи баланосутримувача та органу, уповноваженого управляти державним майном (а.с. 79, 80) щодо недоцільності укладення договору оренди з ПП «Галерея» внаслідок систематичного невиконання умов договору оренди щодо своєчасної сплати орендної плати та не проведення своєчасного страхування майна.
Оскаржуючи рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області від 02 вересня 2014 року оформлене протоколом № 234 (а.с. 69-70), затверджене наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області № 1033 від 02.09.2014 р. (а.с. 68), ПП «Галерея» ні в суді першої інстанції, ні при апеляційному перегляді справи не надала належних та допустимих доказів на спростування висновків Одеського національного академічного театру опери та балету та Міністерства культури України щодо невиконання умов договору оренди.
За таких обставин, апеляційний суд вважає помилковими висновки суду першої інстанції стосовно того, що відсутність, в Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, такої підстави для не включення до списку учасників конкурсу, як заперечення баланосутримувача та органу, уповноваженим управляти державним майном недоцільності укладення договору оренди з підстав систематичного невиконання попереднього договору оренди, є підставою для скасування рішення Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області від 02 вересня 2014 року оформленого протоколом № 234, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області № 1033 від 02.09.2014 р., оскільки оренда майна є засноване на договорі строкове платне користування майном.
Договір оренди майна не є адміністративним договором, та учасники цього договору діють на рівних правах за власним волевиявленням, суд першої інстанції дійшов висновку про помилковість доводів суду першої інстанції щодо позбавлення позивача права на участь у конкурсі на право оренди майна, як на підставу для скасування рішень про затвердження результатів конкурсу, визначення переможця та укладення відповідного договору з ТОВ «Сінергія - ВВ», оскільки баланосутримувач та орган, уповноважений управляти державним майном, висловили своє небажання укладати договір оренди з ПП «Галерея».
За таких обставин, апеляційний суд дійшов висновку про те що оскарженні рішення прийняті уповноваженою особою, у межах наданих повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством, з урахуванням ефективності використання державного майна, як того вимагають приписи Закону України «Про оренду державного та комунального майна».
Таким чином, апеляційний суд дійшов висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, внаслідок неповного з'ясування обставин, які мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, це є підставою для задоволення апеляційної скарги, скасування оскарженої постанови та ухвалення нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до приписів ст. 94 КАС України, судові витрати, понесені апелянтом в розмірі 36,50 грн. при сплаті судового збору за подання апеляційної скарги, мають бути відшкодовані апелянту за рахунок позивача.
Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2, 11, 69-71, 94, 195, 196, п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202, ст. ст. 207, 211, 212, ч. 5 ст. 254 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Одеського національного академічного театру опери та балету задовольнити.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2014 року скасувати та ухвалити нову постанову.
Відмовити у задоволенні адміністративного позову приватного підприємства «Галерея» до Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Одеській області, третя особа Одеський національний академічний театр опери та балету, товариство з обмеженою відповідальністю «Сінергія - ВВ», Міністерство культури України про визнання протиправним та скасування рішень та наказів про відмову у допуску до участі у конкурсі на право оренди державного майна, про затвердження списку учасників конкурсу, про визначення переможця та про укладення договору оренди.
Стягнути з приватного підприємства «Галерея» (код ЄДРПОУ: 32508497, місцезнаходження юридичної особи: вулиця Преображенська, 28, місто Одеса, 65028) на користь Одеського державного академічного театру опери та балету (ідентифікаційний код юридичної особи: 02224643, місцезнаходження юридичної особи: провулок Чайковського, будинок 1, місто Одеса, 65026) у відшкодування судових витрат 36,50 грн. (тридцять шість гривень 50 коп.).
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня виготовлення судового рішення в повному обсязі.
Повний текст судового рішення складений 25 травня 2015 року.
Головуючий: суддя С.Д.Домусчі
суддя Д.В.Запорожан
суддя Л.П.Шеметенко
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2015 |
Оприлюднено | 02.06.2015 |
Номер документу | 44429829 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Домусчі С.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні