Постанова
від 14.05.2015 по справі 820/18464/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2015 р. Справа № 820/18464/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого судді: Курило Л.В.,

Суддів: Русанової В.Б. , Присяжнюк О.В. ,

за участю секретаря судового засідання - Дудки О.А.,

представника позивача - Савченко Д.С.,

представника відповідачів - Фатій Н.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 10.12.2014р. по справі № 820/18464/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС"

до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкової Юлії Анатоліївни , Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

11.11.2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" (далі по тексту - ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС") звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкової Юлії Анатоліївни від 10.09.2014 року №15708705 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкової Юлії Анатоліївни від 19.09.2014 року №15924592 про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень на нежитлові приміщення, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, а саме: нежитлові приміщення 1-го поверху №14-18, загальною площею 389,00 кв.м, які складають в цілому нежитлову будівлю літ. "В-1", нежитлову будівлю літ. "Л-3", загальною площею 496,7 кв.м., нежитлову будівлю літ. "Р-1", загальною площею 60,7 кв.м., нежитлову будівлю літ. "Р-1", загальною площею 60,7 кв.м., нежитлову будівлю літ. "С-1", загальною площею 99,6 кв.м; зобов'язати реєстраційну службу Харківського міського управління юстиції Харківської області повторно розглянути заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" Савченко Дар'ї Сергіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.09.2014 року за реєстраційним номером 8027509 на підставі доданих до заяви документів та з урахуванням висновків суду у даній справі.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 10.12.2014 року в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" відмовлено.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову постанову, якою задовольнити позов в повному обсязі.

В письмових запереченнях на апеляційну скаргу позивача представник Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, посилаючись на законність та обгрунтованість постанови суду першої інстанції, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін.

Представник позивача в судовому засіданні суду апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги підтримала в повному обсязі, просила постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою задовольнити позов.

Представник відповідачів в судовому засіданні суду апеляційної інстанції проти апеляційної скарги заперечувала, просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін.

В судове засідання суду апеляційної інстанції, призначене на 14.05.2015 року, сторони не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені своєчасно та належним чином.

Відповідно до ч.4 ст. 196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, вислухавши представників сторін, переглянувши в межах апеляційної скарги постанову суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 04.09.2014 року позивач звернувся до реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області із заявою про державну реєстрацію прав та обтяжень на нерухоме майно, а саме: нежитлові будівлі АДРЕСА_1. ( а.с.15).

До зазначеної заяви позивач додав оригінал квитанції про оплату послуг за видачу витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; оригінал та копію правовстановлюючого документу - договору купівлі-продажу №741 від 25.08.2012 року; оригінали та копії технічних паспортів на нежитлові будівлі літ. "В-1", літ. "Р-1", літ. "С-1", літ. "Л-3"; оригінал та копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС"; копію паспорту керівника ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" - Терех С.О.; оригінал та копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо відсутності обтяжень на вказані нежитлові приміщення; оригінал та копію листа КП "Харківське міське бюро технічної інвентаризації" від 01.09.2014 року №1700239; оригінал довіреності представника ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС", копію паспорта представника ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" - Савченко Д.С. (а.с.16-34).

За результатами розгляду заяви позивача від 04.09.2014р. Державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузковою Ю. А. 10.09.2014 року прийнято рішення про зупинення розгляду заяви №15708705 від 10.09.2014р. з підстав не подання усіх необхідних документів, пославшись на те, що під час розгляду заяви проведені консолідовані пошуки, в результаті яких встановлено, що на частину нежитлових будівель (літ. Р-1 площею 60,7 кв.м., літ. С-1 площею 99,6 кв.м., літ. Л-3 площею 496,7 кв.м.), зазначених у договорі купівлі-продажу, посвідченого 25.08.2012р. приватним нотаріусом ХМНО Клопотовою Л.Ю. та у витязі №35578942 від 21.09.2012р. зареєстровано право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за третіми особами на підставі правовстановлюючих документів відмінних від тих, що подані до заяви №8027509 та за іншим реєстровим номером, у зв'язку з чим роз'яснено заявнику, що для подальшого розгляду заяви необхідно зазначити підстави подвійної реєстрації об'єктів нерухомого майна, прав на які підлягають державній реєстрації відповідно до заяви №8027509 від 04.09.2014р. ( а.с.8).

19.09.2014 р. Державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузковою Ю. А., у зв'язку з не усуненням заявником обставин, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви, прийнято рішення про відмову у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень №15924592, яким відмовлено у державній реєстрації права власності на нежитлові будівлі: АДРЕСА_1, за суб'єктом: Товариство з обмеженою відповідальністю " Компанія "АГРО-ПУЛЬС" . ( а.с.9).

Не погодившись з рішеннями відповідача № 15708705 від 10.09.2014 року та №15924592 від 19.09.2014р., позивач звернувся із зазначеним позовом до суду.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що дії державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкової Юлії Анатоліївни є правомірними, здійсненні в межах повноважень, тому позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень є безпідставними та необґрунтованими. Позовні вимоги з приводу зобов'язання відповідача вчинити певні дії є похідними від першої позовної вимоги, з огляду на що позов в цій частині задоволенню не підлягає.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, колегія суддів апеляційної інстанції зважає на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно, врегульовано нормами Конституції України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013р. № 868.

Відповідно до ч.1, ч.4 статті 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

За змістом ч.1 ст.1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» цей Закон регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно ст.3 цього Закону права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам. Державна реєстрація прав (надання відмови в ній) проводиться в строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів (крім випадків, встановлених у частині сьомій цієї статті) з моменту надходження до органу державної реєстрації прав заяви про таку реєстрацію та передбачених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до нього, документів, необхідних для її проведення. Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також порядок надання інформації з Державного реєстру прав встановлює Кабінет Міністрів України. (положення ч. 4, ч. 5, ч.13 ст.15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції Закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013р. № 868 затверджено Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, яким визначена процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Так, пунктом 13 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що заявник подає разом із заявою органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для державної реєстрації прав документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.

Підставою для реєстрації права власності, відповідно до ч.1 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» є: договори, укладені у порядку, встановленому законом; свідоцтва про право власності на нерухоме майно, видані відповідно до вимог цього Закону; свідоцтва про право власності, видані органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; державні акти на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; рішення судів, що набрали законної сили; інші документи, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, подані органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Згідно з п. 15 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: 1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); 2) повноважень заявника; 3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; 4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

За змістом п.16 вищевказаного Порядку у разі подання документів, необхідних для проведення державної реєстрації речових прав, не в повному обсязі державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття.

Заявник усуває обставини, що були підставою для прийняття державним реєстратором рішення про зупинення розгляду заяви, у строк, що не перевищує п'яти робочих днів з моменту отримання відповідного рішення.

Якщо протягом п'яти робочих днів після отримання заявником рішення про зупинення розгляду заяви до органу державної реєстрації прав, нотаріуса не надійшли документи, які підтверджують усунення в повному обсязі обставин, що були підставою для прийняття такого рішення, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Зазначені положення Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень кореспондують зі статтею 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якою передбачено, що у разі якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі, передбаченому нормативно-правовими актами, державний реєстратор у строк, встановлений частинами п'ятою, сьомою і восьмою статті 15 цього Закону для розгляду заявлених прав, приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і письмово повідомляє про це заявника. Якщо заявник протягом п'яти робочих днів після отримання письмового повідомлення виконав вимоги державного реєстратора, загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення. У разі невиконання зазначених вимог державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Судовим розглядом встановлено, що державний реєстратор прав на нерухоме майно Тузкова Ю.А. в рішенні №15708705 від 10.09.2014 року як на підставу зупинення розгляду заяви про реєстрацію прав та їх обтяжень послалась на те, що на частину нежитлових будівель, зазначених у договорі купівлі-продажу, зареєстровано право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за третіми особами на підставі правовстановлювальних документів, відмінних від тих, що подані до заяви №8027509, та за іншим реєстровим номером, та роз'яснено, що для подальшого розгляду заяви необхідно зазначити підстави подвійної реєстрації об'єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації відповідно до заяви №8027509.

Згідно з п.5-4 ч.1 ст.24 цього Закону, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення.

19.09.2014 року державним реєстратором Тузковою Ю.А. винесено рішення №15924592 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень у зв'язку з тим, що заявником не усунено обставин, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції Закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) інформація з Державного реєстру прав про державну реєстрацію прав та їх обтяжень надається органом державної реєстрації прав, нотаріусом у формі витягу, інформаційної довідки та виписки. Витяг з Державного реєстру прав на підставі заяви мають право отримувати: власник нерухомого майна або уповноважена ним особа; особа, яка має речове право на чуже нерухоме майно, або уповноважена нею особа; спадкоємець (правонаступник - для юридичної особи) або уповноважена ним особа; власник (співвласник) квартири, житлового чи нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку при створенні об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (асоціація власників житлових будинків, якщо їй делеговані повноваження з управління неподільним та загальним майном відповідного житлового комплексу), житлово-будівельні кооперативи або їх уповноважені особи про суб'єктів права власності на житлові та нежитлові приміщення у такому будинку.

Згідно з ч.3 ст.28 цього Закону інформаційну довідку з Державного реєстру прав на підставі письмового запиту мають право отримувати суд, органи місцевого самоврядування, органи внутрішніх справ, органи прокуратури, органи доходів і зборів, органи Служби безпеки України та інші органи державної влади (посадові особи), якщо запит зроблено у зв'язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом.

Отже, на момент звернення позивача з заявою до реєстраційної служби діяла редакція ст.28 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якою не було передбачено надання інформації щодо зареєстрованих прав, що міститься у Державному реєстрі прав, іншим особам, ніж передбачено вказаною нормою.

Відповідно до ч.1 ст. 8. Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» орган державної реєстрації прав: 1) проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації; 2) забезпечує ведення Державного реєстру прав; 3) надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; 4) забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна;5) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України. Тобто, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» повноваження з ведення Державного реєстру прав покладено на органи державної реєстрації прав.

Пунктом 36 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком. Для проведення державної реєстрації речового права на нерухоме майно, що є похідним від права власності, одночасно з проведенням державної реєстрації права власності на таке майно заявником подаються документи, необхідні для проведення державної реєстрації права власності на таке майно та державної реєстрації речового права, що є похідним від нього.

Відповідно до п.37 цього Порядку документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, зокрема, є укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат.

Наказом Міністерства юстиції України №1844/5 від 14.12.2012 р. затверджений Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та державного реєстру обтяжень рухомого майна.

Цей Порядок визначає процедуру використання та перенесення державним реєстратором прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор) записів з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек, Державного реєстру обтяжень рухомого майна (далі разом - Реєстри) до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) та використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Відомості, отримані державним реєстратором під час проведення державної реєстрації прав за результатом пошуку у реєстрах та реєстрі прав власності на нерухоме майно, оформляються у паперовому вигляді, підписуються державним реєстратором, засвідчуються в установленому законодавством порядку печаткою та долучаються до відповідної облікової або реєстраційної справи.

Відповідно до положень п.8, п.8-1 ч.2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції Закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний реєстратор у разі потреби, зокрема, вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Отже, на час розгляду заяви позивача про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.09.2014 року до повноважень відповідача належало запитувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для реєстрації прав, у разі, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно.

Відповідно до ч.2 ст.24 цього Закону за наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Колегія суддів зазначає, що рішення про відмову у державній реєстрації прав приймається після вивчення у сукупності заявлених прав та поданих на реєстрацію документів.

Судовим розглядом встановлено, що згідно витягу із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна на підставі договору купівлі - продажу р.№741, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Клопотовою Л.Ю., за ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" зареєстроване право власності на нежитлові будівлі АДРЕСА_1 ( реєстраційний номер майна 21117359).

Як убачається із листа КП " Харківське міське бюро технічної інвентарізації" від 01.09.2014 року за вих. №1700239, наданого позивачем разом із заявою про державну реєстрацію прав та обтяжень на нерухоме майно від 04.09.2014 року, за результатами вивчення матеріалів інвентарної справи та обстеження на місці нежитлової будівлі АДРЕСА_1 встановлено, що згідно договору купівлі - продажу, посвідченого 25.08.2012 року приватним нотаріусом ХМНО Клоповою Л.Ю. Р№741, власником приміщення літери " "В-1" загальною площею 389,0 кв.м. є ТОВ «Компанія "АГРО-ПУЛЬС" ( а.с.34).

Із листа КП "Харківське міське бюро технічної інвентарізації" від 05.12.2014 року за вих. №1790161, наданого на запит позивача, вбачається, що за ОСОБА_7 були зареєстровані нежитлові будівлі літери АДРЕСА_1 згідно договору купівлі - продажу, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Єніною Л.В. 22.06.2007 року Р№3456, який було зареєстровано в електронному реєстрі 27.06.2007 року за №19374980. Вказані нежитлові приміщення перейшли до ТОВ "Агро-Вад" згідно договору купівлі - продажу, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Клоповою Л.Ю. 21.11.2007 року Р№5811, який було зареєстровано в електронному реєстрі 21.11.2007 р. за №21117359. Після цього, нежитлові будівлі літери АДРЕСА_1 були придбані ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" згідно договору купівлі - продажу, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Клоповою Л.Ю. 25.08.2012 року Р№774, який було зареєстровано в електронному реєстрі 21.11.2007 р. за №21117359. Згідно матеріалів інвентаризаційної справи та реєстрових книг (паперові носії) вбачається перехід права власності на нежитлові будівлі АДРЕСА_1 від ОСОБА_7 до ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" (а.с.141).

Таким чином, станом на час звернення позивача до державного реєстратора були чинними записи у Реєстрі прав власності на нерухоме майно ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" - нежитлові будівлі АДРЕСА_1, що не було враховано державним реєстратором під час прийняття оскаржуваних рішень.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи згідно зі статтею 19 Конституції України зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Виходячи із системного аналізу наведених правових норм колегія суддів дійшла висновку, що дії відповідача, пов'язані з прийняттям оскаржуваних рішень, не кореспондуються з приписами ч.2 ст.19 Конституції України.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про обгрунтованість позовних вимог ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" щодо визнання протиправними та скасування рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкової Юлії Анатоліївни від 10.09.2014 року №15708705 та від 19.09.2014 року № 15924592.

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.

Отже, суб'єктом, повноважним повторно розглянути заяву ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" є державний реєстратор.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла до висновку про зобов'язання державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкову Ю. А. повторно розглянути заяву ТОВ "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.09.2014 року за реєстраційним номером 8027509 на підставі поданих до заяви документів.

Відповідно до ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.

Колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції від 10.12.2014 року не відповідає вимогам ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно ч.2 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги може своєю постановою змінити постанову суду першої інстанції або прийняти нову постанову, якими суд апеляційної інстанції задовольняє або не задовольняє позовні вимоги.

Враховуючи встановлені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що постанова судом першої інстанції прийнята з порушенням норм матеріального права, а тому підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про задоволення позову.

Судові витрати по справі підлягають розподілу в порядку ч.1 ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ч.1 ст. 198, ст. 202, ч.2 ст.205, ст.ст. 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 10.12.2014р. по справі № 820/18464/14 скасувати.

Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкової Юлії Анатоліївни від 10.09.2014 року №15708705 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкової Юлії Анатоліївни від 19.09.2014 року №15924592 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень на нежитлові приміщення: АДРЕСА_1.

Зобов'язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області Тузкову Юлію Анатоліївну повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.09.2014 року за реєстраційним номером 8027509 на підставі доданих до заяви документів, з урахуванням правових висновків, викладених у цій справі.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "АГРО-ПУЛЬС" витрати зі сплати судового збору за подачу адміністративного позову в сумі 73 грн. 08 коп. та за подачу апеляційної скарги в сумі 36 грн. 54 коп., а всього - 109 грн. ( сто дев'ять грн.) 62 коп.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Курило Л.В. Судді Русанова В.Б. Присяжнюк О.В. Повний текст постанови виготовлений 19.05.2015 р.

Дата ухвалення рішення14.05.2015
Оприлюднено03.06.2015
Номер документу44429981
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/18464/14

Постанова від 20.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 01.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Постанова від 14.05.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Постанова від 14.05.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 21.01.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Постанова від 10.12.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Нуруллаєв І.С.

Ухвала від 13.11.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Нуруллаєв І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні