Постанова
від 30.12.2008 по справі 2-а-775/2008
ПЕРВОМАЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-775, 2008 рік

 

Справа № 2-а-775, 2008 рік

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

 

30 грудня 2008

року Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області у складі:

            головуючого - судді Маржиної Т.В.

            при секретарі - Мирошниченко Р.М.

розглянувши у

відкритому судовому засіданні в залі суду м. Первомайська адміністративну

справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м.

Первомайську Миколаївської області про визнання бездіяльності протиправною,

зобов'язання нарахувати щомісячну надбавку до пенсії як дитині війни за 2006 -

2007 роки, перерахувати таку надбавку за 2008 рік, та стягнення невиплаченої

надбавки до пенсії як дітям війни в сумі 3792 грн. 30 коп., -

 

ВСТАНОВИВ:

 

            ОСОБА_1. звернувся до суду із

зазначеним позовом, мотивуючи тим, що народився ІНФОРМАЦІЯ_1 і має статус

дитини війни, тому відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист

дітей війни” має право на отримання щомісячної надбавки до пенсії в розмірі 30%

мінімальної пенсії за віком, однак у 2006 та 2007 році така надбавка йому не

нараховувалась і не виплачувалась, а у 2008 році виплачувалась у розмірі 10%

прожиткового мінімуму.

            В судове засідання позивач ОСОБА_1.

не з'явився, надав суду заяву, в якій підтримав позовні вимоги, просив їх

задовольнити та розглянути справу в його відсутність.

            Представник Управління Пенсійного

фонду України в м. Первомайську Миколаївської області в судове засідання не

з'явився, надав суду заяву, в якій просить розглянути справу в його відсутність

на підставі наданих раніше заперечень.

            З наданих відповідачем заперечень

вбачається, що відповідач позов не визнає, мотивуючи тим, що розмір мінімальної

пенсії за віком, з якої потрібно обчислювати 30% надбавки до пенсії,

законодавчо не визначений у 2006, 2007 роках; застосовувати мінімальний розмір

пенсії за віком, встановлений абзацем першим частини першої статті 28 Закону

„Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” (у розмірі прожиткового

мінімуму для осіб, які втратили працездатність) не можна, оскільки він

застосовується виключно для визначеня розмірів пенсій, призначених згідно з цим

Законом, а не надбавок до пенсій; Законом України „Про державний бюджет України

на 2007 рік” дія статті 6 Закону „Про соціальни захист дітей війни” на 2007 рік

призупинялась; у 2008 році надбавка до пенсії як дитині війни позивачу

виплачувалась у розмірі 10% прожиткового мінімуму згідно нової редакції ст. 6

Закону України „Про соціальний захист дітей війни”. Також вказує на пропуск

строку для звернення до суду позивачем щодо вимог про нарахування надбавки за

2006 рік та частину 2007 року.

            Заслухавши пояснення позивача,

дослідивши надані докази, суд приходить до висновку про те, що позов підлягає

частковому задоволенню за таких підстав.

            Оскільки позивач ОСОБА_1. народився

ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується його паспортом, він відповідно до ст.1 Закону

України „Про соціальний захист дітей війни” №2195-1У від 18.11.2004 року, який

набрав чинності з 01.01.2006 року, має статус дитини війни. Про це наявна

відмітка в його пенсійному посвідченні. Зазначеним Законом встановлено правовий

статус дітей війни, визначено основи їх соціального захисту та гарантовано їх

соціальну захищеність шляхом надання пільг і державної соціальної підтримки.

            Статтею 6 вказаного Закону

визначено, що дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання чи державна

соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30%

мінімальної пенсії за віком. Статтею 3 цього ж Закону передбачено, що

державні соціальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть

бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.

            Таким чином, на позивача поширюється

дія ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" і він

має право на підвищення пенсії на 30% мінімальної пенсії за віком. 

            Відповідно до пункту 12 ст. 71

Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" було

зупинено на 2007 рік дію ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей

війни" з урахуванням ст. 111 цього ж Закону, за якою підвищення до пенсії

або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги,

яка виплачується замість пенсії, відповідно до ст. 6 Закону України "Про

соціальний захист дітей війни" виплачується особам, які є інвалідами (крім

тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни,

гарантії їх соціального захисту"), у розмірі 50 відсотків від розміру

надбавки, встановленої для учасників війни.

            Рішенням Конституційного Суду

України № 6-рп-2007 від 09.07.2007 року у справі № 1-29/2007р. визнано такими,

що не відповідають Конституції України (є неконституційними), окремі положення

Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", в тому

числі і п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію ст. 6  Закону України "Про соціальний захист

дітей війни", з урахуванням ст. 111 цього ж Закону. Рішення

Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів

загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами,

які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані

неконституційними. Відповідне рішення Конституційного

Суду України є обов'язковим для виконання на території України, остаточним і не

може бути оскаржене.

            Відповідно до ч. 2 ст. 152

Конституції України, закони, інші правові акти або їх окремі положення, що

визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним

Судом України рішення про їх неконституційність. 

Згідно ч. 2

ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого

самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах

повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 22 Конституції України при прийнятті нових законів або

внесенні

змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав

і свобод. Однак

відповідачем рішення про підвищення пенсії позивачу не приймалось, перерахунки

відповідно до зазначеного Закону не проводились. З

цього дня зазначений закон втратив чинність. Таким чином законною є вимога

позивача щодо нарахування соціальної допомоги, передбаченої Законом України

«Про соціальний захист дітей війни» за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р.

            Судом не може

бути прийнято до уваги як підставу ненарахування та невиплати позивачу підвищення до пенсії те, що питання визначення величини

мінімальної пенсії за віком, що застосовується для обчислення підвищення пенсії

особам, яким встановлено статус "дитина війни", не вирішено у законодавчому порядку. Статтею 8

КАС України визначено, що забороняється відмова в розгляді та вирішенні

адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи

відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини. Факт відсутності

визначення та врегулювання на законодавчому рівні питання визначення величини

мінімальної пенсії за віком, що застосовується для обчислення підвищення пенсії

особам, яким встановлено статус "дитина війни" не може бути підставою

для позбавлення позивача

визначених державою соціальних гарантій та підтримки як дитини війни.

            Згідно ст. 9 КАС України, у разі

відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини суд застосовує закон,

що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого

закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права

(аналогія права).

            На час

розгляду справи розмір мінімальної пенсії за віком визначений лише ст. 28

Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», згідно

якого мінімальна пенсія за віком дорівнює прожитковому мінімуму встановленого

для осіб, що втратили працездатність. Відповідно до ст. 2 ч.1 Закону України

«Про прожитковий мінімум» від 15 липня 1999 року, прожитковий мінімум

застосовується для встановлення розмірів мінімальної   заробітної плати та мінімальної пенсії за

віком.

            Статтею 62 Закону України «Про

Державний бюджет України на 2007 рік» 

прожитковий мінімум для особи, яка втратила працездатність встановлено з

1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 гривень, з 1 жовтня - 411 гривень, при

цьому, зазначена стаття доповнена абзацом, яким передбачено встановити, що для

визначення мінімального розміру пенсії за віком відповідно до абзацу першого

частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне

страхування» з 1 квітня та з 1 жовтня 2007 року застосовується прожитковий

мінімум для осіб, які втратили працездатність, визначений абзацом п'ятим

частини першої цієї статті, збільшений на 1 відсоток, що складає відповідно 410

грн. 06 коп. та 415 грн. 11 коп.

            Таким чином, розмір 30% мінімального

розміру пенсії складає: 410,06  грн. х

30% = 123 грн. 02 коп., а з 01.10.2007 року - 415,11 грн. х 30 %  =  124

грн. 53 коп.

Оскільки рішенням

Конституційного Суду України від 09.07.2007 року положення Закону України «Про

державний бюджет України на 2007 року» щодо скасування відповідної допомоги

визнано неконституційним,

саме з цього дня зазначений закон втратив

чинність. Таким чином законною є вимога позивача щодо нарахування соціальної

допомоги, передбаченої Законом України «Про соціальний захист дітей війни» за

період з 09.07.2007р. по 31.12.2007 р.

            Також законними є вимоги позивача

щодо дорахування підвищення до пенсії за 2008 рік, оскільки як зазначено в

Рішенні Конституційного Суду України №6-рп-2007 від 09.07.2007 року у справі № 1-29/2007р., воно має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції

при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок

дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними. Відповідне

рішення Конституційного Суду України є обов'язковим для виконання на території

України, остаточним і не може бути оскаржене. А тому зміни, внесені п.п.2 п.41 розділу П Закону

України від 28.12.2007 року №107-У1 „Про державний бюджет України на 2008 рік”

до ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни”, згідно яких розмір

підвищення до пенсії дітям війни визначений у розмірі надбавки, встановленої

для учасників війни, тобто 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили

працездатність, є неконституційними і не можуть застосовуватись, оскільки не

відповідають положенням Конституції України, значно звужують зміст та обсяг

наданих дітям війни гарантій.

            Стаття 38 Бюджетного кодексу України

та ч.2 статті 95 Конституції України визначають вичерпний перелік

правовідносин, які повинні регулюватись законом про Держбюджет - встановлення

тільки доходів та видатків держави на загальнодоступні потреби, а тому закон

про Держбюджет не може скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов'язків, пільг,

компенсацій і гарантій, передбачених іншими законами України. Про це висловився

Конституційний Суд України в абзацах 4-6, 8 п.4 мотивувальної частини свого

рішення №6-рп/2007 від 09.07.2007 року, у якому дійшов висновку, що „зупинення

законом про Держбюджет України дії інших законів України щодо надання пільг,

компенсацій, гарантій, внесення змін до інших законів України, встановлення

іншого (додаткового) правового регулювання відносин, ніж передбачено законами

України, не відповідає статтям 1,3, частині другій статті 6, частині другій

статті 8, частині другій статті 19, статтям 21, 22, пункту 1 частини другої

статті 92, частинам першій, другій, третій статті 95 Конституції України”.

            Таким чином, внесення Законом „Про

державний бюджет України на 2008” рік змін до ст. 6 Закону України „Про

соціальний захист дітей війни” суперечить вимогам Конституції України,

Бюджетного кодексу України, про що також висловився Конституційний Суд України

в Рішенні №10-рп/2008 від 22.05.2008 року, визнавши неконституційними положення

п.п.2 п.41 розділу П „Внесення змін до деяких законодавчих актів України”

Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін

до деяких законодавчих актів України”.

            Відповідно, підвищення до пенсії

дітям війни у 2008 році повинно визначатись, виходячи із попередньої редакції

ст. 6 Закону „Про соціальний захист дітей війни”, а саме 30% прожиткового

мінімуму з підстав, наведених вище. Позивачу ж, згідно довідки Управління

Пенсійного фонду в м. Первомайську, таке підвищення виплачувалось у розмірі

10%, а тому відповідачу слід провести перерахунок надбавки за 2008 рік і

забезпечити виплату нарахованого підвищення до пенсії.

            Оскільки прожитковий мінімум на 2008

рік затверджений у розмірах: з 01.01.2008 року - 470 грн., з 01.04.2008 року -

481 грн., з 01.07.2008 року - 482 грн., з 01.10.2008 року - 498 грн., тому 30%

цього розміру (розмір підвищення) складають відповідно 141 грн., 144 грн. 30

коп., 144 грн. 60 коп., 149 грн. 40 коп. Саме в такому розмірі повинна була

нараховуватись і виплачуватись надбавка позивачу у 2008 році.

            Керуючись ст.ст.

19, 22, 55, 124, 152 Конституції України, ст.ст. 3, 6, 7 Закону України

"Про соціальний захист дітей війни" № 2195-І від 18.11.2004 року,

рішеннями Конституційного Суду України № 6-рп-2007 від 09.07.2007 року та

№10-рп-2008 від 22.05.2008 року, ст.ст. 6, 8-11, 70, 71, 86, 87, 98, 158-163

КАС України, суд, -

 

ПОСТАНОВИВ:

            Позов задовольнити частково.

            Визнати протиправною бездіяльність

Управління пенсійного фонду України в м. Первомайську Миколаївської області

щодо ненарахування ОСОБА_1підвищення до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії

за віком відповідно до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей

війни".

            Зобов'язати Управління пенсійного

фонду України в м. Первомайську Миколаївської області нарахувати

ОСОБА_1підвищення пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком відповідно

до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" за період

з 09.07.2007 року по 30.09.2007 року в розмірі 123 грн. 02 коп. на місяць; за

період з 01.10.2007 року по 31.12.2007 року - 124 грн. 53 коп. на місяць та

донарахувати за період з 01.01.2008 року по 31.03.2008 року по 94 грн. на

місяць; за період з 01.04.2008 року по 30.06.2008 року по 96 грн. 20 коп. на

місяць; за період з 01.07.2008 року по 30.09.2008 року по 96 грн. 40 коп. на

місяць; за період з 01.10.2008 року по 31.12.2008 року по 99 грн. 60 коп. на місяць

та здійснити її виплату.

            В іншій частині в задоволенні позову

відмовити.

Постанова набирає законної сили

після закінчення строку подачі заяви на апеляційне оскарження, якщо таку заяву

не було подано. Заяву

про апеляційне оскарження постанови може бути подано до Одеського апеляційного адміністративного суду через Первомайський

міськрайонний суд Миколаївської області протягом десяти днів з дня проголошення

постанови.

            Апеляційну

скаргу може бути подано в такому ж порядку протягом двадцяти днів після

закінчення строку подачі заяви про апеляційне оскарження, якщо її було подано

або протягом строку, встановленого для подання заяви про апеляційне оскарження. В разі, якщо було подано заяву про

апеляційне оскарження, однак у встановлений строк не було подано апеляційну

скаргу - постанова вступає в законну силу по закінченні строку на подачу

апеляційної скарги. У

разі подачі апеляційної скарги постанова набирає законної сили в день прийняття

рішення в справі  судом апеляційної

інстанції, якщо постанову не буде скасовано.

 

            СУДДЯ:

СудПервомайський міськрайонний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення30.12.2008
Оприлюднено27.08.2009
Номер документу4444046
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-775/2008

Постанова від 22.04.2008

Адміністративне

Таращанський районний суд Київської області

Бойко М.Г.

Постанова від 30.12.2008

Адміністративне

Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області

Маржина Т.В.

Ухвала від 03.12.2008

Адміністративне

Голованівський районний суд Кіровоградської області

Конякін С.М.

Постанова від 16.04.2008

Адміністративне

Бережанський районний суд Тернопільської області

Сташків Б.І.

Постанова від 11.06.2008

Адміністративне

Ічнянський районний суд Чернігівської області

Чугуєвська Т.П.

Ухвала від 11.07.2008

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Соколенко Ф.Ф.

Постанова від 24.04.2008

Адміністративне

Городнянський районний суд Чернігівської області

Соколов О.О.

Постанова від 27.03.2008

Адміністративне

Волочиський районний суд Хмельницької області

Чорний С.Б.

Постанова від 20.02.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Боймиструк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні