Рішення
від 25.05.2015 по справі 907/352/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Рішення

25.05.2015 р. Справа № 907/352/15

За позовом Прокурора Перечинського району в інтересах держави в особі Сімерської сільської ради, с. Сімер Перечинського району

до відповідача Публічного акціонерного товариства „Концерн Галнафтогаз", м. Львів

про внесення змін до п. 2.2. договору оренди земельної ділянки від 19.05.2006 року та викласти його у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 784 728 грн."; внесення змін до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 19.05.2006 року та викласти його у такій редакції: „Орендна плата за користування об'єктом оренди встановлена у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди та становить 78 472 грн. 80 коп. без ПДВ в рік. Орендна плата вноситься орендарем рівними частинами у розмірі 6 539 грн. 40 коп. в місяць",

Суддя господарського суду - Пригара Л.І.

представники :

Прокуратури - Ярош Р.І., старший прокурор відділу прокуратури

Закарпатської області

Позивача -

Відповідача -

СУТЬ СПОРУ: Прокурором Перечинського району заявлено позов в інтересах держави в особі Сімерської сільської ради, с. Сімер Перечинського району до відповідача Публічного акціонерного товариства „Концерн Галнафтогаз", м. Львів про внесення змін до п. 2.2. договору оренди земельної ділянки від 19.05.2006 року та викласти його у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 784 728 грн."; внесення змін до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 19.05.2006 року та викласти його у такій редакції: „Орендна плата за користування об'єктом оренди встановлена у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди та становить 78 472 грн. 80 коп. без ПДВ в рік. Орендна плата вноситься орендарем рівними частинами у розмірі 6 539 грн. 40 коп. в місяць".

Представник прокуратури в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягає на задоволенні позову. Стверджує те, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Разом з тим, посилається на рішення дев'ятої сесії шостого скликання Сімерської сільської ради № 121 від 26.07.2012 року, яким затверджено технічну документацію по грошовій оцінці земель населеного пункту с. Сімер Перечинського району та визначено вартість одного квадратного метра земель по економіко - планувальних зонах: І зона - 56,92 грн./м 2 , II зона - 46,57 грн./м 2 , III зона - 39,04 грн./м 2 . Листами № 1 від 03.01.2014 року, № 38/02-07 від 12.03.2014 року, № 153/02-07 від 12.11.2014 року, № 2/02-07 від 17.01.2015 року орендаря (відповідача) було проінформовано про зміну грошової оцінки земель Сімерської сільської ради та запропоновано за взаємною згодою укласти додаткову угоду до діючого договору оренди земельної ділянки. Однак, відповідач на вказані листи не відреагував та жодних дій з сторони орендаря щодо внесення змін у діючий договір оренди не вживалося.

Позивач - Сімерська сільська рада надіслав на адресу суду письмовий лист № 59/02-07 від 15.05.2015 року (вх. № 02.5.1.-14/6198/15 від 18.05.2015 року), в якому позовні вимоги підтримує повністю та просить суд розглянути справу без участі уповноваженого представника.

Відповідач надіслав на адресу суду письмовий відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечує. Посилається на те, що в договорі оренди земельної ділянки, а також в будь - якому нормативно - правовому акті відсутні положення про автоматичну зміну розміру орендної плати, пов'язаної із зміною нормативно грошової оцінки земельної ділянки. Вказує також на те, що суд не має повноважень сторони договору і не може підміняти волю сторони своєю, а тому не може замість сторін обирати, який саме розмір орендної плати встановити в договорі. Разом з тим, зазначає, що жодною нормою законодавства, що регулює земельні відносини та жодним положенням договору оренди земельної ділянки від 19.05.2006 року не передбачено такої підстави для внесення змін до договору оренди землі, як зміна нормативно-грошової оцінки чи зміна розміру відсотку від нормативно-грошової оцінки, який застосовується для обчислення орендної плати. Таким чином, вважає, що у випадку відсутності у договорі оренди землі положення про автоматичну зміну розміру орендної плати, пов'язаної із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зміна розміру орендної плати в односторонньому порядку з таких підстав не допускається.

Крім того, стверджує про те, що положення Податкового кодексу України не мають зворотної дії в часі та не поширюються на правовідносини пов'язані з орендою землі, які виникли до вступу Податкового кодексу в дію. Натомість нормами Податкового кодексу України, які стосуються оренди землі не встановлено прямої вказівки застосування вказаних норм до договорів оренди землі укладених в минулому. Норми Податкового кодексу України підлягають застосуванню до договорів, які укладалися після набрання ним чинності, тобто після 01.01.2011 року.

Вивчивши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури,

суд встановив:

19.05.2006 року між Сімерською сільською радою (орендодавцем) та ПАТ „Концерн Галнафтогаз" (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки. Відповідно до умов договору орендодавець передає на підставі рішення II-ої сесії V-го скликання Сімерської сільської ради від 18.05.2006 року, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (обслуговування автозаправної станції стаціонарного типу), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Перечинський район, с. Сімер, вул. Будівельників, 11, загальною площею 0,42 га. Договір зареєстровано в Закарпатській регіональній філії ДП „Центр державного земельного кадастру", про що вчинено запис від 15 серпня 2006 року за № 2123283601-0406070000003. Відповідно до п. 3.1 договору строк його дії складає 10 років.

Згідно п. 2.2. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 78 498 грн.

Відповідно до акту прийому - передачі земельної ділянки орендодавець передав, а орендар (відповідач) прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (обслуговування автозаправної станції стаціонарного типу), яка знаходиться з адресою: Закарпатська область, Перечинський район, с. Сімер, вул. Будівельників, 11, загальною площею 0,42 га.

Пунктом 4.1. договору визначено, що орендна плата за користування об'єктом оренди встановлена у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди та становить 7 849 грн. 80 коп. без ПДВ в рік. Орендна плата вноситься орендарем щомісячно рівними частинами у розмірі 654 грн. 15 коп.

Умовами п. 4.4. сторонами договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану об'єкту оренди не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Сторонами договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (п. 10.1. договору).

26.07.2012 року Сімерською сільською радою Перечинського району прийнято рішення № 121 „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Сімер Сімерської сільської ради Перечинського району Закарпатської області", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Сімер Сімерської сільської ради Перечинського району та встановлено вартість квадратного метра земель по економіко - планувальних зонах: І зона - 56,92 грн./м 2 , II зона - 46,57 грн./м 2 , III зона - 39,04 грн./м 2 .

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 4 200 кв.м., яка є предметом спірного договору, складає 784 728 грн.

Виходячи зі ставки 10% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди в сумі 784 728 грн., розмір орендної плати, на встановленні якого наполягають прокурор і позивач, становив 78 472 грн. 80 коп. без ПДВ в рік та має сплачуватись згідно з пунктом 4.1. договору щомісячно рівними частинами в розмірі 6 539 грн. 40 коп.

Листами № 1 від 03.01.2014 року, № 38/02-07 від 12.03.2014 року, № 153/02-07 від 12.11.2014 року та № 2/02-07 від 17.01.2015 року Сімерська сільська рада проінформувала орендаря про зміну грошової оцінки земель та запропонувала за взаємною згодою внести зміни (укласти додаткову угоду) до діючого договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Ціна в договорі, згідно ст. 632 Цивільного кодексу України встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 288.5.1. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.

Згідно зі ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Відповідно до абзацу п'ятого статті 5 Закону України „Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (ст. 6 Закону).

Статтею 15 Закону України „Про оцінку земель" вказано, що підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За приписами ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 73 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні").

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому порядку (п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6). Доказів скасування вищевказаного рішення, матеріалами справи не встановлено.

Приписами Закону України „Про оцінку земель" (ст. ст. 20, 23) визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Як вбачається із матеріалів справи, рішення Сімерської сільської ради Перечинського району Закарпатської області № 121 від 26.07.2012 року „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Сімер Сімерської сільської ради Перечинського району Закарпатської області" оприлюднено відповідно до Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (газета „Народне слово" № 4 від 18.08.2012 року), і є чинним.

Як вбачається із вищенаведеного, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Враховуючи те, що сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.

Аналогічної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїх постановах від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008, від 27.12.2010 N 27/15-10, від 04.07.2011 року № 41/81 та Вищий господарський суд України у постановах від 10.01.2011 року у справі № 41/153пд, від 02.07.2013 року № 36/5005/10143/2012.

Можливість перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору за земельні ділянки державної та комунальної власності, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати, яка є регульованою ціною, передбачена і п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6. При цьому зазначено, що надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання інший стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

З огляду на вищенаведене, суд вважає вимоги прокурора і позивача щодо внесення змін до п.п. 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки від 19.05.2006 року, документально доведеними та обґрунтованими. Таким чином, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Аргументи відповідача не приймаються до уваги, оскільки не спростовують доводів позивача та прокурора про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог чи заперечень.

Судові витрати підлягають віднесенню на відповідача у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України у розмірі 1 218 грн. на відшкодування витрат по сплаті судового збору.

Керуючись ст. ст. 32, 33, 34, 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України,

СУД ВИРІШИВ :

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 19.05.2006 року, укладеного між Сімерською сільською радою (Перечинський район, с. Сімер вул. Карпатська, 74, код ЄДРПОУ 22113957) та Публічним акціонерним товариством „Концерн Галнафтогаз" (м. Львів, вул. Пластова, 1, код ЄДРПОУ 31729918), виклавши пункт 2.2. у наступній редакції: „2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки становить 784 728 грн."; пункт 4.1. у наступній редакції: „4.1. Орендна плата за користування об'єктом оренди встановлена у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди та становить 78 472 грн. 80 коп. без ПДВ в рік. Орендна плата вноситься орендарем рівними часинами в розмірі 6 539 грн. 40 коп. в місяць".

3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства „Концерн Галнафтогаз" (м. Львів, вул. Пластова, 1, код ЄДРПОУ 31729918) в доход Державного бюджету України (банк одержувача ГУДКУ у Закарпатській області, МФО 812016, отримувач коштів - Державний бюджет м. Ужгород 22030001; рахунок отримувача - 31211206783002; код отримувача - 38015610) суму 1 218 (Одна тисяча двісті вісімнадцять гривень) грн. судового збору.

4. Рішення набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 29.05.2015 року

Суддя Пригара Л.І.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення25.05.2015
Оприлюднено05.06.2015
Номер документу44481941
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/352/15

Постанова від 07.09.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 03.08.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 24.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Рішення від 25.05.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригара Л.І.

Ухвала від 13.05.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригара Л.І.

Ухвала від 29.04.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригара Л.І.

Ухвала від 15.04.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригара Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні