Постанова
від 28.05.2015 по справі 924/178/15
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" травня 2015 р. Справа № 924/178/15

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Демянчук Ю.Г.

судді Гулова А.Г. ,

судді Петухов М.Г.

при секретарі судового засідання Лелех І.Ю.

за участю представників:

позивача - не з'явився

відповідача - не з'явився

органу прокуратури - Меленчук І.В., посвідчення №010593 від 20.10.2012р.

розглянувши апеляційну скаргу першого заступника прокурора Хмельницької області на рішення господарського суду Хмельницької області від 31.03.15 р. у справі № 924/178/15

за позовом Прокурора Білогірського району в інтересах держави смт.Білогір'я Хмельницької області

до Фермерського господарства "Тімокс" с.Шимківці Білогірського району Хмельницької області

до Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області смт.Білогір'я Хмельницької області

про - визнання недійсним розпорядження Білогірської райдержадміністрації №125/2006-р від 26.04.2006р.

- визнання недійсним договору оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.09.2006р. за № 010674800003

- визнання недійсним договору оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.2006р. за № 010674800001

ВСТАНОВИВ:

В лютому 2015 року прокурор Білогірського району звернувся з позовом, згідно з яким просив визнати недійсним розпорядження Білогірської райдержадміністрації №125/2006-р від 26.04.2006р., визнати недійсним договору оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.09.2006р. за № 010674800003, визнати недійсним договору оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.2006р. за № 010674800001.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 31.03.2015 р. у справі № 924/178/15 у позові відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням перший заступник прокурора Хмельницької області звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою у якій просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 31.03.2015 р. у справі № 924/178/15 та прийняти нове, яким позов прокурора задоволити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що спірне розпорядження райдержадміністрації прийняте з порушенням, оскільки нормативна грошова оцінка земельних ділянок не проводилась, переданих в оренду ФГ "Тімокс", на момент його видачі та на даний час не розроблена.

Відповідач 1 та відповідач 2 не подали відзив на апеляційну скаргу, в судове засідання явку представників не забезпечили, хоча були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи.

Відповідно до статті 22 Господарського процесуального кодексу України явка в судове засідання - це право, а не обов'язок сторін, справа може розглядатися без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору. Тому, з урахуванням наявних у справі доказів, судова колегія визнала можливим розглянути справу у відсутності осіб, що не з'явились.

Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню. При цьому апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 26.04.2006р. Білогірською районною державною адміністрацією Хмельницькою області видане розпорядження №125/2006-р яким передано фермерському господарству "Тімокс" землі запасу Кур'янківської сільської ради загальною площею 38,2852 га, в т.ч. рілля 27,4680 га, пасовище - 105424 га, для ведення фермерського господарства та болото для виробничих потреб строком на 25 років.

На підставі вищевказаного розпорядження 14.06.2006р. між Білогірською районною державною адміністрацією (далі - орендодавець) та Фермерським господарством "Тімокс" (далі - орендар) укладено договір оренди земельної ділянки.

Згідно п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Кур'янківської сільської ради. Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 38,0104 га, у тому числі: ріллі - 27,4680 га, пасовище - 10,5424 га (землі запасу Кур'янківської сільської ради). Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 212 266 грн. Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років (п. 8 договору). Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 20,0 грн. за один га земель зайнятих ріллею та 10,0 грн. за один га земель займаних пасовищами. Загальна сума орендної плати становить - 654,78 грн. в рік, яка вноситься на рахунок Кур'янківської сільської ради. Орендна плата вноситься щорічно до 15 червня та 15 листопада рівними частками (п. 11 договору).

Пунктом 13 передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на 3 роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами та в інших випадках, передбачених законом.

Вказаний договір зареєстровано в Білогірському районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у державному реєстрі вчинено записи від 18.09.2006р. за №010674800003.

14.06.2006р. між Білогірською районною державною адміністрацією (далі - орендодавець) та фермерським господарством "Тімокс" (далі - орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Кур'янківської сільської ради.

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2748 га, у тому числі: болото - 0,2748 га (землі запасу Кур'янківської сільської ради).

Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 432 грн. Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років (п. 8 договору).

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 20,0 грн., за один га земель. Загальна сума орендної плати становить - 5,50 грн. в рік, яка вноситься на рахунок Кур'янківської сільської ради. Орендна плата вноситься щорічно до 15 червня та 15 листопада рівними частками (п. 11 договору).

Розмір орендної плати переглядається один раз на 3 роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).

Договір підписаний, скріплений печатками сторін та зареєстрований в Державному реєстрі земель 19.06.2006р. за №010674800001.

17.02.2015р. Білогірською районною державною адміністрацією Хмельницької області (відповідач 2) до суду першої інстанції подана заява про повне визнання позову, заявленого прокурором у даній справі.

Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

За змістом ч.1,4 ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки. У разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати.

Частиною 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" (в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) визначено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з доводами прокурора, що розпорядження Білогірської райдержадміністрації №125/2006-р від 26.04.2006р. прийняте з порушенням, так як на момент видачі даного розпорядження нормативна грошова оцінка земельних ділянок, переданих в оренду ФГ "Тімокс" не була розроблена.

Згідно інформаційного листа Вищого господарського суду від 19.11.2013р. № 01-06/1657/2013 "Про доповнення інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 N 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів"" нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Як на час укладання договорів оренди земельних ділянок, так і на час виникнення спору, обов'язковим елементом визначення розміру орендних платежів є нормативна грошова оцінка земельних ділянок (ст. 5 Закону України "Про оцінку земель"), яка у відповідності до положень статті 18 цього закону, проводиться не рідше як один раз у 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше як один раз у 7 - 10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею.

Отже, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

02.03.2015р. відповідач 2 повідомив, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, що перебувають в оренді у ФГ "Тімокс" визначалася на підставі наказу Державного комітету України по земельним ресурсам від 07.04.1995р. №24/87/70/45 "Про порядок грошової оцінки земель сількогосподарського призначення та населених пунктів", з урахуванням коефіцієнту індексації на момент укладення договору, як середня по сільській раді, проте, даний наказ втратив чинність 27.11.1995р.

Як підтверджується листами за вих. №09-3885/14 від 23.12.2014р. та №10-2206-0.4-133/2-15 від 21.01.2015р. відділом Держземагентства у Білогірському районі Хмельницької області були направлені заказні листи орендарю ФГ "Тімокс", щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок сількогосподарського призначення в частині збільшення орендної плати відповідно до Податкового кодексу України. Окрім того ФГ "Тімокс" нормативної грошової оцінки не замовляло та ніяких дій щодо приведення умов договору в частині розміру орендної плати у відповідність до Податкового кодексу України не вчиняло.

Підставою для укладення договору оренди і набуття права на оренду земельної ділянки, що перебуває у комунальній або державній власності, є рішення орендодавця.

Розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з'ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.

З огляду на те, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки є відповідне рішення органу державної влади, враховуючи, що суд дійшов висновку про незаконність та необхідність скасування розпорядження Білогірської райдержадміністрації №125/2006-р від 26.04.2006р., вимога прокурора про визнання недійсними договору оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.09.2006р. за № 010674800003 та договору оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.2006р. за № 010674800001, укладених на підставі спірних розпоряджень, визнається судом обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга першого заступника прокурора Хмельницької області підлягає задоволенню, рішення місцевого суду, відповідно до ст.ст. 103 та 104 ГПК України, - скасуванню, з ухваленням нового рішення про задоволення позову.

Судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги згідно зі ст.49 ГПК України покладається пропорційно на відповідачів у зв'язку із задоволенням позову (3 немайнові вимоги).

Керуючись ст.ст.49,99,101,103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу першого заступника прокурора Хмельницької області - задоволити.

2. Рішення господарського суду Хмельницької області від 31.03.15 у справі №924/178/15 скасувати. Прийняти нове рішення. Позов задоволити.

Визнати недійсним розпорядження Білогірської райдержадміністрації №125/2006-р від 26.04.2006р.

Визнати недійсним договір оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.09.2006р. за № 010674800003.

Визнати недійсним договір оренди землі від 14.06.2006р., про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.2006р. за № 010674800001.

3. Стягнути з Фермерського господарства "Тімокс" (Хмельницька область, Білогірський район, с. Шимківці, вул. Корчмівська, 1, код ЄДРПОУ 33409730) в доход Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1827,00 грн. витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви.

Стягнути з Фермерського господарства "Тімокс" (Хмельницька область, Білогірський район, с. Шимківці, вул. Корчмівська, 1, код ЄДРПОУ 33409730) в доход Державного бюджету України судовий збір в розмірі 913,50 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Стягнути з Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області (Хмельницька область, Білогірський район, смт. Білогір`я, вул. Шевченка, 46, код ЄДРПОУ 21316233) в доход Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1827,00 грн. витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви.

Стягнути з Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області (Хмельницька область, Білогірський район, смт. Білогір`я, вул. Шевченка, 46, код ЄДРПОУ 21316233) в доход Державного бюджету України судовий збір в розмірі 913,50 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

4. Доручити господарському суду Хмельницької області видати накази.

5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

6. Справу № 924/178/15 повернути до господарського суду Хмельницької області.

Головуючий суддя Демянчук Ю.Г.

Суддя Гулова А.Г.

Суддя Петухов М.Г.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.05.2015
Оприлюднено05.06.2015
Номер документу44501632
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/178/15

Постанова від 15.06.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 30.05.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 16.02.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 03.02.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 20.01.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 20.01.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 12.01.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 03.12.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 03.12.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 20.11.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні