ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" травня 2015 р.Справа № 916/364/15-г Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:
Головуючого судді: О.Л.Воронюка
Суддів: В.В. Лашина , М.А. Мирошниченко
За участю у судовому засіданні 19.05.2015:
Від ТОВ "Агротранс" - Крагель М.М., довіреність № б/н, дата видачі : 28.01.15;
Від ТОВ "Транссервіс 2008" - Бардук М.В., довіреність № б/н, дата видачі : 10.03.15;
Представник Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області та представник Виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області у судове засідання не з'явилися. Про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином.
при секретарі Кияшко Р.О.
За участю у судовому засіданні 28.05.2015:
Від ТОВ «Транссервіс 2008» - Радєв М.Г.; довіреність № 82; дата видачі:27.05.2015;
Від ТОВ «Агротранс» - Крагель М.М.; довіреність б/н; дата видачі: 28.01.2015;
Представник Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області та представник Виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області у судове засідання не з'явилися. Про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином.
при секретарі Станковій І.М.
Розглянувши апеляційну скаргу ТОВ "Транссервіс 2008"
на рішення господарського суду Одеської області від 27.02.2015 року
по справі № 916/364/15-г
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс"
до відповідачів:
1. Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області,
2. Виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області,
3. Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008"
про визнання права власності, визнання частково недійсними рішень та свідоцтв про право власності, скасування свідоцтв про право власності
Відповідно до ст.ст. 4 4 , 81 1 ГПК України здійснювалась фіксація судового процесу технічними засобами.
В судовому засіданні 28.05.2015р. відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Встановила:
31.01.2015 ухвалою господарського суду Одеської області порушено провадження за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс" до Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, до Виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" про визнання права власності, визнання частково недійсними рішень та свідоцтв про право власності, скасування свідоцтв про право власності
27.02.2015 рішенням господарського суду Одеської області позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс" до Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, Виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" про визнання права власності, визнання частково недійсними рішень та свідоцтв про право власності, скасування свідоцтв про право власності - задоволено.
Визнано право власності на навантажувально-вивантажувальну колію загальною довжиною 67,51 м, що примикає стрілочним переводом № 3 до продовження головної колії № X (10) Північного приймально- відправного парку станції Іллічівськ, та межею якої є знак "МПК" встановлений на відстані 114,2 м від гостряка СПЗ в бік стрілочного переводу №21, що знаходиться за адресою Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Залізнична, 1 за ТОВ "Агротранс".
Визнано частково недійсним п. 1 та п. 2 рішення виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 195 від 26.08.2011 р. про видачу ТОВ "Транссервіс 2008" свідоцтва право власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться в с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, в частині - "№ 5 під'їзна залізнична колія".
Визнано частково недійсним та скасовано свідоцтво про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" від 16.09.2011 року на нерухоме майно виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, розташовані за адресою Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, - видане Молодіжненською сільрадою Овідіопольського району Одеської області в частині: "під'їзна залізнична колія, № 5".
Визнано частково недійсним п.1. та п.2. рішення виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 190 від 28.09.2012р. "Про видачу ТОВ "Транссервіс 2008" Свідоцтва право власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться в с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3" в частині № 5 під'їзної колії.
Визнано частково недійсним та скасовано свідоцтво про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" від 16.10.2012 року на нерухоме майно виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, розташовані за адресою Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, - видане Молодіжненською сільрадою Овідіопольського району Одеської області в частині: "під'їзна залізнична колія, № 5".
Стягнено з Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс" судовий збір у розмірі 3335 (три тисячі триста тридцять п'ять) грн. 66 коп.
Стягнено з Виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс" судовий збір у розмірі 3335 (три тисячі триста тридцять п'ять) грн. 66 коп.
Стягнено з Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс" судовий збір у розмірі 3335 (три тисячі триста тридцять п'ять) грн. 66 коп.
Визнаючи частково недійсним п.1. та п.2. рішення виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 190 від 28.09.2012р. "Про видачу ТОВ "Транссервіс 2008" Свідоцтва право власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться в с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3" в частині № 5 під'їзної колії, господарський суд Одеської області послався те, що на рішення виконкому Молодіжненської сільради № 190 від 28.09.2012р. в частині видання, оформлення та реєстрації у встановленому порядку свідоцтво про право власності ТОВ "Транссервіс 2008" на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться на території Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району за адресою: с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, які в цілому складаються з літер вказаних у плані технічного паспорту, а саме за № 5 - під'їзної залізничної колії - суперечить розпорядженню № 666 Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області від 31.05.2005р., яким визнано право власності за ТОВ "Агротранс" на частину цієї колії.
Визнаючи частково недійсним п. 1 та п. 2 рішення виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 195 від 26.08.2011 р. про видачу ТОВ "Транссервіс 2008" свідоцтва право власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться в с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, в частині - "№ 5 під'їзна залізнична колія" господарський суд Одеської області обґрунтував свою позицію тим, що рішення виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 195 від 26.08.2011 р. в частині п. 1 та п. 2 не відповідає вимогам чинного законодавства, а також порушує охоронювані законом інтереси позивача щодо права володіння, користування, розпорядження нерухомим майном - залізничною колією № 5 на власний розсуд.
Щодо визнання частково недійсним та скасування свідоцтва про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" від 16.09.2011 року на нерухоме майно виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, розташовані за адресою Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, - видане Молодіжненською сільрадою Овідіопольського району Одеської області в частині: "під'їзна залізнична колія, № 5" та визнання частково недійсним та скасування свідоцтва про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" від 16.10.2012 року на нерухоме майно виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, розташовані за адресою Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, - видане Молодіжненською сільрадою Овідіопольського району Одеської області в частині: "під'їзна залізнична колія, № 5" господарський суд Одеської області зазначив про те, що свідоцтва про право власності від 16.09.2011 року та від 16.10.2012 року, як похідні документи, також, підлягають скасуванню (визнанню недійсними) щодо цього об'єкту.
Не погоджуючись із рішенням господарського суду Одеської області від 27.02.2015 до Одеського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою звернулось ТОВ «Транссервіс 2008» в якій просить скасувати зазначене рішення та прийняти нове яким відмовити у задоволенні позову посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
15.05.2015 до Одеського апеляційного господарського суду від ТОВ «Агротранс» надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому позивач просить залишити рішення господарського суду Одеської області від 27.02.2015 без змін, а апеляційну скаргу без задоволення посилаючись на те, що розпорядження № 666 від 31.08.2005 на момент його прийняття, а також дії голови Овідіопольської РДА з видання цього розпорядження не порушували прав, свобод та інтересів позивача, а щодо підсудності цієї справи, то на думку позивача твердження скаржника про підсудність справи адміністративним судам є хибним.
Інших відзивів на апеляційну скаргу до суду не надходило.
У судовому засіданні 19.05.2015 представником ТОВ «Транссервіс - 2008» було заявлено клопотання про зупинення провадження по справі.
Зазначене клопотання обґрунтовано тим, що у господарському суді Одеської області знаходиться справа № 916/1938/15 за позовом КСП ім.. Трофімова до Овідіопольської районної державної адміністрації, ТОВ «Агротранс» про визнання недійсним розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 31 серпня 2005 № 666 «Про визнання права власності на залізничні під'їзні шляхи № 1,2,3 ТОВ «Агротранс».
Також представником ТОВ «Транссервіс - 2008» заявлено усне клопотання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні ТОВ «Транссервіс - 2008» Колективне сільськогосподарське підприємство «ім.. Трофімова»
Вказані клопотання були залишені відкритими до наступного судового засідання.
У судовому засіданні 28.05.2015 представником ТОВ «Транссервіс 2008» заявлено клопотання про залучення до матеріалів справи додаткових документів, саме: копії витягу з кримінального провадження № 12015160380000888, копії висновку юридичного відділу апарату Одеської обласної державної адміністрації, копії рішення апеляційного суду Одеської області від 25.02.2015 у справі № 22-ц/785/448/15.
Неможливість подання до господарського суду Одеської області рішення апеляційного суду Одеської області зі справи № 22-ц/785/448/15 від 25.02.2015 скаржник обґрунтував відсутністю його повного тексту на момент винесення оскаржуваного рішення.
Неможливість подання до господарського суду Одеської області копії висновку юридичного відділу апарату Одеської обласної державної адміністрації скаржником обгрунтовано тим, що зазначений документ було отримано ТОВ «Транссервіс 2008» лише 21.05.2015 що унеможливило його подання до суду раніше.
Згідно ст.32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Статтями 33 та 34 вказаного кодексу передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Колегія суддів апеляційної інстанції відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, зважаючи на доведеність позивачем неможливості надання вищевказаних документів суду попередньої інстанції, задовольняє зазначене вище клопотання скаржника та долучає ці документи до матеріалів справи.
Також представником ТОВ «Транссервіс 2008» вдруге заявлено клопотання про зупинення провадження.
У клопотанні скаржник зазначив, про те що в провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа № 815/2888/15 про визнання протиправним і скасування розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації № 666 від 31.08.2005 за позовом прокуратури Овідіопольського району Одеської області в інтересах держави до Овідіопольської районної державної адміністрації та враховуючи те, що предметом розгляду зазначеної справи та справи № 916/1938/15, що розглядається у господарському суді Одеської області є відповідність Закону та Конституції розпорядження № 666 від 31.08.2005, яке у даній справі є доказом що підтверджує право власності позивача дана справа не може бути розглянута до вирішення пов'язаних з нею вищезазначених судових справ.
Згідно ч. 1 ст. 79 ГПК України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.
Отже, враховуючи вимоги закону, для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному випадку повинен з'ясовувати, як пов'язана справа, яка розглядається даним судом, із справою, що розглядається іншим судом, а також чим обумовлюється неможливість розгляду даної справи.
Крім того, сама по собі взаємопов'язаність двох справ ще не свідчить про неможливість розгляду та прийняття рішення у іншій справі. Пов'язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі; в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення (частини друга - четверта статті 35 ГПК України). Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.
Оскільки, заявник належними та допустимими доказами не довів неможливість розгляду даної справи до вирішення інших справ, що розглядається іншим судом то колегія суддів не вбачає правових підстав для задоволення заявленого клопотання та зупинення провадження у справі.
Також ТОВ «Транссервіс 2008» заявлено усне клопотання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні ТОВ «Транссервіс - 2008» Колективне сільськогосподарське підприємство «ім.. Трофімова» та регіональне відділення фонду державного майна України.
Колегія суддів, розглянувши клопотання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні ТОВ «Транссервіс - 2008» Колективне сільськогосподарське підприємство «ім.. Трофімова» та регіональне відділення фонду державного майна України, дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення даного клопотання, оскільки відповідачем належним чином не обґрунтовано, яким чином рішення суду у даній справі може вплинути на законні права та обов'язки Колективного сільськогосподарського підприємства «ім.. Трофімова» та регіонального відділення фонду державного майна України.
Заслухавши присутніх представників сторін, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи на предмет їх юридичної оцінки господарським судом Одеської області, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла до наступних висновків.
Згідно приписів частини першої статті 101 ГПК України апеляційний суд переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами. Додаткові докази приймаються апеляційним судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч.1 ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
За ч.ч.2-3 ст. 16 ЦК України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема: визнання права; відновлення становища, яке існувало до порушення; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно статті 316 Цивільного кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Положенням статті 319 Цивільного кодексу України визначено, що: власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд; власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Статтею 321 Цивільного кодексу України закріплено, що: право власності є непорушним; ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Приписами статті 328 Цивільного кодексу України визначено, що право власності набувається на підставах, не заборонених законом та вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Як вбачається з статті 392 Цивільного кодексу України, власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Судовою колегією встановлено, що 31.08.2005 р. Овідіопольська районна державна адміністрація Одеської області прийняла розпорядження № 666 про визнання права власності на залізничні під'їзні шляхи № 1,2,3 за ТОВ "Агротранс" .
Згідно до п. 1.1. технічного паспорту від 2005р. залізничний під'їзний шлях, що примикає до скидуючий стрилці №1 до продовження шляху №10 Північного парку станції Іллічівськ Одеської залізниці належить ТОВ "Агротранс".
У п. 1.3. техпаспорту зазначено, що межами під'їзного шляху ТОВ "Агротранс" є: з боку станції - ізольовані стики маневрового світлофору МІ, з протилежної сторони - брама підприємства (межа під'їзного шляху "Уч. хоз ім. Трофімова").
Пунктом 1.4. встановлено, що під'їзний залізничний шлях ТОВ "Агротранс" має шляховий розвиток в кількості одного навантажувально - вивантажувального шляху. Загальна протяжність шляху становить 66 м.
У п. 1.6 вказано, що приєднання до під'їзних шляхів інших підприємств та організацій - межує з "Уч. хоз ім. Трофімова", межею під'їзного шляху є брама ТОВ "Агротранс".
Згідно з п.1.1. техпаспорту 2014 року під'їзна колія ТОВ "Агротранс" примикає стрілочним переводом №3 до продовження головної колії № X (10) Північного приймально- відправного парку станції Іллічівськ.
Межею під'їзної колії ТОВ "Агротранс" є знак "МПК" встановлений на відстані 114,2 м від гостряка СПЗ в бік стрілочного переводу №21.
Під'їзна залізнична колія ТОВ "Агротранс" має колійний розвиток у кількості однієї навантажувально - вивантажувальної колії. Загальна довжина під'їзної колії, згідно експлікації колійного розвитку, що додається до паспорту - 67,51 м.
Судовою колегією встановлено, що до Одеського адміністративного суду України ТОВ "Транссервіс 2008" звернувся із позовом до Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, треті особи, які не заявляють вимог на стороні відповідача - Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області, ТОВ "Агротранс" - про скасування розпорядження № 666 від 31.08.2005 р.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.04.2013, яка у подальшому залишена в силі ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03.07.2013р. за №1570/5287/2012, було відмовлено в задоволенні позову.
Зазначене судове рішення обґрунтовано тим, що залізнична колія №5 при станції Іллічівськ Одеської залізниці не була предметом купівлі-продажу нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу від 28.12.2010р між ТОВ "Транссервіс 2008" та КСП ім.. А.Ф. Трофімова, в якому відсутні жодні посилання на придбання ТОВ "Транссервіс 2008" будь-яких залізничних колій.
ТОВ "Транссервіс 2008" звернувся до голови Одеської обласної державної адміністрації з листом № 121 від 05.12.2013 р. з проханням скасувати розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 31.08.2005 року № 666 "Про визнання права власності на залізничні під'їзні шляхи № 1, 2, З ТОВ "Агротранс".
Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації № 1307/А- 2013 від 12.12.2013 р. скасовано розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 31 серпня 2005 року № 666 "Про визнання права власності на залізничні під'їзні шляхи № 1, 2, З ТОВ "Агротранс".
Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 13.03.2014 р. у справі № 815/1216/14, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.10.2014, задоволений адміністративний позов ТОВ "Агротранс" до Одеської обласної державної адміністрації за участю третіх осіб - ТОВ "Транссервіс 2008" та Овідіопольської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій з надання розпорядження та визнання нечинним розпорядження № 1307/А-2013 від 12.12.2013 р. "Про скасування розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 31 серпня 2005 року № 666 "Про визнання права власності на залізничні під'їзні шляхи №1,2,3 ТОВ "Агротранс".
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судовою колегією ТОВ "Транссервіс 2008" 04.03.2011р. уклав з Молодіжненською сільрадою договір оренди земельної ділянки (тимчасовий), загальною площею 1,9885га строком на один рік.
Відповідно до п.1.4. договору - на земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомості - виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що належать Орендарю на підставі договору купівлі-продажу від 28.12.2010р. без посилання на будь-яку колію.
Зі змісту договору оренди від 04.03.2011 р. та рішення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району № 163-УІ від 04.03.2011 р., вбачається що ТОВ "Транссервіс 2008" в тимчасову оренду терміном на 1 рік була передана земельна ділянка для обслуговування виробничих та невиробничих споруд матеріального складу, що належать товариству на підставі Договору купівлі-продажу від 28.12.2010 р., посвідченого приватним нотаріусом Овідіопольського районного нотаріального округу Одеської області, Горбань М.В. та зареєстрованого в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно 04.02.2011. Але як вже було вищезазначено, залізнична колія не входила до предмету договору купівлі-продажу від 28.12.2010, тобто земельна ділянка не була відведена під залізничну колію.
Як вірно встановлено господарським судом Одеської області, використовуючи даний договір як доказ належного користування земельною ділянкою та технічний паспорт на нерухоме за адресою по вул. Залізнична, З, виготовлений КП Овідіопольським РБТІ 15.02.2011 р., ТОВ "Транссервіс 2008" звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Молодіжненської сільради про визнання права власності на самочинно збудоване та реконструйоване нерухоме майно за адресою: Одеська обл., с. Молодіжне, вул. Залізнична,3.
Рішенням господарського суду Одеської області від 01.08.2011 року у справі № 11/17-2635-2011 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссервіс 2008" до Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області задоволений, визнано за ТОВ "Транссервіс 2008" право власності на нерухоме майно, в тому числі на спірну залізничну колію.
На підставі рішення господарського суду Одеської області від 01.08.2011 р., Виконком Молодіжненьської сільської ради Овідіопольського району Одеської області 26.08.2011 р. прийняв рішення № 195 про визнання права власності на нерухоме майно за ТОВ "Транссервіс 2008".
16.09.2011 року на підставі цього рішення Молодіжненьська сільська рада Овідіопольського району Одеської області видала ТОВ "Транссервіс 2008" свідоцтво про право власності на нерухоме майно. В переліку свідоцтва зазначена залізнична колія № 5, але не визначені її межи, довжина та інші характеристики.
Комунальним підприємством "Овідіопольське районне бюро технічної інвентаризації" зареєстровано право власності за ТОВ "Транссервіс 2008" на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3.
22.05.2012 постановою Одеського апеляційного господарського суду, залишеною без змін Вищим господарським судом України, скасовано рішення господарського суду Одеської області від 01.08.2011 року за справою № 11/17-2635-2011 та відмолено ТОВ "Транссервіс 2008" у задоволені позовних вимог щодо визнання права власності на нерухоме майно.
Отже, колегія суддів погоджується із висновком господарського суду Одеської області про те, що підстави для прийняття 26.08.2011 р. рішення Виконкомом Молодіжненьської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 195 та видачі 16.09.2011 року на підставі цього рішення Молодіжненьською сільською радою Овідіопольського району Одеської області свідоцтва про право власності ТОВ "Транссервіс 2008" на нерухоме майно, в тому числі на залізничну колію № 5, відсутні.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
Відповідно до ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.
В рішенні Конституційного суду України № 7-рп/2009 від 16.04.2009 року (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначено, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти.
До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію (п. 4 Рішення № 7-рп/2009 від 16.04.2009 року).
Рішення виконавчого комітету ради з питань, які належать до компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою, і що раді належить право скасовувати акти виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень (п. 4.1 Рішення № 7-рп/2009 від 16.04.2009 року).
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання (п. 5 Рішення № 7-рп/2009 від 16.04.2009 року).
Частиною 1 статтею 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
28.09.2012 виконкомом Молодіжненської сільради прийнято рішення №190, яке стало підставою для видачі Свідоцтва про право власності від 16.10.2012р. про право власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу (у т.ч. - на спірну під'їзну колію), що розташовані за адресою: Одеська обл., Овідіопольський р., с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3 на підставі рішення виконкому Молодіжненської сільради №190 від 28.09.2012р.
Зазначене рішення прийнято на підставі заяви "про оформлення права власності з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно - виробничі та невиробничі будівлі матеріального складу, що знаходяться на території Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району в с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3 з відповідним пакетом документів, зокрема копією рішення постійно діючої комісії по вводу в експлуатацію та ліквідацію основних засобів по списанню непридатних до експлуатації малоцінних об'єктів від 25.09.2011 р., копією Декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстровану Інспекцією ДАБК в Одеській області від 25.09.2012 року за № ОД 14112173985, копія договору оренди земельної ділянки від 28.03.2012 р. (реєстровий № 512370004001074 від 06.04.2012р.).
17.10.2012р. КП "Овідіопольське районне БТІ" зареєстровано право власності за ТОВ "Транссервіс 2008" на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3.
27.12.2013р. реєстраційною службою Овідіопольського райуправління юстиції Одеської області внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності запис про реєстрацію за ТОВ "Транссервіс 2008" права власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що розташовані за адресою: Одеська обл., с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, у перелік яких (серед іншого) також увійшла під'їзна залізнична колія (порядковий номер 5).
Як вірно встановлено господарським судом Одеської області доказами наявності у особи права власності на залізничну під'їзну колію є наступні документи: акт введення в експлуатацію та встановлення залізницею Порядку обслуговування залізничної під'їзної колії - для новозбудованої залізничної колії; масштабний план; технічний паспорт; поздовжній та поперечний профілі залізничних колій; креслення штучних споруд.
Проте господарським судом Одеської області встановлено, що Виконкому Молодіжненської сільської ради, зокрема, акт введення в експлуатацію спірної залізничної колії або його копія жодного разу не подавались ТОВ "Транссервіс 2008".
Отже, рішення виконкому Молодіжненської сільради № 190 від 28.09.2012р. в частині видати, оформити та зареєструвати у встановленому порядку свідоцтво про право власності ТОВ "Транссервіс 2008" на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться на території Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району за адресою: с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, які в цілому складаються з літер вказаних у плані технічного паспорту, а саме за № 5 - під'їзної залізничної колії - суперечить розпорядженню № 666 Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області від 31.05.2005р., яким визнано право власності за ТОВ "Агротранс" на частину цієї колії.
Судова колегія погоджується із висновком господарського суду Одеської області про те, що рішення виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 190 від 28.09.2012р. в частині п. 1 та п. 2 не відповідає вимогам чинного законодавства, а також порушує охоронювані законом інтереси позивача щодо права володіння, користування, розпорядження нерухомим майном - залізничною колією № 5 на власний розсуд.
Колегія суддів звертає увагу на те, що саме свідоцтво про право власності не є правочином, його наслідком не є виникнення, зміна чи припинення правовідносин. Свідоцтво про право власності є лише документом, яким оформлюється (підтверджується) право власності. Поряд з цим, суд зазначає, що питання правомірності видачі та дії свідоцтва про право власності на нерухоме майно безпосередньо залежить від законності рішення органу, на підставі якого таке свідоцтво видане.
Отже, господарський суд Одеської області правомірно дійшов висновку про те, що наслідки визнання недійсними вищезазначених актів органу місцевого самоврядування в частині - "№ 5 під'їзна залізнична колія", свідоцтва про право власності від 16.09.2011 року та від 16.10.2012 року, як похідні документи, також, підлягають скасуванню (визнанню недійсними) щодо цього об'єкту.
Звертаючись до суду із апеляційною скаргою ТОВ «Транссервіс - 2008» як на одну із підстав для скасування оспорюваного рішення послалося на те, що господарським судом Одеської області не надавалася правова оцінка правомірності чи неправомірності Розпорядження № 666 від 31.08.2005.
Проте зазначене твердження судовою колегією не приймається оскільки і постановою Одеського оружного адміністративного суду від 09.04.20143 у справі № 1570/5287/2012 якою відмовлено у задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Транссервіс 2008» до Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - кооперативне сільськогосподарське підприємство ім. А.В.Трофімова, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області, товариство з обмеженою відповідальністю «Агротранс», про визнання дій протиправними та визнання нечинним розпорядження, і ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.10.2014 у справі № 815/1216/14, якою визнано протиправними дії Одеської обласної державної адміністрації щодо видання розпорядження №1307/А-2013 від 12.12.2013 року «Про скасування розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 31 серпня 2005 року №666» про визнання права власності на залізничні під'їзні шляхи №1,2,3 ТОВ "Агротранс" та визнано протиправним та скасовано розпорядження Одеської обласної державної адміністрації №1307/А-2013 від 12.12.2013 року «Про скасування розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 31 серпня 2005 року №666» про визнання права власності на залізничні під'їзні шляхи №1,2,3 ТОВ "Агротранс", підтверджена правомірність розпорядження № 666 від 31.08.2005.
Судовою колегією також не приймається посилання скаржника у своїй апеляційній скарзі про те, що позивачу слід було звертатися до адміністративного суду з вимогами про визнання актів місцевого самоврядування, свідоцтв, виданих на підставі цих актів незаконними з огляду на наступне.
Предметом позову в даній справі є матеріально-правова вимога про визнання недійсними та скасування індивідуально-правових актів, рішень виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 195 від 26.08.2011 р про видачу ТОВ "Транссервіс 2008" свідоцтва право власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться в с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3, в частині - "№ 5 під'їзна залізнична колія" та № 190 від 28.09.2012р. "Про видачу ТОВ "Транссервіс 2008" Свідоцтва право власності на виробничі та невиробничі будівлі та споруди матеріального складу, що знаходяться в с. Молодіжне, вул. Залізнична, 3" в частині № 5 під'їзної колії та скасування свідоцтв на право власності, виданих на підставі зазначених рішень.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією із сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа чи інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Крім того, відповідно до частини 3 статті 22 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх підсудності., та на вимоги статтей 1, 4-1, 12 ГПК господарські суди розглядають справи в порядку позовного провадження, коли склад учасників спору відповідає приписам статті 1 ГПК, а правовідносини, з яких виник спір, мають господарський характер.
У вирішенні питання про те, чи є правовідносини господарськими, а спір -господарським, слід виходити з визначень, наведених у статті 3 Господарського кодексу України. Господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов: а) участь у спорі суб'єкта господарювання; б) наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин; в) відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.
Власник майна, права якого порушено внаслідок видання правового акта органом місцевого самоврядування, має право звернутися до суду з позовом про визнання такого акта незаконним та про його скасуванням відповідно до статті 393 ЦК України. Також за приписами частини 3 ст. 215 ЦК України право на заперечення правочину, недійсність якого прямо не встановлена законом, на підставах, встановлених законом, належить не тільки сторонам правочину, але і заінтересованій особі; такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин). Також у передбачених законодавством випадках захисту в порядку глави 29 Цивільного кодексу України підлягає право на чуже майно.
Предметом спору у даній справі є визнання права власності, визнання частково недійсними рішень та свідоцтв про право власності, скасування свідоцтв про право власності, тобто між сторонами існує спір про право, що в свою чергу виключає її розгляд у порядку адміністративного судочинства.
Аналізуючи матеріали справи, судова колегія доходить до висновку про те, що судом першої інстанції цілком вірно встановлені обставини справи, ним дана правильна юридична оцінка із застосуванням належних норм матеріального права з дотриманням норм процесуального права.
Враховуючи, що інші доводи апеляційної скарги ТОВ "Транссервіс 2008" не спростовують правильних висновків місцевого господарського суду, підстави для задоволення апеляційної скарги ТОВ "Транссервіс 2008" та скасування рішення господарського суду Одеської області від 27.02.2015 року по справі № 916/364/15-г відсутні.
Керуючись ст.ст. 85, 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів -
постановила:
Рішення господарського суду Одеської області від 27.02.2015 року по справі № 916/364/15-г залишити без змін, а апеляційну скаргу ТОВ "Транссервіс 2008" без задоволення.
Повний текст складено та підписано 02.06.2015
Головуючий суддя О.Л. Воронюк
Суддя В.В. Лашин
Суддя М.А. Мирошниченко
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2015 |
Оприлюднено | 05.06.2015 |
Номер документу | 44501646 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Воронюк О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні