Постанова
від 03.06.2015 по справі 722/763/15-а
СОКИРЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер 722/763/15-а

Номер провадження 2-а/722/26/15

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 червня 2015 року Сокирянський районний суд Чернівецької області в складі:

головуючого судді Побережної О.Д.

при секретарі Горн Г.П.

за участі: представника прокуратури Сокирянського району Чернівецької області Бандуряк Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Сокиряни адміністративну справу за позовом, поданим прокурором Сокирянського району Чернівецької області Руснаком П.А. в інтересах неповнолітнього ОСОБА_3 до комунального закладу «Чернівецька загальноосвітня школа-інтернат № 4», третя особа на стороні позивача без самостійних вимог - служба у справах дітей Сокирянської районної державної адміністрації Чернівецької області про визнання протиправними дій та стягнення недоплаченої одноразової грошової допомоги, -

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Сокирянського району Чернівецької області Руснак П.А. 12.05.2015 року звернувся до суду з вищезазначеним позовом в інтересах неповнолітнього ОСОБА_3

Посилається на те, що ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, є дитиною, позбавленою батьківського піклування, що підтверджується рішенням виконавчого комітету Білоусівської сільської ради № 122 від 25.07.2008 року.

Протягом 2006-2014 років він навчався в КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» та перебував на повному державному утриманні,

З вересня 2014 року і по теперішній час ОСОБА_3 навчається у державному професійно-технічному навчальному закладі «Чернівецький професійний будівельний ліцей».

У зв'язку із закінченням ОСОБА_3 інтернатного закладу та вступом його до ліцею, адміністрацією КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» неповнолітньому ОСОБА_3 виплачено грошову допомогу у розмірі 42,50 грн.

Адміністрація КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» при складанні кошторису для виплати грошової допомоги, а також виплати випускнику школи ОСОБА_3 вказаної грошової допомоги, керувалася положеннями постанови Кабінету Міністрів України «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 05.04.1994 року №226 та листом Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації № 01-31/5208 від 20.12.2013 «Про формування бюджетних запитів на 2014 рік», згідно яких передбачено виплату грошової допомоги в розмірі 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, що складає 42,50 грн.

Згідно статті 7 Закону України «Про Державний бюджет на 2014 рік» установлено прожитковий мінімум на дітей віком від 6 до 18 років: у 2014 році - 1286 гривень.

Таким чином, ОСОБА_3 повинен був отримати грошову допомогу у розмірі 7716 грн. (1286 грн. х 6) замість 42,50 грн., відповідно йому не доплачено 7673,5 гривень.

Просить визнати протиправними дії КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» щодо невиплати випускнику ОСОБА_3 одноразової грошової допомоги та стягнути з відповідача на користь ОСОБА_3 недоплачену одноразову грошову допомогу у розмірі 7673,50 грн. Стягнути з відповідача судові витрати по справі.

Ухвалою Сокирянського районного суду Чернівецької області від 22.05.2015 року було визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду прокурором з зазачненим позовом.

Представник прокуратури у судовому засіданні позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити.

ОСОБА_3 в судове засідання не з`явився, однак подав заяву про проведення судового розгляду без його присутності. Позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити.

Представник відповідача у попередньому судовому засіданні позовні вимоги не визнала та подала письмові заперечення на позов. У судовому засідання представник не з`явилася, належним чином була повідомлена про час та місце його проведення, однак подала письмову заяву про проведення судового розгляду без присутності представника.

Згідно письмових заперечень представник відповідача визнає обставини виплати ОСОБА_3 одноразової грошової допомоги у розмірі 42,5 грн.

Однак, вважає, що відповідно до ст. ст. 25, 39-9 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13.01.2005 року № 2342-ІV, а також постанови Кабінету Міністрів України «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 05.04.1994 року №226, слід керуватися підпунктом 1 п. 1 п.13 зазначеної постанови, яка передбачає виплату грошової допомоги при вступі дитини, позбавленої батьківського піклування, на навчання до професійно-технічних закладів у розмірі не менше 2,5 неоподатковуваних мінімуму доходів громадян. Вважає, що одноразова грошова допомога у розмірі шести прожиткових мінімумів відповідно до підпункту 2 п. 13 зазначеної постанови видається при працевлаштуванні дитини, позбавленої батьківського піклування. Оскільки дана дитина продовжує навчання після школи, то після закінчення професійно-технічного чи вищого навчального закладу вона може двічі отримати допомогу у розмірі 6 прожиткових мінімумів доходів громадян, а це суперечить ч.9 ст.8 Закону, в якій зазначено, що державні соціальні стандарти, нормативи споживання, нормативи забезпечення є однаковими для всіх дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, незалежно від форми їх влаштування.

Крім того, лист управління освіти і науки, молоді і спорту Чернівецької обласної державної адміністрації № 01-31/5208 від 20.12.2013 року, яким керувався КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» при виплаті грошової допомоги ОСОБА_3 має для даного закладу обов'язковий характер, оскільки згідно їхнього статут вони підпорядковані щодо оперативного управління зазначеному державному органу.

Крім того, до 2015 року розподіл обсягів видатків місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів між державними та місцевими бюджетами, затвердженої постанови КМУ «Деякі питання розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів» від 08.1.22010 року №1149. У даній формулі були враховані додаткові асигнування на плановий бюджетний період на виплату одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів дітям сиротам і дітям, позбавлених батьківського піклування, що перебували під опікою (піклуванням) або на повному державному утриманні, під час працевлаштування їх після закінчення навчального закладу.

Статтею 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 28.12.2014 року встановлено порядок розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами за формулою, у якій також враховані додаткові асигнування на плановий бюджетний період на виплату одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів дітям - сиротам і дітям, позбавлених батьківського піклування, що перебували під опікою (піклуванням) або на повному державному утриманні, під час працевлаштування їх після закінчення навчального закладу.

Отже, вважають, що випускники набувають право на одноразово грошову допомогу в розмірі 6 прожиткових мінімумів лише в разі працевлаштування.

Представник третьої особи в судовому засідання не з`явилася, однак подала заяву про проведення попереднього судового засідання без її присутності у зв`язку з зайнятістю на роботі. Крім того, зазначено, що не заперечує щодо задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч.2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Заслухавши доводи представника прокуратури, вивчивши заперечення на позов, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступні обставини.

ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, є дитиною, позбавленою батьківського піклування, що підтверджується копією рішенням виконавчого комітету Білоусівської сільської ради Сокирянського району Чернівецької області № 122 від 25.07.2008 року.

З відповіді КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» від 20.04.2015 року № 308 на запит прокуратури Сокирянського району Чернівецької області встановлено, що ОСОБА_3 навчався в даному навчальному закладі в період з 31.08.2006 року по 30.05.2014 року та як дитина, позбавлена батьківського піклування, перебував на повному державному утриманні.

Відповідно до довідки державного професійно-технічного закладу Чернівецький професійний будівельний ліцей» №340 від 09.12.2014 року ОСОБА_3 навчається в даному навчальному закладі з 01.09.2014 року зі статусом учень із числа дітей, позбавлених батьківського піклування.

Згідно копії наказу №275 від 02.09.2014 року та платіжної відомості № 4 від 15.09.2014 року КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4», ОСОБА_4 15.09.2014 року було виплачено матеріальну допомогу при вступі до професійно-навчального закладу, як дитині, яка залишилася без батьківського піклування у сумі 42,5 грн.

Відповідно до зазначеної відповіді на запит прокурату та письмових заперечень відповідача дана сума є одноразовою грошовою допомогою, яка була виплачена ОСОБА_3 у зв`язку із закінченням навчання та яка була нарахована відповідно до п.п. 1 п 13 постанови КМУ «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт, дітей, які залишилися без піклування батьків» від 05.04.1994 року № 226.

Однак, дані дії відповідача є протиправними, виходячи з наступного.

Відповідно до п. 1 ст. 3 «Конвенції про права дитини» від 20.11.1989 року зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995 року та ратифікованими Законом України «Про прийняття зміни до Конвенції про права дитини» від 03.04.2003 року №717-ІV в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини

Згідно ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та способом, що передбачені Конституцією України та законами України.

Статтею сорок шостою Конституції України гарантоване право кожного громадянина на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13.01.2005 року № 2342-ІV (далі - Закон) визначено правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, і є складовою частиною законодавства про охорону дитинства.

Відповідно до ст. 2 даного Закону законодавство України про соціальний захист дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, складається з Конституції України, цього Закону та інших законодавчих актів, що регулюють правовідносини, пов'язані з наданням матеріальної, соціальної та правової допомоги дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, а також особам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

Статтею четвертою Закону визначено, що заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою.

Державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

При цьому визначено, що державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються у т.ч. щодо мінімального стандарту разової державної фінансової допомоги при закінченні такими дітьми виховного, навчального закладу чи при закінченні перебування таких дітей у різних формах влаштування після досягнення ними 18-річного віку.

Відповідно до ч. 7 ст. 8 даного Закону України випускники начальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи органів праці та соціального захисту населення одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України.

При цьому ч. 8 ст. 7 Закону визначає, що державні соціальні стандарти, нормативи споживання, нормативи забезпечення є однаковими для всіх дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, незалежно від форми їх влаштування та утримання, і затверджуються відповідно до законодавства.

Відповідно до ст. 1 Закону дано визначення терміну «випускники закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» - це особи, які перебували на повному державному забезпеченні у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, і закінчили своє перебування у зазначеному закладі у зв'язку із закінченням навчання.

Суд вважає необгрунтованими заперечення відповідача щодо створення нерівностей для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування у разі неодноразовості виплати даної грошової допомоги після закінчення декількох навчальних закладів у порівнянні з дітьми, які закінчать лише один навчальний заклад, оскільки в даному випадку мова йде про порядок здійснення виплати - одноразовість здійснення виплати у визначеному Законом розміру, а не в можливості отримання її дитиною лише один раз.

Крім того, згідно положень даного Закону виплата даної грошової допомоги не пов`язана з працевлаштуванням дитини, а лише з обставиною закінченням нею навчального закладу.

Відповідно до зазначеного, суд вважає необґрунтованими заперечення в частині врахування при здійсненні зазначеної виплати Формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів між державними та місцевими бюджетами, затвердженої постанови КМУ «Деякі питання розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів» від 08.1.22010 року №1149 та ст. 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 28.12.2014 року

Стаття 25 Закону визначає, що порядок відшкодування витрат, пов'язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м'який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.

Ст. 39-9 Закону також визначає, що порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повне державне забезпечення відповідно до статті 8 цього Закону при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу відповідно до норм забезпечення випускників закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, у даному випадку ст.ст. 25, 39-9 Закону визначає, що КМУ встановлює порядок виплати даної допомоги, а не її розмір, який визначений Законом і не може змінений будь-яким підзаконним нормативно-правовим актом.

Крім того, п. 2 Прикінцевих та перехідних положень даного Закону визначено, що Закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.

Враховуючи загальні засади пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, а також принцип верховенства права, яким керується суд відповідно до ч.1 ст. 8 КАС України при вирішенні даної справи, суд приходить до висновку, що застосуванню до даних правовідносин підлягає саме Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13.01.2005 року № 2342-ІV.

Отже, заперечення представника відповідача в вищезазначеній частині також суд вважає необґрунтованими.

Щодо обов`язковості лист управління освіти і науки, молоді і спорту Чернівецької обласної державної адміністрації № 01-31/5208 від 20.12.2013 року, яким керувався КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №4» при виплаті грошової допомоги ОСОБА_3, то оскільки він не є нормативно-правовим актом, відповідно посилання відповідача на обов`язковість його врахування під час здійснення виплати встановленої Законом допомоги є безпідставним.

Згідно ст.7 Закону України «Про Державний бюджет на 2014 рік» прожитковий мінімум для дітей віком від 6 до 18 років встановлений у розмірі 1286 грн.

Таким чином, розмір одноразової допомоги, передбачений ч.7 ст. 8 Закону складає: 1286 Х6 = 7716 (грн.), а відповідно сума недоплати складає: 7716 - 42,50 = 7673,5 (грн.).

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судом не вирішується питання про розподіл судових витрат у відповідності до положень ст. 94 КАС України, оскільки вони під час подання позову та під час судового розгляду здійсненні не були.

На підставі п.1 ст. 3 «Конвенції про права дитини» від 20.11.1989 року зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995 року та ратифікованими Законом України «Про прийняття зміни до Конвенції про права дитини» від 03.04.2003 року №717-ІV, ч.2 ст. 19, 46 Конституції України, ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей , позбавлених батьківського піклування» від 13.01.2005 року № 2342-ІV, ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет на 2014 рік» та керуючись ст.ст. 5, 6, 7,8, 9, 71 ч.2, 158-163, 167 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги прокурора Сокирянського району Чернівецької області Руснака П.А., заявлені в інтересах неповнолітнього ОСОБА_3 до комунального закладу «Чернівецька загальноосвітня школа-інтернат № 4», третя особа на стороні позивача без самостійних вимог - служба у справах дітей Сокирянської районної державної адміністрації Чернівецької області про визнання протиправними дій та стягнення недоплаченої одноразової грошової допомоги - задовольнити.

Визнати протиправними дії комунального закладу «Чернівецька загальноосвітня школа-інтернат № 4» щодо невиплати ОСОБА_3 після закінчення ним даного навчального закладу одноразової грошової допомоги у розмірі, встановленому ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей , позбавлених батьківського піклування» від 13.01.2005 року № 2342-ІV.

Стягнути з комунального закладу «Чернівецька загальноосвітня школа-інтернат № 4» (юридична адреса: 58023, м. Чернівці, вул. М. Олімпіади, буд. 3а, код 14271820, МФО 856135, р/р №35412001032536 ГУДКСУ Чернівецької області) на користь ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстрованого за адресою: с. Білоусівка Сокирянського району Чернівецької області, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 - недоплачену одноразову грошову допомогу у розмірі 7673 (семи тисяч шістсот семи десяти трьох) грн. 50 коп.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Сокирянський районний суд Чернівецької області протягом десяти днів з дня її проголошення, а особами, які не були присутні під час її проголошення протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова суду набирає законної сили у порядку встановленому ст. 254 КАС України.

Головуючий:

Постанова суду складена у повному обсязі 05.06.2015 року

Дата ухвалення рішення03.06.2015
Оприлюднено10.06.2015
Номер документу44654523
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —722/763/15-а

Постанова від 03.06.2015

Адміністративне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Побережна О. Д.

Ухвала від 22.05.2015

Адміністративне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Побережна О. Д.

Постанова від 03.06.2015

Адміністративне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Побережна О. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні