Справа № 524/3088/15-а
Провадження №
ПОСТАНОВА
І м е н е м У к р а ї н и
12.05.2015 року, Автозаводський районний суд м. Кременчука Полтавської області в складі:головуючого судді - Предоляк О.С.
при секретарі - Коваль Т.М.,
з участю представників: позивача Штепи О.В., відповідача - Мазур О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м Кременчуці адміністративну справу за позовом приватного підприємства "БОН ЧІБО" до Кременчуцької міської ради Полтавської області, про визнання окремого положення рішення протиправним та його скасування,-
В С Т А Н О В И В:
До суду із адміністративним позовом звернулося ПП "БОН ЧІБО" до Кременчуцької міської ради Полтавської області, в якому просить визнати протиправним та скасувати п. 11.2.4. рішення LІІІ сесії Кременчуцької міської ради Полтавської області VІ скликання від 25.11.2014 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" в частині покладення на приватне підприємство "БОН ЧІБО" обов"язку сплатити за фактичне використання земельної ділянки за період з дня набуття права власності на об"єкт нерухомого майна, розміщений на земельній ділянці - 17.05.2011 року до дня прийняття цього рішення та обов"язку нарахувати та оплатити орендну плату за фактичне використання земельної ділянки площею 33255 кв.м в розмірі 4% від нормативно-грошової оцінки землі за період з дня прийняття цього рішення до дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
Вказує, що є власником будівлі збірно - розбірної товарної бази, що знаходиться по вул. Першотравневій, 2 -Б в м. Кременчуці Полтавської області.
Вважає окремі положення рішення протиправним, таким, що прийнятий поза межами повноважень Кременчуцької міської ради Полтавської області і таким, що порушує права та охоронювані законом інтереси підприємства, створюючи безпідставні зобов'язання щодо сплати орендної плати за період, що передує укладенню договору оренди землі.
У судовому засіданні представник позивача - Штепа О.В. позовні вимоги підтримує.
Представник відповідача - Кременчуцької міської ради Полтавської області - Мазур О.А. позов визнає.
Суд, вислухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи і оцінивши докази, як кожний окремо так і в їх сукупності, приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог з наступних підстав.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто, протягом розумного строку.
У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ст. 12 ЗК України передбачено, що розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян і юридичних осіб, відноситься до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.
Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
У відповідності до ст. 1 ЗУ "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з ч. 1 ст. 5 ЗУ "Про оренду землі" орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
Ч. 1 ст. 13 ЗУ "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 ЗУ "Про оренду землі" передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені в договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.
Як вбачається з наведених положень ЗУ "Про оренду землі", вказаною нормою права, визначено правову підставу виникнення у орендаря певного кола прав та обов'язків, а саме на підставі договору оренди землі, що стосується також і обов'язку щодо сплати орендарем орендної плати за користування земельною ділянкою.
При цьому, ч. 1 ст. 17 ЗУ "Про оренду землі" визначено, що передача об'єкта оренди, тобто земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі, який є невід'ємною частиною договору.
У відповідності до ч. 1 ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Праву орендаря користуватися земельною ділянкою на підставі договору оренди землі, кореспондує обов'язок здійснювати плату за користування земельною ділянкою на підставі договору оренди землі, при цьому у відповідності до ч.1 ст. 125 ЗК України виникнення права оренди земельної ділянки пов'язано з здійсненням державної реєстрації таких прав.
Судом встановлено, що 17.05.2011 року позивачем - приватним підприємством "БОН ЧІБО" набуто право власності на збірно -розбірну товарну базу, що знаходиться по вул. Першотравневій, 2 -Б в м. Кременчуці Полтавської області.
У відповідності до п. 11 витягу з рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 25.11.2014 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" зазначено :
затвердити приватному підприємству "БОН ЧІБО" проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди для експлуатації, обслуговування та реконструкції будівлі збірно- розбірної товарної бази по вул. Першотравневій 2-Б.
передати приватному підприємству "БОН ЧІБО" (ідентифікаційний код 37154362), за умови виконання п.11.2. цього рішення, в оренду строком на три роки земельну ділянку площею 3255 кв.м. (кадастровий № 5310436100:08:004:0108), у тому числі по угіддях: графа 44 - землі, змішаного використання - 3255 кв.м., для експлуатації, обслуговування та реконструкції будівлі збірно- розбірної товарної бази по вул. Першотравневій 2-Б.
Договір оренди землі між позивачем та відповідачем щодо земельної ділянки площею 3255 кв.м. (кадастровий № 5310436100:08:004:0108) не укладено, а отже на його підставі право оренди земельної ділянки не зареєстровано, а тому у позивача не виникло певних прав та обов'язків пов'язаних з користуванням вказаною земельною ділянкою, в тому числі і щодо сплати орендної плати, зокрема за період неохоплений договором оренди землі, який тільки буде укладено в майбутньому.
З огляду на положення ст. 125 ЗК України суд приходить до висновку, що саме з моменту державної реєстрації договору оренди землі, у позивача виникне право оренди відносно вказаної земельної ділянки.
Так як праву користування і володіння земельною ділянкою на підставі договору оренди землі кореспондує обов'язок із здійснення плати за землю, то датою виникнення такого обов'язку є дата здійснення державної реєстрації права оренди за таким договором.
Правові підстави виникнення обов'язку у позивача по платі за користування вказаною земельною ділянкою до державної реєстрації договору оренди землі - відсутні, що свідчить про відсутність у відповідача - Кременчуцької міської ради Полтавської області правових підстав зобов'язання позивача, оскаржуваним окремим положенням її рішення, здійснювати нарахування та сплату орендної плати за фактичне використання земельної ділянки в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки землі за період з дня набуття права власності на об'єкт нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці - 17.05.2011 року до дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
Однією із істотних умов договору оренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, у відповідності до ст. 15 ЗУ "Про оренду землі".
Відповідно до ст. 21 ЗУ "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Розмір та умови оплати, вказані в договору, не можуть суперечити діючому на час укладення договору законодавству.
Саме з дати державної реєстрації договору оренди землі виникає обов'язок щодо сплати орендної плати та саме договором оренди визначається розмір орендної плати та порядок її сплати.
Але, в даному випадку, на час прийняття оскаржуваного окремого положення рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 25.11.2014 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці", а саме його п. 11.2.4., договірних відносин між позивачем та відповідачем щодо вказаної земельної ділянки не існувало.
У відповідності до ст. 27 ЗУ "Про плату за землю" контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється органами державної податкової служби.
Вказана норма дублюється положенням ст. 41 ПК України.
Згідно з ч. 1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Ч. 2 ст. 288 ПК України передбачено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Відповідно до ч. 3 ст. 288 ПК України об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Згідно з ч. 4 ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
У ст. 19 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Прийнявши оскаржуване окреме положення рішення, пункт 11.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 25.11.2014 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" відповідач фактично здійснив контроль за справлянням земельного податку у формі орендної плати та визначив обов'язок по сплаті податку у формі орендної плати за землю поза межами дії договору оренди землі, тобто перебрав на себе функції податкового органу, підмінивши власні повноваження повноваженнями податкового органу. Тобто, діяв за межами своїх повноважень.
Крім того, аналіз правових норм, що регулюють правовідносини, які виникли між позивачем та відповідачем з приводу оренди земельної ділянки площею 3255 кв.м. свідчить про те, що обов'язок приватного підприємства "БОН ЧІБО" щодо сплати орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою виникне з моменту державної реєстрації права оренди цієї земельної ділянки і не передбачає обов'язку орендаря щодо сплати орендної плати за період користування земельною ділянкою, який передував укладенню договору оренди та його державній реєстрації.
За таких обставин, п. 11.2.4 рішення LІІІ сесії Кременчуцької міської ради Полтавської області VІ скликання від 25.11.2014 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" в частині покладення на приватне підприємство "БОН ЧІБО" обов"язку сплатити за фактичне використання земельної ділянки за період з дня набуття права власності на об"єкт нерухомого майна, розміщений на земельній ділянці - 17.05.2011 року до дня прийняття цього рішення та обов"язку нарахувати та оплатити орендну плату за фактичне використання земельної ділянки площею 33255 кв.м в розмірі 4% від нормативно-грошової оцінки землі за період з дня прийняття цього рішення до дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки суперечить нормам діючого законодавства України, що свідчить про його незаконність та протиправність.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що з метою поновлення порушених прав та охоронюваних законом інтересів позивача позовні вимоги приватного підприємства "БОН ЧІБО" підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 11, 17, 69, 71, 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов приватного підприємства "БОН ЧІБО" до Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання окремого положення рішення протиправним та його скасування - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати п. 11.2.4. рішення LІІІ сесії Кременчуцької міської ради Полтавської області VІ скликання від 25.11.2014 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" в частині покладення на приватне підприємство "БОН ЧІБО" обов"язку сплатити за фактичне використання земельної ділянки за період з дня набуття права власності на об"єкт нерухомого майна, розміщений на земельній ділянці - 17.05.2011 року до дня прийняття цього рішення та обов"язку нарахувати та оплатити орендну плату за фактичне використання земельної ділянки площею 33255 кв.м в розмірі 4% від нормативно-грошової оцінки землі за період з дня прийняття цього рішення до дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
Стягнути з Кременчуцької міської ради Полтавської області на користь приватного підприємства "БОН ЧІБО" судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору у розмірі 73,08 грн.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Автозаводський районний суд м. Кременчука Полтавської області шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідком апеляційного провадження.
Суддя
Суд | Автозаводський районний суд м.Кременчука |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2015 |
Оприлюднено | 15.06.2015 |
Номер документу | 44734411 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Автозаводський районний суд м.Кременчука
Предоляк О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні