Постанова
від 03.06.2015 по справі 910/28878/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" червня 2015 р. Справа№ 910/28878/14

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Майданевича А.Г.

суддів: Федорчука Р.В.

Лобаня О.І.

за участю представників сторін: згідно з протоколом судового засідання від 03.06.2015

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва на рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015

у справі №910/28878/14 (суддя Демидов В.О.)

за позовом заступника прокурора міста Києва

до 1) Київської міської ради

2) товариства з обмеженою відповідальністю «Майк»

3) товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Капітал»

4) товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародний виставковий центр»

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України»

про визнання незаконним та часткове скасування рішення, визнання незаконними рішень та їх скасування, визнання недійсними державних актів про право власності на земельні ділянки,-

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/14 у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, заступник прокурора міста Києва звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/15 скасувати та прийняти нове рішення суду, яким позов задовольнити.

В своїх доводах заступник прокурора міста Києва посилається на те, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою від 03.04.2015 Київським апеляційним господарським судом прийнято до провадження вказану апеляційну скаргу та призначено розгляд справи №910/28878/14 у судовому засіданні за участю уповноважених представників сторін.

Товариством з обмеженою відповідальністю «Терра Капітал» на підставі ст. 96 Господарського процесуального кодексу України надано суду відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач-3 просить апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва залишити без задоволення, а рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/14 - без змін.

Прокурор брав участь в судових засіданнях, підтримував доводи, що викладені в апеляційній скарзі, надавав пояснення та просив апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва задовольнити, а рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 скасувати та прийняти нове рішення суду, яким позовні вимоги задовольнити.

Представники відповідачів-3,-4 та третьої особи брали участь в судових засіданнях, в яких надавали пояснення щодо суті спору, заперечували щодо доводів апеляційної скарги та просили рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва - без задоволення.

Відповідно до ст. 99 ГПК України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі.

Статтею 101 ГПК України встановлено, що у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Судова колегія Київського апеляційного господарського суду, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, дослідивши представлені докази в їх сукупності, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Київської міської ради від 18.11.2004 №769/2179 «Про продаж земельної ділянки Закритому акціонерному товариству «Міжнародний виставковий центр» для будівництва, експлуатації та обслуговування виставкового комплексу із житловими будинками на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва» ЗАТ «Міжнародний виставковий центр» продано земельну ділянку площею 1,6072 га, яка раніше використовувалася ЗАТ «Міжнародний виставковий центр» на підставі укладеного з Київської міською радою договору оренди.

15.02.2005 ЗАТ «Міжнародний виставковий центр» (нині - товариство з обмеженою відповідальністю «Міжнародний виставковий центр») видано державний акт на право власності на земельну ділянку, яка знаходиться в м. Києві на Броварському проспекті, серії КВ №129688, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00033.

18.02.2005 між ЗАТ «Міжнародний виставковий центр» (продавець) та ТОВ «Майк» (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:66:178:0021) площею 1,6072 га, що розташована на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва.

Згідно з рішенням Київської міської ради від 18.11.2004 №828/2038 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для благоустрою території на вул. Микільсько-Слобідській, 1 у Дніпровському районі міста Києва» погоджено звіт про експертну оцінку земельної ділянки на вул. Микільсько-Слобідській, 1 у Дніпровському районі міста Києва та вирішено продати ТОВ «Майк» частину земельної ділянки площею 0,2177 га для благоустрою території на вул. Микільсько-Слобідській, 1 у Дніпровському районі міста Києва, яка перебуває в оренді ТОВ «Майк» за договором оренди від 20.09.2004, з подальшим оформленням державного акту на право власності на вказану земельну ділянку.

На виконання вказаного рішення між Київською міською радою та ТОВ «Майк» укладено договір від 20.12.2004 купівлі-продажу земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:66:178:0137) площею 0,2177 га на вул. Микільсько-Слобідській, 1 у Дніпровському районі міста Києва.

10.03.2005 ТОВ «Майк» видано державний акт на право власності на вказану вище земельну ділянку серії КВ №130501.

Згідно з рішенням Київської міської ради від 23.12.2004 №1004/2414 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для благоустрою території на вул. Микільсько-Слобідській у Дніпровському районі міста Києва» погоджено звіт про експертну оцінку земельної ділянки на вул. Микільсько-Слобідській у Дніпровському районі міста Києва, та вирішено продати ТОВ «Майк» частину земельної ділянки площею 0,0369 га для благоустрою території на вул. Микільсько-Слобідській у Дніпровському районі міста Києва, яка перебуває в оренді ТОВ «Майк» за договором оренди від 31.08.2004 №66-6-00185, з подальшим оформленням державного акту на право власності на вказану земельну ділянку.

10.02.2005 між Київської міської радою та ТОВ «Майк» укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:66:178:0138) площею 0,0369 га на вул. Микільсько-Слобідській у Дніпровському районі міста Києва.

22.04.2005 ТОВ «Майк» видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії КВ №131231, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00039.

Рішенням Київської міської ради від 02.02.2006 №76/3167 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва (зі збереженням зеленої зони), експлуатації та обслуговування готельно-офісного комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва» вирішено продати ТОВ «Майк» частину земельної ділянки площею 2,1268 га для будівництва (зі збереженням зеленої зони), експлуатації та обслуговування готельно-офісного комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва, яка перебуває в оренді у ТОВ «Майк» за договором оренди земельної ділянки від 19.12.2005 №66-6-00311, та залишено в оренді ТОВ «Майк» земельну ділянку площею 0,0048 га для будівництва (зі збереженням зеленої зони), експлуатації та обслуговування готельно-офісного комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом.

17.02.2006 між Київської міської радою та ТОВ «Майк» укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 2,1268 га на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва.

22.03.2006 ТОВ «Майк» видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії КВ №140880, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00060.

02.02.2006 Київською міською радою прийнято рішення №77/3168 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Терра Капітал» для будівництва, експлуатації та обслуговування водно-спортивної бази, спортивно-оздоровчого та реабілітаційного центру з вуличними дитячими та спортивними майданчиками, об'єктами громадського харчування та благоустроєними набережними і пляжами загального користування на вул. Микільсько-Слобідській (та вул. Набережній Лівобережній) у Дніпровському районі міста Києва», відповідно до якого вирішено продати ТОВ «Терра Капітал» частину земельної ділянки площею 3,0785 га для будівництва, експлуатації та обслуговування водно-спортивної бази, спортивно-оздоровчого та реабілітаційного центру з вуличними дитячими та спортивними майданчиками, об'єктами громадського харчування та благоустроєними набережними і пляжами загального користування, яка перебуває в оренді ТОВ «Терра Капітал» згідно з договором оренди земельної ділянки від 19.12.2005 №66-6-00310, та залишено в оренді ТОВ «Терра Капітал» земельну ділянку площею 1,1253 га для будівництва, експлуатації реабілітаційного центру з вуличними дитячими та спортивними майданчиками об'єктами громадського харчування та благоустроєними набережними і пляжами загального користування.

17.02.2006 між Київської міської радою та ТОВ «Терра Капітал» укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 3,0785 га на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва.

22.03.2006 ТОВ «Терра Капітал» видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії КВ №140879, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00059.

06.04.2006 між ТОВ «Терра Капітал» (продавець) та ТОВ «Майк» (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки, кадастровий номер 66:178:0072, площею 3,0785 га, яка розташована по вул. Микільсько-Слобідській (та вулиці Набережній Лівобережній) у Дніпровському районі міста Києва (державний акт про право власності на земельну ділянку серії КВ № 140879 від 22.03.2006).

26.07.2007 Київською міською радою прийнято рішення №67/1901 «Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та проспектом Броварським у Дніпровському районі м. Києва».

Пунктом 4 вказаного рішення затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та просп. Броварським у Дніпровському районі м. Києва.

Відповідно до п. 5 зазначеного рішення змінено цільове призначення земельних ділянок загальною площею 7,07 га (земельна ділянка №1) у Дніпровському районі м. Києва та дозволено їх використання для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних, у тому числі: площею 3,0785 га - на вул. Микільсько-Слобідській (та вул. Набережній Лівобережній), право власності на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 13.04.2006 №09-8-00061; площею 1,6072 га - на просп. Броварському, право власності на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 05.05.2005 №09-8-00040; площею 2,1268 га - на просп. Броварському, право власності на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 22.03.2006 №09-8-00060; площею 0,2177 га - на вул. Микільсько-Слобідській, 1, право власності на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 10.03.2005 №09-8-00035; площею 0,0369 га - на вул. Микільсько-Слобідській, право власності на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 22.04.2005 №09-8-00039.

Згідно з п. 6 вказаного рішення передано ТОВ «Майк», за умови виконання п. 7 цього рішення, земельні ділянки загальною площею 7,00 га для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та просп. Броварським у Дніпровському районі м. Києва.

В матеріалах справи наявні: проект №ТВП-5732 від 19.07.2007 землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «Майк» для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та проспектом Броварським у Дніпровському районі міста Києва; висновок Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 11.07.2007 №19-6855 щодо використання земельної ділянки, наявних містобудівних обмежень та умов, які мають враховуватись при розробці проекту відведення земельної ділянки; лист Управління охорони навколишнього природного середовища від 13.07.2007 №071/04-4-22/3731 про погодження проекту землеустрою щодо відведення вказаних вище земельних ділянок; лист Головного управління охорони культурної спадщини від 11.07.2007 №5121 про відсутність заперечень щодо відведення земельних ділянок в орендне користування для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та проспектом Броварським у Дніпровському районі міста Києва.

01.07.2009 між ТОВ «Майк» (продавець) та ТОВ «Терра Капітал» (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 7,0671 га, розташованої за адресою: м. Київ, Дніпровський район, між вулицями Микільсько-Слобідською та проспектом Броварським, цільове призначення (використання) земельної ділянки - будівництво, експлуатація та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних (кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:66:178:00850.

01.07.2010 між ВАТ «Державний ощадний банк України» (іпотекодержатель) та ТОВ «Терра Капітал» як (іпотекодавець) укладено договір іпотеки №368/31/6-7, предметом якого є майнові права на земельну ділянку загальною площею 7,0671 га з цільовим призначенням - будівництво, експлуатація та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних, що знаходиться у Дніпровському районі міста Києва між вулицею Микільсько-Слобідською та проспектом Броварським, кадастровий номер 8000000000:66:178:0085, а також всі об'єкти, які належать/будуть належати на праві власності іпотекодавцю та розташовані/будуть розташовані на вказаній земельній ділянці.

Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 30.09.2014 у справі №2а-6650/11/2670 у позові прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Державного агентства із земельних ресурсів України про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради №67/1901 від 26.07.2007 «Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та просп. Броварським у Дніпровському районі м. Києва» відмовлено повністю.

У грудні 2014 року заступник прокурора міста Києва звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради, ТОВ «Майк», ТОВ «Терра Капітал», ТОВ «Міжнародний виставковий центр» про:

визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 18.11.2004 №769/2179 «Про продаж земельної ділянки закритому акціонерному товариству «Міжнародний виставковий центр» для будівництва, експлуатації та обслуговування виставкового комплексу із житловими будинками на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва»;

визнання недійсним виданого ЗАТ «Міжнародний виставковий центр» державного акту на право власності на земельну ділянку серії КВ №129688, зареєстрованого 15.02.2005 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за № 09-8-00033;

визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 18.11.2004 №828/2038 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для благоустрою території на вул. Микільсько-Слобідській, 1 у Дніпровському районі міста Києва»;

визнання недійсним виданого ТОВ «Майк» державного акту на право власності на земельну ділянку серії КВ №130501, зареєстрованого 10.03.2005 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00035;

визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 23.12.2004 №1004/2414 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для благоустрою території на вул. Микільсько-Слобідській у Дніпровському районі міста Києва»;

визнання недійсним виданого ТОВ «Майк» державного акту на право власності на земельну ділянку серії КВ №131231, зареєстрованого 22.04.2005 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00039;

визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 02.02.2006 №77/3168 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Терра Капітал» для будівництва, експлуатації та обслуговування водно-спортивної бази, спортивно-оздоровчого та реабілітаційного центру з вуличними дитячими та спортивними майданчиками, об'єктами громадського харчування та благоустроєними набережними і пляжами загального користування на вул. Микільсько-Слобідській (та вул. Набережній Лівобережній) у Дніпровському районі міста Києва;

визнання недійсним виданого ТОВ «Терра Капітал» державного акту на право власності на земельну ділянку серії КВ №140879, зареєстрованого 22.03.2006 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00059;

визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 02.02.2006 №76/3167 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва (зі збереженням зеленої зони), експлуатації та обслуговування готельно-офісного комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом на проспекті Броварському у Дніпровському районі міста Києва»;

визнання недійсним виданого ТОВ «Майк» державного акту на право власності на земельну ділянку серії КВ №140880, зареєстрованого 22.03.2006 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00060;

визнання незаконним та скасування п. 4 рішення Київської міської ради від 26.07.2007 №67/1901 «Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торгівельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та проспектом Броварським у Дніпровському районі міста Києва»;

визнання незаконним та скасування п. 5 рішення Київської міської ради від 26.07.2007 №67/1901 «Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торгівельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та проспектом Броварським у Дніпровському районі міста Києва»;

визнання недійсним виданого ТОВ «Майк» державного акту на право власності на земельну ділянку серії КВ №2141797, зареєстрованого 24.10.2007 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) за №09-8-00089.

В обґрунтування позовних вимог заступник прокурора міста Києва зазначає, що земельні ділянки відчужені на користь ЗАТ «Міжнародний виставковий центр», ТОВ «Терра Капітал» та ТОВ «Майк» без проведення земельного аукціону, тобто з порушенням встановленого порядку відчуження.

Також скаржник вказує на те, що земельна ділянка площею 1,6072 га входить до зони охоронюваного ландшафту, на якій не дозволяється будь-яке будівництво, тому Київська міська рада не могла відчужувати вказану земельну ділянку для проведення будівельних робіт;

Крім того, при прийнятті Київською міською радою 26.07.2007 рішення №67/1901 порушено положення рішення Київської міської ради від 19.07.2005 №806/3381 «Про затвердження Програми розвитку земельної зони м. Києва до 2010 року та концепції формування земельних насаджень міст та інших населених пунктів», ст. 63 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» у редакції станом на 26.07.2007, ст. ст. 50, 51 Земельного кодексу України.

Колегія суддів апеляційного господарського суду, беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін з наступних підстав.

Статтею 9 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до вказаного кодексу.

Згідно з ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, яка була чинною на момент прийняття оспорюваних рішень) проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної міської ради, які розглядають його у місячний строк і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що проекти відведення спірних земельних ділянок погоджено всіма державними органами, передбаченими ст. 123 ЗК України.

Окрім того, постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 30.09.2014 у справі №2а-6650/11/2670 у позові прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Державного агентства із земельних ресурсів України про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради №67/1901 від 26.07.2007 «Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю «Майк» для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціональних комплексів у складі комплексу готельно-офісного та торговельно-розважального призначення, житлово-офісного комплексу з апартаментами, яхт-клубу, дельфінарію та аквапарку, благоустроєних набережних між вул. Микільсько-Слобідською та просп. Броварським у Дніпровському районі м. Києва» відмовлено у повному обсязі.

Так, Окружним адміністративним судом міста Києва у справі №2а-6650/11/2670 у повному обсязі досліджувалось рішення Київської міської ради №67/1901 від 26.07.2007 та суд прийшов до висновку про його законність та відповідність нормам чинного законодавства.

Відповідно до ч. 3 ст. 35 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Таким чином, твердження заступника прокурора міста Києва про те, що суд у вказаній вище адміністративній справі надав оцінку спірному рішенню Київської міської ради за іншими підставами, ніж у даній справі та не було враховано положення ст. ст. 79, 88 Водного кодексу України, ст. ст. 52, 53, 123 Земельного кодексу України є безпідставними.

Згідно з ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 №502, яка була чинною на момент прийняття Київською міською радою рішення від 19.07.2005 №806/3381, затверджено Порядок зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб.

Пунктами 2, 12 Порядку передбачено, що зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту; рішення сільської, селищної, міської ради або відповідного органу виконавчої влади про зміну цільового призначення земельної ділянки є підставою для оформлення громадянину або юридичній особі державного акта на право власності на земельну ділянку із зміненим цільовим призначенням.

Однак, позивачем не надано суду доказів на підтвердження того, що Київською міською радою порушено вимоги зазначеного Порядку під час прийняття рішення від 19.07.2005 №806/3381.

Відповідно до ст. 127, 134, 136 Земельного кодексу України (у редакції, що діяла на момент прийняття оспорюваних рішень Київської міської ради) органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності громадянам та юридичним особам, які мають право на набуття земельних ділянок у власність, а також іноземним державам відповідно до названого Кодексу. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється на конкурентних засадах (аукціон, конкурс), крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок.

Земельні ділянки державної або комунальної власності, призначені для продажу суб'єктам підприємницької діяльності під забудову, підлягають продажу на конкурентних засадах (земельні торги); органи державної влади або органи місцевого самоврядування, державні органи приватизації уповноважені приймати рішення про відчуження земель, що перебувають у державній або комунальній власності, визначають переліки земельних ділянок, призначених для продажу суб'єктам підприємницької діяльності під забудову, та на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, на земельних торгах.

Згідно з п. 1.2. Тимчасового порядку продажу земельних ділянок в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.03.2002 №304/1738, продаж земельних ділянок здійснюється на земельних торгах, крім: земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців; земельних ділянок, на які є документи, що посвідчують право користування ними (державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі, договір тимчасового користування, у тому числі на умовах оренди); земельних ділянок, які надані в користування згідно з рішеннями Київради, розпорядженнями Київської міської державної адміністрації, рішеннями виконкому Київради.

Виходячи з вимог законодавства, яке було чинне на час продажу спірних земельних ділянок, їх відчуження мало відбуватись у порядку, передбаченому положеннями ст. 127 ЗК України.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, відчуження спірних земельних ділянок відбулось на підставі п. 1.2 Тимчасового порядку продажу земельних ділянок в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.03.2002 №304/1738, яке суперечить встановленому законом порядку.

Отже, на думку колегії суддів, суд першої інстанції дійшов до вірного висновку про те, що при прийнятті Київською міською радою оскаржуваних рішень, а саме: №769/2179 від 18.11.2004, №828/2038 від 18.11.2004, №1004/2414 від 23.12.2004, №77/3168 від 02.02.2006, №76/3167 від 02.02.2006 порушено норми ст. 127 ЗК України щодо порядку відчуження земель, що знаходяться в комунальній власності.

Однак, при прийнятті оскаржуваного рішення у даній справі, на переконання судової колегії, суд першої інстанції вірно застосував строки позовної давності до даних правовідносин, що було підставою для відмови у позові.

Як вбачається з матеріалів справи, під час розгляду справи в суді першої інстанції ТОВ «Терра Капітал» подано заяву про застосування до позовних вимог строку позовної давності, передбаченої ст. ст. 256, 257 ЦК України.

Згідно з п. 4 рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч. 2 ст. 19, ст. 144 Конституції України, ст. 25, ч. 14, ч. 46, ч. 1, ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Відповідно до п. 1.2.4. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних правовідносин», за змістом статей 13,14 Конституції України, ст. 11 ЦК України, ст. ст. 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог Земельного кодексу України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).

Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер.

З огляду на вищенаведене, оспорювані рішення Київської міської ради №769/2179 від 18.11.2004, №828/2038 від 18.11.2004, №1004/2414 від 23.12.2004, №77/3168 від 02.02.2006, №76/3167 від 02.02.2006 про відчуження земельних ділянок, а також рішення №67/1901 від 26.07.2007 про зміну цільового призначення земельних ділянок не є правовим актом органу місцевого самоврядування у розумінні п. 4 ч. 1 ст. 268 ЦК України, а є виключно індивідуальними актами, якими реалізоване волевиявлення територіальної громади міста Києва як учасника цивільно-правових відносин.

Незважаючи на характер правопорушення, у ч. 4 ч. 1 ст. 268 ЦК України йдеться про порушення права у сфері публічно-правових відносин.

Вказана правова позиція викладена у постанові судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 15.10.2013.

Статтею 267 ЦК України визначено, що сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Відповідно до ч. 1 ст. 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Згідно з ч. ч. 1,2,4 ст. 29 ГПК України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що норми закону встановлені ч. 1 ст. 261 ЦК України про початок перебігу позовної давності, встановлені для особи, права або інтереси якої порушено, поширюються і на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 27.05.2014 у справі №3-23гс14, від 02.09.2014 у справі №3-82гс14, від 23.12.2014 у справі №3-194гс14.

З матеріалів справи вбачається, що оскаржувані рішення Київської міської ради прийнято в 2004-2007 роках, тобто з пропуском передбаченого ст. 257 ЦК України трирічного строку позовної давності.

Отже, враховуючи вищевикладене, місцевий господарський суд вірно зазначив, що положення п. 4 ч. 1 ст. 268 ЦК України, п. 2 Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку здійснення судочинства», п. 5 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону, на які посилається скаржник зазначаючи, що строк позовної давності не пропущено, не підлягають застосуванню до відносин сторін у даній справі, а підлягає застосуванню ст. 257 ЦК України.

Таким чином, позовні вимоги про визнання недійсними рішень Київської міської ради №769/2179 від 18.11.2004, №828/2038 від 18.11.2004, №1004/2414 від 23.12.2004, №77/3168 від 02.02.2006, №76/3167 від 02.02.2006 про відчуження земельних ділянок, а також рішення від 26.07.2007 №67/1901 про зміну цільового призначення земельних ділянок задоволенню не підлягають.

Державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій. Право, посвідчене державними актами, є похідним від відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи в користування.

Враховуючи те, що позовні вимоги про визнання недійсними державних актів, виданих ТОВ «Майк», ТОВ «Терра Капітал» та ТОВ «Міжнародний виставковий центр», є похідними від первинних вимог про визнання недійсними рішень Київської міської ради, а також враховуючи позивачем пропуск строку позовної даності позовні вимоги про визнання недійсними державних актів про право власності на земельні ділянки задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно із ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Нормами ст. 43 ГПК України визначено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Щодо інших доводів апеляційної скарги, колегія не бере їх до уваги, оскільки прийшла висновку про їх необґрунтованість. Інших належних доказів на підтвердження своїх доводів та заперечень викладених в поданій апеляційній скарзі, скаржником не було надано суду апеляційної інстанції.

З огляду на вищевикладене, Київський апеляційний господарський суд вважає, що рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/14 прийнято після повного з'ясування обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими, та відповідністю висновків, викладених в рішенні суду обставинам справи, а також у зв'язку із правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, і є таким що відповідає нормам закону.

Зважаючи на те, що доводи позивача законних та обґрунтованих висновків суду першої інстанції не спростовують, рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/14 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва - без задоволення.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва на рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/14 залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду міста Києва від 10.03.2015 у справі №910/28878/14 залишити без змін.

3. Матеріали справи №910/28878/14 повернути до господарського суду міста Києва.

Головуючий суддя А.Г. Майданевич

Судді Р.В. Федорчук

О.І. Лобань

Повний текст постанови складено та підписано 09.06.2015.

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.06.2015
Оприлюднено12.06.2015
Номер документу44748833
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/28878/14

Постанова від 01.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 24.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 18.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 03.08.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 05.03.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

Ухвала від 25.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 12.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 09.06.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Постанова від 03.06.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Ухвала від 29.04.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні