ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
10 червня 2015 року 12:50 № 826/2587/15
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., при секретарі Новик В.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Агрон» до Державної податкової інспекції у Комінтернівському районі Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.02.2015 року № 0000052204, -
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрон» (надалі - ТОВ «Агрон» або позивач) з позовом до Державної податкової інспекції у Комінтернівському районі Головного управління ДФС в Одеській області (надалі - ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області або відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.02.2015 року № 0000052204.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.02.2015 року відкрито провадження у справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача посилається на відсутність у контролюючого органу правових підстав для визначення ТОВ «Агрон» до сплати суми земельного податку на 2013 рік за фактом користування підприємством земельною ділянкою розміром 7,45 га, згідно спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки у ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області та ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві відсутні належні документальні докази, що свідчать про користування ТОВ «Агрон» земельною ділянкою саме площею 7,4650 га. При цьому, наразі ТОВ «Агрон» не являється ані власником земельної ділянки, що розташована під належним йому на праві приватної власності майновим комплексом (загальна площа 4 647,3 кв.м.), ані власником земельної ділянки площею 7,4650 га (кадастровий номер 5122782600:01:001:0501), що знаходиться на території Красносільської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту). Зокрема, за даними регіонального органу Держземагентства зазначена земельна ділянка площею 7,4650 га не зареєстрована (тобто, власник земельної ділянки не визначений) та поземельна книга на таку земельну ділянку не відкривалася, що свідчить про невизначеність конкретних меж та площ земельної ділянки у відповідності до вимог чинного законодавства.
30.03.2015 року у судове засідання з'явилися представники сторін.
Представник позивача у даному судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд задовольнити їх з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача заперечував проти позову та просив суд відмовити в його задоволенні, підтримавши доводи, викладені у письмових запереченнях проти позову, в яких зазначено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є правомірним і таким, що прийнято у межах та на підставі наявних у ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області повноважень у зв'язку з виявленими під час перевірки ТОВ «Агрон» порушеннями вимог п. 286.2 ст. 286, п. 287.1, п. 287.6 ст. 287 Податкового кодексу України.
Суд у судовому засіданні 30.03.2015 року на підставі ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, ухвалив про перехід до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши наявні в матеріалах справи документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 22 лютого 2012 року між позивачем (Покупцем) і Приватним акціонерним товариством «Комінтернівська «Сільгоспхімія», код ЄДРПОУ 05490316, (Продавцем) був укладений нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу нерухомого майна, відповідно до якого позивачу за визначеною сторонами ціною продажу передавався у власність майновий комплекс, що знаходиться за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Кремидівка, вул. Гоголя, будинок 1 а, основною площею 4451,1 кв.м. та загальною площею 4647,3 кв.м. Запис щодо реєстрації цього правочину був внесений до Державного реєстру правочинів, про що свідчить наявна матеріалах справи копія витягу з цього Реєстру від 22.02.2012 року № 11033359.
При цьому, в п. 2 цього Договору зазначено, що вказаний майновий комплекс розташований на земельній ділянці загальною площею 7,4650 га, що належать Красносільській сільській раді Комінтернівського району Одеської області, та знаходяться у фактичному користуванні Продавця. Межі земельної ділянки встановлені згідно акта встановлення меж земельної ділянки, її кадастровий номер визначений як 5122782600:01:001:0501. Права на зазначену вище земельну ділянку не визначені.
Надалі, ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві була проведена документальна планова виїзна перевірка ТОВ «Агрон» з питань дотримання ним вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2013 року по 31.12.2013 року, за результатами якої складений акт від 28.01.2015 року № 19/26-59-22-06/31307593 (надалі - Акт перевірки).
У ході проведення вказаної перевірки перевіряючими, зокрема, встановлено наступне: відповідно до договору купівлі-продажу нерухомого майна від 22.02.2012 року та витягу про реєстрацію в Державному реєстрі правочинів витягу № 11033359 від 22.02.2012 року, ТОВ «Агрон» придбало та наразі являється власником майнового комплексу, що знаходиться за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Кремидівка, вул. Гоголя, будинок 1А.
Виходячи зі змісту цього Договору купівлі-продажу нерухомого майна від 22.02.2012 року (зокрема, п. 2) та керуючись нормами п. 286.2 ст. 286, п. 287.1, п. 287.6 ст. 287 Податкового кодексу України, перевіряючі дійшли до висновку про виникнення у ТОВ «Агрон» обов'язку по сплаті земельного податку за фактичне користування земельною ділянкою кадастровий номер 5122782600:01:001:0501 загальною площею 7,4650 га, на території якої розташований майновий комплекс. Згідно листа Управляння Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області від 24.12.2014 року № 19-1503-0.12-4974/2-14, земельна ділянка (кадастровий номер 5122782600:01:001:0501) розташована на території Красносільської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту) та відноситься до категорії земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку та енергетики та іншого призначення, цільове призначення - для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі та складських приміщень майнового комплексу для обслуговування жителів територіальної громади.
Однак, ТОВ «Агрон» до перевірки не були надані жодні правовстановлюючі документи на земельну ділянку за місцем розташування описаного вище майнового комплексу, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку такої земельної ділянки. Також, податкові декларації за землю, за місцезнаходженням даної земельної ділянки, до органів доходів і зборів не подавалися та відповідно плата за землю не сплачувалися.
У зв'язку з викладеним, у розділі 4 «Висновок» Акта перевірки зафіксований висновок перевіряючих про порушення позивачем норм п. 286.2 ст. 286, п. 287.1, п. 287.6 ст. 287 Податкового кодексу України, що полягає у неподанні до контролюючого органу податкової декларації з плати за землю за 2013 рік та не нарахуванні та несплаті за 2013 рік земельного податку в сумі 30 732,64 грн. Також, за результатами перевірки позивачу до сплати був визначений земельний податок за 2013 рік в сумі 30 732,64 грн. (тобто, 7,4650 га х 18755,8 х 1,756 х 5%), де:
7,4560 га - розмір земельної ділянки за який нараховується податок;
18755,8 - нормативна грошова оцінка площі ріллі по Одеській області; 1,756 - коефіцієнт, який застосовується до нормативної грошової оцінки гектара ріллі окремої земельної ділянки, що визначений абз. 2 п. 3.5 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213;
2,5 - коефіцієнт функціонального використання землі, що застосується до ТОВ «Агрон», відповідно до додатку 1 до п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему від 27.01.2006 року, оскільки основним видом діяльності підприємства за КВЕД є оптова торгівля хімічними продуктами (46.75) та фактично веде господарську діяльність з оптової та роздрібної торгівлі добривами;
5% - ставка податку, що визначається від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній республіці Крим та області при нарахуванні земельного податку за земельні ділянки, надані підприємствам промисловості, транспорту, зв'язку та енергетики, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Матеріали зазначеної документальної перевірки були направлені до ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області для прийняття податкового повідомлення-рішення з земельного податку за фактом виявленого правопорушення за місцем знаходженням земельної ділянки (об'єкта оподаткування).
ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області на підставі вказаного акта перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення (форми «Р») 10.02.2015 року за № 0000052204, яким визначило ТОВ «Аргон» до сплати суму грошового зобов'язання з земельного податку з юридичних осіб у розмірі 38 585,80 грн., в т.ч. 30 732,64 грн. за основним платежем, 7 853,16 грн. - штрафні (фінансові) санкції (штрафи).
Вважаючи вищезазначене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з позовом до суду.
При вирішення даного спору суд виходить з наступного.
У відповідності до норм ч. 1 і 2 ст. 120 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, надалі - ЗК України), у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Також, в силу норми п. 287.6 ст. 287 Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, надалі - ПК України), при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Положеннями ст. 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У розумінні норми пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України, плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 цього Кодексу).
Відповідно до ст. 269 ПК України, платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, а також земельні частки (паї), які перебувають у власності (ст. 270 ПК України).
Згідно ст. 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Відповідно до п. 286.1 ст.286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується представником позивача, право власності на майновий комплекс загальною площею 4 647,3 кв.м., який складається зі складів мінеральних добрив, адміністративної будівлі, складу ядохімікатів, навісу, залізничного тупику, брукування, вагової і гаражу, за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Кремидівка, вул. Гоголя, будинок 1 а, за ТОВ «Аргон» зареєстровано у 2012 році. За умовами договору купівлі-продажу нерухомого майна від 22.02.2012 року, даний об'єкт нерухомості розташований на земельній ділянці загальною площею 7,4650 га, що належить та знаходилася у фактичному користуванні у попереднього власника описаного вище майнового комплексу (ПрАТ «Комінтернівська сільгоспхімія»).
Таким чином, з часу реєстрації права власності на нерухоме майно у позивача, як його власника, виник обов'язок зі сплати земельного податку за земельну ділянку, на якій розташований відповідний об'єкт нерухомості (майновий комплекс).
Такі висновки суду узгоджуються з позицією Вищого адміністративного суду України, викладеною у постанові від 19 серпня 2014 року № К/800/55546/13, ухвалах від 24 червня 2014 року № К/800/62298/13, від 24 березня 2014 року № К/800/24642/13, від 25 лютого 2014 року № К/800/7832/13, від 10 грудня 2013 року № К/800/25459/13.
Разом з тим, позивачем обов'язок по нарахуванню та сплати до місцевого бюджету земельного податку за земельну ділянку, на якій розташований майновий комплекс, у 2013 році виконано не було. Згідно усних та письмових пояснень представника позивача наразі ТОВ «Аргон» вживаються заходи по оформленню права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 7,4 га, частину з якої займають об'єкти нерухомості.
Таким чином, з огляду на вищенаведене суд приходить до висновку про наявність у позивача обов'язку щодо сплати земельного податку в силу положень п. 287.6 ст. 287 ПК України.
При цьому, посилання позивача на те, що, оскільки право власності або користування земельною ділянкою відсутнє, це виключає правомірність нарахування позивачу податкового зобов'язання з плати за землю, де знаходиться належний йому майновий комплекс, підлягають відхиленню, адже правомірність останніх спростовуються змістом норми п. 287.6 ст. 287 ПК України.
Водночас в ході перевірки правильності обрахунку ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області розміру земельного податку (30 732,64 грн.) позивачу за вказану земельну ділянку за 2013 рік судом не було отримано від відповідача належних документальних доказів на підтвердження обґрунтованості такого розрахунку.
Так, на підтвердження виконання зазначеного обов'язку та проведення нарахування суми грошового зобов'язання, зазначеної в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 10.02.2015 року № 0000052204, із дотриманням положень ПК України, відповідачем надана копія листа Управляння Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області від 24.12.2014 року № 19-1503-0.12-4974/2-14, в якому зазначено наступне: в Управлінні наявна технічна документація про нормативну грошову оцінку земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) Комінтернівського району Одеської області, затверджена рішенням Комінтернівської районної ради Комінтернівського району Одеської області від 03.12.2014 року № 634-VI. З урахуванням норм п. 271.2 ст. 271 ПК України нормативна грошова оцінка набуде чинності з 01.01.2016 року. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з функціональним призначенням - землі комерційного призначення становить 21 973 303,27 грн., землі - промисловості - 10 547 185,55 грн. При цьому, відомості про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з відповідним кадастровим номером на 2013 рік в даному листі відсутні.
У той же час, в силу вимог п. 271.1 ст. 271 ПК України, базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (п. 286.1 ст. 286 цього Кодексу).
Як вбачається зі змісту Акта перевірки, при обрахунку суми земельного податку позивачу контролюючим органом (ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві) була застосована нормативна грошова оцінка в розмірі 18755,8 грн. без посилань на офіційне джерело такої інформації.
Також, відповідачем до матеріалів справи не був наданий витяг з Державного земельного кадастру, де містяться відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 5122782600:01:001:0501, зокрема, відомості про розмір такої земельної ділянки (який у випадку не проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки мав стати визначальним фактором при обчисленні земельного податку).
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про ненадання відповідачем доказів на підтвердження правильності розрахунку суми грошового зобов'язання, визначеної у податковому повідомленні-рішенні від 10.02.2015 року № 0000052204, що є підставою для визнання його протиправним та скасування.
Такі висновки суду узгоджуються з позицією Вищого адміністративного суду України, викладеною в ухвалі від 24 червня 2014 року № К/800/62298/13.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 КАС України).
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а, відтак, такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 69-71, 94, 158-163, 167, 254 КАС України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрон» задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Комінтернівському районі Головного управління ДФС в Одеській області від 10.02.2015 року № 0000052204.
3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрон» (ідентифікаційний код: 31307593, адреса: 04050, м. Київ, вул. Мельникова, буд. 12) судові витрати у розмірі 182,70 грн. (сто вісімдесяти двох грн. 70 копійки) з Державного бюджету.
Постанова набирає законної сили в строк і порядку, передбачені ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.О. Скочок
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2015 |
Оприлюднено | 16.06.2015 |
Номер документу | 44810448 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Скочок Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні