Рішення
від 09.06.2015 по справі 909/432/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 червня 2015 р. Справа № 909/432/15

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Шіляк М. А., при секретарі судового засідання Феденько Н. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Першого заступника прокурора Івано-Франківської області в інтересах

держави в особі Головного управління Держземагенства

в Івано-Франківській області

вул. Сахарова, 34, м. Івано-Франківськ, 76000

до відповідача: Корнівської сільської ради

вул. Шкільна, 32, с. Корнів, Городенківський район, 78116

до відповідача: Приватного підприємства агрофірми "Вільхівці"

вул. Б. Хмельницького, с. Вільхівці, Городенківський район

про визнання недійсним рішення Корнівської сільської ради Городенківського району від 28.01.2015 р. за № 155-26/2015 "Про тимчасове користування землями товарного сільськогосподарського виробництва" та зобов'язання ППА "Вільхівці" повернути одержану за актами прийому-передачі від 09.02.2015 р. земельні ділянки загальною площею 68,1799 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів, Городенківського району у державну власність.

За участю представників сторін:

від прокуратури: Герасимик Т. О. - прокурор відділу прокуратури Івано-Франківської області, (службове посвідчення № 032580 від 20.03.2015 р.);

від позивача: Бойчук Г. О. - головний спеціаліст юридичного відділу Головного управління, (довіреність № 25/12 від 26.01.2015 р.);

від відповідача Корнівської сільської ради: Галящук В. І. - сільський голова, (довідка № 172 від 06.05.2015 р.);

від відповідача Приватного підприємства агрофірми "Вільхівці": Бойчук М. М. - представник, (довіреність № 28 від 05.05.2015 р.).

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Івано-Франківської області подано позов Першим заступником прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області до Корнівської сільської ради та Приватного підприємства агрофірми "Вільхівці" про визнання недійсним рішення Корнівської сільської ради Городенківського району від 28.01.2015 р. за № 155-26/2015 "Про тимчасове користування землями товарного сільськогосподарського виробництва" та зобов'язання ППА "Вільхівці" повернути одержану за актами прийому-передачі від 09.02.2015р. земельні ділянки загальною площею 68,1799 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів, Городенківського району у державну власність.

Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 21.04.2015 р. прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено розгляд справи в судовому засіданні на 07.05.2015 р.

В судових засіданнях 07.05.2015 р. та 26.05.2015 р. судом оголошено перерви до 26.05.2015 р. та 09.06.2015 р. відповідно, про що представників сторін повідомлено під розписки.

Прокурор та представник позивача позовні вимоги викладені у позовній заяві підтримали в повному обсязі та просили суд позов задовольнити.

Представник відповідача Корнівської сільської ради проти позову заперечив та просив суд у позові відмовити.

Представник відповідача Приватного підприємства агрофірми "Вільхівці" проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву та доповненнях до відзиву, просив суд у позові відмовити.

Розглянувши матеріали справи, із врахуванням вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, оцінивши докази у відповідності до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), суд встановив наступне.

28.01.2015 р. Корнівська сільська рада прийняла рішення № 155-26/2015 "Про тимчасове користування землями товарного сільськогосподарського виробництва" та відповідно до пункту 1 передала ППА "Вільхівці" в тимчасове користування терміном 364 дні землі запасу Корнівської сільської ради загальною площею 68,1799 га в т.ч. ріллі 56,9999 га в урочищі "Лиса-Вила" та 11,18 га в урочищі "Калинівка"

На підставі вищезазначеного рішення між Корнівською сільською радою та ППА "Вільхівці" укладено дві Тимчасові угоди про добровільну сплату за фактичне користування земельними ділянками від 09.02.2015 р. площею земель 56,999 га в урочищі "Лиса-Вила" та площею 11,18 га в урочищі "Калинівка" для ведення сільськогосподарського виробництва терміном на 364 дні та визначено розмір орендної плати в розмірі 4% нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Передача земельних ділянок здійснена за Актами прийому-передачі земельних ділянок від 09.02.2015 р., які підписані та скріплені печатками обох сторін.

Довідками відділу Держземагенства у Городенківському районі Івано-Франківської області № 142/06/03 від 06.04.2015 р. та № 142/06/02 від 15.04.2015 р. підтверджується те, що земельні ділянки площею 56,9999 га та 11,18 га знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів Корнівської сільської ради; згідно державної статистичної звітності по формі 6-зем станом на 01.01.2015 р. за межами населеного пункту на території Корнівської сільської ради рахується 178,8847 га с/г земель, в т.ч. 169,6 га с/г угідь. Зазначені факти також підтверджуються викопіюваннями із проекту формування території і встановлення меж населеного пункту с. Корнів Корнівської сільської ради, Городенківського району, Івано-Франківської області.

Згідно витягів про нормативну грошову оцінку земель від 23.01.2014 р. проведену відділом Держземагентства у Городенківському районі визначено, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення (рілля) в урочищі "Лиса-Вила" площею 56,9999 га, що є землями запасу Корнівської сільської ради за межами населеного пункту с. Корнів становить 2 372 668,32 грн.; нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення (рілля) в урочищі "Калинівка" площею 11,18 га, що є землями запасу Корнівської сільської ради за межами населеного пункту с. Корнів становить 435 755,16 грн.

Стосовно позовної вимоги про визнання недійсним рішення суд зазначає наступне.

Застосовуючи законодавство, яке було чинним на час прийняття оспорюваного рішення, суд виходить з того, що відповідно до ч. 1 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до компетенції сільських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (п. 1, п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

У відповідності до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Повноваження сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл визначені в ст. 12 ЗК України, в п. а) та п. в) якої передбачено такі повноваження, як розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 83 ЗК України (в редакції ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-УІ) визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування. У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (ч. 1 ст. 84 ЗК України).

У Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності з 01.01.2013 р., визначено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу (п. 3). У державній власності залишаються, зокрема, усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу (п. 4). В п. 7 передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Пункт 12 Перехідних положень ЗК України на час винесення оскаржуваного рішення був виключений Законом № 5245-УІ.

Вищезазначеними довідками відділу Держземагенства у Городенківському районі Івано-Франківської області, викопіюваннями із проекту формування території і встановлення меж населеного пункту с. Корнів Корнівської сільської ради, Городенківського району, Івано-Франківської області, а також самими умовами угод від 09.02.2015 р. підтверджується те, що земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 56,9999 га в урочищі "Лиса-Вила" та площею 11,18 га в урочищі "Калинівка" знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів, а тому відповідно до наведених положень ЗК України та закону № 5245-УІ належать до державної власності.

За таких обставин дані земельні ділянки не можуть належати до земель запасу Корнівської сільської ради, так як не перебувають в комунальній власності.

Посилання відповідача ППА "Вільхівці" на відсутність державного акту, який посвідчує межі адміністративно-територіальної одиниці, не впливає на визначення права власності на вказані земельні ділянки, оскільки згідно ст. 176 ЗК України межі адміністративно-територіальних одиниць тільки посвідчуються державним актом України. Межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються в порядку та відповідно до закону (ст. 175 ЗК України).

Відповідно до п. а) ст. 15-1 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища. Центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності є Державне агентство земельних ресурсів України, основними завданнями якого є реалізація державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, на виконання якого Держземагентство України здійснює землеустрій відповідно до Закону України "Про землеустрій", у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель (Указ Президента України від 08.04.2011 р. № 445).

Враховуючи викладене, наведені довідки відділу Держземагенства у Городенківському районі Івано-Франківської області є належними та допустимими доказами у справі, які підтверджують знаходження земельних ділянок за межами населеного пункту.

Рішення Івано-Франківської обласної ради від 30.10.1990 р. "Про земельну реформу в Івано-Франківській області" не спростовує наведених доказів, оскільки відповідачем ППА "Вільхівці" не обґрунтовано, яким чином дане рішення впливає на дані Держземагентства України щодо меж населеного пункту с. Корнів.

Оскільки зазначені земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів, то відповідно до ч. 1 ст. 84 ЗК України та п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" знаходяться у державній власності.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Отже, Корнівська сільська рада не мала повноважень приймати рішення про розпорядження земельними ділянками, які знаходяться у державній власності, і оскаржуване рішення підлягає визнанню недійсним.

Стосовно вимоги про зобов'язання ППА "Вільхівці" повернути одержану за актами прийому-передачі від 09.02.2015р. земельні ділянки у державну власність суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 ЗК України).

Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 1 даного Закону).

В статті 6 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено систему органів державної реєстрації. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ч. 1 ст. 2 даного Закону).

Оскільки ППА "Вільхівці" не здійснили вказану реєстрацію права оренди земельних ділянок на підставі угод від 09.02.2015 р., то такі права у нього не виникли, і він здійснює користування земельною ділянкою при відсутності належних правових підстав.

Питання укладення угод від 09.02.2015 р. та їх недійсності (нікчемності) не стосуються вирішення даного спору, оскільки виникнення права оренди землі пов'язується з фактом його державної реєстрації, а не з чинністю чи правомірністю угоди.

Враховуючи вищевикладене та відповідно до ст.ст. 373, 374, 391 Цивільного кодексу України, ППА "Вільхівці" належить повернути одержану за актами прийому-передачі від 09.02.2015р. земельні ділянки загальною площею 68,1799 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів, Городенківського району у державну власність.

Заперечення відповідача ППА "Вільхівці" про те, що всупереч ст. 2 ГПК України прокурор не визначив, в чому саме полягає порушення інтересів держави, не може бути взято до уваги, оскільки позов подано на захист інтересів держави, як суб'єкта права власності на землю з посиланням на ст. 14 Конституції України. А наявність порушень інтересів держави є підставою для здійснення прокуратурою представництва її інтересів в суді відповідно до ст. 121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру".

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України та Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 р. № 445, прокурором належним чином визначено позивача у справі.

Заперечення відповідача ППА "Вільхівці" про відсутність у Державного агентства земельних ресурсів України та його територіальних органів повноважень на укладення будь-яких договорів, в тому числі і договорів оренди, не відповідають наведеним нормативним актам, оскільки такі повноваження прямо передбачені в ч. 4 ст. 122 ЗК України. При цьому оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України "Про оренду"). В пункті 2 згаданого Положення визначено, що Держземагентство України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а перелік повноважень, наведених в п. 4, не є вичерпним. Зокрема, в п.п 46 п. 4 даного Положення вказано, що Держземагентство України здійснює інші повноваження, визначені законами України та покладені на Держземагентство України Президентом України. Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи (п. 7 цього Положення).

Отже, беручи до уваги матеріали справи, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог, а тому позов підлягає задоволенню.

Стосовно судового збору, то суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 статті 3 Закону України "Про судовий збір", який відповідно до статті 10 набрав чинності з 01.11.2011 р. (із змінами та доповненнями) за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством справляється судовий збір.

Відповідно до частини 1 статті 4 вищевказаного закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до ч. 2 ст. 44 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Згідно з частиною 2 статті 4 Закону ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру 2 відсотки ціни позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 60 розмірів мінімальних заробітних плати.

У відповідності до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" розмір мінімальної заробітної плати з 01.01.2015 р. становить 1218,00 грн.

В спірному випадку позовні вимоги, заявлені першим заступником прокурора, який відповідно до чинного законодавства (п. 11 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" (із змінами та доповненнями) звільнений від сплати судового збору, являються немайнового характеру, отже сплаті підлягав судовий збір в сумі 2436,00 грн.

Відповідно до ч. 3 ст. 49 ГПК України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідачів, відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір по справі слід стягнути з відповідачів в рівних частинах в доход Державного бюджету України.

На підставі вищевикладеного у відповідності ст. ст. 14, 19, 121, 124 Конституції України, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про оренду землі", "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про прокуратуру", "Про судовий збір", ст. ст. 373, 374, 391 Цивільного кодексу України, ст. ст. 3, 12, 15-1, 83, 84, 122, 125, 126, 175, 176 Земельного кодексу України та керуючись ст. ст. 2, 43, 44, 49, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Першого заступника прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області до Корнівської сільської ради та Приватного підприємства агрофірми "Вільхівці" про визнання недійсним рішення Корнівської сільської ради Городенківського району від 28.01.2015 р. за № 155-26/2015 "Про тимчасове користування землями товарного сільськогосподарського виробництва" та зобов'язання ППА "Вільхівці" повернути одержану за актами прийому-передачі від 09.02.2015 р. земельні ділянки загальною площею 68,1799 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів, Городенківського району у державну власність задовольнити.

Визнати недійсним рішення Корнівської сільської ради Городенківського району від 28.01.2015 р. за № 155-26/2015 "Про тимчасове користування землями товарного сільськогосподарського виробництва".

Приватному підприємству агрофірмі "Вільхівці" повернути одержану за актами прийому-передачі від 09.02.2015 р. земельні ділянки загальною площею 68,1799 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Корнів, Городенківського району у державну власність.

Стягнути з Корнівської сільської ради (вул. Шкільна, 32, с. Корнів, Городенківський район, 78116; код ЄДРПОУ 20550470) в доход Державного бюджету 1218,00 грн. (одну тисячу двісті вісімнадцять грн. 00 коп.) судового збору.

Судовий збір зарахувати в доход Державного бюджету України за наступними платіжними реквізитами: рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області, МФО банку - 836014.

Стягнути з Приватного підприємства агрофірми "Вільхівці" (вул. Б. Хмельницького, с. Вільхівці, Городенківський район, 78113; код ЄДРПОУ 22169900) в доход Державного бюджету 1218,00 грн. (одну тисячу двісті вісімнадцять грн. 00 коп.) судового збору.

Судовий збір зарахувати в доход Державного бюджету України за наступними платіжними реквізитами: рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області, МФО банку - 836014.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 12.06.2015 р.

Суддя М. А. Шіляк

Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"


Каркузаєва Н. Ш. 12.06.2015 р.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення09.06.2015
Оприлюднено16.06.2015
Номер документу44827852
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/432/15

Постанова від 19.10.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 07.09.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 25.08.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 17.07.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Рішення від 09.06.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шіляк М. А.

Ухвала від 21.04.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шіляк М. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні