cpg1251
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" червня 2015 р. Справа № 914/4537/14
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого-судді Марко Р.І.
суддів Желік М.Б.
Костів Т.С.
при секретарі судового засідання Греділь М.І.
з участю представників:
від позивача: Литовченко Л.Л. (представник за довіреністю № 2302-вих-1028 від 20.04.15)
від відповідача: Піта Я.І. (адвокат, свідоцтво № 1982 від 08.09.2012р.)
розглянувши матеріали апеляційної скарги Приватного підприємства "ТЕХНЕ-СІМС" б/н від 20.03.2015р. (вх. №01-05/1450/15 від 31.03.2015р.)
на рішення господарського суду Львівської області від 03.03.2015р.
у справі № 914/4537/14, суддя Долінська О.З.
за позовом Управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради, м.Львів
до відповідача Приватного підприємства "ТЕХНЕ-СІМС", м.Львів
про стягнення 33588,02 грн.
В С Т А Н О В И В:
03.03.2015 року господарським судом Львівської області винесено рішення у справі № 914/4537/14 за позовом Управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради до Приватного підприємства "ТЕХНЕ-СІМС" про стягнення 33588,02 грн. заборгованості з орендної плати.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням місцевого господарського суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Львівської області від 03.03.2015р. у даній справі та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що в порушенням норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції не надано належної правової оцінки договору № 14-11 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення, невиконання умов якого стало підставою для звернення позивача з відповідним позовом.
Зокрема, скаржник стверджує, що сторони, укладаючи вищенаведений договір, фактично мали волевиявлення укласти договір оренди земельної ділянки, яка знаходиться у межах м.Львова, а саме на вул.С.Гавришкевича-вул.І.Гонти, а отже спірний договір має відповідати вимогам Закону України "Про оренду землі".
В підтвердження своєї позиції скаржник покликається на ст.15 Закону України "Про оренду землі", у відповідності до якої передбачено, що відсутність у договорі оренди земельної ділянки однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст.ст.4-6,11,17,19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів апеляційної скарги заперечив, стверджує, що договір № 14-11 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення укладений з дотриманням усіх вимог та відповідає усім нормам чинного законодавства України, які регулюють відносини оренди майна, що перебуває у комунальній власності. Вважає рішення місцевого господарського суду підставним та обґрунтованим, просить в задоволенні вимог апеляційної скарги відмовити.
Представники сторін в судових засіданнях підтримали доводи та заперечення, викладені у апеляційній скарзі та запереченні на апеляційну скаргу, надали пояснення з питань, що виникли в процесі розгляду спору.
Розпорядженням голови суду від 08.06.2015р. у зв"язку із перебуванням судді Кордюк Г.Т. у відпустці, внесено зміни у склад судової колегії по даній справі, а саме замість судді Кордюк Г.Т. в склад колегії введено суддю Желіка М.Б.
Відповідно до ч. 2 ст. 85 та ч. 1 ст. 99 ГПК України у судовому засіданні 08.05.2015р. оголошено вступну та резолютивну частини постанови Львівського апеляційного господарського суду.
Суд, заслухавши в судових засіданнях пояснення представників сторін, дослідивши наявні докази по справі та надавши їм належну оцінку, вважає, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, виходячи з наступного.
У відповідності до ст.5 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" органами управління у сфері благоустрою населених пунктів є, зокрема, органи місцевого самоврядування.
Згідно ст.13.Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до об"єктів благоустрою населених пунктів належать території загального користування, зокрема майдани, площі, бульвари, проспекти, вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки, інші території загального користування.
Відповідно до ст.21 даного Закону елементами благоустрою є, зокрема, покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів.
Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено, зокрема встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту.
Згідно ст.30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, організація благоустрою населених пунктів.
Керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Законом України "Про благоустрій населених пунктів" та з метою збільшення надходження коштів до міського бюджету міська рада ухвалою №2451 від 05.03.2009р. затвердила Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.
Дане Положення розроблене з метою визначення порядку справляння орендної плати за окремі конструктивні елементи благоустрою комунальної власності та встановлення відповідальності за несвоєчасну сплату орендної плати або ухилення від неї.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі вищенаведеного Положення 10.11.2011р. між управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради та Приватним підприємством "ТЕХНЕ-СІМС" укладено договір № 14-11 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення. Предметом даного договору є надання орендодавцем орендареві права на тимчасове користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення на умовах оренди на терміни відповідно до ухвали Львівської міської ради від 03.12.2009р. № 3087.
Відповідно до умов договору орендодавець зобов'язався надати у тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності для розміщення павільйону площею 56,0 кв.м. (тротуар, газон тощо) за адресою м.Львів, вул.С.Гавришкевича-вул.І.Гонти, а орендар у свою чергу своєчасно та в повному осязі сплачувати орендодавцю вартість оренди окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності.
Згідно п.3.3 договору № 14-11 договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення від 10.11.2011р. конкретні розміри орендованої площі встановлюються при видачі дозволу на розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення відповідно до п.2 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об"єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення на підставі представленої і погодженої у встановленому порядку проектної документації.
Договір № 14-11 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення від 10.11.2011р. за своєю правовою природою є договором оренди. До даного виду договорів слід застосовувати загальні положення про договір найму (оренди), визначені главою 58 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ст.759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов"язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Згідно ст.762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму, тобто законодавець визначив що для даного виду договорів ціна є істотною умовою договору.
У відповідності до ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Згідно п.6 Методики розрахунку вартості окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності, яка є додатком до Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення і розміру орендної плати за розміщення на них об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення оцінка вартості орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності розмір місячної орендної плати визначається за формулою: Опл/міс.= Опл./12, де Опл. - річна орендна плата.
Згідно п.4 Методики річна орендна плата за орендований конструктивний елемент благоустрою комунальної власності визначається за формулою: Опл = Вп Кзон Сор, де зокрема Вп - вартість орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності.
Згідно п.2 Методики оцінка вартості орендованого конструктивного елемента визначається за формулою: Вп=Вб S Ві, де, зокрема S - площа орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності.
Окрім того, згідно п.1.6 вищенаведеного Положення підставою для укладення договору оренди і набуття права на оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення є дозвіл, виданий управлінням архітектури департаменту містобудування.
Також слід зазначити, що згідно п.1.6 Положення підставою для укладення договору оренди і набуття права на оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення є дозвіл, виданий управлінням архітектури департаменту містобудування або іншим уповноваженим органом. Згідно п.3.5 Положення орендна плата нараховується з часу видачі дозволу на розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.
Для визначення розміру орендної плати за місяць необхідно визначити конкретний розмір орендованої площі (S), яка встановлюється у відповідності до п.3.3 договору при видачі дозволу на розміщення.
Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 05.05.2015р. зобов"язано сторони надати дозвіл на розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.
Відповідач у письмових поясненнях від 15.05.2015р. повідомив суд що такий дозвіл ним не отримувався, отже надати його на вимогу суду не виявляється можливим. Також не поданий вищенаведений дозвіл на вимогу суду і позивачем.
Враховуючи вищенаведене, судова колегія приходить до висновку, що при укладенні вищенаведеного договору сторонами не досягнуто всіх істотних умов договору, необхідних для договорів даного виду, а саме не досягнуто згоди що розміру орендної плати на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення.
Як зазначено у п.2.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013р. не вважаються вчиненими правочини (укладеними господарські договори) в яких, зокрема, відсутні передбачені законом умови, необхідні для їх укладення (не досягнуто згоди за всіма істотними для даного правочину умовами). водночас господарським судам необхідно врахувати таке. Визначення договору як неукладеного може мати місце на стадії укладення договору, а не за наслідками виконання його сторонами. Отже, якщо дії сторін свідчать про те, що оспорюваний договір фактично було укладено, суд має розглянути по суті питання щодо відповідності його вимогам закону.
В даному випадку, саме лише підписання договору № 14-11 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення без отримання дозволу на розміщення об"єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення та відсутність доказів про подальше розміщення таких об"єктів є свідченням того, що оспорюваний договір як юридичний факт не відбувся, а, отже, не виникає жодних правовідносин між його сторонами.
Отже, колегія суддів прийшла до висновку, що у позивача відсутні правові підстави для звернення з вимогою до відповідача про сплату орендної плати згідно договору, який не є укладеним, а відтак рішення господарського суду Львівської області від 03.03.2015 року у даній справі слід скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог Управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради до Приватного підприємства "ТЕХНЕ-СІМС" про стягнення з останнього 33588,02 грн. заборгованості з орендної плати.
Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Згідно із ст. 4-3 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Відповідно до ст. 33 вказаного Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судовий збір за перегляд рішення господарського суду Львівської області від 03.03.2015 року у даній справі в апеляційному порядку покласти на позивача в порядку, передбаченому ст. 49 ГПК України .
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 103,104, 105 ГПК України, суд,
п о с т а н о в и в:
1. Апеляційну скаргу апеляційної скарги Приватного підприємства "ТЕХНЕ-СІМС" б/н від 20.03.2015р. задоволити.
2. Рішення господарського суду Львівської області від 03.03.2015р у справі № 914/4537/14 скасувати повністю.
3. Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
4. Стягнути з Управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради (79008, м.Львів, пл.Галицька,15, код ЄДРПОУ 2558625) на користь Приватного підприємства "ТЕХНЕ-СІМС" (79008, м.Львів, пл.Осмомисла2/1, код ЄДРПОУ 35444253) 913,50 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
5. На виконання постанови господарському суду Львівської області видати наказ у відповідності до ст.116 ГПК України.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Матеріали справи повернути в місцевий господарський суд .
Повний текст постанови виготовлений 10.06.2015 р.
Головуючий-суддя Марко Р.І.
Суддя Желік М.Б.
Суддя Костів Т.С.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2015 |
Оприлюднено | 16.06.2015 |
Номер документу | 44829127 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Марко Р.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні