Постанова
від 02.06.2015 по справі 826/2193/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

02 червня 2015 року № 826/2193/15

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії: головуючого судді Шулежка В.П., судді Іщука І.О., судді Погрібніченка І.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Фонду державного майна України, Реєстраційної служби Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області, за участю третіх осіб - Колективного сільськогосподарського підприємства «Полянка», Кабінету Міністрів України, про визнання протиправними та скасування наказів, відміну державної реєстрації та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.02.2015 відкрито провадження в адміністративній справі № 826/2193/15 за позовом ОСОБА_1 до Фонду державного майна України (далі - Фонд держмайна України), в якому останній просив:

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 23.12.2014 № 2839 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 21.11.2014 № 2657»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 29.12.2014 № 2896 «Про затвердження акта оцінки державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 31.12.2014 № 2912 «Про затвердження плану приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» (код ЄДРПОУ 36481123)».

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.03.2015 відкрито провадження в адміністративній справі № 826/2547/15 за позовом ОСОБА_2 до Фонду держмайна України, в якому останній просив:

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 23.12.2014 № 2839 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 21.11.2014 № 2657»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 29.12.2014 № 2896 «Про затвердження акта оцінки державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 31.12.2014 № 2912 «Про затвердження плану приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» (код ЄДРПОУ 36481123)»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 15.01.2015 № 18 «Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України».

Позивачі обґрунтовують свої вимоги тим, що під час приватизації Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» (далі - ДП «Миколаївське») Фонд держмайна України порушив вимоги ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» в частині визначення способу приватизації та порядку прийняття рішення про приватизацію, чим порушено право позивачів на участь у приватизації, як працівників ДП «Миколаївське».

Відповідно до ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.03.2015 об'єднано в одне провадження позовні вимоги, що розглядались в межах адміністративних справ № 826/2193/15 та № 826/2547/15, з присвоєнням об'єднаним справам загального № 826/2193/15.

10.04.2015 ОСОБА_1 подано заяву про збільшення позовних вимог, в якій він доповнив свій адміністративний позов додатковими вимогами, а саме:

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 15.01.2015 № 18 «Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 12.03.2015 № 310 «Про завершення приватизації майна державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське»;

відмінити державну реєстрацію припинення ДП «Миколаївське» та скасувати реєстраційні записи в ЄДР від 27.01.2015 за № 15021120009000496 та за № 15021450000000678 та зобов'язати Реєстраційну службу Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області внести запис до ЄДР про відміну державної реєстрації припинення ДП «Миколаївське».

Збільшені позовні вимоги обґрунтовані тим, що ДП «Миколаївське» відповідно до витягу з Державного реєстру суб'єктів племінної справи у тваринництві (далі - Держплемреєстр) мало статус племінного заводу і відповідно до ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» підлягало приватизації виключно на підставі рішення Кабінету Міністрів України шляхом перетворення в акціонерне товариство із визначенням частки держави. В порушення вказаних вимог Фондом держмайна України прийнято ряд спірних наказів, згідно з якими приватизація ДП «Миколаївське» проведена шляхом перетворення в КСП «Полянка» без прийняття відповідного рішення Кабінетом Міністрів України та без визначення частки держави. Реєстраційна служба Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області здійснила державну реєстрацію припинення ДП «Миколаївське» шляхом його перетворення в КСП «Полянка» на підставі протиправних наказів Фонду держмайна України та порушила при цьому вимоги ст. 104 ЦК України та ст.ст. 34, 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», здійснивши процедуру припинення без створення комісії з припинення, встановлення строку для пред'явлення претензій кредиторів та пред'явлення передавального акту.

Враховуючи об'єднання для спільного розгляду вказаних справ, об'єднані позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_3 є наступними:

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 23.12.2014 № 2839 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 21.11.2014 № 2657»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 29.12.2014 № 2896 «Про затвердження акта оцінки державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 31.12.2014 № 2912 «Про затвердження плану приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» (код ЄДРПОУ 36481123)»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 15.01.2015 № 18 «Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України»;

визнати протиправним та скасувати наказ Фонду держмайна України від 12.03.2015 № 310 «Про завершення приватизації майна державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське»;

відмінити державну реєстрацію припинення ДП «Миколаївське» та скасувати реєстраційні записи державного реєстратора в ЄДР від 27.01.2015 за № 15021120009000496 та за № 15021450000000678 та зобов'язати Реєстраційну службу Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області внести запис до ЄДР про відміну державної реєстрації припинення ДП «Миколаївське».

У судовому засіданні представники позивачів позовні вимоги підтримали повністю, просили суд задовольнити позов у повному обсязі.

Представник Фонду держмайна України у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі з підстав, зазначених у письмових запереченнях. В судовому засіданні усно пояснив суду, що Фонд держмайна України діяв у межах повноважень та на виконання вимог чинного законодавства, зазначивши при цьому, що чинне законодавство не передбачає особливостей приватизації племінних заводів.

Представник Реєстраційної служби Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області у судове засідання не з'явився та 12.05.2015 звернувся до суду з запереченнями на позов, в яких просив розглянути справу без його участі та заперечував проти задоволення позовних вимог в частині відміни державної реєстрації припинення ДП «Миколаївське». Свою позицію обґрунтовував тим, що 04.02.2014 державному реєстратору надано наказ Регіонального відділення Фонду держмайна України по Миколаївській області від 03.02.2014 № 35-п про призначення комісії з припинення ДП «Миколаївське» про що 04.02.2014 зроблено відповідний запис в ЄДР та 10.02.2014 опубліковано повідомлення про персональний склад комісії з припинення та строк заявлення кредиторами своїх вимог. 27.01.2015 головою комісії з припинення ДП «Миколаївське» подано перелік документів, визначений ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», який включав в себе передавальний акт, підписаний комісією з припинення та затверджений органом, який прийняв рішення про припинення, на підставі чого до ЄДР внесено запис про проведення державної припинення ДП «Миколаївське» шляхом його перетворення в Колективне сільськогосподарське підприємство «Полянка» (далі - КСП «Полянка»). Водночас, представник Реєстраційної служби Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області зазначив, що при перевірці поданих документів підстав для залишення їх без розгляду не виявлено.

Представник Кабінету Міністрів України проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі та просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити з підстав, зазначених Фондом держмайна України.

Представник КСП «Полянка» проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі та пояснив суду, що Фонд держмайна України діяв законно та в межах чинного законодавства України, оскільки на момент прийняття спірних наказів ДП «Миколаївське» втратило статус племінного заводу. На підтвердження чого надано копії наказу управління агропромислового розвитку Арбузинської РДА Миколаївської області від 07.10.2014 № 1 «Про перевірку стану племінної справи у ДП «СГП «Миколаївське», акту комісії з перевірки стану племінної справи у ДП «Миколаївське» від 10.10.2014, листа управління агропромислового розвитку Арбузинської РДА Миколаївської області від 13.10.2014 № 394 на адресу департаменту агропромислового розвитку Миколаївської ОДА про порушення клопотання перед Міністерством аграрної політики та продовольства України про виключення ДП «Миколаївське» з Держплемреєстру, а також листа департаменту агропромислового розвитку Миколаївської ОДА від 22.04.2015 № 141/05/08-05/15 до департаменту тваринництва Міністерства аграрної політики та продовольства України з клопотанням про виключення ДП «Миколаївське» з Держплемреєстру та анулюванням свідоцтва про реєстрацію в Держплемреєстрі. Крім того, представник КСП «Полянка» посилався на те, що позивачі не подали суду доказів порушення саме їх законних прав та охоронюваних законом інтересів, оскільки вони звільнені з ДП «Миколаївське» на підставі п. 4 ст. 40 КЗпП України, а тому не входять до переліку осіб, які мають право на участь у його пільговій приватизації.

Відповідно до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, беручи до уваги відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу в письмовому провадженні.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

11.12.2009 наказом Міністерства аграрної політики України № 889 на базі майна № 24 «Миколаївське відділення агропромислового виробництва» державного підприємства «Агроспецсервіс» створено ДП «Миколаївське» із наданням йому статусу юридичної особи.

Спільним наказом Міністерства аграрної політики України та Національної академії аграрних наук України від 21.02.2011 № 40/55 ДП «Миколаївське» присвоєно статус племінного заводу (порода: українська чорно-ряба молочна).

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, ДП «Миколаївське» видано атестат № 8892 про присвоєння такого статусу та здійснено державну реєстрацію останнього як суб'єкта племінної справи у тваринництві шляхом внесення відповідних даних до Держплемреєстру.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 № 127 «Про затвердження переліку підприємств, які підлягають приватизації відповідно до Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та операції з безоплатної передачі частки державного майна (акцій) яких працівникам і прирівняним до них особам звільняються від оподаткування» (далі - Постанова від 23.02.2011 № 127) ДП «Миколаївське» включено до переліку підприємств, які підлягають приватизації відповідно до Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та операції з безоплатної передачі частки державного майна (акцій) яких працівникам і прирівняним до них особам звільняються від оподаткування.

Наказом Фонду держмайна України від 24.04.2012 № 566 «Про внесення змін та доповнень до Переліку об'єктів групи В, які підлягають підготовці до продажу у 2012 році з метою подальшого їх продажу» (далі - Наказ № 566) ДП «Миколаївське» включено до переліку об'єктів групи В, які підлягають підготовці до продажу в 2012 році.

В подальшому, наказом регіонального відділення Фонду держмайна України по Миколаївській області від 03.02.2014 № 355-п видано наказ «Про припинення юридичної особи ДП «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» та про призначення комісії з його припинення», яким наказано припинити юридичну особу - ДП «Миколаївське» шляхом її перетворення у колективне сільськогосподарське підприємство.

04.02.2014 державним реєстратором Реєстраційної служби Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області до ЄДР внесено запис про прийняття рішення щодо припинення ДП «Миколаївське» в результаті реорганізації шляхом його перетворення.

Наказом Фонду держмайна України від 21.11.2014 № 2657 «Про прийняття рішення про приватизацію об'єкта» прийнято рішення про приватизацію ДП «Миколаївське» шляхом перетворення його в публічне акціонерне товариство.

Оскаржуваним наказом Фонду держмайна України від 23.12.2014 № 2839 (далі - Наказ № 2839) внесено зміни до пункту 1 наказу від 21.11.2014 № 2657 замінивши слова «публічне акціонерне товариство» на «колективне сільськогосподарське підприємство».

Спірним наказом Фонду держмайна України від 29.12.2014 № 2896 (далі - Наказ № 2896) затверджено акт оцінки вартості майна державного ДП «Миколаївське».

Пунктом 1 оскаржуваного наказу Фонду держмайна України від 31.12.2014 № 2912 (далі - Наказ № 2912) затверджено план приватизації ДП «Миколаївське», а п. 3 наказано директору ДП «Миколаївське» Філіпішину С.Б.: забезпечити реєстрацію колективного сільськогосподарського підприємства; у тижневий строк з дня реєстрації колективного сільськогосподарського підприємства подати до Фонду держмайна України копію статуту та свідоцтва про його державну реєстрацію; забезпечити припинення юридичної особи ДП «Миколаївське».

Спірним наказом Фонду держмайна України від 15.01.2015 № 18 (далі - Наказ № 18) пункт 3 викладено у такій редакції: «Директору державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» Філіпішину С.Б.:

3.1. У двотижневий строк забезпечити припинення державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське», як юридичної особи, в результаті його перетворення в колективне сільськогосподарське підприємство відповідно до положень Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі».

3.2. У тижневий строк з дня державної реєстрації колективного сільськогосподарського підприємства подати до Фонду державного майна України копію Статуту та свідоцтва про його державну реєстрацію.».

27.01.2015 державним реєстратором Реєстраційної служби Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області здійснено державну реєстрацію припинення ДП «Миколаївське» шляхом перетворення в КСП «Полянка» про що в ЄДР внесено записи № 15021120009000496 та № 15021450000000678.

Оскаржуваним наказом Фонду держмайна України від 12.03.2015 № 310 (далі - Наказ № 310) наказано приватизацію майна ДП «Миколаївське» вважати завершеною.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Нормативними актами, які регулюють правовідносини приватизації державного майна у сфері агропромислового комплексу на законодавчому рівні є Закон України «Про приватизацію державного майна», Закон України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», які покликані не тільки забезпечити підвищення ефективності використання державного майна шляхом його безоплатної передачі, але і захистити інтереси держави в процесі приватизації шляхом визначення частки держави під час приватизації підприємств, які мають особливий статус.

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України «Про приватизацію державного майна» державну політику в сфері приватизації здійснюють Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, що становлять єдину систему державних органів приватизації в Україні.

Відповідно до змісту ч. 1 ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» на підставі рішення Кабінету Міністрів України приватизуються племінні заводи та підприємства.

Відповідно до п. 3 Порядку погодження з Кабінетом Міністрів України умов приватизації окремих об'єктів державної власності та закріплення в державній власності пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.09.1997 № 1035 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.1998 № 803), рішення про погодження умов приватизації об'єкта (проекту плану приватизації або плану розміщення акцій) та змін до них (якщо це стосується зміни способу розміщення та кількості запропонованих для реалізації акцій) приймається на засіданні Кабінету Міністрів України та оформлюється розпорядженням.

Частиною 2 ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» встановлено, що приватизація зазначених підприємств та організацій агропромислового комплексу здійснюється шляхом перетворення їх в акціонерні товариства, крім тих, вартості майна яких недостатньо для формування статутного капіталу акціонерного товариства. При цьому у статутному капіталі товариств першочергово визначається пакет акцій, що тимчасово залишається у власності держави, а решта акцій розміщується з наданням пільг, передбачених статтями 3, 6, 7 і 8 цього Закону.

Згідно з ч. 4 ст. 24 Закону України «Про господарські товариства» загальна номінальна вартість випущених акцій становить статутний (складений) капітал акціонерного товариства, який не може бути менше суми, еквівалентної 1250 мінімальним заробітним платам, виходячи із ставки мінімальної заробітної плати, діючої на момент створення акціонерного товариства.

Статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» установлено у 2014 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі - 1218 гривень.

Водночас, статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» установлено у 2015 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі: з 1 січня - 1218 гривень, з 1 грудня - 1378 гривень.

Таким чином, статутний (складений) капітал акціонерного товариства не може бути менше суми у розмірі 1522500 гривень у 2014 році та до грудня 2015 року.

Отже, з системного аналізу викладених норм вбачається, що законодавець передбачив особливий порядок приватизації племінних заводів та підприємств, приватизація яких, у разі вартості майна таких суб'єктів не менше суми, еквівалентної 1250 мінімальним заробітним платам, має здійснюватися виключно шляхом перетворення їх в акціонерні товариства із визначенням частки держави у майні, умови приватизації яких мають бути погодженні Кабінетом Міністрів України шляхом видачі окремого розпорядження прийнятого на відповідному засіданні.

За змістом ст. 11 Закону України «Про племінну справу у тваринництві» державна реєстрація суб'єктів племінної справи здійснюється шляхом внесення до Державного реєстру суб'єктів племінної справи у тваринництві.

Відповідно до п. 2.2 Положення про Державний реєстр суб'єктів племінної справи у тваринництві, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 13.06.2012 № 358 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.07.2012 за № 1118/21430, реєстрація суб'єктів племінної справи у тваринництві в Держплемреєстрі здійснюється за результатами проведення державної атестації та переатестації суб'єктів племінної справи у тваринництві.

Пунктом 2.7 зазначеного Положення встановлено, що у разі реєстрації суб'єкта племінної справи у тваринництві в Держплемреєстрі йому присвоюється реєстраційний номер і видається свідоцтво про реєстрацію в Держплемреєстрі.

Згідно з п. 1.5 Положення про присвоєння відповідних статусів суб'єктам племінної справи у тваринництві, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики України, Української академії аграрних наук від 17.07.2001 № 215/66 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.08.2001 за № 721/5912 (далі - Положення № 215/66), офіційним документом про присвоєння суб'єкту племінної справи у тваринництві відповідного статусу є атестат.

Відповідно до п. 3.21 Положення № 215/66 атестат утрачає чинність за умови: підписання наказу про наслідки проведення наступної державної атестації; підписання наказу про позбавлення суб'єкта племінної справи у тваринництві відповідного статусу за наслідками проведення державної переатестації з моменту опублікування повідомлення щодо втрати чинності атестатів у засобах масової інформації; визнання банкрутом юридичної особи, якій було присвоєно відповідний статус; ліквідації юридичної особи, якій було присвоєно відповідний статус.

Згідно з п. 3.19 Положення № 215/66 результати розгляду матеріалів експертною комісією щодо присвоєння та позбавлення відповідного статусу суб'єктам племінної справи у тваринництві затверджуються наказом Міністерства аграрної політики України.

Як вже встановлено колегією суддів, 21.02.2011 ДП «Миколаївське» присвоєно статус племінного заводу та видано атестат суб'єкта племінної справи № 8892, про що зроблено відповідний запис в Держплемреєстрі.

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що на момент прийняття Фондом держмайна України оскаржуваних наказів Міністерство аграрної політики України, зокрема, прийняло рішення про наслідки проведення наступної державної атестації або рішення щодо позбавлення ДП «Миколаївське» статусу племінного заводу та в засобах масової інформації опубліковано повідомлення щодо втрати чинності такого атестату ДП «Миколаївське».

Отже, посилання КСП «Полянка» на акт комісії з перевірки стану племінної справи у ДП «Миколаївське» від 10.10.2014 та відповідні листи управління агропромислового розвитку Арбузинської РДА Миколаївської області від 13.10.2014 № 394 та департаменту агропромислового розвитку Миколаївської ОДА від 22.04.2015 № 141/05/08-05/15 не можуть бути прийняті колегією суддів до уваги, оскільки останні не є належними доказами позбавлення ДП «Миколаївське» статусу суб'єкта племінної справи.

В той же час, як вбачається з наявного в матеріалах справи акту оцінки майна ДП «Миколаївське», затвердженого Наказом № 2896, вартість єдиного майнового комплексу підприємства складає 13627000 грн., що значно перевищує 1250 мінімальних заробітних плат, необхідних для формування статутного капіталу акціонерного товариства, що є обов'язковою умовою в силу вимог ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» для приватизації племінних заводів та підприємств на підставі рішення Кабінету Міністрів України.

Зважаючи на викладене у сукупності, колегія суддів прийшла до висновку, що на момент прийняття Фондом держмайна України оскаржуваних наказів ДП «Миколаївське» мало статус племінного заводу, у зв'язку з чим останнє підлягло приватизації у спосіб, передбачений ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», а не у будь-який інший спосіб, передбачений цим Законом.

Отже, оскаржувані накази Фонду держмайна України від 23.12.2014 № 2839, від 29.12.2014 № 2896, від 31.12.2014 № 2912, від 15.01.2015 № 18 та від 12.03.2015 № 310 передбачали проведення приватизації ДП «Миколаївське» у інший ніж передбачено ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» спосіб, а саме: шляхом перетворення державного підприємства в колективне сільськогосподарське підприємство, з огляду на що колегія суддів вважає, що такі накази видані всупереч вимогам ст. 25 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Разом з тим, колегія суддів погоджується з доводами Реєстраційної служби Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області щодо відсутності порушень в частині здійснення процедури державної реєстрації припинення ДП «Миколаївське», зокрема, відсутності факту здійснення державної реєстрації припинення цього підприємства без створення комісії з припинення, надання строку для заявлення вимог кредиторів та складання передавального акту, на підтвердження здійснення яких останнім надано відповідні докази.

В той же час, враховуючи те, що державна реєстрація припинення ДП «Миколаївське» та державна реєстрація КСП «Полянка» здійснювалися на виконання наказів Фонду держмайна України від 23.12.2014 № 2839, від 29.12.2014 № 2896, від 31.12.2014 № 2912, від 15.01.2015 № 18 та від 12.03.2015 № 310, колегія суддів приходить до висновку, що визнання протиправними та скасування таких наказів має наслідком визнання протиправними та відміну державної реєстрації припинення ДП «Миколаївське» та державної реєстрації КСП «Полянка» шляхом скасування відповідних реєстраційних записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Поряд з цим, колегією суддів не приймається до уваги посилання КСП «Полянка» на відсутність порушення прав та законних інтересів позивачів з огляду на наступне.

Частиною 1 ст. 3 Закону України «Про особливості приватизації в агропромисловому комплексі» встановлено, що право на пільгове придбання акцій, сума номінальної вартості яких становить 45 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, мають працівники підприємств (організацій), майно яких приватизується, а також прирівняні до них особи: колишні працівники таких підприємств (організацій), які вийшли на пенсію, звільнені у зв'язку із скороченням чисельності або штату і не працюють з моменту звільнення в інших суб'єктів господарювання різних форм власності, особи, які мають право відповідно до законодавства повернутися на попереднє місце роботи на зазначеному підприємстві (організації), працівники, які втратили працездатність у зв'язку з трудовим каліцтвом або професійним захворюванням, а також працівники соціально-культурних та лікувально-оздоровчих закладів, що приватизуються у складі підприємств (організацій), на балансі яких вони перебувають.

Як вже було зазначено, Постановою від 23.02.2011 № 127 ДП «Миколаївське» включено до переліку підприємств, які підлягають приватизації відповідно до Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», а Наказом № 566 ДП «Миколаївське» включено до переліку об'єктів групи В, які підлягають підготовці до продажу в 2012 році.

Як вбачається з матеріалів справи, на момент прийняття Постанови від 23.02.2011 № 127 та Наказу № 566 позивачі працювали на ДП «Миколаївське», отже, за висновком колегії суддів, мали право на участь у його пільговій приватизації.

При цьому, колегія суддів вважає, що подальше звільнення позивачів за ініціативою роботодавця ДП «Миколаївське» не припиняє їх права на участь у пільговій приватизації такого підприємства.

Крім того, суд критично оцінює доводи представника КСП «Полянка» про відсутність у ОСОБА_1 права на участь у пільговій приватизації підприємства також і з огляду на те, що в матеріалах справи наявний список працівників, які мають право на пільгову участь в приватизації, затверджений рішенням загальних зборів трудового колективу ДП «Миколаївське» від 20.05.2014, зі змісту якого вбачається, що ОСОБА_1 входить до складу таких працівників.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам відповідач як суб'єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності вчинених ним дій та складення ним спірних актів.

Дослідивши обставини справи, проаналізувавши вищезазначені правові норми, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими і підлягають задоволенню повністю.

Водночас, зміст принципу офіційного з'ясування всіх обставин у справі, передбачений ч. 4 ст. 11 КАС України, зобов'язує адміністративний суд до активної ролі у судовому засіданні, в тому числі і до уточнення змісту позовних вимог, з наступним обранням відповідного способу захисту порушеного права.

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне захистити порушені права позивачів шляхом визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України від 23.12.2014 № 2839 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 21.11.2014 № 2657»; визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України від 29.12.2014 № 2896 «Про затвердження акта оцінки державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське»; визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України від 31.12.2014 № 2912 «Про затвердження плану приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» (код ЄДРПОУ 36481123)»; визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України від 15.01.2015 № 18 «Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України»; визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України № 310 від 12.03.2015 року «Про завершення приватизації майна державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське»; скасування реєстраційних записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 27.01.2015 за № 15021120009000496 та за № 15021450000000678; зобов'язання Реєстраційної служби Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області внести запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про відміну державної реєстрації припинення Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське».

За таких умов, судові витрати, здійснені позивачами, присуджуються відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України на їх користь з Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163 КАС України суд,

П О С Т А Н О В И В:

Позов ОСОБА_1 та ОСОБА_3 задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 23.12.2014 № 2839 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 21.11.2014 № 2657».

Визнати протиправним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 29.12.2014 № 2896 «Про затвердження акта оцінки державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське».

Визнати протиправним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 31.12.2014 № 2912 «Про затвердження плану приватизації державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське» (код ЄДРПОУ 36481123)».

Визнати протиправним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 15.01.2015 № 18 «Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України»;

Визнати протиправним та скасувати наказ Фонду державного майна України № 310 від 12.03.2015 року «Про завершення приватизації майна державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське».

Скасувати реєстраційні записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 27.01.2015 за № 15021120009000496 та за № 15021450000000678.

Зобов'язати Реєстраційну службу Арбузинського районного управління юстиції у Миколаївській області внести запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про відміну державної реєстрації припинення Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Миколаївське».

Присудити з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_5 понесені ним витрати по сплаті судового збору в розмірі 438,48 грн.

Присудити з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 понесені ним витрати по сплаті судового збору в розмірі 73,08 грн.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Окружного адміністративного суду міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Головуючий суддя В.П. Шулежко

Суддя І.О. Іщук

Суддя І.М. Погрібніченко

Дата ухвалення рішення02.06.2015
Оприлюднено17.06.2015
Номер документу44872680
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/2193/15

Ухвала від 26.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 04.11.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 23.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Ухвала від 27.08.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Ухвала від 03.08.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 03.08.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні