ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"11" червня 2015 р. м. КиївК/800/27154/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі
головуючого: Мороз Л.Л.,
суддів: Горбатюка С.А.,
Шведа Е.Ю.,
розглянула у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 12.02.2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.04.2014 року у справі за позовом Військової частини НОМЕР_1 до Державної фінансової інспекції в Полтавській області, Полтавської міжрайонної державної фінансової інспекції про визнання неправомірними та часткове скасування пунктів вимоги,
ВСТАНОВИЛА:
Військова частина НОМЕР_1 звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавської міжрайонної державної фінансової інспекції про визнання неправомірним та часткове скасування пункту 2 та визнання неправомірними і скасування пунктів 4, 8, 9 вимоги від 28.08.2013 року № 01-14/1572 "Про усунення порушень" від 28.08.2013 року №01-14/1572.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 12.02.2014 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.04.2014 року, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано п. 4, 8, 9 вимоги Полтавської міжрайонної державної фінансової інспекції Державної фінансової інспекції у Полтавській області "Про усунення порушень" від 28.08.2013 року № 01-14/1572.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій у частині задоволення позову, Державна фінансова інспекція в Полтавській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення у зазначеній частині та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.
Відповідно до частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Полтавською міжрайонною державною фінансовою інспекцією Державної фінансової інспекції у Полтавській області відповідно до п. 2.18 Плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції в Полтавській області на ІІ квартал 2013 року, ухвали Октябрського районного суду м. Полтави від 04.07.2013 року, доведеної листом прокуратури з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері Центрального регіону України від 05.07.2013 року № 17-1387 вих. 13, листа прокуратури з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері Центрального регіону України від 25.07.2013 №17-1531 вих. 13 та на підставі направлення від 24.05.2013 року № 190 проведено планову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності військової частини НОМЕР_1 з 01.01.2011 року по завершений місяць 2013 року.
Ревізію проведено з 27.05.2012 року по 26.07.2013 року у відповідності до питань програми ревізії та робочого плану з відома командира військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 та начальника фінансово-економічного відділення - головного бухгалтера Носенко Л.М.
За результатами ревізії складено акт від 02.08.2013 року № 01-21/158, який підписано командиром військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 та начальником фінансово-економічного відділення - головним бухгалтером Носенко Л.М.
ДФІ в Полтавській області за результатами ревізії Військовій частині НОМЕР_1 пред`явлено вимогу від 28.08.2013 року № 01-14/1572 "Про усунення порушень", якої позивача, крім іншого, зобов`язано:
- п. 2 відобразити в обліку заборгованість перед державним бюджетом та перерахувати до нього кошти в сумі 119207,00 грн., які надійшли військовій частині по відшкодуванню винними особами нестач, кошти за надані Міністерством оборони та КЕВ м. Полтави послуги по харчуванню хворих та комунальні послуги за час їх перебування на лікуванні у військовому госпіталі;
- п. 4 забезпечити усунення незаконного покриття витрат загального фонду за рахунок спеціального фонду в сумі 35493,92 грн. (КЕКВ 1111 (2111) "Заробітна плата" в сумі 26041,03 грн., по КЕКВ 1120 (2120) "Нарахування на заробітну плату" в сумі 9452,89 грн.), шляхом проведення видатків на оплату заробітної плати медичним працівникам з нарахуваннями до державних цільових фондів, використаних по загальному фонду, за рахунок коштів спеціального фонду;
- п. 8 відобразити в обліку кредиторську заборгованість за речове майно військовослужбовцям в сумі 177291,62 грн.;
- п. 9 відобразити в обліку надходження доходів в натуральній формі медикаментів, придбаних за власні кошти хворими, які знаходилися на стаціонарному лікуванні в відділеннях військового госпіталю в сумі 4222,02 грн.
Згідно з Положенням про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 №499/2011 (далі Положення) Державна фінансова інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Держфінінспекція України відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальність винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших підконтрольних установ усунення виявлених порушень законодавства; звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (підпункт 4 пункту 4 Положення).
Відповідно до пункту 6 Положення Держфінінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; при виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Також, Положенням установлено, що у разі, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів Держфінінспекція України має право звернутися до суду в інтересах держави.
Зазначені норми кореспондуються з положеннями пункту 7 статті 10 Закону України від 26.01.1993 року № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», згідно з якими державній контрольно-ревізійній службі надано право пред`являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов`язковою до виконання. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
На підставі наведеного колегія суддів дійшла висновку про наявність у органу державного фінансового контролю права заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.
В порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов`язки для позивача.
У справі, яка розглядається, Інспекція пред`явила вимогу про усунення порушень, в якій зазначено, зокрема, про необхідність вчинити дії щодо, фактично, відшкодування збитків та відобразити в обліку кредиторську заборгованість.
Зважаючи на те, що вказані збитки відшкодовуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 10.02.2015 року 21-632а14.
Вимога стосовно відображення в обліку дебіторської заборгованості передбачає встановлення розміру збитків. Проте, наявність збитків та їх розмір у цій справі не перевіряється.
Враховуючи наведене, з урахуванням змісту позовних вимог, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення позову.
Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Доводи касаційної скарги дають підстави для висновку, що при розгляді справи судами допущено неправильне застосування норм матеріального, що є підставою для ухвалення нового рішення у справі.
Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 229, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Полтавській області задовольнити.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 12.02.2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.04.2014 року у цій справі скасувати у частині визнання протиправними та скасування пунктів 4, 8, 9 вимоги Полтавської міжрайонної державної фінансової інспекції Державної фінансової інспекції у Полтавській області "Про усунення порушень" від 28.08.2013 року № 01-14/1572.
Прийняти нову постанову у зазначеній частині, якою відмовити у позові Військової частини НОМЕР_1 до Державної фінансової інспекції в Полтавській області, Полтавської міжрайонної державної фінансової інспекції про визнання протиправними та скасування пунктів 4, 8, 9 вимоги Полтавської міжрайонної державної фінансової інспекції Державної фінансової інспекції у Полтавській області "Про усунення порушень" від 28.08.2013 року № 01-14/1572.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2015 |
Оприлюднено | 04.10.2022 |
Номер документу | 45085311 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Мороз Л.Л.
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Мороз Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні