cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"15" червня 2015 р.Справа № 924/486/15
Господарський суд Хмельницької області у складі:
суддя Танасюк О.Є., розглянувши матеріали справи
за позовом прокурора Хмельницького району м. Хмельницький в інтересах держави в особі:
1) Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області;
2) Хмельницької районної державної адміністрації м. Хмельницький
до 1) Жучковецької сільської ради Хмельницької області, с. Жучківці Хмельницького району Хмельницької області;
2) товариства з обмеженою відповідальністю "Волочиськ-агро" м. Волочиськ, Хмельницької області
про 1) визнання недійсним та скасування рішення Жучковецької сільської ради Хмельницького району №11 від 30.01.2015р. „Про надання в оренду ТОВ „Волочиськ Агро" земель запасу, резервного фонду сільської ради, не витребуваних паїв, міжпайових доріг та пасовищ";
2) визнання недійсним договору оренди землі №1 від 01.02.2015р. укладеного між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 149 га із земель запасу (резервного фонду);
3) визнання недійсним договору оренди землі №2 від 01.02.2015р. укладеного між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду пасовищ загальною площею 67,71 га.;
4) визнання недійсним договору оренди землі №3 від 01.02.2015р. укладеного між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду дороги загальною площею 30,12 га.;
5) визнання недійсним договору оренди землі №4 від 01.02.2015 р. укладеного між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду не витребувані паї загальною площею 5,75 га.
Представники сторін:
позивача-1: Халавчук О.М. - представник за довіреністю від 15.06.2015р.
позивача-2: Мединська А.В. - представник за довіреністю №40/03-1489/15 від 12.05.2015р.
відповідача-1: Дуна В.В. - виконуючий обов'язки сільського голови;
відповідача-2: Лозюк С.Ф. - представник за довіреністю №10 від 17.02.15 р.
від прокуратури: Олійник І.О. - прокурор відділу прокуратури Хмельницької області
В судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: прокурор Хмельницького району в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області та Хмельницької районної державної адміністрації м. Хмельницький звернувся з позовом до Жучковецької сільської ради Хмельницької області та товариства з обмеженою відповідальністю "Волочиськ-агро" про визнання недійсним та скасування рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11, визнання недійсними договорів оренди землі, укладених між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро": №1 від 01.02.2015р., №2 від 01.02.2015р., №3 від 01.02.2015р., №4 від 01.02.2015 р.
Зазначає, що рішенням 25-ої сесії VІ скликання Жучковецької сільської ради Хмельницького району від 30.01.2015р. №11 надано в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" терміном на 11 місяців землі запасу та резервного фонду сільської ради загальною площею 149 га, пасовища площею 67,71 га, між пайові дороги площею 30,12 га, невитребувані паї та відумерла спадщина площею 5,75 га, які розташовані на території Жучковецької сільської ради за межами населеного пункту с. Жучківці.
На підставі вказаного рішення між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" 01.02.2015р. укладено чотири договори оренди землі, відповідно до яких сільська рада надала в строкове платне користування орендарю для вирощування сільськогосподарської культури та для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу (резервного фонду) земельну ділянку загальною площею 149 га (договір №1), пасовища загальною площею 67,71 га (договір №2), дороги загальною площею 5,75 га (договір №4), які розташовані на території Жучковецької сільської ради за межами населеного пункту с. Жучківці.
На виконання зазначених договорів Жучковецькою сільською радою передано в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" земельні ділянки загальною площею 252,58 га, вартістю 4512423 грн., що підтверджується актами приймання-передачі земель від 01.02.2015р.
Прокурор стверджує, що рішення сесії сільської ради та договори оренди земельних ділянок є незаконними та підлягають визнанню недійсними.
Посилаючись на ст. 122 Земельного кодексу України вказує, що Жучковецька сільська рада передавши в оренду земельні ділянки, які перебувають за межами населеного пункту с. Жучківці, перевищила свою компетенцію. Крім того, при прийнятті рішення від 30.01.2015р. №11 про передачу земельних ділянок в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" не була дотримана процедура надання земельних ділянок у користування, визначена ст. 123 Земельного кодексу України, а також вимоги ст. 124 Земельного кодексу України щодо порядку передачі земельних ділянок в оренду.
Позов заявлено прокурором в інтересах Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області та Хмельницької районної державної адміністрації, обґрунтовуючи тим, що відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України, органом, уповноваженим державою здійснювати розпорядження земельними ділянками вказаної категорії є Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області, а згідно ст. 13 Закону України „Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" органом уповноваженим здійснювати розпорядження нерозподіленими (не витребуваними) земельними ділянками є Хмельницька районна державна адміністрація.
Прокурор у заяві від 15.06.2015р. зазначає, що в п. 1 прохальної частини позову внаслідок технічної помилки зазначено рішення сесії Жучковецької сільської ради Хмельницького району №11 від 30.01.2013р. у зв'язку з чим просить дану позовну вимогу вважати наступного змісту: „Визнати недійсним та скасувати рішення Жучковецької сільської ради Хмельницького району №11 від 30.01.2015р. „Про надання в оренду ТОВ „Волочиськ Агро" земель запасу, резервного фонду сільської ради, не витребуваних паїв, міжпайових доріг та пасовищ". Решту позовних вимог просить залишити без змін.
У додаткових поясненнях від 15.06.2015р. прокурор заперечує проти доводів відповідачів щодо законності розпорядження земельними ділянками площею 5,75 га Жучковецькою сільською радою, які згідно рішення Хмельницького міськрайонного суду від 23.05.2010р. та від 13.04.2011р. визнані відумерлою спадщиною. Наголошує, що право сільської ради щодо земель визнаних рішеннями суду як відумерла спадщина у встановленому порядку не зареєстровано. При цьому, звертає увагу, що відповідно до ст. 125 ЗК України право на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права. За таких обставин, прокурор вважає, що рішення Хмельницького міськрайонного суду не є належними та допустимими доказами, які б достеменно підтверджували факт законності передачі землі ТОВ „Волочиськ Агро" не на конкурентних засадах.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник позивача-1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.
Представник позивача-2 в судовому засіданні та у письмовому поясненні від 11.06.2015р. позовні вимоги підтримує. Зазначає, що Жучковецькою сільською радою при прийнятті спірного рішення та передачі в оренду ТОВ „Волочиськ-Агро" земельних ділянок (не витребуванні паї) площею 5,75 га, які розташовані за межами населеного пункту, порушуються інтереси Хмельницької РДА як розпорядника даних земельних ділянок відповідно до положень земельного законодавства.
Представник відповідача-1 в судовому засіданні та у письмовому поясненні від 17.04.2015р. за №82 зазначає, що в січні 2015р. на спільному засіданні постійних комісій сільської ради було винесено запит до сільської ради про розгляд питання про укладення договорів оренди земельних ділянок, які знаходяться за межами населеного пункту і розташовані та території Жучковецької сільської ради з метою наповнення сільського бюджету на 2015р. так як видаткова частина сільського бюджету забезпечена лише на 40 відсотків.
У письмовому поясненні від 10.06.2015р. Жучковецька сільська рада позов вважає необґрунтованим, оскільки не вбачає у своїх діях порушення прав і охоронюваних законом інтересів позивачів. Щодо питання розпорядження не витребуваними земельними частками (паями), зазначає, що на підставі рішень судів, земельні частки (паї), що вважалися не витребуваними, передані у власність територіальної громади Жучковецької сільської ради. А тому розпорядження цими землями, в тому числі і прийняття рішення про передачу вказаних земель в оренду відноситься до повноважень сільської ради.
Представник відповідача-2 в судовому засіданні та у письмовому запереченні від 20.04.2015р. вказує, що ТОВ "Волочиськ-агро" звернулося до Жучковецької сільської ради із клопотанням про передачу в оренду земель запасу площею 149 га і пасовища 67,71 га, оскільки дані землі відносяться до земель комунальної власності даної сільської ради. Що стосується земель під проектними дорогами площею 30,12 га, та відумерла спадщина площею 5,75 га, зазначає, що законодавець України не врегулював сам порядок визначення до якої категорії земель відносяться дані земельні ділянки, державної чи комунальної власності. Однак, ТОВ "Волочиськ-агро" з метою надходження до бюджету сільської ради відповідних коштів звернулося із відповідним клопотанням.
Повідомляє, що згідно умов укладених договорів оренди ТОВ "Волочиськ-агро" щомісячно рівними частинами по 13121,38 грн. сплачує орендодавцю - Жучковецькій сільській раді орендну плату, що підтверджується платіжними дорученнями, наявними в матеріалах справи.
З урахуванням зазначеного, стверджує, що в діях Жучковецької сільської ради та ТОВ "Волочиськ-агро" відсутні порушення вимог чинного законодавства.
У запереченнях від 15.06.2015р. представник ТОВ "Волочиськ-агро" звертає увагу, що земельні ділянки загальною площею 5,75 га відносяться до земель комунальної власності Жучковецької сільської ради на підставі рішень судів від 2010 та 2011р. Щодо земельних ділянок площею 30,12 га під проектними дорогами, то на думку відповідача-2 вони відносяться до земель, що перебувають у спільній сумісній власності співвласників земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і не можуть перебувати у державній власності. Зазначає, що із вказаними співвласниками земель укладено та зареєстровано у встановленому законом порядку договори оренди. З приводу земель запасу - 149 га і пасовищ - 67,71 га, то вони знаходяться на території (в межах) Жучковецької сільської ради, та враховуючи, що на сьогоднішній день розмежування населених пунктів на території сільської ради не проводилося, Жучковецька сільська рада є розпорядником цих земель, а на землях пасовища посіяно багаторічні трави.
Відповідач-2 наголошує, що інтереси держави в даному випадку не порушено, тому вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Розглядом матеріалів справи встановлено.
26.01.2015р. товариство з обмеженою відповідальністю "Волочиськ-агро" звернулося до Жучковецької сільської ради з клопотанням про передачу в оренду землі, зокрема, землі запасу площею 149,00 га, пасовище - 67,71 га, проектні дороги - 30,12 га та відумерла спадщина - 5,75 га, які знаходяться на території Жучковецької сільської ради. При цьому, товариство просило надати вказані землі на умовах оренди терміном на 11 місяців з 01.02.2015р. річною платою не менше 3% від нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням двадцять п'ятої сесії шостого скликання Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 „Про надання в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" земель запасу, резервного фонду сільської ради, невитребуваних паїв, міжпайових доріг та пасовищ" надано в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" терміном на 11 місяців землі запасу та резервного фонду сільської ради загальною площею 149 га; пасовища площею 67,71 га; міжпайові дороги площею 30,12 га, невитребувані паї та відумерла спадщина площею 5,75 га. Зобов'язано сільського голову Тащука В.О. укласти договір оренди земельних ділянок, які знаходяться за межами населеного пункту з ТОВ "Волочиськ-агро" терміном на 11 місяців.
01.02.2015р. між Жучковецькою сільською радою (орендодавець) та ТОВ "Волочиськ-агро" (орендар) укладено договір оренди землі №1, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для вирощування с/г культур (цільове призначення) для ведення товарного с/виробництва (мета використання), яка знаходиться на території Жучковецької сільської ради (п. 1 договору).
Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 149 га, у тому числі, із земель запасу (резервного фонду).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4016992,51 грн. (п. 5 договору).
Відповідно до п. 10, 11 договору, розмір орендної плати в рік становить 3% від нормативної грошової оцінки та складає 120509,78 грн.
Згідно з п. 13 договору орендна плата сплачується рівними частками в розмірі 10955,43 грн. щомісячно.
Пунктом 8 визначено, що договір укладено строком на 11 місяців (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою), але в будь-якому випадку діє до моменту закінчення збирання врожаю орендарем.
Договір підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.
Даний договір зареєстрований у Жучковецькій сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2015р. за №1.
Передача в оренду вищезазначеної земельної ділянки площею 149 га підтверджується актом прийому передачі земельної ділянки в оренду від 01.02.2015р., який є додатком до договору оренди землі №1 від 01.02.2015р.
01.02.2015р. між Жучковецькою сільською радою (орендодавець) та ТОВ "Волочиськ-агро" (орендар) укладено договір оренди землі №2, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для вирощування с/г культур (цільове призначення) для ведення товарного с/виробництва (мета використання), яка знаходиться на території Жучковецької сільської ради (п. 1 договору).
Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 67,71 га, у тому числі, із земель (пасовище).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 208549,10 грн. (п. 5 договору).
Відповідно до п. 10, 11 договору, розмір орендної плати в рік становить 3% від нормативної грошової оцінки та складає 6256,47 грн.
Згідно з п. 13 договору орендна плата сплачується рівними частками в розмірі 568,77 грн. щомісячно.
Пунктом 8 визначено, що договір укладено строком на 11 місяців (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою), але в будь-якому випадку діє до моменту закінчення збирання врожаю орендарем.
Договір підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.
Даний договір зареєстрований у Жучковецькій сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2015р. за №2.
Передача в оренду вищезазначеної земельної ділянки площею 67,71 га підтверджується актом прийому передачі земельної ділянки в оренду від 01.02.2015р., який є додатком до договору оренди землі №2 від 01.02.2015р.
01.02.2015р. між Жучковецькою сільською радою (орендодавець) та ТОВ "Волочиськ-агро" (орендар) укладено договір оренди землі №3, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для вирощування с/г культур (цільове призначення) для ведення товарного с/виробництва (мета використання), яка знаходиться на території Жучковецької сільської ради (п. 1 договору).
Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 30,12 га, у тому числі, із земель (дороги).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 126289,94 грн. (п. 5 договору).
Відповідно до п. 10, 11 договору, розмір орендної плати в рік становить 3% від нормативної грошової оцінки та складає 3788,70 грн.
Згідно з п. 13 договору орендна плата сплачується рівними частками в розмірі 344,43 грн. щомісячно.
Пунктом 8 визначено, що договір укладено строком на 11 місяців (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою), але в будь-якому випадку діє до моменту закінчення збирання врожаю орендарем.
Договір підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.
Даний договір зареєстрований у Жучковецькій сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2015р. за №3.
Передача в оренду вищезазначеної земельної ділянки площею 30,12 га підтверджується актом прийому передачі земельної ділянки в оренду від 01.02.2015р., який є додатком до договору оренди землі №3 від 01.02.2015р.
01.02.2015р. між Жучковецькою сільською радою (орендодавець) та ТОВ "Волочиськ-агро" (орендар) укладено договір оренди землі №4, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для вирощування с/г культур (цільове призначення) для ведення товарного с/виробництва (мета використання), яка знаходиться на території Жучковецької сільської ради (п. 1 договору).
Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,75 га, у тому числі, із земель (не витребувані паї).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 160592,67 грн. (п. 5 договору).
Відповідно до п. 10, 11 договору, розмір орендної плати в рік становить 3% від нормативної грошової оцінки та складає 4817,78 грн.
Згідно з п. 13 договору орендна плата сплачується рівними частками в розмірі 437,98 грн. щомісячно.
Пунктом 8 визначено, що договір укладено строком на 11 місяців (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою), але в будь-якому випадку діє до моменту закінчення збирання врожаю орендарем.
Договір підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.
Даний договір зареєстрований у Жучковецькій сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2015р. за №4.
Передача в оренду вищезазначеної земельної ділянки площею 5,75 га підтверджується актом прийому передачі земельної ділянки в оренду від 01.02.2015р., який є додатком до договору оренди землі №4 від 01.02.2015р.
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 23.05.2010р. по справі №2о/2218/130/11 визнано відумерлою спадщину після смерті Задорожної Аделі Станіславівни, що складається із земельної частки (паю) в розмірі 2,55 умовних кадастрових гектари, загальною вартістю 6482 грн., житлового будинку по вул.. Шевченка, 44 в с. Олешківці, та земельної ділянки під ним площею 0,34 га. Вирішено спадщину, визнану відмерлою, передати у власність територіальної громади Жучковецької сільської ради.
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 13.04.2011р. по справі №2о/2218/129/11 визнано спадщину, що залишилася після смерті Задорожного Івана Станіславовича та складається із житлового будинку по вул. Польова, 7 в с. Олешківці Хмельницького району та земельною ділянки площею 0,34 га, а також земельної частки (паю) в розмірі 2,55 умовних кадастрових гектари, загальною вартістю 6482 грн. в с. Олешківці Жучковецької сільської ради Хмельницького району відумерлою.
24.03.2015р. прокурор Хмельницького району на підставі ст. 8, ч. 2 ст. 20 Закону України „Про прокуратуру" звернувся до управління Держземагенства у Хмельницькому районі з листом за №95-1135 вих-15, в якому просив надати наступну інформацію: чи укладалися договори оренди земельних ділянок управлінням Держземагенства у Хмельницькому районі з ТОВ „Волочиськ-Агро" щодо користування земельними ділянками, які знаходяться на території Жучковецької сільської ради; нормативно-грошову оцінку земельних ділянок на території Жучковецької сільської ради (середня вартість 1 га) та вказати місцезнаходження земельних ділянок, які зазначені в рішенні Жучковецької сільської ради №11 від 30.01.2015р.
Управлінням Держземагенства у Хмельницькому районі листом від 30.03.2015р. за №10-2204-0.5-4559/2-15 було повідомлено прокуратуру Хмельницької області про те, що земельні ділянки, зазначені в рішенні Жучковецької сільської ради №11 від 30.01.2015р. знаходяться за межами населених пунктів, на території Жучковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
В матеріалах справи наявні платіжні доручення № С8-2687 від 24.02.2015р. на суму 13121,38 грн. та № С8-4096 від 27.03.2015р. на суму 13121,38 грн., згідно яких ТОВ „Волочиськ-агро" сплачувало орендну плату за землю за січень та лютий 2015р.
Прокурор в інтересах держави в особі позивачів, посилаючись на те, що Жучковецька сільська рада перевищила надані їй повноваження під час прийняття рішення про надання в оренду земельних ділянок, які розташовані за межами населеного пункту с. Жучківці та без дотримання установленої процедури та порядку надання земельних ділянок, звернувся з позовом про визнання недійсним та скасування рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11, а також визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок, укладених на підставі вказаного рішення.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги.
Відповідно до статті 121 Конституції України на прокуратуру покладено функції представництва інтересів громадянина або держави у випадках, визначених законом.
Статтями 20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках. Підставою представництва прокурором інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Частинами 1, 2 статті 29 ГПК України передбачено, що прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Згідно з ч. 3 ст. 2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Як слідує із позовної заяви прокурора підставою звернення з позовом стало порушення відповідачем-1 - Жучковецькою сільською радою вимог чинного законодавства, оскільки за твердженням прокурора, сільською радою було перевищено свою компетенцію під час прийняття рішення від 30.01.2015р. №11 про надання в оренду відповідачу-2 (ТОВ "Волочиськ-агро") земель, що знаходяться за межами населеного пункту с. Жучківці, а також не було дотримано установлену процедуру та порядок надання земельних ділянок в оренду.
Відповідно до п. 10 ч. 2 статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є право особи на звернення до суду з вимогою про визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, до яких належать, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та інші.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Статтею 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням двадцять п'ятої сесії шостого скликання Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 „Про надання в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" земель запасу, резервного фонду сільської ради, невитребуваних паїв, міжпайових доріг та пасовищ" зобов'язано сільського голову Тащука В.О. заключити договір оренди земельних ділянок, які знаходяться за межами населеного пункту, з ТОВ "Волочиськ-агро" терміном на 11 місяців, а саме: землі запасу та резервного фонду сільської ради загальною площею 149 га; пасовища площею 67,71 га; міжпайові дороги площею 30,12 га, невитребувані паї та відумерла спадщина площею 5,75 га.
Положеннями ст. 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі" визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частиною 1 ст. 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Як встановлено судом, Жучковецькою сільською радою були передані в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" земельні ділянки, які розташовані за межами населеного пункту с. Жучківці Хмельницького району Хмельницької області. Зазначене підтверджується самим рішенням сесії сільської ради від 30.01.2015р. №11, в п. 1 якого вказано, що земельні ділянки, які передаються в оренду знаходяться за межами населеного пункту, а також листом управління Держземагенства у Хмельницькому районі від 30.03.2015р. за №10-2204-0.5-4559/2-15, в якому повідомлено, що надані Жучковецькою сільською радою в оренду земельні ділянки на підставі рішення №11 від 30.01.2015р. знаходяться за межами населених пунктів, на території Жучковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
За таких обставин, враховуючи, що спірні земельні ділянки, які передані в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" згідно рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 знаходяться за межами населеного пункту, тому на такі земельні ділянки повноваження Жучковецької сільської ради, визначені ст.ст. 12, 122 ЗК України не поширюються. Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду України №6-97цс12 від 14.11.2012р., №6-22цс12 від 23.04.2012р. №6-23цс11 від 19.09.2011р.
Отже, орган місцевого самоврядування не має права розпоряджатися земельною ділянкою, яка хоча й знаходиться в адміністративних межах відповідної ради, проте розташована поза межами населеного пункту.
Статтею 111-28 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111 16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів. Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.
Враховуючи норми чинного законодавства, суд при вирішенні даного спору враховує висновки Верховного Суду України щодо застосування норми права при вирішенні аналогічних спорів.
При цьому, як вбачається із договорів оренди землі від 01.02.2015р., які укладені на підставі спірного рішення сесії сільської ради від 30.01.2015р. №11, в оренду передані земельні ділянки для вирощування сільськогосподарських культур.
Судом враховуються положення ч. 4 ст. 122 ЗК України, якою передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Територіальним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, який відповідно до ст. 122 ЗК України уповноважений здійснювати розпорядження вказаної категорії земель є Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області, яке правомірно визначено прокурором в якості позивача-1.
Разом з тим, спірним рішенням сесії Жучковецької сільської ради в оренду було надано земельні ділянки під невитребуваними паями та відумерлою спадщиною - 5,75га.
Щодо розпорядження нерозподіленими (невитребуваними) земельними паями судом враховується таке.
Відповідно до вимог ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних часток власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
При цьому, ч. 2 ст. 5 вказаного Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів.
Таким чином, повноваження щодо передачі в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, які знаходяться за межами населеного пункту с. Жучківці Хмельницього району Хмельницької області відносяться до компетенції Хмельницької районної державної адміністрації, яка правомірно визначена прокурором в якості позивача-2.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією; документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) громадян України, зазначених в абзаці п'ятому частини першої статті 1 цього Закону, є трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.
Відповідно до ст.ст. 3, 5 Закону підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації, прийняті в межах їх повноважень.
Згідно зі ст. 9 Закону розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства проводиться за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв), а за її відсутності - шляхом жеребкування.
Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.
Судом береться до уваги те, що на підставі оскаржуваного рішення Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 товариству з обмеженою відповідальністю „Волочиськ Агро" було надано в оренду невитребувані паї та відумерлу спадщину загальною площею 5,75 грн. Однак в матеріалах справи відсутні списки власників земельних часток (паїв), чиї землі є нерозподіленими (не витребуваними). При цьому, розмір переданих в оренду не витребуваних паїв та відумерлої спадщини і рішенні сесії не розмежовано.
Також суд акцентує увагу, що згідно договору оренди землі №4 від 01.02.2015р., який укладений на підставі оскаржуваного рішення Жучовецької сільської ради в оренду передана земельна ділянка, а саме не витребувані паї загальною площею 5,75 га.
Щодо передання згідно рішення сесії сільської ради в оренду земельних ділянок, які є відумерлою спадщиною, судом береться до уваги таке.
Відповідно до статті 1277 Цивільного кодексу України, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини зобов'язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою. Зазначена заява подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини та відповідно до статті 1283 Цивільного кодексу України охороняється відповідним органом місцевого самоврядування.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 23.05.2010р. по справі №2о/2218/130/11 визнано відумерлою спадщину після смерті Задорожної Аделі Станіславівни, що складається, зокрема, із земельної частки (паю) в розмірі 2,55 умовних кадастрових гектари, загальною вартістю 6482 грн. в с. Олешківці. Спадщину, визнану відмерлою передано у власність територіальної громади Жучковецької сільської ради.
Також рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 13.04.2011р. по справі №2о/2218/129/11 визнано відумерлою спадщину, що залишилася після смерті Задорожного Івана Станіслвавича, до складу якої входить, зокрема, земельна частка (пай) в розмірі 2,55 умовних кадастрових гектари, загальною вартістю 6482 грн. в с. Олешківці Жучковецької сільської ради Хмельницького району.
Відповідачі стверджують, що на підставі рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 товариству з обмеженою відповідальністю „Волочиськ Агро" передано в оренду земельну ділянку в розмірі 5,75 га, що є відумерлою спадщиною та визнана власністю територіальної громади Жучковецької сільської ради на підставі рішень Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 23.05.2010р. по справі №2о/2218/130/11 та від 13.04.2011р. по справі №2о/2218/129/11 про визнання спадщини відумерлою.
Однак суд звертає увагу, що зі змісту судових рішень Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області неможливо ідентифікувати земельні ділянки, які визнано відумерлою спадщиною із тими земельними ділянками, які передані в оренду ТОВ „Волочиськ Агро" на підставі спірного рішення сесії сільської ради від 30.01.2015р. №11.
Враховуючи, що відповідачем-1 не надано належних та допустимих доказів, що підтверджують правомірність розпорядження земельною ділянкою - 5,75 га, зокрема списки осіб, земельні паї яких є не витребувані, план або схема земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки в натурі, суд приходить до висновку, що Жучковецька сільська рада приймаючи рішення про передачу в оренду земельних ділянок, які знаходяться за межами населеного пункту, діяла з перевищенням наданих їй чинним законодавством повноважень.
Крім того, судом критично оцінюються доводи відповідача-2, що земельна ділянок площею 30,12 га під проектними дорогами, відноситься до земель, що перебувають у спільній сумісній власності співвласників земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і не може перебувати у державній власності, оскільки із вказаними співвласниками земель укладено та зареєстровано у встановленому законом порядку договори оренди, з огляду на те, що будь яких доказів на підтвердження зазначеного ним не подано.
Також, твердження відповідача-2, що землі запасу - 149 га і пасовищ - 67,71 га, знаходяться на території (в межах) Жучковецької сільської ради, враховуючи, що розмежування населених пунктів на території сільської ради не проводилося, та Жучковецька сільська рада є розпорядником цих земель, а на землях пасовища посіяно багаторічні трави, спростовується змістом оспорюваного рішення сільської ради та довідкою Управління Держземагенства у Хмельницькому районі від 30.03.2015р. за №10-2204-0.5-4559/2-15, про те, що земельні ділянки, зазначені в рішенні Жучковецької сільської ради №11 від 30.01.2015р. знаходяться за межами населених пунктів, на території Жучковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
З приводу тверджень прокурора щодо порушення порядку передачі в оренду земельних ділянок, а саме без проведення земельних торгів, судом береться до уваги таке.
Відповідно до норм статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їхніми повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Отже, як слідує із положень чинного законодавства, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності юридичним особам, без проведення земельних торгів діючим законодавством України не передбачена.
Як вбачається з матеріалів справи, Жучковецькою сільською радою було передано в оренду ТОВ „Волочиськ Агро" земельні ділянки без проведення земельних торгів, чим порушено вимоги 124 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч.10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Частиною 1 ст. 155 Земельного кодексу України встановлено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. Отже, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Також п. 2 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" визначено, що обов'язковою умовою визнання акта недійсним є порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
З огляду на те, що рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 „Про надання в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" земель запасу, резервного фонду сільської ради, невитребуваних паїв, міжпайових доріг та пасовищ" прийняте з порушенням положень ст. ст. 12, 122 ЗК України, ст. ст. 5, 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних часток власникам земельних часток (паїв)", що позбавило Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області та Хмельницьку районну державну адміністрацію прав на розпорядження земельними ділянками, які передані в оренду відповідачу-2 - ТОВ "Волочиськ-агро", спірне рішення сесії сільської ради є незаконним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про визнання недійсними договорів оренди землі №1, №2, №3 та №4 від 01.02.2015., укладених між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" судом враховується, що дані вимоги є похідними від вимоги про визнання незаконним та скасування рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11 „Про надання в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" земель запасу, резервного фонду сільської ради, невитребуваних паїв, міжпайових доріг та пасовищ".
Відповідно до ст. 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Частиною 1 ст. 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5, 6 ст. 203 Цивільного кодексу України.
Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Згідно ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Частиною 1 ст. 207 Господарського кодексу України передбачено, що господарське зобов'язання, яке не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади, визнано судом недійсним повністю або в частині.
Відповідно до абз. 4 п. 2.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013 р. "Про деякі питання визнання правочинів (господарських) договорів недійсними" вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
Судом береться до уваги, що договора оренди землі, укладені між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро", а саме: договір №1 від 01.02.2015р. про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 149 га із земель запасу (резервного фонду); договір №2 від 01.02.2015р. про передачу в оренду пасовищ загальною площею 67,71 га; договір №3 від 01.02.2015р. про передачу в оренду дороги загальною площею 30,12 га та договір №4 від 01.02.2015р. про передачу в оренду не витребуваних паїв загальною площею 5,75 га були укладені на підставі рішення сесії Жучковецької сільської ради від 30.01.2015р. №11, яке, як встановлено судом є незаконним, оскільки прийняте з порушенням вимог чинного законодавства.
З огляду на зазначене, договори оренди землі №1, №2, №3 та №4 від 01.02.2015., укладені між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" підлягають визнанню недійсними.
При цьому, судом враховуються, що ч. 3 ст. 207 ГК України передбачена можливість припинення господарського зобов'язання лише на майбутнє.
Відповідно до п. 2.7. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013 р. "Про деякі питання визнання правочинів (господарських) договорів недійсними" якщо зі змісту господарського договору випливає, що зобов'язання за цим договором може бути припинено лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути усе одержане за ним (наприклад, вже здійснене користування за договором майнового найму (оренди), користування електроенергією, спожиті послуги, зберігання, здійснене за відповідним договором, тощо), то господарський суд одночасно з визнанням господарського договору недійсним (за наявності підстав для цього) зазначає в резолютивній частині рішення, що зобов'язання за договором припиняється лише на майбутнє.
При цьому слід враховувати, що зобов'язання припиняються на майбутнє не на підставі відповідної вказівки в рішенні суду, а в силу закону, тому при визнанні недійсним правочину (господарського договору) зобов'язання його сторін припиняються на майбутнє з моменту набрання чинності рішення суду про визнання правочину (договору) недійсним, хоча б у судовому рішенні й не було зазначено про таке припинення.
Аналогічні положення містяться в 2.29 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", в якому зокрема передбачено, що договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою. Одночасно з визнанням договору недійсним господарський суд повинен зазначити в рішенні, що цей договір припиняється лише на майбутнє.
Враховуючи зазначене, договори оренди землі №1, №2, №3 та №4 від 01.02.2015., укладені між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" підлягають визнанню недійсними з припиненням їх дії на майбутнє.
Згідно зі ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд, у визначеному законом порядку, встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості. Отже, обов'язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини.
Згідно положень статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Враховуючи вищезазначене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги прокурора підтверджені наявними в матеріалах справи доказами, ґрунтуються на нормах чинного законодавства, тому підлягають задоволенню в повному обсязі.
В зв'язку із задоволенням позову та з урахуванням ч. 2 ст. 49 ГПК України, п. 4.6. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 21.02.2013р. „Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" судовий збір покладається на Жучковецьку сільську раду, оскільки спір виник саме внаслідок її неправильних дій.
Керуючись ст.ст. 1, 2, 12, 33, 43, 44, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення сесії Жучковецької сільської ради №11 від 30.01.2015р. „Про надання в оренду ТОВ "Волочиськ-агро" земель запасу, резервного фонду сільської ради, невитребуваних паїв, міжпайових доріг та пасовищ".
Визнати недійсним договір оренди землі №1 від 01.02.2015р. укладений між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 149 га із земель запасу (резервного фонду) з припиненням його дії на майбутнє.
Визнати недійсним договір оренди землі №2 від 01.02.2015р. укладений між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду пасовищ загальною площею 67,71 га з припиненням його дії на майбутнє.
Визнати недійсним договір оренди землі №3 від 01.02.2015р. укладений між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду дороги загальною площею 30,12 га з припиненням його дії на майбутнє.
Визнати недійсним договір оренди землі №4 від 01.02.2015р. укладений між Жучковецькою сільською радою та ТОВ "Волочиськ-агро" про передачу в оренду невитребувані паї загальною площею 5,75 га з припиненням його дії на майбутнє.
Стягнути з Жучковецької сільської ради (Хмельницька область, Хмельницький район, вул. Центральна, 6, ідентифікаційний код 04403924) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 6090,00 грн. (шість тисяч дев'яносто гривень 00 коп.) судового збору.
Видати наказ.
Повне рішення складено 18.06.2015 р.
Суддя О.Є. Танасюк
Відповідно до ч. 5 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Згідно з ч. 1 ст. 93 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня оголошення місцевим господарським судом. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Віддрук. 7 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу 1, - 29000,м.Хмельницький, вул.Інституцька, 4/1;
3- позивачу 2, - 29000, м.Хмельницький, вул. Кам`янецька 122/2;
4 - відповідачу 1- 31350, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, вул. Центральна,6 ;
5 - відповідачу 2- 31200, Хмельницька обл., Волочиський р-н, м. Волочиськ, вул. Фридріхівська,40;
6 - Прокуратура Хмельницького р-н- (29018,м.Хмельницький,вул. Уляни Громової,10) - простим
7 - Прокуратура Хмельницької обл.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2015 |
Оприлюднено | 23.06.2015 |
Номер документу | 45204839 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні