Ухвала
від 16.06.2015 по справі 806/169/15
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Романченко Є.Ю.

Суддя-доповідач:Малахова Н.М.

УХВАЛА

іменем України

"16" червня 2015 р. Справа № 806/169/15

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Малахової Н.М.

суддів: Жизневської А.В.

Котік Т.С.,

при секретарі Єрикаловій О.О. ,

за участю представників сторін та третьої особи

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Украгроінвест Холдинг" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "31" березня 2015 р. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Украгроінвест Холдинг" до Ружинської районної державної адміністрації Житомирської області, третя особа Приватне акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" про визнання незаконним та скасування розпорядження ,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Украгроінвест Холдинг" звернулося до суду з позовом, у якому просило визнати незаконним та скасувати розпорядження №262 від 11.11.2014 про відмову у затвердженні акту роботи по визначенню розміру відшкодування завданої шкоди ТОВ "Украгроінвест Холдинг" від 17.10.2014 року. В обґрунтування позову товариство посилалося на те, що спірне розпорядження винесено без дотримання вимог Конституції України, Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та положень Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, оскільки лише Комісія наділена повноваженнями визначати наявність підстав та розмір для відшкодування збитків внаслідок тимчасового зайняття земельних ділянок землекористувачів.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 31.03.2015 року у задоволені позову відмовлено.

В апеляційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю "Украгроінвест Холдинг", посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою задовольнити позов. Згідно доводів апеляційної скарги позивачем було надано комісії з визначення розміру відшкодування шкоди, завданої землекористувачам всі необхідні документи, а тому спірне розпорядження є протиправним.

Представники відповідача та третьої особи заперечували щодо доводів апеляційної скарги.

Розглянувши справу у межах, визначених ст. 195 КАС України, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з наступних підстав.

Судом встановлено, що розпорядженням голови Ружинської районної державної адміністрації від 05 вересня 2012 року № 395, з метою визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам було затверджено: склад Комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам; Положення про Комісію по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам (надалі - Положення).

Пунктом 2.3 цього Положення передбачено, що засідання Комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Комісія) проводиться в міру надходження заяв.

Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 вказаного Положення для визначення розміру збитків власник землі (уповноважений ним орган, особа) або орендар (надалі - заявник) подає до комісії заяву про визначення розміру збитків. До заяви додається: документ, що посвідчує право на земельну ділянку; документ, який підтверджує право власності на нерухоме майно (будівлю, споруду, інше); свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, у разі необхідності; акт, який встановлює порушення земельного чи екологічного законодавства (у разі, якщо він є); документ, що підтверджує вилучення (викуп) та тимчасове зайняття земельної ділянки, встановлення обмежень щодо її використання, погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання стан та неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельної ділянки. Комісія має право запропонувати надати інші документи.

Належність до власників землі, або землекористувачів (орендарів) підтверджується відповідними документами, що посвідчують право на земельну ділянку (п. 5.3 Положення).

Аналогічні приписи містить Положення про комісію по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам зі змінами внесеними розпорядженням Ружинської районної державної адміністрацією № 395 від 05.09.2012.

У травні 2014 року позивач звернувся до голови Ружинської районної державної адміністрації Житомирської області із листом від 12.05.2014 вих. № 12/05-1, в якому просив розглянути на комісії питання про визначення втрат землекористувача від незаконного заволодіння земельними ділянками та встановити розмір відшкодування ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" в сумі 2006712,00 грн. При цьому ТОВ "Украгроінвест Холдинг" зазначало, що здійснює свою господарську діяльність з вирощення сільськогосподарської продукції на орендованих земельних ділянках, розташованих на території Топорівської сільської ради. 10 травня 2014 року ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" самовільно зайняло земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ "Украгроінвест Холдинг" загальною площею 107 га та здійснило посів сільськогосподарських культур, чим завдало збитків на загальну суму 2006712,00 грн. До заяви позивачем додано розрахунок збитків з додатками та перелік земельних ділянок, зайнятих ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана".

Розпорядженням Ружинської районної державної адміністрації № 98 від 16.05.2014 було створеною робочу групу, якою 27 травня 2014 року здійснено обстеження з виїздом на місце в с. Топори поля, що знаходиться на території Топорівської сільської ради за межами населеного пункту с. Топори, на якому посіяно сою (посів проводився Прав "ТАКО"), про що складно акт від 27.05.2014.

У червні 2014 року позивач подав заяву до відповідача про розгляд на Комісії по визначенню до відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам питання щодо заподіяння шкоди ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана", внаслідок самовільного зайняття 9-10 травня 2014 року , які орендуються ним.

Засіданням Комісії, яке оформлено протоколом № 16 від 30.09.2014, вирішено провести розрахунок завданих збитків ТОВ "Украгроінвест Холдинг" ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" у зв'язку із тимчасовим зайняттям земельних ділянок, які перебувають в оренді ТОВ "Украгроінвест Холдинг". Розрахунок збитків вирішено викласти в акті роботи комісії та подати його на розгляд голові Ружинської районної державної адміністрації.

17 жовтня 2014 року Комісією складено акт роботи комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам по визначенню понесених збитків та неодержаного доходу із земельних ділянок ТОВ "Украгроінвест Холдинг", що розташовані на території Топорівської сільської ради внаслідок їх тимчасового зайняття Приватним акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана". Згідно зі цим актом, загальна сума збитків неодержаного доходу та витрат на незавершене сільськогосподарське виробництво із земельних ділянок, орендованих ТОВ "Украгроінвест Холдинг", що розташовані на території Топоріської сільської ради внаслідок їх тимчасового зайняття ПрАТ "ТАКО" становить 1377425 грн.

Розпорядженням голови Ружинської районної державної адміністрації № 262 від 11 листопада 2014 року відмовлено у затвердженні акту роботи комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам від 17.10.2014 року з тих підстав, що в акті від 17.10.2014 та пакеті документів доданих до нього відсутній документ, який підтверджує тимчасове зайняття ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" земельних ділянок, які перебувають в оренді ТОВ "Украгроінвест Холдинг". Відсутність такого документа, на думку відповідача, унеможливлює затвердження акта роботи комісії від 17.10.2014, так як у Комісії не було повного пакету документів, визначеного п. 5.2 Положення.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновків щодо правомірності прийнятого спірного розпорядження.

Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно приписів ст. 157 ЗК України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. N 284 (далі - Порядок).

Пунктом 1 цього Порядку визначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Відповідно до пункту 2 Порядку, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. У разі, коли збитки заподіяні погіршенням якості земель або приведенням їх у непридатність для використання за цільовим призначенням, до складу комісій включаються також представники територіальних органів Держсільгоспінспекції, санітарно-епідеміологічних і природоохоронних органів. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

В пункті .5.2 Положення про комісію по визначенню та відшкодування збитків власниками землі та землекористувачами визначено перелік документів, які додаються до заяви про визначення розмір. В перелік цих документів зазначено документ, що підтверджує вилучення (викуп) та тимчасове зайняття земельної ділянки, встановлення обмежень щодо її використання, погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання стан та неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельної ділянки.

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами ч.3 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як встановлено судом, до заяви ТОВ "Украгроінвест", яка надійшла до відповідача 27.06.2014 року не було додано документ, що підтверджує тимчасове зайняття земельних ділянок чи встановлення обмежень щодо їх використання з вини третіх осіб.

Згідно акту робочої групи, створеної розпорядженням голови Ружинської райдержадміністрації від 16.05.2014 року № 98 обстежено з виїздом на місце в с. Топори поле відповідно до заяви ТОВ "Украгроінвест Холдинг", що знаходиться на території Топорівської сільської ради за межами населеного пункту, на якому посіяно сою( посів проводився ПАТ "ТАКО"), розмір площі посіву становить 111,0 га.

Зміст вказаного акту, протоколу № 16 від 30.09.2014 року та акту Комісії від 17.10.2014 року не містять посилань на документальне підтвердження того, що збитки у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок позивачем спричинені зайняттям цих земельних ділянок саме ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана".

Допитані в якості свідків члени робочої групи, створеною на підставі розпорядження Ружинської районної державної адміністрації № 98 від 16.05.2014, а саме: ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 пояснили, що під час обстеження земельних ділянок про посів сої ПрАТ "ТАКО" дізналися з пояснень місцевих жителів.

При цьому, матеріалів перевірки по ЄО № 601 від 10.05.2014 Ружинського РВ УМВС Ураїни в Житомирській області стосовно незаконного зайняття і засіву земельних ділянок ТОВ "Украгроінвест Холдинг", розташованих у с. Топори, Ружинського району, Житомирської області не містять висновків про незаконне зайняття третьою особою земельних ділянок, орендованих позивачем. Згідно висновку від 16.05.2014 року під час перевірки було встановлено, що між ПрАТ"Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" та власниками земельних часток на території Топорівської сільської ради укладено 132 договори оренди землі, з яких 19 пройшли державну реєстрацію. Між ТОВ "Украгроінвест Холдинг" та власниками земельних часток укладено 410 договорів оренди, які зареєстровані в установленому порядку. Межі земельних ділянок, які знаходяться в оренді землекористувачів не визначені.

Листом Відділу Держземагенства у Ружинському районі Житомирської області від 17.06.2014 № 2196/03 підтверджено, що додаткові угоди до договорів оренди землі на території Топорівської сільської ради Ружинського району Житомирської області з ТОВ "Украгроінвест Холдинг" строком на 10 років зареєстровані на земельні ділянки зі кадастровими номерами: 1825286300:02:000:0275, 1825286300:02:000:0276, 1825286300:02:000:0277, 1825286300:02:000:0278, 1825286300:02:000:0279, 1825286300:02:000:0280, 1825286300:02:000:0282, 1825286300:02:000:0284, 1825286300:02:000:0285, 1825286300:02:000:0288, 1825286300:02:000:0289, 1825286300:02:000:0290, 1825286300:02:000:0291, 1825286300:02:000:0292, 1825286300:02:000:0293, 1825286300:02:000:0294, 1825286300:02:000:0296, 1825286300:02:000:0298, 1825286300:02:000:0299, 1825286300:02:000:0300, 1825286300:02:000:0301, 1825286300:02:000:0303. На земельну ділянку з кадастровим номером 1825286300:02:000:0281 Реєстраційною службою Ружинського районного управління юстиції Житомирської області строком на 5 років зареєстровано договори оренди з ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана".

У вказаному листі вказано, що інформація стосовно зареєстрованих договорів оренди землі на земельні ділянки з кадастровими номерами 1825286300:02:000:0283, 1825286300:02:000:0287, 1825286300:02:000:0297, 1825286300:02:000:02302 у Відділі Держземагенства у Ружинському районі відсутня.

Отже, суд першої інстанції дійшов правильних висновків, що позивачем документально не підтверджено тимчасове зайняття ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" земельних ділянок, які перебувають у його користуванні.

Від так, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо правомірності прийнятого спірного розпорядження, оскільки враховуючи приписи ст. 22,82, 1166, 1193 Цивільного кодексу України п.5.2Положення про комісію по визначенню та відшкодування збитків власниками землі та землекористувачами, власник землі та/або землекористувач звертаючись до Комісії із заявою про визначення та відшкодування збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок певною особою, повинен надати документ, що підтверджує вилучення та тимчасове зайняття такої земельної ділянки.

Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновків, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права чи порушено норми процесуального права, оскільки в документах позивача, які були додані до заяви про визначення розміру збитків не було надано документів , які підтверджують факт самовільного зайняття земель ПрАТ "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана". Згідно Положення про комісію по визначенню та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам комісія (а.с. 46-48) не наділена повноваженнями встановлення вказаних фактів.

З огляду на вищенаведене, апеляційна скарга не підлягає до задоволення, а постанова суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю "Украгроінвест Холдинг" залишити без задоволення, а постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "31" березня 2015 р. без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Н.М. Малахова

судді: А.В. Жизневська

Т.С. Котік

Повний текст cудового рішення виготовлено "17" червня 2015 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: Товариство з обмеженою відповідальністю "Украгроінвест Холдинг" вул.Шолуденка,19,м.Вишгород,Київська область,07300

3- відповідачу/відповідачам: Ружинська районна державна адміністрація Житомирської області вул. Бірюкова,2,смт.Ружин,Житомирська область,13601

4-третій особі: Приватне акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" - бульвар Лесі Українки,15-а , кв.7,м.Київ,01133,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2015
Оприлюднено23.06.2015
Номер документу45241188
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/169/15

Ухвала від 22.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цуркан М.І.

Ухвала від 16.06.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Малахова Н.М.

Ухвала від 26.05.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Малахова Н.М.

Ухвала від 26.05.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Малахова Н.М.

Ухвала від 29.04.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Малахова Н.М.

Постанова від 31.03.2015

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

Ухвала від 17.01.2015

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні