ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 червня 2015 року м. Київ К/800/61429/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого судді: суддів: Стрелець Т.Г., Голяшкіна О.В., Гончар Л.Я.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу представника Релігійної громади буддистів "Аджита" - Горобець Тетяни Володимирівни
на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року
та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року
у справі № 820/830/13-а
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5
до Управління Держкомзему в м. Харкові, Реєстраційної служби Харківського міського
управління юстиції Харківської області
треті особи - Релігійна громада буддистів "Аджита", Харківська міська рада
про зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИЛА:
В лютому 2013 року фізична особа-підприємець ОСОБА_5 звернувся до суду з позовом до Управління Держкомзему в м. Харкові, Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області, треті особи Релігійна громада буддистів "Аджита" (далі по тексту РГБ "Аджита"), Харківська міська рада, в якому з урахуванням уточнень, просив:
визнати протиправною бездіяльність Управління Держземагенства у місті Харкові щодо невжиття дій для скасування визнаного судом недійсним договору оренди землі від 19 серпня 2009 року № НОМЕР_3, укладеного РГБ "Аджита" та Харківською міською радою;
зобов'язати реєстраційну службу Харківського міського управління юстиції внести до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про скасування державної реєстрації права оренди РГБ "Аджита" відносно земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_1 державну реєстрацію яке виникло в РГБ "Аджита" на підставі договору оренди землі від 19 серпня 2009 року, укладеного між Харківською міською радою та РГБ "Аджита";
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові скасувати запис про договір оренди землі у Поземельній книзі на земельну ділянку кадастровий № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_2
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові внести відповідний запис до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі щодо скасування державної реєстрації договору оренди землі від 19 серпня 2009 року укладеного між Харківською міською радою та РГБ "Аджита" відносно земельної ділянки кадастровий НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_2
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові внести до державного земельного кадастру відомості щодо скасування державної реєстрації договору від 19.08.2009 року укладеного між Харківською міською радою та РГБ "Аджита" відносно земельної ділянки кадастровий НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_2
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_2
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові виключити з державного земельного кадастру та чергового кадастрового плану відомості про земельну ділянку кадастровий № НОМЕР_2 за адресою м. Харків, АДРЕСА_2
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові перевести земельну ділянку кадастровий НОМЕР_2 за адресою: АДРЕСА_3 до земель промисловості, транспорту, зв'язку, оборони іншого призначення у зв'язку з скасуванням рішення про переведення вказаної земельної ділянки до земель громадської та житлової забудови;
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові закрити поземельну книгу на земельну ділянку кадастровий № НОМЕР_2;
зобов'язати Управління Держземагенства у місті Харкові скасувати кадастровий номер № НОМЕР_2.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року у справі № 820/830/13-а, позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Управління Держземагенства у м. Харкові щодо невжиття дій для скасування визнаного недійсним судом договору оренди землі від 19 серпня 2009 року № НОМЕР_3, укладеного РГБ "Аджита" та Харківською міською радою. Зобов'язано реєстраційну службу Харківського міського управління юстиції розглянути питання щодо внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про скасування державної реєстрації прав оренди РГБ "Аджита" відносно земельної ділянки кадастровий номер № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_1, яке виникло в РГБ "Аджита" на підставі договору оренди землі від 19 серпня 2009 року, укладеного між Харківською міською радою та РГБ "Аджита".
Зобов'язано управління Держземагенства у м. Харкові розглянути питання щодо скасування запису про договір оренди землі у Поземельній книзі на земельну ділянку кадастровий номер № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_1.
Зобов'язано управління Держземагенства у м. Харкові розглянути питання щодо внесення до державного земельного кадастру відомостей щодо скасування державної реєстрації договору від 19 серпня 2009 року укладеного між Харківською міською радою та РГБ "Аджита" відносно земельної ділянки кадастровий номер № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_1.
Зобов'язано управління Держземагенства у м. Харкові розглянути питання щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_1. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року у справі № 820/830/13-а рішення суду першої інстанції скасовано в частині зобов'язання реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції розглянути питання щодо внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про скасування державної реєстрації прав оренди РГБ "Аджита" відносно земельної ділянки кадастровий номер № НОМЕР_2 за адресою: м.Харків, АДРЕСА_1, яке виникло в РГБ "Аджита" на підставі договору оренди землі від 19 серпня 2009 року, укладеного між Харківською міською радою та РГБ "Аджита", та прийнято в цій частині нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено. В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року у справі № 820/830/13-а залишено без змін.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, представник РГБ "Аджита" - Горобець Т.В. звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить вищезазначені судові рішення скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти в цій частині нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити, в решті рішення суду першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.
Справу розглянуто в попередньому судовому засіданні з врахуванням повноважень суду, встановлених частиною 3 статті 220-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши і обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і наданої ними правової оцінки обставин у справі, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 27 грудня 2004 року ФОП ОСОБА_5 є власником нежитлового приміщення АДРЕСА_3 в м. Харкові на підставі договору купівлі-продажу .
Рішенням Господарського суду Харківської області від 07 листопада 2011 року у справі №5023/6514/11 визнано частково нечинним рішення Харківської міської ради XXXI сесії V скликання № 24/09 "Про припинення та надання юридичним особам та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" від 25 лютого 2009р. в частині п.19, п.п. 19.1, відповідно до якого надано РГБ "Аджита" в оренду строком до 01 жовтня 2057 року земельну ділянку площею 0,3050 га по АДРЕСА_1 за рахунок земель житлової та комунальної забудови в межах, які визначені договором оренди землі від 16 вересня 2008 року № 840867100065 для експлуатації та обслуговування комплексу "Пагода" та визнано недійсним договір оренди від 19 серпня 2009 року №84966800103, укладений між Харківською міською радою та РГБ "Аджита".
Рішення Господарського суду Харківської області від 07 листопада 2011 року у справі №5023/6514/11 набрало законної сили.
ФОП ОСОБА_5 05 червня 2012 року звернувся до Управління Держкомзему у м. Харкові (правонаступником якого є відповідач) із завою про скасування державної реєстрації договору оренди землі від 19 серпня 2009 року, скасування запису про договір оренди землі у Поземельній книзі, проханням внести відповідний запис до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі щодо скасування державної реєстрації договору оренди землі від 19 серпня 2009 року, внести до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомості щодо скасування державної реєстрації договору від 19 серпня 2009 року, скасування державної реєстрації вказаної вище земельної ділянки.
Листом 21 червня 2012 року № 2976/07 відповідач відмовив в скасуванні реєстрації договору оренди землі, скасуванні запису про договір оренди та внесення відповідних записів до Книги, посилаючись на те, що рішенням Господарського суду Харківської області від 07 листопада 2011 року по справі № 5023/6541/11 визнано недійсним договір оренди землі від 19 серпня 2009 року за № НОМЕР_1, тобто зовсім інший договір оренди землі, а також повідомлено, що вирішення решти поставлених питань не віднесено до компетенції відповідача.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 24 вересня 2012 року у справі №5023/6514/11 виправлено допущену в рішенні описку та вказано вірний номер договору оренди від 19 серпня 2009 року - " НОМЕР_3" замість помилково зазначеного " НОМЕР_4".
03 грудня 2012 року за №5647/07 Управління Держкомзему у місті Харкові відмовило в скасуванні державної реєстрації договору оренди землі, оскільки на обліку мається договір оренди землі від 09 вересня 2009 року за НОМЕР_1, укладений між Харківською міською радою та РГБ "Аджита". Також рішенням господарського суду Харківської області від 07 листопада 2011 року у справі №5023/6541/11 визнано недійсним інший договір оренди землі.
Переглядаючи судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій, з урахуванням доводів касаційної скарги, колегія суддів Вищого адміністративного суду України виходить з наступного.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Згідно частини 1 статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Склад відомостей Державного земельного кадастру визначається законом (ст.196).
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.
Частиною 1 статті 216 Цивільного кодексу України визначено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
Договір оренди №84966800103 від 19 серпня 2009 року між Харківською міською радою та РГБ "Аджита" визнано судом недійсним, а оскільки недійсний правочин не створює юридичних наслідків, то наявні підстави для скасування державної реєстрації договору оренди.
Згідно статті 6 Закону України "Про державний земельний кадастр", ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частин 1, 4, 8 статті 9 Закону України "Про державний земельний кадастр", внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами.
Відповідно частини 2 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції на час виникнення спірних правовідносин, записи скасовуються, якщо підстави, за яких вони були внесені, визнані судом недійсними.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року № 1021, що діяла до 01 січня 2013 року, повноваження щодо здійснення державної реєстрації правовстановлюючих документів на земельні ділянки з 01 січня 2011 року віднесені до компетенції територіальних органів Держкомзему.
Пунктом 27 Порядку ведення Поземельної книги (Постанова №1021) передбачалося, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду.
Пунктом 22 Порядку ведення Книги записів (Постанова №1021) визначалося, що запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів скасовується (поновлюється) посадовою особою на підставі рішення суду.
Враховуючи викладені обставини, судова колегія Вищого адміністративного суду України погоджує правову позицію судів попередніх інстанції та вказує, що у відповідача були відсутні підстави для відмови в скасуванні запису про державну реєстрацію договору оренди землі.
Доводи РГБ "Аджита" щодо відсутності підстав для скасування реєстрації договору оренди, оскільки надане рішення суду визнає недійсним інший договір оренди землі, спростовуються матералами справи.
Також в касаційній скарзі РГБ "Аджита" звертає увагу касаційного суду, що постановою Харківського апеляційного господарського суду від 25.10.2012 року залишено в силі ухвалу Господарського суду Харківської області від 24.09.2012 р. про виправлення помилки в рішенні. Постанова апеляційного господарського суду не є ухвалою про роз'яснення рішення, тому відповідач-1 мав право приймати до уваги вказану ухвалу лише в рамках виправленої нею помилки в рішенні суду, а не вдаватись до трактування судового рішення у справі.
Колегія суддів звертає увагу, що Управління Держкомзему в м. Харкові при розгляді заяви позивача повинно було врахувати ухвалу Господарського суду Харківської області від 24.09.2012 року про виправлення помилки в рішенні, а тому відхиляє твердження касатора з підстав їх недоведеності.
Встановлено, що 19 серпня 2009 року між Харківською міською радою та РГБ "Аджита" укладено договір оренди землі, зареєстрований в Державному реєстрі земель 09 вересня 2009 року НОМЕР_1.
У відповідності з поземельною книгою договір оренди землі 09 вересня 2009 року зареєстрований за НОМЕР_1.
Згідно пункту 14 Порядку ведення Книги записів (Постанова №1021) кожному документові, що посвідчує право на земельну ділянку, при здійсненні його державної реєстрації з використанням автоматизованої системи, присвоюється реєстраційний номер.
Надані судові рішення містять вичерпну інформацію про договір: дату підписання, номер і дату державної реєстрації, найменування та ідентифікаційні номери сторін договору, яка відповідає обліковим відомостям про договір оренди землі наданим відповідачем.
Враховуючи, що рішення Господарського суду Харківської області від 07 листопада 2011 року у справі №5023/6514/11 набрало законної сили, але на даний час не виконано, скасування державної реєстрації є похідною дією після визнання договору оренди землі недійсним.
З 01 січня 2013 року діє новий порядок державної реєстрації договорів оренди землі та скасування записів, зокрема Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України N 1051 від 17 жовтня 2012 року, згідно з яким Постанова № 1021 втратила чинність.
З пунктів 4, 5 Порядку №1051 вбачається, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держземагентство та його територіальні органи. До складу Держземагентства та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.
Відповідно до пункту 60 Порядку №1051 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) на підставі рішення суду.
Згідно пункту 61 Порядку №1051, скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.
Колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про зобов'язання Управління Держземагенства у місті Харкові розглянути питання щодо скасування запису про договір оренди землі у Поземельній книзі, внесення до державного земельного кадастру відомостей про скасування державної реєстрації договору від 19 серпня 2009 року та скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_1
Щодо відсутності повноважень у реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції на вчинення дій по скасуванню запису про реєстрацію права оренди від 19 серпня 2009 року, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно частини 2 статті 26 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Процедура прийняття і розгляду заяв щодо внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно встановлена Порядком прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №3502/5 від 12 грудня 2011 року.
Відповідно до Порядку №3502/4 для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав, заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених цим Порядком.
Згідно пункту 1.5 Порядок № 3502/4 документи, що подаються для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, повинні відповідати вимогам, встановленим законом, цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами.
За результатами розгляду заяви та документів державний реєстратор приймає рішення щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав або рішення щодо відмови у внесенні змін до записів, відмови у внесенні записів про скасування державної реєстрації прав, відмови у скасуванні заспів Державного реєстру прав.
Згідно п.2.14 визначені випадки відмови у внесенні змін (скасуванні записів) до державного реєстру прав.
Відповідно до п.п. 2.14.1 п. 2.14 Порядку № 3502/4 державний реєстратор приймає рішення щодо відмови у внесенні змін до записів, відмови у внесенні записів про скасування державної реєстрації прав, відмови у скасуванні записів Державного реєстру прав виключно за наявності таких підстав: у разі внесення змін до записів Державного реєстру прав якщо органом державної реєстрації прав або нотаріусом, до якого звернувся заявник, не проводилась державна реєстрація прав на відповідний об'єкт нерухомого майна; відсутній запис, щодо якого подано заяву.
Судами встановлено, що до 01 січня 2013 року згідно земельного законодавства України проводилася реєстрація правовичинів щодо земельних ділянок та актів, які посвідчували право власності або право постійного користування, проте з 01 січня 2013 року встановлена реєстрація речових прав на земельні ділянки.
Враховуючи, що реєстрація в Державному реєстрі речових прав іншого речового права, а саме оренди земельної ділянки за адресою м. Харків, АДРЕСА_1 на підставі договору оренди від 19 серпня 2009 року між Харківською міською радою та РГБ «Аджита» не проводилася, у реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції відсутні підстави для вчинення дій щодо скасування реєстрації речового права.
На підставі чого, висновок суду апеляційної інстанції про скасування рішення суду першої інстанції в частині зобов'язання реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції розглянути питання щодо внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про скасування державної реєстрації прав оренди РГБ "Аджита" відносно земельної ділянки кадастровий номер № НОМЕР_2 за адресою: м. Харків, АДРЕСА_1, є обґрунтованим та законним.
В касаційній скарзі РГБ "Аджита" наголошує, що дана адміністративна справа є справою про вимоги щодо виконання рішення господарського суду. Задовольняючи позовні вимоги ФОП ОСОБА_5 суд фактично на власний розсуд виправив резолютивну частину рішення Господарського суду Харківської області по справі №5023/6514/11 від 07.11.2013 року, що є порушенням статей 17, 18, 169, 198 Кодексу адміністративного судочинства України.
Вказані доводи судова колегія Вищого адміністративного суду України вважає помилковими, оскільки предметом спору в даній справі є дії (бездіяльність) відповідачів, як суб'єктів владних повноважень. Приймаючи постанову від 11 листопада 2014 року Харківський апеляційний адміністративний суд на виконання частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідив оскаржені дії Управління Держкомзему у місті Харкові, надав їм юридичну оцінку. Розгляд даної справи відбувся за правилами адміністративного процесуального законодавства. Підстави вважати, що судами порушені статті 17, 18, 169, 198 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Згідно частини 3 статті 220-1 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
З огляду на наведене, колегія суддів вважає, що рішення судів попередніх інстанцій підлягають залишенню без змін.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу представника Релігійної громади буддистів "Аджита" - Горобець Тетяни Володимирівни - відхилити.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року у не скасованій частині та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014року у справі № 820/830/13-а - залишити без змін.
Ухвала може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та у порядку, передбачених статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2015 |
Оприлюднено | 22.06.2015 |
Номер документу | 45349081 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Стрелець Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні