Постанова
від 18.06.2015 по справі 826/20773/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 826/20773/14 Головуючий у 1-й інстанції: Аблов Є.В.

Суддя-доповідач: Губська О.А.

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 червня 2015 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіГубської О.А. суддів Парінова А.Б., Беспалова О.О. при секретарі судового засіданняНечай Ю.О. за участю: представника позивачаДітковська С.А. представника відповідача (Державної служби геології та надр)Форкач О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 квітня 2015 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Міністерства екології та природних ресурсів України, Державної служби геології та надр України, за участю третьої особи: Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Міністерства екології та природних ресурсів України, Державної служби геології і надр України за участю третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, в якому, з урахуванням уточнення позову (а.с. 84-85) просив:

визнати протиправною бездіяльність Міністерства екології та природних ресурсів України щодо ненадання TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» для звернення до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві подання , оформленого відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013р. щодо повернення TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології і надр України щодо ненадання документів Міністерству екології та природних ресурсів України для підготовки подання TOB «КАРПАННАФТОХІМ» для звернення до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, оформленого відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013р. щодо повернення TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

зобов'язати Міністерство екології та природних ресурсів України надати TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» адресоване Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві подання , оформлене відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, , затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013р. щодо повернення TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 квітня 2015 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Міністерства екології та природних ресурсів України щодо ненадання ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" для звернення до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві подання, оформленого відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 р. щодо повернення ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології і надр України щодо ненадання документів Міністерству екології та природних ресурсів України, необхідних йому для підготовки подання ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" для звернення до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, оформленого відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 р. щодо повернення ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.;

Зобов'язано Державну службу геології і надр України надати Міністерству екології та природних ресурсів України документи, необхідні для підготовки подання ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ", адресоване Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві та оформлене відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевого бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 р. щодо повернення ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, відповідач - Державна служба геології та надр України, подав апеляційну скаргу, в якій просив його скасувати та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні вимог позивача до Державної служби геології та надр України.

В судове засідання з'явився представник відповідача - Державної служби геології та надр України, апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

Представник позивача до суду з'явився, проти апеляційної скарги заперечував та просив відмовити в її задоволенні.

Інші особи до суду не з'явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу у їх відсутність, відповідно до ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України.

Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, представника відповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, постанова суду - скасуванню з таких підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" 22.05.2012 відповідно до платіжного доручення №2265 перераховано Державній геологічній службі 30000,00 грн. на бюджетний рахунок №31115119700001 за кодом класифікації доходів бюджету 22012100 "Збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів".

В подальшому позивачем з'ясовано, що кошти перераховані на вказаний рахунок помилково.

У зв'язку із цим, 30.10.2012 позивач звернувся з листами №10/1-531 та №10/1-532 до Державної служби геології та надр України, а також до Головного управління Державної казначейської служби України в м. Києві, в яких просив повернути суму помилково сплачених коштів.

Листом №06-08/5885-15733 від 30.11.2012 Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві повідомило позивачу, що для вирішення питання повернення коштів у сумі 30000,00 грн. необхідно подати Головному управлінню Казначейства заяву платника, платіжне доручення від 22.05.2012 №2265 та оригінал подання (довідка, інший документ) Міністерства природи, оформлене відповідно до вимог Порядку.

12.12.2012 позивач звернувся з листом №1271-к до Міністерства екології та природних ресурсів України стосовно повернення коштів помилково перерахованих Державній геологічній службі з проханням надати подання (довідку, інших документ) Міністерства екології та природних ресурсів, оформлене відповідно до вимог Порядку для його надання в Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, проте 21.12.2012 зазначений лист Міністерством направлено за належністю Державній службі геології та надр України, про що повідомлено позивача.

В подальшому ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" неодноразово зверталось до Державної служби геології та надр України стосовно повернення помилково перерахованих коштів, проте відповідачем зазначені звернення проігноровано.

У зв'язку із цим, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Суд першої інстанції, вимоги позивача задовольнив, вийшовши за межі позовних вимог, при цьому виходив з того, що Державна служба геології та надр України після припинення Державної геологічної служби реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, зважаючи, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, тобто в даному випадку - Міністерством екології та природних ресурсів України, а також зважаючи на те, що судом встановлено ненадання відповідачами на звернення позивача необхідного подання, оформленого відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевого бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 р. щодо повернення ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

Надаючи правову оцінку висновкам суду першої інстанції, зважаючи на обставини справи, колегія суддів зазначає таке.

Частиною 1 статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.

Відповідно до частини 2 статті 78 Бюджетного кодексу України казначейське обслуговування місцевих бюджетів здійснюється органами Казначейства України відповідно до статті 43 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 3 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2013 за № 1650/24182 Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.

Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення готівковими коштами за чеком органу Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім'я органу Казначейства, або з відповідних рахунків банку чи підприємства поштового зв'язку, вказаних у поданні або заяві платника (його довіреної особи).

Відповідно до абзаців 1 та 4 пункту 5 названого Порядку №787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.

Подання в довільній формі подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" 22.05.2012 здійснено платіж, суму коштів за яким позивач бажає повернути як сплачену помилково, на бюджетний рахунок №31115119700001, відкритий за кодом класифікації доходів бюджету 22012100 "Збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів".

Згідно з пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 р. N 106 "Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету" встановлено, що перелік податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету визначається відповідно до переліку кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету (далі - перелік), згідно з додатком.

Додатком до названої Постанови визначено Перелік кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

Відповідно до зазначеного Переліку органом, що здійснює контроль за справлянням надходжень бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 22012100 є Мінприроди.

Згідно пунктом 2 зазначеної Постанови №106 органи, що контролюють справляння надходжень бюджету, зокрема, забезпечують відповідно до законодавства здійснення постійного контролю за правильністю та своєчасністю надходження до державного та місцевих бюджетів податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів згідно з переліком, а також ведення обліку таких платежів у розрізі платників з метою забезпечення повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів.

Відповідно до п. 1 Указу Президента України №1085/2010 від 09.12.2010 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" утворено Міністерство екології та природних ресурсів України, Державну екологічну інспекцію України, Державну службу геології та надр України, реорганізувавши Міністерство охорони навколишнього природного середовища України.

Суд вірно зазначив, що Міністерство екології та природних ресурсів України як центральний орган виконавчої влади створено 16.02.2011, що підтверджується записом в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Отже, відповідач - Мінприроди, є правонаступником Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, забезпечує відповідно до законодавства здійснення постійного контролю за правильністю та своєчасністю надходження до державного та місцевих бюджетів податків і зборів згідно з переліком та допустив протиправну бездіяльність не вчинивши на вимогу позивача дії щодо надання подання, оформленого відповідно до вимог Порядку № 787.

Підсумовуючи наведене, апеляційний суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову в частині визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання Мінприроди підготувати відповідне подання для повернення помилково сплачених позивачем коштів, виходячи з таких обставин:

внесення позивачем суми у розмірі 30000, 00 грн. на бюджетний рахунок №31115119700001 за кодом класифікації доходів бюджету 22012100 "Збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів" підтверджується платіжним дорученням від 22.05.2012 №2265;

повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів у національній валюті, згідно з пунктами 3 та 5 Порядку №787, здійснюється органами Державної казначейської служби України з відповідних бюджетних рахунків за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету;

в межах спірних правовідносин відповідно до Постанови Уряду від 16 лютого 2011 року № 106 органом, що здійснює контроль за справлянням надходжень бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 22012100, є Мінприроди.

Водночас, колегія суддів не може погодитися з висновком суду першої інстанції щодо необхідності виходу за межі позовних вимог, визнання протиправною бездіяльності Державної служби геології і надр України та зобов'язання її надати Міністерству екології та природних ресурсів України документи, необхідні для підготовки відповідного подання.

Відповідно до повідомлення про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи 09.04.2012 внесено запис №10741110009010730 про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Державної геологічної служби (код ЄДРПОУ 33791438) на підставі рішення засновників (учасників) про ліквідацію юридичної особи, запис про яке внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Проте, на думку судової колегії, покладення на Державну службу геології та надр України обов'язку надати певні не визначені конкретно документи Мінприроди, не містить під собою жодного нормативного обґрунтування, позаяк вказаний суб'єкт владних повноважень, враховуючи в тому числі розпорядження Кабінету Міністрів України №326-р від 31.05.2012, не є правонаступником Державної геологічної служби, тобто документи припиненої юридичної особи йому передано не було, крім того, не є розпорядником бюджетного рахунку №31115119700001та не здійснює контролю щодо коду надходжень 22012100 "Збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів".

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення вимог позивача в частині визнання протиправною бездіяльності Мінприроди та зобов'язання Міністерства екології та природних ресурсів України надати TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» адресоване Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві подання, оформлене відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013р. щодо повернення TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

Водночас, правові підстави для задоволення вимог позивача, заявлених до Державної служби геології та надр України, відсутні.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є зокрема: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.

Оскільки рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального права, то колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а постанова суду скасуванню.

Керуючись ст.ст. 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254, 267 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 квітня 2015 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Міністерства екології та природних ресурсів України, Державної служби геології та надр України, за участю третьої особи: Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 квітня 2015 року скасувати.

Ухвалити нову постанову, якою позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Міністерства екології та природних ресурсів України щодо ненадання ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" для звернення до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві подання, оформленого відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 р. щодо повернення ТОВ "КАРПАТНАФТОХІМ" помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

Зобов'язати Міністерство екології та природних ресурсів України надати TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» адресоване Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві подання, оформлене відповідно до вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013р. щодо повернення TOB "КАРПАТНАФТОХІМ» помилково перерахованих коштів в сумі 30 тис. грн.

Судові витрати в сумі 219,24 грн. присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю "КАРПАТНАФТОХІМ" за рахунок Державного бюджету України.

В іншій частині позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання постанови в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Судді Повний текст постанови виготовлено 22 червня 2015 року.

Головуючий суддя Губська О.А.

Судді: Парінов А.Б.

Беспалов О.О.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2015
Оприлюднено25.06.2015
Номер документу45369301
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/20773/14

Ухвала від 22.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Ухвала від 22.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цуркан М.І.

Постанова від 18.06.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Ухвала від 05.06.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Ухвала від 05.06.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Постанова від 24.04.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні