Справа № 2-а-882/2008р.
П О С
Т А Н О В А
І М Е Н Е
М У К Р А Ї Н И
30 грудня
2008 року Зарічний районний суд
м.Суми в складі:
головуючого
- судді Собини О.І.
при секретарі - Біріній Ю.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду
в м.Суми справу за адміністративним позовом
ОСОБА_1 до управління праці та
соціального захисту населення Сумської міської ради про бездіяльність органів виконавчої влади, які
грубо порушують соціальні права громадян
та стягнення недоплаченої суми
одноразової допомоги, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з
позовом і свої вимоги мотивував тим, що
він являється учасником
ліквідації аварії на ЧАЕС 1 категорії і
є інвалідом 3-ї групи та відповідно до
чинного законодавства має право на одержання щорічної допомоги на оздоровлення,
яка виплачується органами соціального захисту населення щорічно в розмірі 4
мінімальних заробітних плат. За 2008 рік Управлінням праці та соціального
захисту населення йому призначена
допомога на оздоровлення в розмірі 90
грн.00 коп., що значно нижче ніж передбачено ст.48 Закону України „Про статус і соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. Крім того, відповідно до ч.5 ст.13 Закону
України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” він має
право на отримання щорічної разової
грошової допомоги , яка виплачується до 05 травня і повинна
складати для інвалідів Ш групи 7 мінімальних пенсій за віком, що
повинно становити 3486 грн.00 коп., хоча в квітні 2008 року він отримав 350 грн.00
коп.. Посилаючись на те, що бездіяльність відповідача грубо порушує його конституційні
права і свободи, позбавляє його законного права на отримання перерахованих
видів грошової допомоги, а тому просить зобов”язати управління праці та
соціального захисту населення Сумської міської ради здійснити та забезпечити
виплату недоплаченої суми одноразової грошової допомоги на оздоровлення за 2008
рік відповідно до ст.48 Закону України
“Про статус та соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” в сумі 2090
грн.00 коп., а також здійснити та
забезпечити виплату недоплаченої суми
щорічної разової грошової допомоги
за 2008 рік відповідно до ст.13
Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” в
сумі 3136 грн.00 коп.
В судовому засіданні позивач
підтримав позовні вимоги в повному обсязі.
Представник Управління праці та соціального захисту
населення Сумської міської ради в судове засідання не з”явилась, про день та
час слухання справи повідомлена належним чином, в своїх заяві просять слухати
справу в їх відсутність, в своїх запереченнях на позов зазначають, що дійсно вони проводять нарахування та
виплату позивачу щорічної допомоги на оздоровлення як інваліду ІІІ групи
наслідків аварії на ЧАЕС. В 2008 році
позивачу була нарахована та виплачена
зазначена допомога в розмірах менших ніж визначено ст. 48 Закону України
„Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи”. Також позивачу виплачена допомога за 2008 рік відповідно до Закону України “Про статус
ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту” в розмірі 350 грн.00 коп..
Вважає, що вказані дії Управління є цілком законними, оскільки вони проводили
нарахування та виплату вказаної допомоги в межах бюджетних асигнувань на ці
цілі, передбачених Законами України «Про Державний бюджет» на відповідний рік
та відповідними постановами Кабінету Міністрів України, якими було визначено
розміри вказаних виплат та порядок їх проведення. Просить відмовити в задоволенні позовних
вимог в повному обсязі.
Суд, заслухавши позивача,
дослідивши матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав:
В судовому засіданні встановлено,
що позивач є учасником ліквідації аварії на
Чорнобильській АЕС і визнаний інвалідом
ІІІ групи внаслідок Чорнобильської катастрофи. Управління праці та
соціального захисту населення Сумської міської ради є
органом влади, який у м. Суми проводить нарахування та виплату щорічної
допомоги на оздоровлення, передбаченої ст. 48 Закону України „Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи” та щорічної разової грошової допомоги , яка виплачується до 5
травня відповідно до ч.5 ст.13 Закону України “Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального захисту” . В 2008 році позивач отримав вказану щорічну допомогу в розмірі, який
значно менший ніж визначені абз. 3 ч. 4 ст. 48 Закону України „Про
статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи”, а саме в розмірі 90 грн.00 коп. Також в 2008 році позивач
отримав щорічну разову грошову допомогу
до 5 травня в розмірі, який значно
менший ніж визначено ч.5 ст.13 Закону України “Про статус
ветеранів війни, гарантіях їх соціального захисту” , а саме в розмірі 350
грн.00 коп.
В вересні 2008 року позивач
звернувся до Управління праці та соціального захисту населення з приводу
проведення перерахунку раніше виплачених допомог, але йому в цьому було
відмовлено з посиланням на Закон України „Про державний бюджет України” та
постанову Кабінету Міністрів України №
562 від 12.07.2005 року.
Зазначені вище обставини о
підтверджуються копіями посвідчення та
вкладки (а.с.10-11), відповіді Управління праці та соціального захисту населення Сумської міської ради (а.с. 6-8)
Суд вважає вказані дії Управління
праці та соціального захисту населення
Сумської міської ради пов'язані з нарахуванням та виплатою щорічної допомоги на
оздоровлення в розмірах менших, ніж визначено Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи”, а також щорічної разової грошової
допомоги до 5 травня в розмірі, який
значно менший ніж визначено ч.5 ст.13 Закону України “Про статус ветеранів
війни, гарантіях їх соціального захисту” та відмову у проведенні
перерахунку неправомірними з наступних підстав:
Відповідно до вимог абз. 3 ч. 4 ст. 48 Закону України
„Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи” інвалідам ІІІ групи внаслідок Чорнобильської катастрофи
щорічно виплачується допомога на оздоровлення в розмірі 4 мінімальних
заробітних плат. Як зазначено у ст. 71 вказаного Закону України - дія його положень не може призупинятися
іншими законами, крім законів про внесення змін до нього.
Розмір мінімальної
заробітної плати затверджується щорічно Законом України
«Про Державний бюджет України» на відповідний рік.
Іншого порядку визначення розміру мінімальної заробітної плати в Україні не
встановлено.
З урахуванням
наведеного Управління праці та соціального захисту населення
Сумської міської ради, при визначенні розміру
щорічної допомоги на оздоровлення, яка підлягала виплаті позивачу у 2008 році ,
мало керуватися лише відповідними положеннями Закону України „Про державний
бюджет України на 2008 рік (в частині визначення розміру мінімальної заробітної
плати) та абз. 3 ч. 4 ст. 48 Закону України „Про статус і соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.
Посилання представника
Управління праці та соціального захисту населення Сумської міської ради на те, що постановами Кабінету Міністрів України були
визначені інші розміри щорічної допомоги на оздоровлення суд не може прийняти
до уваги, оскільки усі підзаконні нормативно-правові акти мають відповідати
Конституції України та Законам України, а в разі їх невідповідності Законам чи
Конституції мають застосовуватися відповідні положення закріплені в Законі.
Також суд вважає за
необхідне зауважити, що Конституцією України закріплено, що в України
визнається і діє принцип верховенства права. Конституція має найвищу юридичну
силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції
України і повинні відповідати їй.
Принцип верховенства
права передбачає, що усі підзаконні нормативно правові акти мають відповідати
за своїм змістом Конституції України та Законом України.
Згідно ч. 2 ст. 19, ч. 3 ст. 22 Конституції
України, норми якої є нормами прямої дії, органи державної влади та органи
місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі,
в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України. При
прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається
звуження змісту та обсягу існуючих прав.
А тому за таких підстав , Управління праці та соціального захисту
населення Сумської міської ради, отримавши письмову вимогу позивача про
усунення допущених порушень при проведенні нарахування та виплаті разової
щорічної грошової допомоги, неправомірно не вжив жодних заходів щодо поновлення
порушених прав позивача.
Посилання представника Управління
праці та соціального захисту населення Сумської міської ради в своєму
запереченні на позов на те, що спірні виплати проводяться за рахунок коштів
Державного бюджету України, а головним розпорядником цих коштів є Міністерство
праці та соціальної політики України не має значення для вирішення даної
справи, оскільки, як встановлено судом і обов'язок по нарахуванню та виплаті
позивачу щорічної допомоги на оздоровлення покладено саме на Управління праці
та соціального захисту населення Сумської міської ради, яке мало при проведенні
нарахування та виплаті цих коштів діяти у межах та спосіб визначений Законом
України та Конституції. Питання стосунків між суб'єктами владних повноважень
щодо отримання в повному обсязі фінансування виконання положень Законів України
не може погіршувати соціальний захист позивача та розмір гарантованих йому
Законом соціальних виплат.
За таких обставин, суд вважає, що вимоги
позивача підлягають задоволенню і
необхідно зобов”язати управління праці та соціального захисту населення
Сумської міської ради здійснити та забезпечити виплату недоплаченої суми
одноразової грошової допомоги на оздоровлення за 2008 рік відповідно до ст.48 Закону України “Про
статус та соціальний захист громадян,
які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” в сумі 2090 грн.00 коп.
Також суд вважає, що відповідачем
порушені права позивача в частині невиплати йому в повному розмірі щорічної
разової грошової допомоги до 5 травня відповідно до вимог ч.5 ст.13 Закону
України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”.
Відповідно
до положень Закону України «Про
Державний бюджет України на 2008 рік» розмір
разової грошової , яка щорічно до 5 травня виплачується інвалідам війни визначається Кабінетом
Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2008 року №
183 було встановлено, що у 2008 році
виплата разової грошової допомоги інвалідам війни Ш групи встановлюється в розмірі 350 грн.00 коп.
В той же час, Рішенням Конституційного Суду
України від 22.08.2008 року визнані такими, що не відповідають Конституції
України (є неконституційними) вказані положення п.20 глави П Закону України «Про Державний бюджет України
на 2008 рік».
Таким чином, у зв'язку із
застосування відповідачем норми Закону визнаної неконституційною позивач недоотримав 3136 грн.00 коп. разової грошової допомоги за 2008
рік.
З встановленого вбачається, що спірні
правовідносини є публічними і врегульовані ч. 5 ст. 13, Закону України «Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» ( в редакції Закону
від 25.12.1998 року № 367-ХІУ)
відповідно до положень яких інвалідам війни третьої групи щорічно до 5 травня виплачується разова
грошова допомога в розмірі 7 мінімальних пенсій за віком. Виплату допомоги
здійснюють органи праці та соціального захисту населення через відділення
зв'язку або через установи банку.
Тому
суд вважає за необхідне задоволити
позовні вимоги позивача і стягнути з відповідача на його користь грошову компенсацію в сумі 3136 грн.00 коп. ( 498х7)-350) .
Керуючись ст. ст. 8, 19, 22, 48, 85, 92
Конституції України, ст. 48, 71 Закону
України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи”, ст.ст. 2, 12, 13, 17-1, 22 Закону України « Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту », Рішенням
Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. № 10-рп/08, ст. ст. 7-9, 11,
69-71, 99, 159, 160-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позов ОСОБА_1 задовольнити .
Визнати протиправною бездіяльність
управління праці та соціального захисту населення Сумської міської ради.
Зобов”язати управління праці та
соціального захисту населення Сумської міської ради здійснити та забезпечити
виплату недоплаченої суми одноразової грошової допомоги на оздоровлення за 2008
рік відповідно до ст.48 Закону України
“Про статус та соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” в сумі 2090
грн.00 коп.
Зобов”язати управління праці та
соціального захисту населення Сумської міської ради здійснити та забезпечити
виплату недоплаченої суми щорічної
разової грошової допомоги за 2008 рік відповідно до ст.13 Закону України “Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” в сумі 3136 грн.00
коп.
Постанова
може бути оскаржена до
Харківського апеляційного
адміністративного суду через
Зарічний районний суд м. Суми. Заяву
про апеляційне оскарження постанови суду може бути подано протягом десяти днів
з дня проголошення рішення. Апеляційна скарга на постанову суду подається
протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бути подана без
попереднього подання заяви, якщо скарга подається у строк, встановлений для
подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання
заяви про апеляційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження або
апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова,
якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним
судом.
Суддя
Собина О.І.
Суд | Зарічний районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 30.12.2008 |
Оприлюднено | 08.09.2009 |
Номер документу | 4537260 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Зарічний районний суд м.Сум
Собина О.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кононенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні