Рішення
від 23.06.2015 по справі 907/596/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23.06.2015 Справа № 907/596/15

Суддя Ващиліна Н.М., розглянувши матеріали справи

за позовом прокурора міста Ужгорода в інтересах держави в особі Ужгородської міської ради та Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради

до приватного підприємства „Європартнер"

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.03.2007,

Представники:

прокурор - Роман М.С., прокурор відділу прокуратури Закарпатської області, посвідчення №020858 від 02.10.2013;

від позивача - від позивача (Ужгородської міської ради) - Зінич А.Б., представник по довіреності №03-17/358 від 06.01.2015;

від позивача (Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради) - Зінич А.Б., представник по довіреності №24-12/3 від 05.01.2015;

від відповідача - Крайниковець В.Ю., директор.

За участі заступника начальника управління - начальника відділу державного земельного кадастру управління Держземагенства в Ужгородському районі - Дикун Л.Й., довіреність №0-709-0.10-2147/2-14 від 29.10.2014.

СУТЬ СПОРУ: прокурором міста Ужгорода в інтересах держави в особі Ужгородської міської ради та Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради заявлено позов до приватного підприємства „Європартнер" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.03.2007.

В судовому засіданні 22.06.2015 оголошено перерву в порядку ст. 77 ГПК України до 23.06.2015 до 10:00год.

У судовому засіданні 23.06.2015 оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно ст. 85 ГПК України.

Представники прокуратури та позивачів в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та наполягають на задоволенні позову. Стверджують, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідачем на виконання вимог суду подано письмове пояснення в якому зокрема, звертає увагу суду на те, що у зв'язку із зміною власників нерухомого майна, розташованого на орендованій земельній ділянці, підняттям Ужгородською міською радою орендної плати та скрутним фінансовим становищем відповідач звернувся до міської ради з клопотанням про зменшення розміру земельної ділянки, яка перебуває в оренді (в підтвердження подано копію клопотання та опис вкладення документів).

За клопотанням відповідача судом в порядку ст. 30 ГПК України в судове засідання для дачі пояснень з приводу предмету спору (зокрема, розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки розташованої в м.Ужгород, вул. Проектна, 3а, площа 4261 кв.м.) викликано уповноваженого представника Управління Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області.

Уповноваженим представником Управління Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області надано пояснення методики та порядку визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності,

ВСТАНОВИВ:

Між Управлінням майном міста Ужгородської міської ради (правонаступником якого є Департамент міського господарства Ужгородської міської ради) (орендодавцем) та Приватним підприємством „Європартнер" (орендарем) 21.03.2007 було укладено договір оренди земельної ділянки. Відповідно до умов договору орендодавець (позивач) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку під викупленими приміщеннями, яка знаходиться в м. Ужгород, вул. Проектна, 3а, загальною площею 4261 кв.м. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 437420,50 грн. Відповідно до п. 8 договір укладений строком на 3 роки. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 21 871,030 грн. в рік та вноситься щомісячно до 10-го числа місяця в розмірі 1822,59 грн. (п. п. 9, 10 договору). Договір оренди землі зареєстровано Закарпатською РФ ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.04.2007 року за № 2110100000-0407070000047.

В подальшому було укладено додаткову угоду №3 від 06.12.2013 до Договору оренди земельної ділянки про поновлення договору оренди земельної ділянки загальною площею 4261 кв.м яка знаходиться в м. Ужгород, вул. Проектна, 3а, строком на 2 роки до 02.08.2015р.; нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 548561,14грн.; орендна плата становить 16456,83 грн. в рік та вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця в розмірі 1371,40 грн.

Відповідно до акту приймання - передачі земельної ділянки б/н б/д орендодавець передав, а орендар (відповідач) прийняв в оренду земельну ділянку, яка знаходиться у м. Ужгород, вул. Проектна, 3а, загальною площею 4261 кв.м.

Згідно з ст.288 Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.11, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, а відповідно до ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).

На підставі вказаних змін у законодавстві, 14.07.2014 року Ужгородською міською радою прийнято рішення № 1398 „Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населеного пункту міста Ужгорода Ужгородської міської ради", яким затверджено нову технічну документацію із нормативної грошової оцінки земель населеного пункту м. Ужгорода по базовій вартості 1 м. кв. забудованої території в розрізі економіко - планувальних зон та грошової оцінки сільськогосподарських угідь населеного пункту згідно з додатком.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

За приписами ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 73 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні").

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому порядку (п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6). Доказів скасування вищевказаного рішення, матеріалами справи не встановлено.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.01.2015 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 4261 кв.м., яка є предметом спірного договору, складає 2619407,14 грн.

Як вбачається із матеріалів справи, рішення Ужгородської міської ради № 1398 від 14.07.2014 року „Про затвердження технічної документацію по нормативній грошовій оцінці земель населеного пункту міста Ужгорода Ужгородської міської ради" оприлюднено відповідно до Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (газета „Ужгород" № 28(771) від 14.07.2014 року), і є чинним.

Пунктом 12 договору встановлено, що у разі збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, орендодавець має право на збільшення орендної плати в односторонньому порядку, про що оформляється додаткова угода, яка є невід'ємною частиною до договору .

Сторонами договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (п. 33 договору).

Виходячи зі ставки 3% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди в сумі 2619407,14 грн., розмір орендної плати, на встановленні якого наполягають прокурор і позивач, становить 78582,21 грн. в рік та має сплачуватись згідно з пунктом 10 Договору щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця в розмірі 6548,51 грн.

Відповідно до статті 1 Закону України „Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 30 Закону України „Про оренду землі" зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Як вбачається із вищенаведеного, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Враховуючи те, що сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.

Можливість перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору за земельні ділянки державної та комунальної власності, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати, яка є регульованою ціною, передбачена і п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6. При цьому зазначено, що надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання інший стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

З огляду на наведене, суд вважає вимоги прокурора і позивача щодо внесення змін до п. п. 5, 9, 10 договору оренди землі б/н від 21.03.2007 року, документально доведеними та обґрунтованими, відповідачем не спростовані у зв'язку з чим, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог чи заперечень.

Відповідач доказів на спростування обставин, викладених позивачем, не надав.

Судові витрати підлягають віднесенню на відповідача у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України у розмірі 1 218 грн. на відшкодування витрат по сплаті судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 75, 82-85

Господарського процесуального кодексу України,

СУД ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 21.03.2007 року укладеного між Управлінням майном міста Ужгородської міської ради (правонаступником якого є Департамент міського господарства Ужгородської міської ради) (м. Ужгород, пл. Поштова, 3, код ЄДРПОУ 36541721) та Приватним підприємством „Європартнер" (м. Ужгород, вул. Проектна,3а, код 22108718), виклавши його у наступній редакції:

- пункт 5 у наступній редакції: „5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.01.2015 року становить 2619407,14 грн.";

- пункт 9 у наступній редакції: „9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 78582,21 грн. на рік";

- пункт 10 у наступній редакції: „10. Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця в розмірі 6548,51 грн.".

3. Стягнути з Приватного підприємства „Європартнер" (м. Ужгород, вул. Проектна,3а, код 22108718) в доход Державного бюджету України (банк одержувача ГУДКУ у Закарпатській області, МФО 812016, отримувач коштів - Державний бюджет м. Ужгород 22030001; рахунок отримувача - 31211206783002; код отримувача - 38015610) суму 1 218 грн. (Одна тисяча двісті вісімнадцять гривень) судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили

Рішення суду набирає законної сили і підлягає обов'язковому виконанню на території України в порядку ст.85 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 24.06.2015.

Суддя Н.М. Ващиліна

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення23.06.2015
Оприлюднено30.06.2015
Номер документу45457040
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/596/15

Рішення від 23.06.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ващиліна Н.М.

Ухвала від 08.06.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ващиліна Н.М.

Ухвала від 29.05.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ващиліна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні