cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
22.06.2015 справа №908/1002/15-г
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: суддів при помічнику судді: за участю представників сторін: від позивача: від відповідача: від третьої особи:Сгара Е.В Агапова О.Л. Будко Н.В. Фенченко Б.М. Горгуль Н.В. - посвідчення №016182 не прибув не прибув розглянувши апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у Запорізькій області, м. Запоріжжя на рішення господарського судуЗапорізької області від 28.04.2015р. у справі№ 908/1002/15-г (суддя Алейникова Т.Г.) за позовомЗаступника прокурора Запорізької області, м. Запоріжжя до за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головного управління Держземагенства у Запорізькій області м. Запоріжжя Чікіної Наталії Юріївни, с. Давидівка, Якимівський район Запорізької області провизнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 23.01.2014р. №ЗП/2320381200:11:005/00000154 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. по справі №908/1002/15-г було задоволено позовні вимоги заступника прокурора Запорізької області, м. Запоріжжя до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області, м. Запоріжжя та:
- визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держземагентства у Запорізькій області (69059, м. Запоріжжя, вул. Українька 50, код ЄДРПОУ 38461250) від 23.01.2014 № 311/2320381200:11:005/00000154 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою»;
- стягнуто з Маріупольської міської громадської організації "Лео", (87500, м. Маріуполь, Донецька область, вул.. 50 років СРСР, буд. 16, кв. 11, код ЄДРПОУ 26318917) на користь Державного бюджету України (Одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя, Орджонікідзевський район, МФО 813015, код ЄДРПОУ: 38025409, № рахунку 31215206783007, символ звітності 206) - 1 218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору".
Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, Головне управління Держземагенства у Запорізькій області, м. Запоріжжя звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить відмовити позивачу у задоволенні позовної заяви в повному обсязі.
Скаржник вважає, що рішення місцевого господарського суду від 28.04.2015р. по справі №908/1002/15-г є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню. Вважає, що доводи позивача про те, що третя особа не має права на одержання в оренду земельної ділянки поза процедурою земельних торгів є помилковими, крім того зазначив, що фермери одержують землю сільськогосподарського призначення за правилами підпункту «а» ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України, тобто як громадяни незалежно від того чи зареєстровано фермерське господарство.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.06.2015р. для розгляду справи №908/1002/15-г було визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя Сгара Е.В., судді Агапов О.Л., Склярук О.І.
Розпорядженням в.о. голови Донецького апеляційного господарського суду від 22.06.2015р. у зв'язку із знаходженням судді Склярук О.І. у відпустці, сформовано колегію суддів у наступному складі: головуючий Сгара Е.В., судді Агапов О.Л., Будко Н.В.
Позивач у судовому засіданні 22.06.2015р. заперечив проти задоволення апеляційної скарги, вважає рішення місцевого господарського суду законним та таким, що підлягає залишенню без змін.
Відповідач у судове засідання 22.06.2015р. не прибув, причини неявки не повідомив. На електрону пошту суду надіслав клопотання, яким просив зупинити провадження у справі №908/1002/15-г для заміни сторони її правонаступником та залучити до участі у справі Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області як правонаступника Головного управління Держземагентсва у Запорізькій області.
Третя особа у судове засідання 22.06.2015р. не прибула, причини неявки не повідомила.
Фіксування судового засідання апеляційної інстанції здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу у порядку, встановленому ст.ст.4-4, 81-1, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України.
Перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального права України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи, до відповідача по справі 21.01.2014р. надійшло звернення Шило Наталії Юріївни (ухвалою суду від 14.04.2015р. замінено на Чікіну Н.Ю.) про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 162,4 га та подальшого укладення договору оренди терміном на 49 років із земель запасу Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області, для ведення фермерського господарства.
В обґрунтування розмірів земельної ділянки заявником зазначено, що третя особа є головою фермерського господарства «ТАНОК». Фермерське господарство «ТАНОК» обробляє 81,31 га ріллі (паї), що не достатньо для раціонального ведення господарства та дотримання проекту сівозміни. Для роботи на землі на балансі фермерського господарства є сільськогосподарська техніка.
Земельна ділянка орієнтовною площею 162,4 га необхідна для створення нових робочих місць, раціонального використання техніки, в подальшому придбанні зернозбирального комбайна та економічного розвитку фермерського господарства.
Також до заяви долучено виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, відповідно до якої Фермерське господарство «ТАНОК» зареєстровано 07.04.2006р., місцезнаходження юридичної особи - 72550, Запорізька область, Якимівський район, с. Андріївка, вул. Кірова 19, керівник Фермерського господарства «ТАНОК» - Шило Наталя Юріївна.
За результатами розгляду звернення третьої особи відповідачем прийнято наказ від 23.01.2014р. № ЗП/2320381200:11:005/00000154 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою».
Пунктом 1 вказаного наказу надано дозвіл третій особі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі її в оренду, розташованої на території Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області (за межами населених пунктів), за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (вид угідь - рілля). Орієнтований розмір земельної ділянки - 162, 4 га. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства.
Прийняття вищезазначеного наказу Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області стало підставою для звернення заступника прокурора Запорізької області із позовом до господарського суду про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 23.01.2014р. №ЗП/2320381200:11:005/00000154 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою".
За результатами перегляду матеріалів справи в апеляційному порядку колегія суддів виходить з наступного:
Згідно ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.
Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.
За приписами ч. 2 ст. 29 Господарського процесуального кодексу України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.
В позовній заяві прокурора зазначено, що чинним законодавством визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до господарського суду.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Указу Президента України від 13.04.2011р. № 459/2011 "Про Державну інспекцію сільського господарства України" є Держсільгоспінспекція України.
Разом з тим, ст. 6, 9, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" не передбачено повноважень щодо звернення центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, до суду про визнання незаконними (недійсними) рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі у користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.
Не передбачено таких повноважень і Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011р. № 459/2011.
Враховуючи наведене, заступник прокурора Запорізької області є належним позивачем по справі.
Статтею 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з ч. 1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
У відповідності до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Зокрема, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про фермерське господарство» фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.
Згідно ст. 8 зазначеного Закону після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідно до вимог статей 89, 91, 92 Цивільного кодексу України та статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб - підприємців» державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.
Зокрема, статтею 31 Земельного кодексу України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися, у тому числі, із земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі.
Аналіз зазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства.
Враховуючи наведене, з огляду на той факт, що на момент прийняття оскаржуваного наказу Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 23.01.2014р. №ЗП/2320381200:11:005/00000154 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" фермерське господарство «ТАНОК» вже набуло статусу юридичної особи у 2006 році то отримання у подальшому третьою особою земельної ділянки призведе до фактичної її передачі у користування юридичній особі - фермерському господарству «ТАНОК» без проведення земельних торгів, що суперечить вимогам статті 124 Земельного кодексу України України і є підставою для визнання наказу незаконним та його скасування.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду погоджується із висновком суду першої інстанцією щодо визнання незаконним та скасування оскаржуваного наказу Головного управління Держземагенства у Запорізькій області.
В той же час, як вбачається із резолютивної частини рішення господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. по справі №908/1002/15-г місцевий господарський суд визнав незаконним та скасував наказ Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 23.01.2014р. №311/2320381200:11:005/00000154 замість потрібного №ЗП/2320381200:11:005/00000154 від 23.01.2014р. «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою».
Крім того, судом першої інстанції стягнуто судовий збір на користь держбюджету з особи, яка не є стороною у справі, тобто фактично у рішенні не вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Враховуючи наведене, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку щодо зміни рішення господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. у справі №908/1002/15-г в порядку ст. 104 Господарського процесуального кодексу України.
В процесі розгляду апеляційної скарги колегія суддів розглянула направлене на електронну пошту суду клопотання скаржника про зупинення провадження у справі №908/1002/15-г для заміни сторони її правонаступником та залучення до участі у справі Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області як правонаступника Головного управління Держземагентсва у Запорізькій області.
Розглянувши вищезазначене клопотання колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку щодо залишення його без задоволення з огляду на наступне:
- враховуючи той факт, що на момент перегляду рішення місцевого господарського суду Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області внесено до єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, то підстави із якими закон пов'язує зупинення провадження у справі - відсутні;
- ані в матеріалах справи, ані в доданих до вищезазначеного клопотання документів не міститься доказів того, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області є правонаступником відповідача у спірних правовідносинах ;
- крім того, відповідно до загальновідомих даних, що містяться на сайті ( https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch ) до єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на моменту розгляду апеляційної скарги не внесено запису про припинення юридичної особи - Головного управління Держземагенства у Запорізькій області, м. Запоріжжя;
- судова колегія звертає увагу, що сторони не позбавлені права звернутись до місцевого господарського суду із заявою про заміну сторони її правонаступником в порядку ст. 25 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання позову та апеляційної скарги покладаються на відповідача у справі.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у Запорізькій області, м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. у справі №908/1002/15-г - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. у справі №908/1002/15-г - змінити.
Абзац 2 резолютивної частини рішення господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. у справі №908/1002/15-г викласти в наступній редакції:
«Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Запорізькій області (69059, м. Запоріжжя, вул. Українська 50, код ЄДРПОУ 38461250) від 23.01.2014р. № ЗП/2320381200:11:005/00000154 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою»;
Абзац 3 резолютивної частини рішення господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. у справі №908/1002/15-г викласти в наступній редакції:
"Стягнути з Головного управління Держземагенства у Запорізькій області, м. Запоріжжя (69059, м. Запоріжжя, вул. Українська 50, код ЄДРПОУ 38461250) на користь Державного бюджету України (Одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя, Орджонікідзевський район, МФО 813015, код ЄДРПОУ: 38025409, № рахунку 31215206783007, символ звітності 206) - 1 218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору."
В іншій частині рішення господарського суду Запорізької області від 28.04.2015р. у справі №908/1002/15-г залишити без змін.
Господарському суду Запорізької області видати відповідний наказ.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий суддя: Е.В. Сгара
Судді: О.Л. Агапов
Н.В. Будко
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2015 |
Оприлюднено | 30.06.2015 |
Номер документу | 45459590 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Сгара Е.В
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні