cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" червня 2015 р. Справа № 922/714/15
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Гетьман Р.А., суддя Здоровко Л.М.,
при секретарі Катренко І.С.,
за участю представників:
від позивача - Настусенко Д.Д. - за довіреністю від 09.04.2015р. № 08-11/1598/2-15,
від відповідача - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма "Танср" (вх.№2645 Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 31.03.2015р. у справі №922/714/15,
за позовом Харківської міської ради, м. Харків,
до Приватного підприємства фірми "Танср", м. Харків,
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 31.03.2015р. у справі №922/714/15 (суддя Калантай М.В.) позов задоволено. Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 27.08.2003 року №6939/03, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди земельної ділянки в редакції, викладеній в позовній заяві.
Місцевий господарський суд зазначаючи, що нормативна грошова оцінка земель є основою орендної плати та її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати, дійшов висновку щодо наявності достатніх правових підстав для визначення позовних вимог законними, обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, Приватне підприємство фірма "Танср" звернулось до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення місцевим господарським судом норм матеріального права, просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 31.03.2015р. у справі №922/714/15 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та прийняти нове рішення, яким відмовити Харківській міській раді в задоволенні позовних вимог повністю; судові витрати покласти на позивача.
Зокрема, заявник апеляційної скарги, посилаючись на положення ст. 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 96 Земельного кодексу України, зазначає, що зміна умов спірного договору можлива лише за взаємною згодою сторін.
Крім того, на думку апелянта, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності не є регульованою ціною за рішенням органа місцевого самоврядування, у зв'язку з чим одностороннє рішення Харківської міської ради про зміну % ставки розміру оренди не є обов'язковим для відповідача у справі.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 30.04.2015р. апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма "Танср" прийнято до провадження, справу призначено до розгляду.
У відзиві на апеляційну скаргу Харківська міська рада просить рішення господарського суду Харківської області від 31.03.2015р. у справі № 922/714/15 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Позивач, посилаючись на положення п. 2.2 спірного договору оренди землі від 14.07.2003р., зазначає, що укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати. Таким чином, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого договором.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 11.06.2015р. у справі № 922/714/15 розгляд апеляційної скарги відкладено.
У зв'язку з відпусткою судді Бородіної Л.І., на підставі розпорядження секретаря другої судової палати Харківського апеляційного господарського суду від 23.06.2015р. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Гетьман Р.А., суддя Здоровко Л.М.
В судовому засіданні представник позивача заперечував проти вимог апеляційної скарги, просив суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення господарського суду Харківської області від 31.03.2015р. у справі №922/714/15 залишити без змін.
Згідно із пунктом 3.9.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Оскільки судом апеляційної інстанції створено всі необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, вжито заходи для належного повідомлення сторін про час та місце розгляду справи, що підтверджується відміткою на зворотному боці останнього аркушу ухвали Харківського апеляційного господарського суду від 11.06.2015р., а також виходячи з того, що явка сторін не визнавалася обов'язковою судом апеляційної інстанції, а участь в засіданні суду (як і інші права, передбачені статтею 22 Господарського процесуального кодексу України) є правом, а не обов'язком сторін, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника апелянта за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, викладені в апеляційній скарзі, заслухавши пояснення учасників судового процесу, перевіривши правильність застосування господарським судом Харківської області норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.
14.07.2003р. між Харківською міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством "Танср" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до п. 1.1 якого орендодавець на підставі рішення XIII сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 30.04.2003 року № 107/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: місто Харків, вул. Нехаєнка, 1, загальною площею 0,0398 га.
Згідно з п. 1.2 договору земельна ділянка надається в оренду строком до 01.05.2028 року для експлуатації та обслуговування будівлі кафе.
Відповідно до п. 2.1 договору плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 483,57 гривень на рахунок відділення Державного казначейства у м. Харкові № 33213812800002, банк Управління Державного казначейства у Харківській обл.., м. Харкова МФО 851011, код ЗКПО 241 34490, код платежу 13050200;01 не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.
Пунктом 2.2 договору визначено,що орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частино цього договору оренди.
Відповідно до п. 4.1 договору зміна умов договору оренди землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення щодо зміни умов договору оренди, спір вирішується в судовому порядку.
Вказаний договір оренди земельної ділянки підписаний обома сторонами, а також посвідчений приватний нотаріусом Харківського міського нотаріального округу 14.07.2003р. за № 2152 та зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 27.08.2003р. за №6939/03.
На підставі акту прийому-передачі від 27.08.2003р. згідно договору оренди земельної ділянки від 27.08. 2003р. № 6939/03 орендарю передано земельну ділянку в оренду строком до 01.05.2028 року площею 0,0398 га для експлуатації та обслуговування будівлі кафе.
Рішенням Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013. Пунктом 1.1. рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
За п.2 вказане рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення у встановленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Рішенням Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" передбачено внесення змін до договорів оренди землі у зв'язку зі збільшенням нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013, шляхом укладення додаткових угод.
25.09.2013 Харківською міською радою прийнято рішення №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" яким встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 рішення №1269/13 від 25.09.2013 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю у відповідність до вимог чинного законодавства.
Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 за № 960/12.
Відповідно п. 16.4 цього Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.
На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської ради було:
- одержано витяг від 08.11.2013р. № 124 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136900:02:005:0015;
- виконано розрахунок орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013р., № 958/14.
Як вбачається із матеріалів справи, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача направлено лист-пропозицію від 19.12.2013р. №5886/0/255-13 "Про зміну договору оренди земельної ділянки" з доданим проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 27.08.2003р. №6939/03 та розрахунком орендної плати. Вказаний лист містив вимогу підписати та скріпити печаткою три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 27.08.2003р. за №6939/03 повернути у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку (а.с. 28).
Крім того, на адресу апелянта було направлено лист-пропозицію від 19.12.2013р. №5844/0/225-13 "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" з вимогою сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень в сумі 51,00 грн., сплатити плату за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав в сумі 120,00 грн., надати у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин оригінали платіжних доручень щодо сплати платежів (а.с. 29).
Проте, у встановлений термін відповідь на листи-пропозиції з необхідними документами до Харківської міської ради ПП "Танср" направлено не було, що стало підставою для звернення Харківською міською радою до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 27.08.2003р. №6939/03, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.
Перевіривши матеріали справи, правильність їх юридичної оцінки та застосування місцевим господарським судом норм законодавства, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Предметом спору в даній справі є вимога Харківської міської ради внести зміни до договору оренди землі № 6939/03 від 27.08.2003р. шляхом визнання укладеною додаткову угоду до вказаного договору в редакції, наведеній у позовній заяві, на підставі вказаних вище рішень Харківської міської ради.
Статтею 627 Цивільного кодексу України визначено, що згідно статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з ч.3 ст.179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №309-VІ від 03.06.2008 внесено зміни до ч.4 ст.21 Закону України "Про оренду землі", згідно із якою річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, а для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12% їх нормативної грошової оцінки.
У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 Закон України "Про плату за землю" втратив чинність згідно частини 2 Прикінцевих положень Кодексу.
Згідно підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), -3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів-чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За частиною 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Харківська міська рада прийняла рішення №1209/13 від 03.07.2013 змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Дане рішення органу місцевого самоврядування не оспорено та не скасовано у встановленому законодавством порядку.
Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Як зазначено вище, пунктом 2.2 договору визначено,що орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частино цього договору оренди.
При цьому, збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача призводить до збільшення розміру земельного податку, який становить 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, згідно умов договору оренди земельної ділянки підставлю для збільшення розміру орендної плати є збільшення ставок земельного податку відповідно до змін у чинному законодавстві, тобто коли визначена у договорі орендна плата є нижчою за встановлений законом її граничний розмір.
Згідно ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 ст. 651 ЦК України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", та нею встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, що розглядаються.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічного правового висновку дійшов Вищий господарський суд України в постанові від 23.12.2014р. у справі № 922/1430/14.
За змістом частин 4, 5 Господарського кодексу України сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору; якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
З підстав та предмету поданого позову вбачається, що позивач звернувся до суду саме у зв'язку з необхідністю судового вирішення спору про внесення змін до договору, що відповідає способам захисту права, передбачених законодавством.
Колегія суддів також зазначає, що при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, належного розміру орендної плати за землю, слід виходити з розрахунків, складених Департаментом земельних відносин згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", на підставі даних, наданих Управлінням Держземагентства у м. Харкові, визначених згідно з чинним законодавством у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, місце розташування якої: Харків, вул. Нехаєнка, 1; кадастровий номер 631013600:02:005:0015. Доводів та доказів на підтвердження неналежності розрахунку уповноваженого органу, його невідповідності вихідним даним чи механізму здійснення розрахунку апелянт суду не надав.
Разом із цим, ватро зазначити, що позовні вимоги в частині внесення змін до договору оренди від 27.08.2003р. № 6939/03 стосуються не тільки змін, пов'язаних зі зміною розміру орендної плати, але й інших умов договору.
Так, пункт 2.5 додаткової угоди до договору оренди землі не відповідає пункту 13 Типового договору оренди, затвердженого Постановою КМУ від 03.03.2004р. №220 та пункту 5.1. Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08, який визначає, що встановлений згідно з розділом II цього Положення розмір орендної плати підлягає обов'язковому перегляду у разі: а) зміни функціонального використання земельної ділянки, передбаченого договором; б) внаслідок інфляції (щорічного уточнення на коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки); в) зміни розміру земельного податку; г) перерахунку базової ставки орендної плати.
Враховуючи, що пункт 2.5 додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 27.08.2003р. № 6939/03 не відповідає положенням наведених правових актів, не регулює питання розміру орендної плати, а обов'язковість його внесення в судовому порядку позивачем не доведено, пункт 2.5 додаткової угоди не підлягає визнанню укладеним, у зв'язку чим, його необхідно виключити із додаткової угоди до вказаного договору оренди земельної ділянки.
Щодо стосується позовних вимог решти пунктів, зазначеної позивачем в додатковій угоді до договору оренди земельної ділянки, то колегія суддів звертає увагу на те, що позивачем належним чином не було доведено та обґрунтовано необхідності внесення зазначених змін шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору.
Місцевий господарський суд також не встановив обставини, необхідні для внесення змін у договір оренди в цій частині.
При цьому, позовні вимоги у цій частині не містять посилання на будь-які умови договору чи положення статей 651, 652 Цивільного кодексу України, що зумовлювали б виникнення підстав для внесення відповідних змін до укладеного договору оренди землі в судовому порядку за ініціативою однієї із сторін.
Судова колегія відзначає, що за приписами статті 33, 34 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані довести обставини справи, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, належними та допустимими доказами.
Отже, перевіривши у відповідності до Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення при прийнятті оскаржуваного рішення, колегія суддів дійшла висновку про те, що господарський суд першої інстанції всупереч статям 43, 82 Господарського процесуального кодексу України не надав належної правової оцінки взаємовідносинам сторін у даному спорі.
Згідно з ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Таким чином, у відповідності до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, сплачений судовий збір Харківською міською радою підлягає стягненню на її користь з Приватного підприємства "Танср" відповідно до розміру задоволених позовних вимог у сумі 609,00 грн. Сплачений Приватним підприємством «Танср» судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення господарського суду Харківської області від 31.03.2015р. підлягає стягненню на його користь з Харківської міської ради відповідно до розміру задоволених вимог у сумі 304,50 грн.
Керуючись ст.ст. 91, 99, 101, 102, п. 2 ч. 1 ст. 103, п. 4 ч 1 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Танср" задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 31.03.2015р. у справі №922/714/15 скасувати частково, прийняти нове рішення.
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди землі від 27.08.2003р. № 6939/03, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Ємельяновою І.Г. "14" липня 2003 року в реєстрі за №2152, зареєстрованого "27" серпня 2003 року за № 63108/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру
"_____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Приватне підприємство фірма "Танср" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012р. № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" доповнити розділ 1. "ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ" пунктами 1.3, 1.4, пункт розділу 2. "ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ", договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого "27" серпня 2003 року за №6939/03 змінити і викласти у такій редакції:
"1.3. (редакція по договору) Кадастровий номер земельної ділянки 6310136900:02:005:0015."
"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №124 від 08.11.2013р. становить 808103 грн. (вісімсот вісім тисяч сто три гривні)."
"2.1. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №958/14 від 28.11.2013р. на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 45253,77грн. (сорок п'ять тисяч двісті п'ятдесят три гривні 77 копійок), або в місяць - 3771,15 грн. (три тисячі сімсот сімдесят одна гривня 15 копійок)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Ємельяновою І.Г. "14" липня 2003 року в реєстрі за №2152, зареєстрованого "27" серпня 2003 року за №6939/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру і складена та підписана у чотирьох примірниках, один з яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Приватне підприємство
Харківської області фірма "Танср"
М. Харків, м-н Конституції, 7 61170, м. Харків, вул. Гвардійців
Код 04059243 Широнінців, буд. 41Б, кв. 209
Код 22716650
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/ /ПІБ/"
2. Стягнути з Приватного підприємства "Танср" (код 22716650, адреса: 611720, м. Харків, вул. Гвардійців-Широнінців, 41Б, кв. 209) на користь Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку:851011) 609,00 грн. витрат по сплаті судового збору за подання позову.
Стягнути з Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7) на користь Приватного підприємства "Танср" (код 22716650, адреса: 611720, м. Харків, вул. Гвардійців-Широнінців, 41Б, кв. 209) 304,50 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
В решті позовних вимог відмовити.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 25.06.2015р.
Головуючий суддя Лакіза В.В.
Суддя Гетьман Р.А.
Суддя Здоровко Л.М.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2015 |
Оприлюднено | 01.07.2015 |
Номер документу | 45536036 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Лакіза В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні