ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
22 червня 2015 р. Справа № 802/1154/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Сала П.І.,
за участю
секретаря судового засідання: Череватої А.Ю.,
представника позивача: ОСОБА_1,
представника відповідача: ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: фермерського господарства "ЗІНДЕНС"
до: Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області
про: визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
27.04.2015 року фермерське господарство "ЗІНДЕНС" (далі - ФГ "ЗІНДЕНС") звернулось до суду з адміністративним позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Липовецького відділення Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області (далі - Іллінецька ОДПІ) форми "Ш" за № НОМЕР_1 від 02.02.2015 року про нарахування штрафу в розмірі 6987,11 грн. за порушення строків сплати узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що за результатами камеральної перевірки податкової звітності ФГ "ЗІНДЕНС" з плати за землю відповідачем було складено акт № 0002991501/38344165 від 02.12.2014 року, яким встановлено порушення термінів сплати грошового зобов'язання з орендної плати протягом строків, визначених пунктом 287.3 статті 287 ПК України. На підставі вказаного акту перевірки 02.02.2015 року Іллінецькою ОДПІ прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення за № НОМЕР_1, яке, на думку платника податків, є протиправним і таким, що підлягає скасуванню. При цьому позивач зазначає, що 20.11.2014 року з дотриманням вимог ст. 286 ПК України та відповідно до наданої податковим органом консультації фермерське господарство подало декларації з плати за землю та до 30.11.2014 року сплатило самостійно задекларовані зобов'язання в сумі 69 871,01 грн., що відповідає положенням пункту 287.3 статті 287 ПК України. Водночас чинним законодавством не передбачено обов'язку сплати таких зобов'язань у день подання податкової декларації, як помилково стверджує відповідач. Відтак, нарахування податковим органом штрафних санкцій за порушення строків сплати орендної плати з юридичних осіб на підставі п. 126.1 ст. 126 ПК України є неправомірним.
В судовому засіданні представник позивача заявлений адміністративний позов підтримав та надав пояснення згідно з наведеними у позовній заяві обґрунтуваннями. Просить суд адміністративний позов задовольнити повністю.
У ході судового розгляду справи на підставі ст. 55 КАС України в порядку процесуального правонаступництва проведено заміну Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області (Липовецьке відділення) правонаступником Іллінецькою об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області.
Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов заперечив з мотивів, викладених у письмових запереченнях (а.с. 106-107). Вважає, що при проведенні камеральної перевірки податкової звітності ФГ "ЗІНДЕНС" і прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення Іллінецька ОДПІ діяла на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України. Також зазначає, що податкові декларації з орендної плати за землю за грудень 2013 року № НОМЕР_2 та за 2014 рік № НОМЕР_3 були подані позивачем до контролюючого органу 20.11.2014 року. Проте, оскільки терміни нарахування та сплати за звітними періодами минули, сплата нарахованих сум орендної плати за землю за вказані періоди мала бути здійснена позивачем у день подання податкової декларації, тобто 20.11.2014 року. Разом із тим, сплата відбулася тільки 28.11.2014 року, тобто із затримкою у 8 календарних днів. Таким чином, позивача правомірно притягнуто до відповідальності за порушення строків сплати узгодженого грошового зобов'язання у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та оцінивши інші докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений адміністративний позов належить задовольнити.
Встановлено, що 28.04.2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" та фізична особа ОСОБА_3 звернулися до Липовецького відділення Іллінецької ОДПІ з клопотанням про надання податкової консультації, у якій просили роз'яснити, хто має сплачувати орендну плату за договорами оренди земельних ділянок, які надані фізичній особі в оренду для ведення фермерського господарства, - фізична особа, яка є стороною договору оренди, але фактично не використовує земельну ділянку, чи фермерське господарство, яке фактично відповідно до закону користується земельними ділянками, тобто здійснює права орендаря (право володіння і користування) (а.с. 16-17).
За результатами розгляду вищевказаного звернення відповідачем надано податкову консультацію від 05.05.2014 року № 1209/З/06-00-01, зі змісту якої вбачається, що оскільки ОСОБА_3 є орендарем земельних ділянок, то саме він, а не фермерське господарство, має сплачувати орендну плату за землю (а.с. 18).
Не погоджуючись із таким рішенням суб'єкта владних повноважень, ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_3 оскаржили його в судовому порядку.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 03.06.2014 року у справі № 802/1650/14-а в задоволенні відповідного адміністративного позову було відмовлено. Разом із тим, постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30.07.2014 року зазначену постанову скасовано та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_3 задоволено в повному обсязі, визнано недійсними податкові консультації Іллінецької ОДПІ № 1209/З/06-00-01 від 05.05.2014 року та № 1208/З/06-00-01 від 05.05.2014 року та зобов'язано відповідача надати нову податкову консультацію з урахуванням висновків суду (а.с. 24-27). При цьому суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що орендну плату за землю має сплачувати не ОСОБА_3, який уклав договори оренди земельних ділянок державної власності для ведення фермерського господарства, а саме ФГ "ЗІНДЕНС", яке фактично використовує такі земельні ділянки з метою отримання прибутку.
09.09.2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_3 повторно звернулися до Липовецького відділення Іллінецької ОДПІ з клопотанням про надання податкової консультації, у якому з посиланням на вищевказане судове рішення просили роз'яснити, чи погоджується податковий орган з тим, що плату за договорами оренди землі, укладеними між ОСОБА_3 та Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області, буде сплачувати створене ОСОБА_3 фермерське господарство "ЗІНДЕНС" (а.с. 19).
Листом за № 2373/З/06-00-0 від 22.09.2014 року Липовецьке відділення Іллінецької ОДПІ повідомило, що направило до суду заяву про роз'яснення постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30.07.2014 року у справі № 802/1650/14-а, а також подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу на рішення, прийняте судом апеляційної інстанції (а.с. 20).
Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01.10.2014 року у справі № 802/1650/14-а заяву Іллінецької ОДПІ про роз'яснення судового рішення задоволено частково та роз'яснено постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30.07.2014 року наступним чином: "Іллінецькій об'єднаній державній податковій інспекції надати нову податкову консультацію ОСОБА_3 та фермерському господарству "ЗІНДЕНС", в якій вказати, що платником орендної плати згідно договорів оренди земельних ділянок, укладених ОСОБА_3, є фермерське господарство "ЗІНДЕНС" (а.с. 127-129).
29.10.2014 року за № 2703/З/06-00-0 Липовецьке відділення Іллінецької ОДПІ повідомило ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_3 про те, що їх клопотання № 1645 від 28.04.2014 року про надання податкової консультації розглянуте та відповідно до ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01.10.2014 року у справі № 802/1650/14-а платником орендної плати згідно договорів оренди земельних ділянок, укладених ОСОБА_3, є ФГ "ЗІНДЕНС" (а.с. 23).
Враховуючи наведене 20.11.2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" подало контролюючому органу податкові декларації з орендної плати за землю за грудень 2013 року № НОМЕР_2 та за січень-вересень 2014 року № НОМЕР_3, у яких самостійно задекларувало орендну плату в розмірі 69 871,01 грн. Сплату цієї суми позивачем здійснено в повному обсязі 28.11.2014 року і дана обставина є безспірною.
Як слідує з матеріалів справи, 02.12.2014 року головним державним інспектором відділу оподаткування юридичних осіб Іллінецької ОДПІ ОСОБА_4 проведено камеральну перевірку податкової звітності ФГ "ЗІНДЕНС" з плати за землю, за результатами якої складено акт № 0002991501/38344165 від 02.12.2014 року (а.с. 36).
Перевіркою встановлено порушення позивачем термінів сплати грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб протягом строків, визначених пунктом 287.3 статті 287 ПК України. При цьому, на думку податкового органу, граничним терміном сплати орендної плати за грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року є 20.11.2014 року, тоді як фактично сплату проведено 28.11.2014 року. Відтак, затримка у сплаті податку становить 8 днів.
02.12.2014 року на підставі вищезазначеного акту перевірки Іллінецькою ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Ш" № НОМЕР_4 про нарахування ФГ "ЗІНДЕНС" штрафу у розмірі 6987,11 грн. на підставі п. 126.1 ст. 126 ПК України (а.с. 4).
Не погоджуючись із цим рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Головного управління Міндоходів у Вінницькій області (а.с. 5-6). За результатами розгляду первинної скарги прийнято рішення № 20/10/02-32-10-04 від 20.01.2015 року, яким податкове повідомлення-рішення Іллінецької ОДПІ від 02.12.2014 року № НОМЕР_4 скасовано з огляду на те, що кількість днів затримки сплати грошового зобов'язання становить не 80, як зазначено в рішенні, а 8 календарних днів. Крім того, Іллінецьку ОДПІ зобов'язано сформувати та направити ФГ "ЗІНДЕНС" нове податкове повідомлення-рішення з дотриманням вимог чинного законодавства (а.с. 7-8).
З урахування висновків вказаного рішення Головного управління Міндоходів у Вінницькій області та на підставі акту камеральної перевірки № 0002991501/38344165 від 02.12.2014 року, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Ш" № 000011501 від 02.02.2015 року, яким ФГ "ЗІНДЕНС" зобов'язано сплатити штраф у розмірі 6987,11 грн. за порушення строків сплати (із затримкою у 8 днів) узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб (а.с. 9).
Дане рішення суб'єкта владних повноважень є предметом спору у цій адміністративній справі. Надаючи йому правову оцінку, суд керується наступними мотивами.
В силу положень п. 53.1 ст. 53 ПК України не може бути притягнуто до відповідальності платника податків, який діяв відповідно до податкової консультації, наданої йому у письмовій або електронній формі, а також узагальнюючої податкової консультації, зокрема, на підставі того, що у майбутньому така податкова консультація або узагальнююча податкова консультація була змінена або скасована.
Платник податків може оскаржити до суду як правовий акт індивідуальної дії податкову консультацію контролюючого органу, викладену в письмовій або електронній формі, яка, на думку такого платника податків, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору. Визнання судом такої податкової консультації недійсною є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду (п. 53.3 ст. 53 ПК України).
Згідно з п. 57.1 ст. 57 ПК України платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Водночас порядок обчислення та декларування плати за землю визначено статтею 286 ПК України.
Так, відповідно до п. 286.2 ст. 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.
Крім того, згідно з п. 286.3 ст. 286 ПК України платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов'язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.
У свою чергу строки сплати плати за землю встановлені статтею 287 ПК України, зокрема пунктом 287.3 статті 287 ПК України передбачено, що податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.4 ст. 287 ПК України).
Відповідно до п. 126.1 ст. 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Судом встановлено, що податкові зобов'язання з орендної плати за землю за грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" задекларувало 20.11.2014 року, тобто без дотримання строків, визначених у ст. 286 ПК України, що однак обумовлювалося поважними причинами і пов'язувалося з отриманням податкової консультації, яка Іллінецькою ОДПІ фактично була надана на виконання рішення суду тільки 29.10.2014 року листом за № 2703/З/06-00-0.
Таким чином, з урахуванням обставин, що склалися і об'єктивно перешкоджали позивачу подати декларацію у визначений законом строк, декларування фермерським господарством своїх податкових зобов'язань з орендної плати 20.11.2014 року, тобто вже після отримання остаточної податкової консультації, слід вважати правомірним і таким, що відповідає положенням ст. 53 ПК України.
При цьому суд зауважує, що контролюючий орган не ставить під сумнів своєчасність подання позивачем декларації з орендної плати за грудень 2013 року та за 2014 рік, однак не погоджується із строками сплати податкового зобов'язання в сумі 69 871,01 грн., що було визначене у таких податкових деклараціях.
Зокрема, як стверджує відповідач, вищевказане податкове зобов'язання мало бути сплачене ФГ "ЗІНДЕНС" у день подання податкових декларацій, а саме 20.11.2014 року, оскільки терміни його нарахування та сплати за звітними періодами минули.
Разом із тим, такі висновки контролюючого органу є суб'єктивними і не ґрунтуються на вимогах чинного податкового законодавства, нормами якого не передбачено обов'язку платника податків зі сплати задекларованих податкових зобов'язань з орендної плати у день подання податкових декларацій.
Водночас законодавча невизначеність граничних строків сплати податкових зобов'язань, самостійно задекларованих платником податків за результатами податкової консультації, не може трактуватися в той спосіб, у який це здійснено відповідачем, адже такі дії контролюючого органу прямо суперечать презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу (пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 ПК України).
Крім того, на переконання суду, положення пункту 287.3 статті 287 та пункту 287.4 статті 287 ПК України не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки вони визначають строки сплати податкових зобов'язань щодо плати за землю, визначених або у податковій декларації на поточний рік, або у податковій декларації, поданій за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, тоді як у даному випадку позивач фактично задекларував податкові зобов'язання щодо плати за землю за минулі періоди (грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року).
Однак, навіть у разі застосування пункту 287.3 статті 287 та пункту 287.4 статті 287 ПК України, граничні строки сплати орендної плати позивачем не пропущені, оскільки за змістом цих норм податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації, сплачується платником податків протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, тобто до кінця місяця, наступного за звітнім, що позивачем і було зроблено.
З огляду на викладене та беручи до уваги вимоги п. 57.1 ст. 57, п. 286.2 ст. 286, п. 286.3 ст. 286, п. 287.3 ст. 287, п. 287.4 ст. 287 ПК України суд погоджується з доводами позивача про те, що він був зобов'язаний сплатити задеклароване податкове зобов'язання з орендної плати за землю за грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року протягом 10 календарних днів з дня подання відповідних податкових декларацій, тобто не пізніше 30.11.2014 року.
Відтак, оскільки вищевказані зобов'язання фактично сплачені позивачем 28.11.2014 року, підстав для висновку про порушення ним строків сплати узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плати суд не вбачає.
Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено).
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Виходячи з приписів вказаної норми процесуального права, при розгляді судом спору щодо правомірності рішення органу державної податкової служби, яким платнику податків донараховані податкові зобов'язання чи штрафні санкції, презюмується добросовісність платника податків, якщо зазначеним органом не доведено інше.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд приходить до переконання про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Іллінецької ОДПІ форми "Ш" № НОМЕР_1 від 02.02.2015 року. Отже, адміністративний позов ФГ "ЗІНДЕНС" належить задовольнити повністю.
Питання про розподіл судових витрат у справі вирішується судом відповідно до вимог ч. 1 ст. 94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 158, 160, 162, 163, 167, 254 КАС України,
ПОСТАНОВИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області (Липовецьке відділення) форми "Ш" за № НОМЕР_1 від 02.02.2015 року.
Стягнути з Державного бюджету України на користь фермерського господарства "ЗІНДЕНС" (ідентифікаційний код 38344165) сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 182 (сто вісімдесят дві) грн. 70 коп.
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова у повному обсязі складена: 26.06.2015 року.
Суддя Сало Павло Ігорович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2015 |
Оприлюднено | 02.07.2015 |
Номер документу | 45702102 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Сало Павло Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні