Ухвала
від 17.09.2015 по справі 802/1154/15-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 802/1154/15

Головуючий у 1-й інстанції: Сало П.І.

Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.

17 вересня 2015 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Загороднюка А.Г. Драчук Т. О. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Бондаренко С.А.,

Представника позивача: Щавінського К.С.

Представника відповідача: Янушкевича А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 22 червня 2015 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "ЗІНДЕНС" до Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Липовецького відділення Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області (далі - Іллінецька ОДПІ) форми "Ш" за № 0000011501 від 02.02.2015 року про нарахування штрафу в розмірі 6987,11 грн. за порушення строків сплати узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб.

Вінницький окружний адміністративний суд, постановою від 22 червня 2015 року адміністративний позов задоволено повністю, а саме: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області (Липовецьке відділення) форми "Ш" за № 0000011501 від 02.02.2015 року.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу з підстав невідповідності висновків суду обставинам справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим, апелянт просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити .

В судовому засіданні представник відповідача повністю підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі та просив її задовольнити.

Представник позивача проти апеляційної скарги заперечив та просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 22 червня 2015 року- без змін, виходячи з наступного.

Як встановлено з матеріалів справи та підтвердилось при апеляційному розгляді, звертаючись до суду та на аргументацію позовних вимог, позивач вказав на те, що за результатами камеральної перевірки податкової звітності ФГ "ЗІНДЕНС" з плати за землю відповідачем було складено акт № 0002991501/38344165 від 02.12.2014 року, яким встановлено порушення термінів сплати грошового зобов'язання з орендної плати протягом строків, визначених пунктом 287.3 статті 287 ПК України.

На підставі вказаного акту перевірки 02.02.2015 року Іллінецькою ОДПІ прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення за № 0000011501, яке, на думку платника податків, є протиправним і таким, що підлягає скасуванню. При цьому позивач зазначає, що 20.11.2014 року з дотриманням вимог ст. 286 ПК України та відповідно до наданої податковим органом консультації фермерське господарство подало декларації з плати за землю та до 30.11.2014 року сплатило самостійно задекларовані зобов'язання в сумі 69 871,01 грн., що відповідає положенням пункту 287.3 статті 287 ПК України. Водночас чинним законодавством не передбачено обов'язку сплати таких зобов'язань у день подання податкової декларації, як помилково стверджує відповідач. Відтак, нарахування податковим органом штрафних санкцій за порушення строків сплати орендної плати з юридичних осіб на підставі п. 126.1 ст. 126 ПК України є неправомірним.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем зобов'язання фактично сплачені 28.11.2014 року, а відтак, підстав для висновку про порушення ним строків сплати узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плати суд не вбачає.

Судова колегія апеляційної інстанції повністю погоджується з даним висновком суду першої інстанції та надаючи правову оцінку публічно - правовому спору в межах апеляційної скарги, зазначає наступне.

Так, встановлено, судом першої інстанції та підтвердилось при апеляційному розгляді, 28.04.2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" та фізична особа ОСОБА_4 звернулися до Липовецького відділення Іллінецької ОДПІ з клопотанням про надання податкової консультації, у якій просили роз'яснити, хто має сплачувати орендну плату за договорами оренди земельних ділянок, які надані фізичній особі в оренду для ведення фермерського господарства, - фізична особа, яка є стороною договору оренди, але фактично не використовує земельну ділянку, чи фермерське господарство, яке фактично відповідно до закону користується земельними ділянками, тобто здійснює права орендаря (право володіння і користування) (а.с. 16-17).

За результатами розгляду вищевказаного звернення відповідачем надано податкову консультацію від 05.05.2014 року № 1209/З/06-00-01, зі змісту якої вбачається, що оскільки ОСОБА_4 є орендарем земельних ділянок, то саме він, а не фермерське господарство, має сплачувати орендну плату за землю (а.с. 18).

Не погоджуючись із таким рішенням суб'єкта владних повноважень, ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_4 оскаржили його в судовому порядку.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 03.06.2014 року у справі № 802/1650/14-а в задоволенні відповідного адміністративного позову було відмовлено. Разом із тим, постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30.07.2014 року зазначену постанову скасовано та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_4 задоволено в повному обсязі, визнано недійсними податкові консультації Іллінецької ОДПІ № 1209/З/06-00-01 від 05.05.2014 року та № 1208/З/06-00-01 від 05.05.2014 року та зобов'язано відповідача надати нову податкову консультацію з урахуванням висновків суду (а.с. 24-27). При цьому суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що орендну плату за землю має сплачувати не ОСОБА_4, який уклав договори оренди земельних ділянок державної власності для ведення фермерського господарства, а саме ФГ "ЗІНДЕНС", яке фактично використовує такі земельні ділянки з метою отримання прибутку.

09.09.2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_4 повторно звернулися до Липовецького відділення Іллінецької ОДПІ з клопотанням про надання податкової консультації, у якому з посиланням на вищевказане судове рішення просили роз'яснити, чи погоджується податковий орган з тим, що плату за договорами оренди землі, укладеними між ОСОБА_4 та Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області, буде сплачувати створене ОСОБА_4 фермерське господарство "ЗІНДЕНС" (а.с. 19).

Листом за № 2373/З/06-00-0 від 22.09.2014 року Липовецьке відділення Іллінецької ОДПІ повідомило, що направило до суду заяву про роз'яснення постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30.07.2014 року у справі № 802/1650/14-а, а також подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу на рішення, прийняте судом апеляційної інстанції (а.с. 20).

Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01.10.2014 року у справі № 802/1650/14-а заяву Іллінецької ОДПІ про роз'яснення судового рішення задоволено частково та роз'яснено постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30.07.2014 року наступним чином: "Іллінецькій об'єднаній державній податковій інспекції надати нову податкову консультацію ОСОБА_4 та фермерському господарству "ЗІНДЕНС", в якій вказати, що платником орендної плати згідно договорів оренди земельних ділянок, укладених ОСОБА_4, є фермерське господарство "ЗІНДЕНС" (а.с. 127-129).

29.10.2014 року за № 2703/З/06-00-0 Липовецьке відділення Іллінецької ОДПІ повідомило ФГ "ЗІНДЕНС" та ОСОБА_4 про те, що їх клопотання № 1645 від 28.04.2014 року про надання податкової консультації розглянуте та відповідно до ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01.10.2014 року у справі № 802/1650/14-а платником орендної плати згідно договорів оренди земельних ділянок, укладених ОСОБА_4, є ФГ "ЗІНДЕНС" (а.с. 23).

Враховуючи наведене 20.11.2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" подало контролюючому органу податкові декларації з орендної плати за землю за грудень 2013 року № 1400004168 та за січень-вересень 2014 року № 1400004166, у яких самостійно задекларувало орендну плату в розмірі 69 871,01 грн. Сплату цієї суми позивачем здійснено в повному обсязі 28.11.2014 року і дана обставина є безспірною.

Як слідує з матеріалів справи, 02.12.2014 року головним державним інспектором відділу оподаткування юридичних осіб Іллінецької ОДПІ Чигрин С.І. проведено камеральну перевірку податкової звітності ФГ "ЗІНДЕНС" з плати за землю, за результатами якої складено акт № 0002991501/38344165 від 02.12.2014 року (а.с. 36).

Перевіркою встановлено порушення позивачем термінів сплати грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб протягом строків, визначених пунктом 287.3 статті 287 ПК України. При цьому, на думку податкового органу, граничним терміном сплати орендної плати за грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року є 20.11.2014 року, тоді як фактично сплату проведено 28.11.2014 року. Відтак, затримка у сплаті податку становить 8 днів.

02.12.2014 року на підставі вищезазначеного акту перевірки Іллінецькою ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Ш" № 0002991501 про нарахування ФГ "ЗІНДЕНС" штрафу у розмірі 6987,11 грн. на підставі п. 126.1 ст. 126 ПК України (а.с. 4).

Не погоджуючись із цим рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Головного управління Міндоходів у Вінницькій області (а.с. 5-6). За результатами розгляду первинної скарги прийнято рішення № 20/10/02-32-10-04 від 20.01.2015 року, яким податкове повідомлення-рішення Іллінецької ОДПІ від 02.12.2014 року № 0002991501 скасовано з огляду на те, що кількість днів затримки сплати грошового зобов'язання становить не 80, як зазначено в рішенні, а 8 календарних днів. Крім того, Іллінецьку ОДПІ зобов'язано сформувати та направити ФГ "ЗІНДЕНС" нове податкове повідомлення-рішення з дотриманням вимог чинного законодавства (а.с. 7-8).

З урахування висновків вказаного рішення Головного управління Міндоходів у Вінницькій області та на підставі акту камеральної перевірки № 0002991501/38344165 від 02.12.2014 року, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Ш" № 000011501 від 02.02.2015 року, яким ФГ "ЗІНДЕНС" зобов'язано сплатити штраф у розмірі 6987,11 грн. за порушення строків сплати (із затримкою у 8 днів) узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб (а.с. 9).

Дане рішення суб'єкта владних повноважень є предметом спору у цій адміністративній справі.

Колегія суддів зазначає, що відносини пов'язані з орендою землі, регулюються Законом України 06.10.98 р. «Про оренду землі», який визначає правові засади оренди землі, об'єкти, орендодавців та орендарів землі, їх відповідальність і права, порядок набуття права на оренду земельних ділянок, у тому числі права третіх осіб на орендовану земельну ділянку, умови та порядок укладення договорів оренди землі, їх змін припинення, розірвання й поновлення тощо.

01 січня 2011 року набув чинності Податковий Кодекс України, який встановлює порядок податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Відповідно до п. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України з 01.01.2011 року Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» втратив чинність.

У відповідності до п.п. 5.3.1 ст. 5 цього Закону платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку. При цьому згідно п.п. 7.1.1. ст. 7 Закону джерелами самостійної сплати податкових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна і немайнових цінностей, випуску цінних паперів, якими позивач має право вільно розпоряджатися, в тому числі і визначати цільове призначення грошових коштів.

Отже, право визначати призначення платежу відповідно до чинного законодавства України належить платнику.

Нормами Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», визначено вичерпний перелік заходів, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Серед таких заходів немає зміни призначення платежу, самостійно визначеного платником податків, а тому у разі недотримання платником податків порядку та строків сплати узгодженого податкового зобов'язання, податковий орган не наділений правом чи обов'язком змінювати призначення платежу, визначеного платником податків відповідно до п. 7.7 ст. 7 Закону.

Податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.4 ст. 287 ПК України).

Відповідно до п. 126.1 ст. 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Судова колегія апеляцій інстанції повністю погоджується з висновком суду першої інстанції на рахунок того, що податкові зобов'язання з орендної плати за землю за грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року ФГ "ЗІНДЕНС" задекларувало 20.11.2014 року, тобто без дотримання строків, визначених у ст. 286 ПК України, що однак обумовлювалося поважними причинами і пов'язувалося з отриманням податкової консультації, яка Іллінецькою ОДПІ фактично була надана на виконання рішення суду тільки 29.10.2014 року листом за № 2703/З/06-00-0, а відтак, з урахуванням обставин, що склалися і об'єктивно перешкоджали позивачу подати декларацію у визначений законом строк, декларування фермерським господарством своїх податкових зобов'язань з орендної плати 20.11.2014 року, тобто вже після отримання остаточної податкової консультації, слід

Вищевказані обставини податковим органом не спростовані.

Натомість, суд критично ставиться до посилання апелянта на положення пункту 287.3 статті 287 та пункту 287.4 статті 287 ПК України , та зазначає , що вони не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки вони визначають строки сплати податкових зобов'язань щодо плати за землю, визначених або у податковій декларації на поточний рік, або у податковій декларації, поданій за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, тоді як у даному випадку позивач фактично задекларував податкові зобов'язання щодо плати за землю за минулі періоди (грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року).

Що стосується посилання апелянта на те, що податкове зобов'язання мало бути сплачене ФГ "ЗІНДЕНС" у день подання податкових декларацій, а саме 20.11.2014 року, оскільки терміни його нарахування та сплати за звітними періодами минули, судова колегія зазначає, що нормами зокрема податкового законодавства не передбачено обов'язку платника податків зі сплати задекларованих податкових зобов'язань з орендної плати у день подання податкових декларацій.

Отже, сплачуючи зобов'язання 28.11.2014 року, позивач жодним чином не порушив строків сплати узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плат, оскільки був зобов'язаний сплатити задеклароване податкове зобов'язання з орендної плати за землю за грудень 2013 року та січень-вересень 2014 року протягом 10 календарних днів з дня подання відповідних податкових декларацій, тобто не пізніше 30.11.2014 року.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до вимог статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. А згідно зі статтею 86 цього Кодексу суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Доводи апелянта в іншій частині на правомірність прийнятої постанови не впливають та висновків суду не спростовують.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування постанови колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на неї слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

апеляційну скаргу Іллінецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 22 червня 2015 року - без змін.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.

Ухвала суду складена в повному обсязі протягом п'яти днів.

Головуючий Полотнянко Ю.П.

Судді Драчук Т. О.

Загороднюк А.Г.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2015
Оприлюднено02.10.2015
Номер документу51541870
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1154/15-а

Ухвала від 04.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.07.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.07.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Постанова від 22.06.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 09.06.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 03.06.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 13.05.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 29.04.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні