ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 червня 2015 рокусправа № П/811/3725/14
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Добродняк І.Ю
суддів: Бишевської Н.А. Семененка Я.В.
за участю секретаря судового засідання: Новошицька О.О.
за участю представників:
позивача: - не з'явився
відповідача: - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську
апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді
на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2014 року
у справі № П/811/3725/14
за позовом Управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді
до Житлово-експлуатаційної контори №7 Головного управління житлово-комунального господарства Кіровоградської міської ради
про стягнення заборгованості,-
ВСТАНОВИВ:
Управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді звернулося до суду з позовом до Житлово-експлуаційної контори № 7 Головного управління житлово-комунального господарства Кіровоградської міської ради, в якому просило стягнути з відповідача суму боргу 70007,97 грн. на користь Управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді.
Позовні вимоги обґрунтовані наявною заборгованістю відповідача по сплаті штрафних санкцій за порушення норм Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» відповідно до рішень №4290 від 15.12.2008, №4465 від 31.12.2008, №29 від 12.01.2009, №1202 від 09.04.2009 на загальну суму 70007,97 грн.
Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.11.2014 в задоволені позовних вимог відмовлено з тих підстав, що позивач прийняв вимоги про сплату недоїмки, яке підлягає виконання органами державної виконавчої служби, повторне звернення щодо підтвердження стягнення суми боргу до суду не допускається, оскільки позивачем як суб'єктом владних повноважень, вже винесено вимогу про стягнення суми боргу.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на невідповідність постанови суду першої інстанції нормам чинного законодавства, просить скасувати постанову та задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Позивач зазначає, що він скористався альтернативним правом на звернення до суду, оскільки не звертався до органів виконавчої служби про стягнення суми боргу.
Представники сторін та третьої особи в судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлені судом належним чином.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, внаслідок наступного.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, відповідач є платником страхових внесків відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», з 01.01.2011 вважається платником єдиного внеску відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 2464-VІ від 08.07.2010.
15.12.2008 позивачем прийнято рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду рішення №4290, яким до відповідача застосовано штрафні санкції у розмірі 6182,47 грн. та нарахована пеня в розмірі 9231,48 грн.;
31.12.2008 позивачем прийнято рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду рішення №4465, яким до відповідача застосовано штрафні санкції у розмірі 6424,86 грн. та нарахована пеня в розмірі 10322,93 грн.;
12.01.2009 позивачем прийнято рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду рішення №29, яким до відповідача застосовано штрафні санкції у розмірі 5609,61 грн. та нарахована пеня в розмірі 1138,78 грн.;
09.04.2009 позивачем прийнято рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду рішення №1202, яким до відповідача застосовано штрафні санкції у розмірі 17681,03 грн. та нарахована пеня в розмірі 13416,81 грн.
За даними позивача станом на момент звернення до суду з позовом борг відповідача по сплаті штрафних санкцій та пені, нарахованих позивачем у зв'язку з несвоєчасною сплатою страхових внесків, становить суму 70007,97 грн.
В установленому порядку означені рішення відповідачем не оскражувались.
З огляду на фактичні обставини справи,норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів не погоджується з судом першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.
Статтею 5 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що він регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються, зокрема, платники страхових внесків, їх права та обов'язки, порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків, стягнення заборгованості за цими внесками.
Відповідно до п. 6 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» страхувальники зобов'язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Пунктом 6 частини 2 статті 20 вказаного Закону базовим звітним періодом по внесках на загальнообов'язкове пенсійне страхування визначений календарний місяць.
Днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду або у випадках, передбачених цим Законом, на рахунок Накопичувального фонду - день списання установою банку, установою Державного казначейства України суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду; у разі сплати сум страхових внесків готівкою - день внесення страхувальником коштів у банківську установу чи відділення зв'язку для перерахування на банківські рахунки органу Пенсійного фонду та/або Накопичувального фонду
За приписами ч.2 ст.106 вказаного Закону суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Відповідно до пп.2 п.9 ст.106 вказаного Закону за несплату або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф залежно від строку затримки платежу в розмірі:
- 10 % своєчасно не сплачених зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 30 календарних днів включно;
- 20 % зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 90 календарних днів включно; зазначених сум - у разі затримки їх сплати
- 50 % зазначених сум - у разі затримки їх сплати понад 90 календарних днів;
Відповідно до п.2 ч.9 ст.106 цього Закону, який діяв до 01.01.2011 в редакції Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо погашення заборгованості перед Пенсійним фондом України та посилення відповідальності за порушення законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування» № 1074-VI від 05.03.2009 за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Відповідно до ч.5 п.7 розділу VIII Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», який набрав чинності 01.01.2011, стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
Частиною 6 вказаного пункту встановлено, що на період до повного стягнення заборгованості із сила їй страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих га/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Порядок обчислення і сплати страхувальниками страхових внесків до Пенсійного фонду України визначено Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.03, згідно якої (Інструкції) розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних картки особового рахунку платника.
Як встановлено судом, означеними вище рішеннями до відповідача застосовано штрафні санкції та нарахована пеня у відповідності з п.2 ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхових внесків.
За правилами ч.ч.13-19 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» про нарахування пені та накладення штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, посадові особи виконавчих органів Пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, виносять рішення, які протягом трьох робочих днів із дня їх винесення надсилаються страхувальнику, банку чи організації, яка здійснює виплату і доставку пенсій.
Суми пені та штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, підлягають сплаті страхувальником, банком чи організацією, яка здійснює виплату і доставку пенсій, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення. При цьому в цей же строк страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, має право оскаржити зазначене рішення до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного виконавчого органу Пенсійного фонду, яким прийнято це рішення.
Оскарження рішення виконавчого органу Пенсійного фонду про нарахування пені та накладання штрафів зупиняє строки їх сплати до винесення вищим органом Пенсійного фонду або судом рішення у справі. Строки сплати фінансових санкцій також призупиняються до винесення судом рішення в разі оскарження страхувальником вимоги про сплату недоїмки, якщо накладення фінансових санкцій пов'язано з її виникненням або несвоєчасною сплатою.
Рішення органу Пенсійного фонду про нарахування пені або накладення штрафу, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, є виконавчим документом.
У разі якщо страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, отримали рішення про нарахування пені та накладення штрафу, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, і не сплатили зазначені в них суми фінансових санкцій протягом десяти робочих днів, а також не оскаржили це рішення чи не повідомили у цей строк відповідний виконавчий орган Пенсійного фонду про його оскарження, воно передається для виконання державній виконавчій службі та страхувальнику.
Суми пені та фінансових санкцій, застосованих за порушення порядку та строків обчислення, нарахування та сплати страхових внесків стягуються в тому ж порядку, що й недоїмка із сплати страхових внесків.
Суми пені та штрафів можуть бути включені до вимоги про сплату недоїмки, якщо застосування цих фінансових санкцій пов'язано з виникненням та сплатою недоїмки.
Відповідно до ч.3 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в редакції, що діяла на момент виникнення заборгованості, вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.
Протягом десяти робочих днів із дня одержання вимоги про сплату недоїмки страхувальник зобов'язаний сплатити суми недоїмки та суми фінансових санкцій.
У разі якщо страхувальник, який одержав вимогу територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки і протягом десяти робочих днів після її отримання не сплатив зазначену у вимозі суму недоїмки разом з застосованою до нього фінансовою санкцією, включеної до вимоги, або не узгодив вимогу з відповідним органом Пенсійного фонду, або не оскаржив вимогу в судовому порядку, а також у разі якщо страхувальник узгодив вимогу, але не сплатив узгоджену суму недоїмки протягом десяти робочих днів після отримання узгодженої вимоги, відповідний орган Пенсійного фонду звертається в установленому законом порядку і подає вимогу про сплату недоїмки до відповідного підрозділу державної виконавчої служби. У зазначених випадках орган Пенсійного фонду також має право звернутися до суду чи господарського суду з позовом про стягнення недоїмки. У разі звернення органу Пенсійного фонду з позовом про стягнення недоїмки до господарського суду передбачені законодавством заходи досудового врегулювання спорів не застосовуються.
Вимога про сплату недоїмки або рішення суду про стягнення недоїмки виконується державною виконавчою службою в порядку, встановленому законом.
Судом встановлено, що означені вище рішення, якими до відповідача застосовані штрафні санкції та нарахована пеня, в установленому порядку та строки до органів Пенсійного фонду або в судовому порядку не оскаржувались, отже підлягають виконанню.
З огляду на викладене, а також зважаючи на той факт, що орган Пенсійного фонду не звертався з вимогою про сплату недоїмки до відповідного підрозділу державної виконавчої служби, а також те, що право Пенсійного фонду на звернення з позовом про стягнення недоїмки до суду без застосування заходів досудового врегулювання спорів передбачене законодавством, колегія суддів доходить висновку про правомірність поданого позивачем адміністративного позову та протиправність прийнятого судом першої інстанції рішення.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню, а апеляційна скарга позивача - задоволенню відповідно до приписів ст.202 КАС України.
Керуючись п.3 ч.1 ст.198, ст.202, ст.205, ст.206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді задовольнити.
Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2014 року у справі № П/811/3725/14 скасувати, прийняти нову постанову.
Позов задовольнити.
Стягнути з Житлово-експлуатаційної контори № 7 Головного управління житлово-комунального господарства Кіровоградської міської ради (25009, м.Кіровоград, вул.50 р. Жовтня, 23-а, код ЄДРПОУ 13772342) суму боргу в розмірі 70007,97 грн. (сімдесят тисяч сім гривень 97 копійок) на користь Управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді (р/р 256073011226 в ВАТ Ощадбанк України, Кіровоградське обласне управління, МФО 323475).
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку, встановленому ст.212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий: І.Ю. Добродняк
Суддя: Н.А. Бишевська
Суддя: Я.В. Семененко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2015 |
Оприлюднено | 06.07.2015 |
Номер документу | 45906476 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні