cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2015 року Справа № 904/8714/14 Вищий господарський суд України в складі колегії
суддів:Грейц К.В. - головуючого (доповідача), Бакуліної С.В., Яценко О.В., розглянувши матеріали касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Атріум Дельта" на постановувід 14.04.2015 Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі Господарського суду Дніпропетровської області № 904/8714/14 за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Атріум Дельта" доКриворізької міської ради провнесення змін до договору оренди землі, за участю представників: позивача - не з'явились відповідача - не з'явились ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 21.01.2015 у справі №904/8714/14 (суддя Мілєва І.В.), залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 14.04.2015 (колегія суддів у складі головуючого судді Виноградник О.М, суддів Джихур О.В., Лисенко О.М.), відмовлено в задоволенні уточнених позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Атріум Дельта" (далі - позивач) до Криворізької міської ради (далі - відповідач) про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 28.11.2006 за №040610801340, виклавши його в наступній редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 143014,50грн (11917,88грн на місяць) та вноситься орендарем виключно в грошовій формі у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України, з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013 № 2088 "Про ставки податку на земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" на рахунок Управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі №33210812700021 у банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 24230992, щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця".
Позивач з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: пп. 12.3.5 п. 12.3 ст. 12, п. 275.1 ст. 275 Податкового кодексу України, ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.
Зокрема, скаржник зазначає, що, оскільки нормативна грошова оцінка земель у місті Кривому Розі відсутня, а розмір оплати за землю у всьому місті та базова вартість 1м 2 землі змінено на підставі рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку на земельні ділянки на території м. Кривого Рогу", розрахунок орендної плати за договором оренди землі, зареєстрованим 28.11.2006 за №040610801340, має здійснюватися виходячи з площі земельної ділянки без застосування трикратного розміру земельного податку.
Відзив на касаційну скаргу не надійшов.
Представники сторін не скористались своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні касаційної інстанції, про дату і час якого були належним чином повідомлені ухвалою Вищого господарського суду України від 11.06.2015.
Розпорядженням Секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 26.06.2015 №03-05/1061, у зв'язку з відпусткою судді Глос О.І., для розгляду касаційної скарги у справі сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Грейц К.В., судді Бакуліна С.В., Яценко О.В.
Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування судами попередніх інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що 10.11.2006 між Криворізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Атріум Дельта" (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець на підставі рішення міської ради від 26.07.2006 №247 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення готелю з автостоянкою, з метою несільськогосподарського використання, що знаходиться за адресою: м. Кривий Ріг, Довгинцівський район, вул. Телевізійна, 12 (п.1.1 договору); в оренду передається земельна ділянка загальною площею 12504 м 2 (п.2.1 договору); кадастровий номер ділянки 1211000000:03:158:0011 (п.2.2 договору); договір укладено на 10 років, після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк, у цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.3.1 договору); річна орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області, на рахунок Управління держказначейства у м. Кривому Розі № 33210812700021 у банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 24230992, щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.4.1 договору в редакції додаткової угоди від 29.09.2010); розмір нормативної грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв`язку з проведенням її щорічної індексації та на підставі інших вимог діючого законодавства. Орендар зобов`язується щорічно відповідно до інформації Держкомзему про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації, здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки. Розмір грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням індексації змінюється без внесення змін і доповнень до цього договору (п.4.3 договору); розмір та сума орендної плати переглядається станом на кожне перше число кварталу в межах терміну дії договору оренди у разі, зокрема, зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, базової вартості 1м 2 земель міста, здійснення індексації грошової оцінки земель, зміни цін, тарифів, у т.ч. внаслідок інфляції (п.4.4 договору); орендар самостійно обчислює суму орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подає відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п.4.6 договору); зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (п.10.1 договору). Договір зареєстрований в Криворізькому відділі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.11.2006 за №040610801340.
Позивач, посилаючись на ту обставину, що нормативна грошова оцінка земель в м. Кривому Розі, затверджена рішенням міськради №3884 від 14.05.2010, втратила чинність з 01.01.2014, а також на прийняття Криворізькою міською радою рішення від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу", яким затверджені та введені в дію з 01.01.2014 ставки податку за земельні ділянки на території міста, визначені відповідно до вимог п.1 ст.275 Податкового кодексу України як для міста обласного значення з чисельністю населення від 500 до 1000тис.осіб, а також затверджені розміри коефіцієнтів диференціації ставки земельного податку за користування земельними ділянками певного функціонального використання та місцезнаходження в межах міста, звернувся до відповідача з пропозицією, викладеною в листі від 19.09.2014 №29, внести зміни в п.4.1 договору оренди земельної ділянки, виклавши його в наступній редакції: "Річна орендна плата вноситься орендарем виключно в грошовій формі у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України, з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013 № 2088 "Про ставки податку на земельні ділянки на території м. Кривого Рогу", на рахунок управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Кривого Рогу №33210812700021 у банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 24230992".
Втім, вказану пропозицію Криворізькою міською радою залишено без задоволення, у зв'язку з чим Товариство з обмеженою відповідальністю "Атріум Дельта" звернулось до господарського суду з позовом (з врахуванням заяви про уточнення вимог від 03.12.2014) про внесення зміни до пункту 4.1 договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 28.11.2006 за №040610801340, виклавши його в наступній редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 143014,50грн (11917,88грн на місяць) та вноситься орендарем виключно в грошовій формі у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України, з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013 № 2088 "Про ставки податку на земельні ділянки на території м. Кривого Рогу", на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі №33210812700021 у банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 24230992, щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця", вимоги якого обґрунтовані, зокрема, приписами п. 275.1 ст. 275 Податкового кодексу України, ст. ст. 632, 651 Цивільного кодексу України.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про їх безпідставність, з чим слід погодитись, враховуючи таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до ч. 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно з підпунктами 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції Законів України від 27.03.2014 №1166 та від 28.12.2014 №71-УШ) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.
Згідно з п. 14.1.72 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Водночас, відповідно до п. 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Отже, земельний податок і орендна плата за своєю правовою природою є різними видами платежів, які мають різний порядок обчислення та нарахування, при цьому основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 08.04.2015 у справі № 916/2439/14).
Відтак, враховуючи, що запропонована позивачем редакція пункту 4.1 договору оренди землі містить таке визначення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності, яке розраховано орендарем не на основі нормативної грошової оцінки землі, висновки попередніх судових інстанцій про відсутність підстав для внесення відповідних змін у договір колегія суддів вважає законними та обґрунтованими, адже запропонована редакція спірного пункту не відповідає вимогам чинного законодавства.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Втім, як встановлено судами попередніх інстанції, позивач під час розгляду справи не довів ні настання підстав, встановлених договором або законом, для внесення змін до договору в частині зміни порядку розрахунку орендної плати, ані обставин істотного порушення Криворізькою міською радою умов договору щодо порядку нарахування та/або розміру орендної плати, які були визначені умовами договору та узгоджені сторонами.
При цьому, колегія суддів враховує, що позивач обґрунтував позовні вимоги посиланням на необхідність здійснення нового розрахунку орендної плати на підставі п. 275.1 ст. 275 Податкового кодексу України за ставкою податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, втім, як вірно зазначено судом апеляційної інстанції, норму ст. 275 Податкового кодексу відповідно до Закону України від 28.12.2014 №71-УШ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" з 01.01.2015 виключено, отже, на час прийняття рішення у справі запропонований позивачем порядок розрахунку орендної плати, виходячи зі ставки земельного податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, вже не діяв.
До того ж, як встановлено судом апеляційної інстанції і вбачається з матеріалів справи, нормативну грошову оцінку наданої позивачеві в оренду конкретної земельної ділянки по вул. Телевізійній, 12 площею 12504м 2 було проведено, про що свідчить витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.09.2006 №840/01, і становив 14650686,72 грн.
Що стосується обґрунтування позовних вимог про зобов'язання Криворізької міської ради внести зміни до договору оренди землі щодо розміру орендної плати припиненням дії нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу з 01.01.2014, слід зазначити, що, виходячи з умов договору, підставою для зміни розміру орендної плати, може бути зміна (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, базової вартості 1м 2 земель міста, здійснення індексації грошової оцінки земель, зміни цін, тарифів, у т.ч. внаслідок інфляції, а також зміна нормативної грошової оцінки землі, причому, без внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Враховуючи, що позивач не надав будь-яких доказів, які б засвідчували зміну грошової оцінки саме його земельної ділянки, проведеної при укладенні договору і проіндексованої у відповідності до п. 4.3 договору, підстави для внесення змін до договору відсутні.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, а зводяться до намагання надати їм перевагу та переоцінити встановлені судами обставини та досліджені ними докази, що за приписами ст. ст. 111 5 , 111 7 Господарського процесуального кодексу України перебуває поза процесуальними межами повноважень суду касаційної інстанції.
Наведене свідчить, що під час прийняття рішення та постанови у справі суди попередніх інстанцій не припустилися порушення або неправильного застосування норм чинного матеріального та процесуального законодавства, а, отже, підстави для їх скасування або зміни та задоволення вимог касаційної скарги відсутні.
Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України , Вищий господарський суд України -
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Атріум Дельта" залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 14.04.2015 у справі Господарського суду Дніпропетровської області № 904/8714/14 залишити без змін.
Головуючий суддя К.В. Грейц
Судді С.В. Бакуліна
О.В. Яценко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2015 |
Оприлюднено | 02.07.2015 |
Номер документу | 45977793 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Гpeйц K.B.
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Виноградник Ольга Михайлівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Виноградник Ольга Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні