Постанова
від 01.07.2015 по справі 908/4489/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2015 року Справа № 908/4489/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Корсак В.А.

судді: Данилова М.В., Данилова Т.Б. (доповідач)

розглянувши матеріали касаційної скаргитовариства з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто" на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 02.04.2015р. у справі господарського суду№908/4489/14 Запорізької області за позовомЗапорізької міської ради дотовариства з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто" про за участю представників сторін: позивача - відповідача -внесення змін до договору оренди землі не з'явився не з'явився

В С Т А Н О В И В:

У жовтні 2014 року Запорізька міська рада звернулась до господарського суду Запорізької області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто" про внесення змін в п.5 договору оренди земельної ділянки від 27.12.2005р., зареєстрованого 24.01.2006р. за №040626100035, укладеного між Запорізькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто", щодо земельної ділянки площею 0,5172га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 12, наданої для пункту автосервісу, виклавши його в такій редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4955138,04грн. (чотири мільйони дев'ятсот п'ятдесят п'ять тисяч сто тридцять вісім 04 коп.) в цінах 2013 року", та до п.9 вказаного договору оренди земельної ділянки, виклавши його в такій редакції: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 148654,14грн. (сто сорок вісім тисяч шістсот п'ятдесят чотири грн. 14 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року".

Рішенням господарського суду Запорізької області від 04.12.2014р. (суддя Кагітіна Л.П.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 02.04.2015р. (судді Камишева Л.М., Пелипенко Н.М., Черленяк М.І.) позовні вимоги задоволено у повному обсязі, внесено зміни в п.5 договору оренди земельної ділянки від 27.12.2005р., зареєстрованого 24.01.2006р. за №040626100035, укладеного між Запорізькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто", щодо земельної ділянки площею 0,5172га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 12, наданої для пункту автосервісу, виклавши його в такій редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4955138,04грн. (чотири мільйони дев'ятсот п'ятдесят п'ять тисяч сто тридцять вісім 04 коп.) в цінах 2013 року", та до п.9 вказаного договору оренди земельної ділянки, виклавши його в такій редакції: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 148654,14грн. (сто сорок вісім тисяч шістсот п'ятдесят чотири грн. 14 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року".

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, товариство з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення і постанову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

У відзиві на касаційну скаргу Запорізька міська рада проти доводів касаційної скарги заперечує, вважає судові рішення законними та обґрунтованими, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення залишити без змін.

Перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 27.12.2005р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто" (орендар) був укладений Договір оренди землі, який зареєстрований в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №040626100035 від 24.01.2006р.

Пунктом 1 вказаного Договору передбачено, що орендодавець відповідно до рішення Запорізької міської ради №21/26 від 15.09.2005р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 0,5172 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул.Східна, 12, для розташування пункту автосервісу.

Згідно із п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1711828,56грн. в цінах 2005 року.

Відповідно до п. 8 Договір укладається на десять років.

Договір оренди набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Пунктом 19 Договору встановлено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, які визначені у Договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до Договору.

Судами встановлено, що факт передачі земельної ділянки в оренду підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 24.01.2006р.

У пункті 9 Договору оренди сторони погодили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 17118,29грн. за календарний рік в цінах 2005 року.

Відповідно до п.11 Договору орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району 33213812500005 в управлінні Держказначейства у Комунарському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 25216341, код 13050200.

27.07.2011р. на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання прийнято рішення №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя".

Рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. внесено зміни до рішення Запорізької міської ради №16 від 27.07.2011р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя". Зокрема, вказаним рішенням встановлено коефіцієнт "3" для визначення розміру орендної плати для всіх земельних ділянок м. Запоріжжя, крім нижче наведених у рішенні пунктів.

Розмір орендної плати визначається згідно формули: О= П*К*Кі, де "О" - розмір орендної плати, "П" - розмір земельного податку, визначений згідно вимог Податкового кодексу України, "К" - коефіцієнт, визначений даним рішенням, "Кі" - коефіцієнт індексації.

Також, рішенням міської ради №37 від 26.06.2012р. зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.2008р. №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати. Крім того, доручено управлінню із питань земельних відносин міської ради провести претензійно-судову роботу з орендарями, з якими укладені договори оренди земельних ділянок, визначених у пунктах 2, 3, 8, 9, 10 додатку до рішення, з метою приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до даного рішення. Управлінню внутрішньої політики, преси та інформації оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації.

Пунктом 5 вказаного рішення ради встановлено, що воно набирає чинності з 01.01.2013р.

Рішення Запорізької міської ради №37 оприлюднене 24.07.2012р. в газеті "Запорізька Січ".

Розглядаючи справу по суті судами встановлено, що згідно витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 5172,00кв.м. (кадастровий номер 2310100000:03:020:0065), нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки складає 4955138,04грн.

Враховуючи прийняте Запорізькою міською радою рішення №37 від 26.06.2012р., встановлення коефіцієнту для визначення розміру орендної плати та керуючись ст.188 Господарського кодексу України, позивач листом вих. №01/02-21/03886 від 03.12.2013р. звернувся до відповідача із пропозицією внести зміни до договору оренди землі від 27.12.2005р., зокрема, до п.9, а саме виклавши його у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 148654,14грн., що складає трьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Вказану пропозицію відповідач отримав, що підтверджується копією зворотного повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відповідач на запропоновані Запорізькою міською радою зміни до договору оренди не відреагував, додаткову угоду не підписав, що змусило позивача звернутись до суду із даним позовом.

Приймаючи оскаржувані рішення, суди виходили з того, що згідно із ч.1 ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно із ст.ст.126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі", встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст.15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.

Згідно із ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що умовами укладеного між сторонами Договору оренди землі передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Згідно із ст.201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земель провадиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно із ст.288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути менше - для земель несільськогосподарського призначення - трикратного розміру земельного податку, встановленого цим розділом Податкового кодексу України.

Відповідно до ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільським, селищним, міським радам надано повноваження розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Так, відповідно до п.35 ст.26 цього ж Закону до відома сільських, селищних, міських рад віднесено затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно із ст.59 вказаного Закону рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які відповідно до ст.144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку. Відповідно до п. 5 наведеної статті, рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень в дію.

Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом).

Згідно із п.12 спірного Договору сторони узгодили, що розмір орендної плати може бути переглянутий, зокрема, в разі зміни розмірів земельного податку, також в разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.

Отже, сторонами в Договорі передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, а тому позовні вимоги міської ради законні та обґрунтовані.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, в постановах Верховного Суду України від 20.11.2012р. у справі №28/5005/640/2012, від 20.08.2013р. у справі №5009/3430/12, від 06.12.2010р. №2-1/10068-2008, які відповідно до приписів ст.111 28 Господарського процесуального кодексу України є обов'язковими для всіх суб'єктів владних повноважень та всіх судів України, а суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Враховуючи положення ст.144 Конституції України, ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.288 Податкового кодексу України, суди дійшли до висновку, що приймаючи рішення №37 від 26.06.2012р. про збільшення з 01.01.2013р. ставок орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в м.Запоріжжі, Запорізька міська рада діяла в межах, наданих їй Законом повноважень.

Отже, позивач має право вимагати від орендаря приведення Договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами Договору вимог законодавства. При цьому, умови запропонованої до укладення позивачем додаткової угоди та розмір орендної плати перевірені судами і визнані обґрунтованими та такими, що відповідають вимогам законодавства.

На підставі викладеного, суди попередніх інстанцій дійшла до правомірного висновку про задоволення позовних вимог.

Статтею 111 7 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто", оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судами було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення і постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Судові витрати, сплачені касатором до бюджету під час подання касаційної скарги, у зв'язку з відмовою в задоволенні касаційної скарги на підставі ст.49 ГПК України залишаються на касаторі.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Антрон Авто" залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 02.04.2015р. у справі №908/4489/14 господарського суду Запорізької області залишити без змін.

Головуючий суддя В. Корсак

Судді М. Данилова

Т. Данилова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення01.07.2015
Оприлюднено03.07.2015
Номер документу46034777
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4489/14

Ухвала від 11.03.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Камишева Л.М.

Ухвала від 20.02.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Камишева Л.М.

Постанова від 01.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 22.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Судовий наказ від 08.05.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Постанова від 02.04.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Камишева Л.М.

Ухвала від 26.01.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Камишева Л.М.

Рішення від 04.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Ухвала від 30.10.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні